Welke houtlak voor trapleuning om kleur weer gelijk krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUbW1YNKmxqBW0H8wYSwjzITQFQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6zrNSM9L1dnwHsr5zlXDe8Sd.jpg?f=user_large

Sorry voor de troebele foto, maar dat is niet echt belangrijk. Ik had een beschadiging op mijn houten trapleuning, nu heb ik dit stukje ruwe hout weer een beetje lopen bijschuren, maar is de kleur uiteraard anders geworden. Met welke houtlak krijg ik het weer in de goede meer donkere kleur? Ik weet helemaal niets van houtlak, dus waarschijnlijk een domme vraag voor de kenners :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:03
Zo goed als onmogelijk, helemaal schuren en helemaal lakken is je beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:30:
Zo goed als onmogelijk, helemaal schuren en helemaal lakken is je beste optie.
Het hoeft ook niet precies te zijn, maar meer lijkend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het is als je de juiste lak hebt al nagenoeg onmogelijk om het precies te hebben :P

even door de zure appel heen en het hele ding schuren/lakken. met een betere foto wil ik best een gok doen naar een kleur, als je dat graag wil, uiteraard is dat ook niet veel anders dan gokken, maar nu is er helemaal niets over te zeggen

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 20-07-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:01:
het is als je de juiste lak hebt al nagenoeg onmogelijk om het precies te hebben :P

even door de zure appel heen en het hele ding schuren/lakken. met een betere foto wil ik best een gok doen naar een kleur, als je dat graag wil, uiteraard is dat ook niet veel anders dan gokken, maar nu is er helemaal niets over te zeggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66AvfiswPITryQMl22zDhcCQkhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0L6aREE7mY1bZISRhBYPtvTx.jpg?f=fotoalbum_large

Is er nu iets over te zeggen welke lak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06:48

Hemingr

Gekke henkie

Een willekeurige blanke lak zou moeten volstaan.

Betere optie is de hele leuning lichtjes opschuren (gewoon met de hand, korrel 120) en de hele leuning meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-03 15:41
Dat ziet er ook uit alsof je er een flinke deuk in hebt geschuurd, dus je gaat het sowieso blijven zien, ook als je de hele leuning schuurt en opnieuw lakt. Tenzij je 'm zo enthousiast schuurt dat de deuk geëgaliseerd wordt, maar dan is je leuning ook meteen een stuk slanker :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:12
Je hebt er ook nog een deuk in geschuurd.
Wat voor een lak je er op smeert, je blijft het altijd zien en voelen.

Mijn idee zou zijn om het te "vermommen" als kwast m.b.v. een donkere vuller en er dan blanke lak overheen doen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik zou die hele lat vol met deuken maken, dan valt het niet zo op. Nieuwe lak erover, klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
out of the box gedacht ... als dit een recht stuk/ronde leuning is, kun je het dan niet omgekeerd monteren zodat de beschading aan de onderzijde komt te zitten?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 09:19
Boeryepes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:20:
out of the box gedacht ... als dit een recht stuk/ronde leuning is, kun je het dan niet omgekeerd monteren zodat de beschading aan de onderzijde komt te zitten?
Dan zijn er waarschijnlijk meerdere schroefgaten die bijgewerkt moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:14
SantaMuerte schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Dan zijn er waarschijnlijk meerdere schroefgaten die bijgewerkt moeten worden.
En dan worden er sleuven geschuurd om dat weg te krijgen. :+

Oude lak krijg je nooit op kleur, zeker niet als het een alkyd-basis heeft. Die verkleuren namelijk ook nog eens door ouderdom.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
The_BoKmeester schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:52:
Ik zou die hele lat vol met deuken maken, dan valt het niet zo op. Nieuwe lak erover, klaar.
:D :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Robicide schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:45:
Dat ziet er ook uit alsof je er een flinke deuk in hebt geschuurd, dus je gaat het sowieso blijven zien, ook als je de hele leuning schuurt en opnieuw lakt. Tenzij je 'm zo enthousiast schuurt dat de deuk geëgaliseerd wordt, maar dan is je leuning ook meteen een stuk slanker :+
Deuk zat er al (vorige bewoners). Met het opschuren voelt de trapleuning in ieder geval weer 'normaal' aan. Vreemd genoeg voel je nu de deuk niet echt als je de trapleuning pakt. Tis nu meer visueel een probleem (dat was het al voor het opschuren :o).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:03
Het lijkt mij dat er kleurloze vernis gebruikt is. Ik zou dat dus gewoon proberen. Als het verschil dan te groot is wordt het inderdaad alles schuren 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

The_BoKmeester schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:52:
En dan noem je het ‘steigerhout’ en ben je weer de hipste in de straat ;)

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 23-07-2023 10:22 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1