Mijn game-PC uit 2015 heeft jarenlang trouw dienst gedaan en heeft een paar upgrades gehad (GPU, SSD), maar de rek is er nu wel een beetje uit. Ik denk eraan om in ieder geval het moederbord, de CPU en het geheugen te upgraden, en de GPU nog even te houden tot die niet meer voldoet.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op 1440p (zonder FreeSync, dat ondersteunt mijn monitor helaas niet). Ik word blij van hoge settings en raytracing.
Mogelijk wil ik het systeem in de toekomst ook voor software development gebruiken (denk aan compilen).
Games die ik de laatste tijd heb gespeeld: CS:GO, Cyberpunk 2077, The Witcher 3, Hogwarts Legacy.
Met mijn huidige systeem was The Witcher 3 met raytracing onspeelbaar (CPU was duidelijk de bottleneck). Hogwarts Legacy heeft een prima FPS op de (hoge) door GeForce Experience aangeraden settings, maar interacties / dialogen laden echt traag en soms wordt het beeld even een seconde zwart. Ik hoop dat te fixen met een snellere CPU.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk voor de upgrade aan een max van ongeveer 1000 euro. Hoeft niet "op"; ik vind het belangrijker dat ik een goede prijs/kwaliteitverhouding koop en dat het systeem toekomstbestendig is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In ieder geval de GPU (RTX 2060) en randapparatuur. De GPU kan ik dan een keer upgraden naar de dan-optimale keuze als hij niet meer voldoet.
Dit is mijn huidige systeem:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is mijn huidige plan qua upgrade (maar zie ook de vragen onderaan):
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren. Ik vind het een fijn idee dat het systeem nog een keer te upgraden is over een aantal jaren, vandaar dat ik het AM5-platform heb gekozen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Fijn als het idle energieverbruik en geluidsniveau redelijk laag is (geluidsniveau van mijn huidige systeem is prima). Liever geen belachelijk energiegebruik onder load.
Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op 1440p (zonder FreeSync, dat ondersteunt mijn monitor helaas niet). Ik word blij van hoge settings en raytracing.
Mogelijk wil ik het systeem in de toekomst ook voor software development gebruiken (denk aan compilen).
Games die ik de laatste tijd heb gespeeld: CS:GO, Cyberpunk 2077, The Witcher 3, Hogwarts Legacy.
Met mijn huidige systeem was The Witcher 3 met raytracing onspeelbaar (CPU was duidelijk de bottleneck). Hogwarts Legacy heeft een prima FPS op de (hoge) door GeForce Experience aangeraden settings, maar interacties / dialogen laden echt traag en soms wordt het beeld even een seconde zwart. Ik hoop dat te fixen met een snellere CPU.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk voor de upgrade aan een max van ongeveer 1000 euro. Hoeft niet "op"; ik vind het belangrijker dat ik een goede prijs/kwaliteitverhouding koop en dat het systeem toekomstbestendig is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In ieder geval de GPU (RTX 2060) en randapparatuur. De GPU kan ik dan een keer upgraden naar de dan-optimale keuze als hij niet meer voldoet.
Dit is mijn huidige systeem:
| # | Category | Product |
|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-4460 Boxed |
| 1 | Moederborden | Asus Z97-PRO GAMER |
| 1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 2060 Founders Edition |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master CM 690 III Closed |
| 1 | Monitors | Dell UltraSharp U2722DE Zilver, Zwart |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 4 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16 |
| 1 | Voedingen | Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is mijn huidige plan qua upgrade (maar zie ook de vragen onderaan):
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 324,90 | € 324,90 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI | € 289,90 | € 289,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Black Edition Rev.C | € 63,45 | € 63,45 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Voedingen | NZXT C650 Gold v2 | € 79,90 | € 79,90 |
| Totaal | € 853,05 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren. Ik vind het een fijn idee dat het systeem nog een keer te upgraden is over een aantal jaren, vandaar dat ik het AM5-platform heb gekozen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Fijn als het idle energieverbruik en geluidsniveau redelijk laag is (geluidsniveau van mijn huidige systeem is prima). Liever geen belachelijk energiegebruik onder load.
Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te overklokken.
Wat verwacht je van ons?
- Ik twijfel behoorlijk tussen de 7700X en 7800X3D. Van de 7700X spreekt me aan dat hij voor niet-gaming beter lijkt, van de 7800X3D dat hij een significant lager energieverbruik lijkt te hebben.
- Is het aan te raden om de voeding te upgraden of kan de huidige voeding nog mee? En moet ik dan alleen naar wattage kijken of zijn er andere eigenschappen van "moderne" voedingen die ik nodig heb / wil? Hoe zit het met efficientie?
- Ik vind mijn huidige behuizing prima, maar die heeft bijvoorbeeld geen USB-C-headers. Is dat op een andere manier toe te voegen?
- Een van de latere upgrades was de SSD. Ik zie dat huidige SSD's ongeveer 2x zo snel zijn qua specs; ga ik daar veel van merken als ik upgrade?