Fluitend kozijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-08 04:23
Nieuwbouw 2023, 18jan sleutel, eind februari betrokken, medio maart bij de verhuurder een probleem gemeld, namelijk fluit/piep/kabaal van kozijn in slaapkamer bij wind op het raam.

Pogingen tot verhelpen, omvatten alles kitten aan binnenkant langs vensterbank rand bij kozijn, waterslag aan buitenkant eraf halen, alles kitten wat daar te kitten valt, weer terugzetten en randjes dichtkitten.
Combi?band langs kozijn aan buitenkant.

Meest recent is extra stuk rubberdraad proppen tussen de randen van rubber wat om raam zit.. dit heeft het overigens erger gemaakt.
Van niet zuiver gefluit, naar zuiver gefluit, heel vreemd.

Ze willen eigenlijk niet veel meer doen behalve wellicht nog het rubber vervangen en zeggen dat het tot 80db kabaal mag make, dit lijkt mij sterk overigens.

Ik zelf vermoed dat het raam te strak zit, of heel misschien de scharnieren, zet ik het raam open dan is het geluid weg, weer dicht? Meteen terug bij wind.

Maar het meest lijpe is, het geluid komt (voor mijn gehoor) niet van het raam, maar een hoek van het kozijn.

Foto’s volgen en hopelijk werken de spoiler tags :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISWRqZVRUpM0MYV76Tyn3tPTqcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErK2cTZTlTzCGUDRh1qXGaOW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiRjStzqFd0ZlWE5GqWcJuT-zVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TChKjoM82JbEuxduF7lqHZhb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8xcCKKnRaclySp8u7dLmnwfL64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSF3N89bQu5ftACp0pMlxeQe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDu4VvjvmvinjdfOZHWoiWbriQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7C2cIuclptTC9U9VPgtWNjb5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRHltHJoNM4YkmoyzifoTj7BoAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rgt6uEgJP2QD3b97NBci90Ru.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Gele kruis is, daar hoor je het geluid niet, maar juist bij rode rondje.
Buiten foto, ik twijfel aan dat hout daar.. kan prima gaatje achter zitten, maar dan snap ik niet hoe het geluid verdwijnt bij raam open, tenzij luchtdruk er iets mee te maken heeft.. maar er zitten geen zichtbare spleten of gaten aan binnenkant.

Er is ook geen lucht/tocht beweging binnen, dit is getest met simpel vlammetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Loopt er een waterleiding in die hoek? Misschien hoor je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Dooxed schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:36:
Loopt er een waterleiding in die hoek? Misschien hoor je dat.
Niet dat ik weet, het klinkt ook echt als piepen en fluiten bij windvlagen, best duidelijk qua oorzaak, maar de bron als t ware is mij een raadsel.

Maar begin beetje wanhopig te worden, vooral als verhuurder er niks meer aan wil doen.
Hier lig ik, van het geluid, echt wakker van, in de nacht is het hard geluid en niemand lijkt te weten hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 12:35
@Bozebeer38 Wat voor ventilatiesysteem? Roosters in/boven de ramen of toevoerrooster in plafonds van de slaapkamers.

Ik verwacht dat de kierdiching niet goed sluit en dat daardoor door onderdruk/overdruk door wind/ventilatiesysteem een hoge luchtstroom ontstaat met een fluittoon. Ik zou adviseren met tape/puttyklei o.d. de kier rondom het raam aan de binnenzijde af te dichten als dit het probleem oplost is het hoogst waarschijnlijk het raam dat niet goed in het rubber wordt getrokken. Meestal is dit wel af te stellen (eventueel door een timmerman).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Thimmah schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:01:
@Bozebeer38 Wat voor ventilatiesysteem? Roosters in/boven de ramen of toevoerrooster in plafonds van de slaapkamers.

Ik verwacht dat de kierdiching niet goed sluit en dat daardoor door onderdruk/overdruk door wind/ventilatiesysteem een hoge luchtstroom ontstaat met een fluittoon. Ik zou adviseren met tape/puttyklei o.d. de kier rondom het raam aan de binnenzijde af te dichten als dit het probleem oplost is het hoogst waarschijnlijk het raam dat niet goed in het rubber wordt getrokken. Meestal is dit wel af te stellen (eventueel door een timmerman).
Geen roosters, wel van die plafond dingen inderdaad voor de WtW installatie.
Zit 1 zo’n rond ding aan plafond, bij de slaapkamer deur.
Ik zal eens kijken naar van die klei, dat is een goeie tip.
En dan de kier waar het geluid vandaan lijkt te komen? Want dat is echt best speciek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:13
Een moeilijkheid is, gok ik, het reproduceren van het probleem: verhuurder komt langs en doet iets, vervolgens paar dagen wachten of het geholpen heeft. Wellicht met een fohn ofzo koude lucht buiten erop blazen en kijken of je het fluiten kan opwekken. Dan kan het oplossen wellicht ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
vanaalten schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:26:
Een moeilijkheid is, gok ik, het reproduceren van het probleem: verhuurder komt langs en doet iets, vervolgens paar dagen wachten of het geholpen heeft. Wellicht met een fohn ofzo koude lucht buiten erop blazen en kijken of je het fluiten kan opwekken. Dan kan het oplossen wellicht ook sneller.
Afzuigkap vol aan in de keuken rest ramen/deuren dicht zetten. Uitgaande van afzuigkap rechtsreeks naar buiten. Met recirculatie kap werkt dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
Bozebeer38 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:26:
[...]

Geen roosters, wel van die plafond dingen inderdaad voor de WtW installatie.
Zit 1 zo’n rond ding aan plafond, bij de slaapkamer deur.
Ik zal eens kijken naar van die klei, dat is een goeie tip.
En dan de kier waar het geluid vandaan lijkt te komen? Want dat is echt best speciek.
Als het waait (of afzuigkapmethode werkt) met klei aan de slag gewoon ergens beginnen en kijken wat/waar het stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:05
Je verhuurder heeft al best veel gedaan vind ik zelf - die heeft het in elk geval serieus genomen. Goed, er komt ergens wat lucht langs. Maar ja, zie eens te vinden waar. Als je dat weet uit te vogelen, valt het oplossen daarna waarschijnlijk wel mee ("als ge 't niet meer wit, PUR en kit.")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
Het aluminium afwateringsprofiel heeft kleine openingen. Tevens zit daarachter een open ruimte. Dat kan dus staande golven geven. Tevens heb je bij de hangzijde onder kans dat de open ruimte toch een klein stuk heeft waar de rubber afsluiting minder is (op foto 4 lijkt dit zelfs te zien).

Ik zou een paar reepjes stof in het afwateringsprofiel voor de openingen leggen als test.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 20-07-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Rukapul schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:36:
Het aluminium afwateringsprofiel heeft kleine openingen. Tevens zit daarachter een open ruimte. Dat kan dus staande golven geven. Tevens heb je bij de hangzijde onder kans dat de open ruimte toch een klein stuk heeft waar de rubber afsluiting minder is (op foto 4 lijkt dit zelfs te zien).

Ik zou een paar reepjes stof in het afwateringsprofiel voor de openingen leggen als test.
Bedoelde jij dit rubbertje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wv8Z0onUTT7fmXzbboVvtoaLgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcI5VHTD3Fnqiql2HjRC3UKN.jpg?f=fotoalbum_large

Want dit heb ik nu wat meer terug gedrukt (zit nog wat losjes als in, het komt weer wat los op een gegeven moment), het waait/regent nu toevallig, ik hoor niks meer.

Of zo weinig dat je het gefluit niet echt hoort zeg maar, tenzij je je oor dicht bij het kozijn houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b1naryc0ven
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-09 10:30
Yow, dat zijn geen staande golven en ik heb hetzelfde probleem en dat los je op door al die imbus schroefjes die aan de binnenrand van je raam zitten, wanneer je deze helemaal naar binnen opent, aan te draaien, dus alleen die dikke grote stelbouten, niet die imbusjes waar dat profiel aan de rest van het kozijn mee vast zit. Anders moet je ff googlen maar dit is hier dus voor bedoelt, temp verschil tussen de seizoenen zorgt er voor dat alles krimpt en uitzet en dat veroorzaakt het gefluit. Fabrikanten weten dit, maar de woningbouwcorporatie niet, en zo krijgt niemand dit te horen.
Pagina: 1