Upgrade machine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mijn pc is al weer wat jaartjes oud en heeft een upgrade nodig.

Hij wordt erg warm, vooral de videokaart en heeft veel moeite om hem koel te houden. Hij is 5 minuten na opstarten 52 graden Celcius. Dat is zonder dat ik een spel speel of een 3d tekening maak.

Niet geheel onverwacht nu de temperatuur hier tussen de 30 en 40 graden schommelt.

Misschien moet ik alleen wat fan's bij plaatsen, maar wellicht hebben jullie betere tips.
Ik maak hem regelmatig schoon.
Misschien is een waterkoeling een betere stille oplossing.

Een ander probleem dat ik heb is de kast waar hij nu inzit, de ruit resoneert en het is niet heel hard, maar ik wordt er wel gek van.

Wat zeggen jullie upgraden of een nieuw systeem aanschaffen en misschien dan dit keer een systeem met waterkoeling, wat ik er van lees, kunnen deze stiller en beter koelen.

Een foto van de binnenkant van de kast. De bovenste fan zuigt lucht aan en de fan aan de achterzijde blaas het er weer uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOWJmK0065VPc9tV_2w3ioXq7qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Fki7rTAvpnGvpVzhIbEnNrM.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn pc:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 194,66€ 194,66
1MoederbordenMSI B450-A PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 0,-€ 0,-
2MonitorsLenovo G27q-20 Zwart€ 0,-€ 0,-
2VentilatorsNZXT F120P Zwart, 120mm€ 15,90€ 31,80
2Geheugen internTeam Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,46

Beste antwoord (via Zomaar iemand op 20-11-2023 01:54)

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:25
Zomaar iemand schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:41:
Ik heb zojuist het trixx programma van sapphire gedownload.
De fans zijn in goede staat.

Het is trouwens niet een fan die de trilling geeft maar de glazen plaat van de kast.
Ik zou die helemaal in de rubbers kunnen zetten, maar als het advies wordt dat ik de pc beter kan vervangen is dit zonde van het werk.
De glazen plaat resoneert enkel, die moet ergens zijn trilling vandaan halen: of je kast is instabiel en beweegt (en dan helpt een bierviltje), of hij trilt mee met (een van de) frequenties van je ventilatoren. Verder kan er niets mechanisch trillen. (edit: of je bureau is instabiel).

Wat betreft je onderdelen: Je 580 zou je kunnen vervangen, dat zou een mooie performance boost geven. Afhankelijk van je budget kan je ook je CPU upgraden, maar in tegenstelling tot wat velen verwachten zal dit niet zo'n groot effect hebben op je FPS als een GPU upgrade. Of je kan natuurlijk alle onderdelen vervangen (mobo, CPU, GPU, RAM), maar wat je doet is puur afhankelijk van wat je er mee wilt bereiken en hoeveel geld je eraan wilt besteden.

Het belangrijkste, in mijn opinie, is dat je je aifrlow fixt. Je hebt nu 2 fans die niet optimaal geplaatst / georienteerd zijn. Eigenlijk is de enige lucht die nu binnenkomt aan de achterkant, die half door je CPU gaat en dan weer daarboven uitblaast. Daarnaast is je case al niet geweldig qua airflow, maar zonder intake fans aan de voorkant is het logisch dat je GPU het benauwd krijg. Met jouw case kan je goed 2 intake fans aan de voorkant gebruiken, zodat je GPU en andere onderdelen uberhaupt wat frisse lucht krijgen, dan zou ik 1 exhaust aan de achterkant houden (die je nu als intake hebt georienteerd). Als je je case luid vind kan je er sowieso voor kiezen om een paar stille fans erin te plaatsen, prijs/prestatie wijs ben je met een paar Arctic F12 prima uit. Oh, en voor het geval je dit niet gedaan hebt: haal ook even periodiek het stof van je stoffilters af (er zit er 1 achter je frontpanel, en 1 onder je voeding).

Waarschijnlijk heb je met deze setups je temperatuurprobleem opgelost en daarnaast hoeven je GPU-fans en processorkoeler dan ook minder hard te draaien, dus dan wordt je setup sowieso wat stiller. Het heeft sowieso weinig zin om een waterkoelingoplossing te kopen zonder dat je je airflow hebt gefixt (en ik ben sowieso geen groot voorstander van waterkoelingsoplossingen tenzij je flink aan het overclocken bent).

[ Voor 7% gewijzigd door BHStar op 21-07-2023 10:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je de trillende/lawaaierige fans kunt lokaliseren, kun je die vervangen door stillere.

Een B450 bord bied een mooi perspectief voor een upgrade naar een 5600X of 5800X3D. Wel eerst de BIOS/UEFI updaten. :)

Als je de videokaart gaat upgraden zul je de voeding ook moeten verzwaren, afhankelijk van het opgenomen vermogen van de nieuwe videokaart uiteraard.

Naast waterkoeling zijn er ook betere luchtkoelers te koop. Deze bijvoorbeeld.
uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5

[ Voor 29% gewijzigd door PD2JK op 20-07-2023 19:38 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online

Het is trouwens niet een fan die de trilling geeft maar de glazen plaat van de kast.
Ik zou die helemaal in de rubbers kunnen zetten, maar als het advies wordt dat ik de pc beter kan vervangen is dit zonde van het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
[quote]PD2JK schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:35:
Als je de trillende/lawaaierige fans kunt lokaliseren, kun je die vervangen door stillere.
Een B450 bord bied een mooi perspectief voor een upgrade naar een 5600X of 5800X3D. Wel eerst de BIOS/UEFI updaten. :)
Kan ik dan niet beter een nieuwe processor kopen of kan deze nog wel even mee?
Als je de videokaart gaat upgraden zul je de voeding ook moeten verzwaren, afhankelijk van het opgenomen vermogen van de nieuwe videokaart uiteraard.
Goede tip!
Naast waterkoeling zijn er ook betere luchtkoelers te koop. Deze bijvoorbeeld.
uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
Is een water koeling echt zoveel stiller en beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een 5800X3D kan zeker nog wel een aantal jaren mee, of je moet hele zware multi-threaded applicaties gaan draaien...

Waterkoeling is niet per definitie beter of stiller. Er zijn sets waarvan de pomp best wel geluid kan maken, daarom eerst de reviews lezen als je iets op het oog hebt. Persoonlijk heb ik er nooit wat mee gehad. Water en computers. :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:25
Zomaar iemand schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:41:

De glazen plaat resoneert enkel, die moet ergens zijn trilling vandaan halen: of je kast is instabiel en beweegt (en dan helpt een bierviltje), of hij trilt mee met (een van de) frequenties van je ventilatoren. Verder kan er niets mechanisch trillen. (edit: of je bureau is instabiel).

Wat betreft je onderdelen: Je 580 zou je kunnen vervangen, dat zou een mooie performance boost geven. Afhankelijk van je budget kan je ook je CPU upgraden, maar in tegenstelling tot wat velen verwachten zal dit niet zo'n groot effect hebben op je FPS als een GPU upgrade. Of je kan natuurlijk alle onderdelen vervangen (mobo, CPU, GPU, RAM), maar wat je doet is puur afhankelijk van wat je er mee wilt bereiken en hoeveel geld je eraan wilt besteden.

Het belangrijkste, in mijn opinie, is dat je je aifrlow fixt. Je hebt nu 2 fans die niet optimaal geplaatst / georienteerd zijn. Eigenlijk is de enige lucht die nu binnenkomt aan de achterkant, die half door je CPU gaat en dan weer daarboven uitblaast. Daarnaast is je case al niet geweldig qua airflow, maar zonder intake fans aan de voorkant is het logisch dat je GPU het benauwd krijg. Met jouw case kan je goed 2 intake fans aan de voorkant gebruiken, zodat je GPU en andere onderdelen uberhaupt wat frisse lucht krijgen, dan zou ik 1 exhaust aan de achterkant houden (die je nu als intake hebt georienteerd). Als je je case luid vind kan je er sowieso voor kiezen om een paar stille fans erin te plaatsen, prijs/prestatie wijs ben je met een paar Arctic F12 prima uit. Oh, en voor het geval je dit niet gedaan hebt: haal ook even periodiek het stof van je stoffilters af (er zit er 1 achter je frontpanel, en 1 onder je voeding).

Waarschijnlijk heb je met deze setups je temperatuurprobleem opgelost en daarnaast hoeven je GPU-fans en processorkoeler dan ook minder hard te draaien, dus dan wordt je setup sowieso wat stiller. Het heeft sowieso weinig zin om een waterkoelingoplossing te kopen zonder dat je je airflow hebt gefixt (en ik ben sowieso geen groot voorstander van waterkoelingsoplossingen tenzij je flink aan het overclocken bent).

[ Voor 7% gewijzigd door BHStar op 21-07-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als je het warmte-probleem specifiek in de zomer hebt als het erg warm is dan kun je ook zolang de zijkanten van de kast halen.
De hitte kan er dan beter uit. Snelle oplossing.

AIO waterkoelers zijn een goede optie kost wat meer maar koelt een stuk beter.
Als je fans "rammelen":
1. kan het aan de kwaliteit van de fans liggen.
2. zijn de lagers vaak versleten.

Koop je fans kijk dan voor die met een wat lager toerental en een lage Db. indicatie.
Daarvan kun je er dan een of twee meer plaatsen om genoeg flow te hebben maar hou je het wel lekker stil.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 14:01

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Ik zou je fans omdraaien.
Warme lucht wilt omhoog. Van zowel GPU en CPU dat werk je nu tegen.
Dus beter de achterkant laten zuigen en bovenkant uitblazen.

Ideaal zou zijn:
Front fans- in
Back fans - uit
Top fans - uit.

Maar dit is de H500 en dat is wel een hotbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Allereerst excuses voor mijn late reactie, door prive omstandigheden, had dit allemaal een lagere prioriteit.
BHStar schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Wauw dank je wel voor je zeer uitgebreide reactie, hier heb ik zeker een hoop van geleerd.
Ik ga eens 2 fans er bij kopen en daar dan een beetje mee spelen. Waarschijnlijk gewoon zoals jullie al zeggen, 2 inflow aan de voorkant en 21 aan de achterzijde en 1 aan de bovenzijde voor de outflow.

Ik hoop dat dit inderdaad de oplossing is, dat zou een hoop besparen.
Vooral nu ik dus nog 2 nieuwe pc's erbij moet gaan kopen. (zie andere topic)
Baakster schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:04:
Ik zou je fans omdraaien.
Warme lucht wilt omhoog. Van zowel GPU en CPU dat werk je nu tegen.
Dus beter de achterkant laten zuigen en bovenkant uitblazen.

Ideaal zou zijn:
Front fans- in
Back fans - uit
Top fans - uit.

Maar dit is de H500 en dat is wel een hotbox.
OK dit is wel een hele goede tip, hier ga ik mee aan de slag!
Pagina: 1