Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 10:23
Goedemiddag,

Ik heb de kans om in BE te werken met als voorwaarde dat ik in BE moet wonen. Eerste is prima, het wonen is niet iets dat mijn voorkeur heeft, maar ik zou het niet erg vinden als ik als expat wordt beschouwd en minder inkomstenbelasting moet betalen.

Aangezien ik dichtbij de grens woon (sowieso onder de 150 km), kom ik niet in aanmerking voor deze regel, mits ik het niet verkeerd heb begrepen.

Mijn vraag: is er een andere regel waar we als “buitenlanders” iets meer profijt hebben qua belastingen? Mis ik een regel/wet die ik net ken? Zo nee, dan ga ik ervan uit dat ik al heel snel 50% belasting moet gaan betalen over elke Euro. Correct?

https://www.bakertilly.be...gime-vanaf-1-januari-2022

[ Voor 12% gewijzigd door SaraNostra op 20-07-2023 20:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:33

Lordy79

Vastberaden

Correct. Maar je betaalt in België minder voor een ziektekostenverzekering.
Het beste is om een boekhouder in België eens te vragen hoe het zit. Als je wilt stuur me een PM en ik geef je de gegevens van een geschikt kantoor die zeker niet duur is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 12:42
Hou er rekening mee dat je geen Nederlandse AOW meer opbouwt.

Wel natuurlijk de Belgische variant daarvan.

Laat je dus heel goed voorlichten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:16
Ik woon al 15 jaar in België. Als je alles optelt dan is het, met kinderen, voordeliger om in België te wonen ondanks de hoge belasting zijn er een aantal zaken substantieel goedkoper wat een groot verschil is
  • Ziektekosten 50 euro per kwartaal (zoiets)
  • Maaltijdcheques van 130 euro per maand (netto voor boodschappen)
  • Leaseauto kost netto 100 euro (bmw i4)
  • Kinderopvang 250 euro - 500 euro voor alle dagen
  • Wegenbelasting zeer laag (daar zijn de wegen ook naar)
  • Je kan makkelijker een woning kopen
Zo zijn er vast nog wel wat zaken.... maaar.....doe het alleen als de job je echt waard is. Het cultuurverschil is heel groot! Belgen zijn erg koud en het is zeer moeilijk om vrienden te maken. De Belg is geboren met een baksteen in de maag en blijft het liefst zijn hele leven in hetzelfde huis wonen. Dit merk je erg sterk omdat vriendengroepjes veelal bestaan uit mensen die elkaar al heel lang kennen. Zeer moeilijk om daar tussen te komen. Verkijk je daar niet op!

Ik woon 7 jaar in dezelfde straat en ken eigenlijk geen één buur. Ben een weekendje bij mijn ouders in Friesland en ben direct met de buren in contact, babbeltje, beetje helpen, kopje koffie.... dat zal in België niet snel gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Lordy79 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:34:
Correct. Maar je betaalt in België minder voor een ziektekostenverzekering.
Het beste is om een boekhouder in België eens te vragen hoe het zit. Als je wilt stuur me een PM en ik geef je de gegevens van een geschikt kantoor die zeker niet duur is.
Je betaalt cosmetisch gezien minder. Maar onderaan de streep betaal je in Belgie veel meer door de hoge belasting en de hoge eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zorg schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 06:23:
  • Maaltijdcheques van 130 euro per maand (netto voor boodschappen)
Wat is dat? Waarom?

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
@MaltheseFalcon voordele alle aard.
zoals oa ecocheques veel minder belast ..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:25
om een paar kratjes jupiler op te pikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Soort lunchvergoeding, elke werkdag krijg je één cheque van 6-8 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:50
Ik woon al 15 jaar in België. Als je alles optelt dan is het, met kinderen, voordeliger om in België te wonen ondanks de hoge belasting zijn er een aantal zaken substantieel goedkoper wat een groot verschil is
  • Kinderopvang 250 euro - 500 euro voor alle dagen
Zo zijn er vast nog wel wat zaken.... maaar.....doe het alleen als de job je echt waard is. Het cultuurverschil is heel groot! Belgen zijn erg koud en het is zeer moeilijk om vrienden te maken. De Belg is geboren met een baksteen in de maag en blijft het liefst zijn hele leven in hetzelfde huis wonen. Dit merk je erg sterk omdat vriendengroepjes veelal bestaan uit mensen die elkaar al heel lang kennen. Zeer moeilijk om daar tussen te komen. Verkijk je daar niet op!

Ik woon 7 jaar in dezelfde straat en ken eigenlijk geen één buur. Ben een weekendje bij mijn ouders in Friesland en ben direct met de buren in contact, babbeltje, beetje helpen, kopje koffie.... dat zal in België niet snel gebeuren ;)
Kinderopvang is goedkoop maar ik zou mijn kinderen daar niet achter laten met een gerust gevoel. Veel te veel kinderen voor te weinig begeleiders en de begeleiders zijn over het algemeen minder opgeleid (in vergelijking met Nederland). Als je het nieuws in België volgt, dan hoor je ook incident na incident. De politiek probeert dit te verbeteren maar niet voldoende en te traag.

Cultuurverschil is inderdaad wel een dingetje. Op kantoor valt dit mee want dan ‘ken’ je elkaar. Voor buren en vrienden te maken is het inderdaad lastig gezien de bubbels die er zijn (merk je zelfs met de belgen die over de grens wonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Wij hadden een zeer goede kinderopvang tegenover ons huis met voldoende personeel. Maar ja er is inderdaad veel druk en problemen aan het licht gekomen in de afgelopen jaren. Maar ja, wat is je keus dan? Je kan je kinderen ook niet alleen thuis laten ;)

Op kantoor valt het ook niet mee. Je moet daar wel mee om kunnen gaan dat je er nooit bij zal horen op dat vlak. Ik heb echt leuke en goede collega's maar je blijft een buitenstaander. Daarnaast worden je collega's nooit echt je vriendengroep (is mijn ervaring). Ik heb veel vrienden, maar veelal buitenlanders of Belgen met iets van een connectie met buitenland)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:33

Lordy79

Vastberaden

Ik heb 3 jaar in België (Antwerpen) gewoond en deel de ervaringen met buren niet. De verhoudingen waren uitstekend, altijd een praatje en even een stuk gereedschap ofzo lenen van elkaar. Kopje koffie of een pilske.

Natuurlijk is er een cultuurverschil maar dat heb je ook in Duitsland, Frankrijk en welk land niet? Zelfs binnen Nederland zijn er flinke cultuurverschillen. Gewoon samen om lachen en het beste van twee werelden pakken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:33
Ik ben het niet eens met de lage ziektekosten. Die bedraagt 13,07% en moet je ook betalen naast de belasting. Afhankelijk vh inkomen is dit al snel een stuk duurder. Je kan je ook nog aansluiten bij een ziekenkas, kost ook geld (niet veel), niet verplicht. En daar kan je dan wat extra perks krijgen (zoals ik krijg nu 30 euro terug ivm nieuwe glazen voor een bril)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-06 20:29
Ik heb er twee jaar doorgebracht (buurgemeente van Gent) en kan alleen maar zeggen: blijf lekker in NL. Dat alles zo goedkoop is (lijkt) klinkt mooi maar het is op veel vlakken ook echt een tweede wereldland in vergelijking met Nederland. Er zijn hierboven al een aantal zaken genoemd, daar wil ik graag de overheid aan toevoegen. Zodra je met een 'instantie' te maken krijgt verzand je in een bureaucratisch moeras met een niveau van incapabiliteit wat je nooit voor mogelijk hield.
Ja, nederland is duur, maar als je een tijdje in het buitenland hebt doorgebracht realiseer je pas hoe goed wij de zaken hier geregeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47

macnerd

No Apples please :-)

Ik heb 2 jaar in België gewerkt, en ik vond 't niet fijn.

Ik werd gedetacheerd naar een grote multinational voor applicatiebeheer. Men had daar hele stricte regels, die op zich redelijk waren. Ik heb meerdere keren een situatie gehad waar de enige oplossing die ik zag tegen deze corporate regels ingingen, zoals:
- Urgent probleem, kon mijn manager niet bereiken (zat op andere lokatie, constant in gesprek, en geen reactie op mail ofzo), en dus naar zijn manager gegaan (gewoon pragmatisch) want die zat 100m verderop bij mij. Ongelooflijk veel gezeik want ik had mijn manager overgeslagen en die was completely pissed.
- Andere keer op andere lokatie zag ik ook alleen maar een oplossing die tegen de corporate regels zijn (niet wettelijk verboden). Puur het feit dat het idee in me opkwam gaf aanleiding tot een zwaar gesprek. Mind you, ik had er niets mee gedaan want tegen de corporate regels (ik wilde eerst goedkeuring).

Ik kom graag in België voor vakanties enzo, maar er werken doe ik nooit meer.

MacNerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 11:23
Ik ben zelf Belg, woon in België maar werk al lange tijd in NL.
Wat betreft de werkcultuur kan ik de eerdere posts alleen maar bijtreden.
Ik werk liever in NL dan in BE.
Niet zozeer o.w.v. de collega's maar wel o.w.v. de bedrijfsmentaliteit, regeltjes en bureaucratie.

Wat betreft belastingen en loon merk ik dat je in mijn sector (IT) toch vaak beter af bent in NL.
Enkel de bedrijfswagens in NL worden belachelijk duur belast ... of belachelijk weinig in BE :)
Maar het loon van gelijkaardige functies in BE is vaak beduidend lager.

Ook wat buren, vrienden en gezelligheid betreft verschilt het nogal per regio.
Wat Limburg betreft, durf ik te beweren dat dit wel allemaal meevalt.
Maar er blijven altijd wel wat cultuurverschillen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 19:06

Blokker_1999

Full steam ahead

macnerd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:53:
Ik heb 2 jaar in België gewerkt, en ik vond 't niet fijn.

Ik werd gedetacheerd naar een grote multinational voor applicatiebeheer. Men had daar hele stricte regels, die op zich redelijk waren. Ik heb meerdere keren een situatie gehad waar de enige oplossing die ik zag tegen deze corporate regels ingingen, zoals:
- Urgent probleem, kon mijn manager niet bereiken (zat op andere lokatie, constant in gesprek, en geen reactie op mail ofzo), en dus naar zijn manager gegaan (gewoon pragmatisch) want die zat 100m verderop bij mij. Ongelooflijk veel gezeik want ik had mijn manager overgeslagen en die was completely pissed.
- Andere keer op andere lokatie zag ik ook alleen maar een oplossing die tegen de corporate regels zijn (niet wettelijk verboden). Puur het feit dat het idee in me opkwam gaf aanleiding tot een zwaar gesprek. Mind you, ik had er niets mee gedaan want tegen de corporate regels (ik wilde eerst goedkeuring).

Ik kom graag in België voor vakanties enzo, maar er werken doe ik nooit meer.
Je hebt 1 ervaring met 1 onderneming met 1 enkele manager en je gaat daaraan direct een conclusie verbinden over werken in heel het land, voor elke onderneming? Mijn God man, hoe simplistisch kan je zijn. Heb je er al eens bij stilgestaan dat dit ook gewoon een probleem kan zijn met die manager of het bedrijf? Kan goed zijn dat als je in die onderneming een andere manager had gehad dat je al een heel andere ervaring had kunnen hebben.

Mag ik nu ook concluderen dat reizen door Nederland ruk is en communicatie tussen mensen onderling onbestaande in dat land omdat ik eenmalig problemen heb gehad met KLM die tijdens mijn terugreis naar Belgie mijn treinticket maar niet in orde kregen waardoor ik meerdere keren tussen de balie van KLM en NS heb mogen wandelen om het opgelost te krijgen en daardoor meer dan een uur later thuis was? Als we toch gaan veralgemenen ... 8)7
Bedrijven kunnen in Belgie aan hun medewerkers voor elke volledig gewerkte dag een maaltijdcheque toekennen. Deze bedraagt maximaal 8 euro waarvan ongeveer 1,5 euro ten laste is van de werknemer en de rest van het bedrag betaald wordt door de werkgever. Op dit bedrag zijn verder geen belastingen of sociale lasten van toepassing en ze kunnen op vele plaatsen uitgegeven worden voor de aankoop van voedingsmiddelen. Het idee komt voort uit het feit dat vele grote bedrijven hun personeel maaltijden aanbieden en dat dit een systeem is om die te betalen, maar daar niet elk bedrijf een eigen restaurant heeft kan het ook gebruikt worden in o.a. supermarkten en eetgelegenheden. Het is een manier voor vele bedrijven om extra loon te geven dat niet belast wordt (en dus ook niet meetelt voor vakantiegeld, eindejaarspremie, pensioenopbouw, ...)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47

macnerd

No Apples please :-)

Blokker_1999 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:21:
Je hebt 1 ervaring met 1 onderneming met 1 enkele manager en je gaat daaraan direct een conclusie verbinden over werken in heel het land, voor elke onderneming? Mijn God man, hoe simplistisch kan je zijn. Heb je er al eens bij stilgestaan dat dit ook gewoon een probleem kan zijn met die manager of het bedrijf? Kan goed zijn dat als je in die onderneming een andere manager had gehad dat je al een heel andere ervaring had kunnen hebben.

Mag ik nu ook concluderen dat reizen door Nederland ruk is en communicatie tussen mensen onderling onbestaande in dat land omdat ik eenmalig problemen heb gehad met KLM die tijdens mijn terugreis naar Belgie mijn treinticket maar niet in orde kregen waardoor ik meerdere keren tussen de balie van KLM en NS heb mogen wandelen om het opgelost te krijgen en daardoor meer dan een uur later thuis was? Als we toch gaan veralgemenen ... 8)7
Ik heb niet maar 1 ervaring bij 1 bedrijf in België, ik heb er meerdere bij meerdere bedrijven, en ook niet een maadje maar ruim 2 jaar. Via detachering kom je nog eens ergens zeg maar.
Je mag van mij concluderen wat je wilt. Ik heb geen hekel aan Belgen, ook niet aan het land. Zou er ook geen probleem mee hebben om er te wonen. Alleen werken wil ik er niet meer.

Ik ben regelmatig te direct, hiërarchie boeit me niet zoveel (maar respecteer het wel) en ben soms pragmatisch en proactief. Er is een andere manier van werken in België dan in Nederland (en ja, niet ieder bedrijf is hetzelfde). Ik vind het gewoon fijner om bij een Nederlands bedrijf te werken.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik 4 jaar en heb goed contact met verschillende buren. Daarvoor zes jaar in een appartement in België gewoond en daar hadden ze al moeite groeten (hallo, goedemorgen dat soort dingen). Het duurde een jaar voor ze me terug groetten. In Nederland was ik verbaasd dat in een supermarkt mensen tegen me begonnen te praten.

Het verschilt erg per plek. Ik woon nu in een stadje, hiervoor in een dorp. Als mensen je kennen is er geen verschil, maar als ze je niet kennen groeten ze soms niet eens terug. As ls ze je na zeven jaar nog niet kennen is wel raar, je staat toch ook wel eens de auto te wassen ofzo of planten water te geven? In Nederland gaat dat idd sneller, ik woon nu zo lang in België dat ik verbaasd was dat mensen in de supermarkt opeens tegen me gingen praten.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 22-07-2023 03:43 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Nee ik was mijn auto nooit op straat :P maar natuurlijk zijn wij wel voor ons huis. Eerlijk is eerlijk niet heel veel. En we zien ook echt bijna nooit mensen voor hun huis. Op een paar na waar we wel wat mee praten. Is dat overal? Geen idee, wij wonen nu eenmaal in regio Antwerpen en niet in Gent. Maar dat het cultuurverschil erg groot is, dat is een feit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIDwabjFcPMS7IjOdNgq-wOsJH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3cKnE0TRKVBWyFLrn1xAzNm.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.hofstede-insi...ies=belgium%2Cnetherlands

Ikzelf denk dat het voornamelijk komt door het risico-avers zijn van de Belgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn advies is om het boek de Culture Map te lezen en de verschillen tussen NL en BE te bestuderen en dan na te gaan hoe jij daar in past.

Want we spreken wel dezelfde taal maar hebben grote culturele verschillen.

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zorg schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:31:

Ikzelf denk dat het voornamelijk komt door het risico-avers zijn van de Belgen.
Terwjil Nederlanders er juist bekend om staan alles wat je kan verzekeren, te verzekeren, en het liefst dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:02
Auto's, huizen en de ziektekostenverzekering zijn goedkoper in België dan in Nederland.

De meeste dagelijkse boodschappen zijn in Nederland voordeliger dan in België.

Zoals je al schreef ligt het basistarief voor de belastingen in België hoger dan in Nederland. Maar met regelingen als maaltijdcheques en allerlei aftrekposten in zowel Nederland als België ligt het echt aan je situatie wat onderaan de streep voordeliger uitpakt. Want ook België kent allerlei aftrekposten.

AOW + pensioen opbouw is wel een aandachtspunt. In Nederland bouw je naast het staatspensioen in veel sectoren ook nog een best behoorlijk aanvullend pensioen op via de werkgever. In België is zo'n aanvullend pensioen niet vanzelfsprekend en is het 'pensioen' wat opgebouwd wordt daardoor vaak veel lager dan in NL.

Maar belangrijker dan het financiële plaatje is mijns inziens het sociale plaatje.
België is in het algemeen veel bureaucratischer dan Nederland. Op alle vlakken. Overheid, bij bedrijven maar ook binnen sociale kringen.
Dat ligt je of dat ligt je niet. Voor mijn moeder, een geboren Vlaamse, is het de reden om al héél lang een terugkeer naar België niet eens meer te overwegen, ook niet wanneer door omstandigheden haar leven op zijn kop zou komen te staan en een situatie zou komen waarop velen deels zouden terugvallen op familie (bijvoorbeeld overlijden van partner).
Desondanks heeft ze na 40 jaar nog steeds goed contact met haar familie en een aantal (school)vriendinnen in België.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
Is een vorm van loon die je krijgt in plaats van opslag, werkgever hoeft er geen "sociale lasten" (bijdrage aan sociale zekerheid) over te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
Ivow85 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:43:
Auto's, huizen en de ziektekostenverzekering zijn goedkoper in België dan in Nederland.

De meeste dagelijkse boodschappen zijn in Nederland voordeliger dan in België.

Zoals je al schreef ligt het basistarief voor de belastingen in België hoger dan in Nederland. Maar met regelingen als maaltijdcheques en allerlei aftrekposten in zowel Nederland als België ligt het echt aan je situatie wat onderaan de streep voordeliger uitpakt. Want ook België kent allerlei aftrekposten.

AOW + pensioen opbouw is wel een aandachtspunt. In Nederland bouw je naast het staatspensioen in veel sectoren ook nog een best behoorlijk aanvullend pensioen op via de werkgever. In België is zo'n aanvullend pensioen niet vanzelfsprekend en is het 'pensioen' wat opgebouwd wordt daardoor vaak veel lager dan in NL.

Maar belangrijker dan het financiële plaatje is mijns inziens het sociale plaatje.
België is in het algemeen veel bureaucratischer dan Nederland. Op alle vlakken. Overheid, bij bedrijven maar ook binnen sociale kringen.
Dat ligt je of dat ligt je niet. Voor mijn moeder, een geboren Vlaamse, is het de reden om al héél lang een terugkeer naar België niet eens meer te overwegen, ook niet wanneer door omstandigheden haar leven op zijn kop zou komen te staan en een situatie zou komen waarop velen deels zouden terugvallen op familie (bijvoorbeeld overlijden van partner).
Desondanks heeft ze na 40 jaar nog steeds goed contact met haar familie en een aantal (school)vriendinnen in België.
Dat bureaucratische klopt zeker, en dan liefst het soort bureaucratie van 40 jaar geleden (stempels, klevertjes, formulieren heen en weer... 8)7 ).
Wat ik zelf wel mis (Belg die al 10 jaar in .nl woont) is de afhandelsnelheid van de belastingen, geen gedoe met geschat inkomen, 4 verschillende kantoren die wel veel communiceren maar allemaal op een andere snelheid/achterstand werken. Nee in België is het een vooroorlogs maar effectief systeem, je doet je aangifte van inkomsten van vorig jaar, een aantal maanden heb je de berekening en klaar. (terugbetalen kan soms wel wat duren.... en als je zelf moet betalen kan het ook cash 8) )

nog voordelen aan .be:
]Kinderopvang kost een fractie (kan wel flink zoeken zijn naar een goede/aanvaardbare plek)
Zorgverzekering is de "ziekenkas" = mutualiteit = niet in handen van verzekeraars en dat merk je aan veel dingen (veel toegankelijkere ziekenhuizen, eerste hulp, tandarts enz...) (ggz is een ander verhaal, daar doen ze liefst niet aan)
Pagina: 1