Her-isoleren vloer (vloerverwarming + LTV warmtepomp) ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Mijn woning is voorzien van vloerverwarming op de beneden verdieping. De vloer is voorzien van vloerverwarming en is circa 50m2. Deze vloer is geïsoleerd in de kruipruimte met 5cm rockwool met een isolatiewaarde van 1. Dit is lang geleden gedaan en het zit niet overal heel strak meer tegen de vloer.

De woning is voorzien van een full electric LTV WP van 7KW met een COP van 4. Deze is in februari van dit jaar geïnstalleerd. Ik verwacht rond de 4500 KWH per jaar te verbruiken met die WP (voorheen was het verbruik in gas circa 2000m3)

Ik heb vandaag een offerte gekregen van een bedrijf die de vloer opnieuw kan isoleren met pur met een isolatiewaarde van 4. De kosten hiervan zijn circa 2000 netto (met aftrek van subsidie)

Kan iemand uitleggen hoeveel KWH ik hiermee per jaar zou kunnen besparen zodat ik uit kan rekenen wat de terug verdientijd is?

ps: de vloer voelt nooit koud aan, dus voor comfort hoef ik dit niet te doen.

Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door K.123 op 20-07-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:47
Kun je wat meer vertellen over de rest van de isolatie in het huis? Want 2000m3 klinkt veel, en is er wellicht meer winst te halen in andere isolatie. Spouw of ramen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ik heb nog een siergashaard, die verbruikt alleen in de waakvlak stand al 120m2 per jaar. Dus dan kom je uit op circa 1850 m3 per jaar

Het betreft een vrijstaande jaren 30 woning.

In mei heb alle dubbele glas (11m2) beneden laten vervangen voor HR++ glas. Dat heeft me 2600 netto gekost,

Muren isoleren kan niet hier, omdat de buitenzijde gestuct is en geschilderd. Ik heb drie isolatiebdrijven op bezoek gehad. Die willen dat allemaal niet volspuiten omdat je dan vocht issues gat krijgen vanwege de niet damdoorlatende verf. Bovendien krijg je dan gaten in de muur en moet alles opnieuws gestuct worden. Weg business case :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
@busscherski jij een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
Isolatie is niet mijn specialiteit maar ik wil me er wel even in verdiepen. Wat mij betreft is dat als je (in jouw geval) iets doet, alleen de vloer en de achterdeur zin zouden kunnen hebben. Al is een nieuwe deur wel super duur, het doet wel wat met je woning en is dan ook meteen inbraakwerend.

Nu is het 5 cm rockwool dat er niet overal even stevig aan hangt. Er is denk ik ongeveer 1 of 2 m2 waar de isolatie er helemaal af gevallen is. Ik weet niet hoe lang het duurt voor de volgende 1 of 2 m2 er vanzelf af valt, maar het eeuwige leven heeft het in ieder geval niet, je moet er denk ik ooit wel wat mee.
Er zijn ook wat kieren tussen de rockwool, ik denk dat daar ook relatief veel energie verloren gaat.

Hoe goed de isolatiewaarde nu gemiddeld nog is vind ik lastig in te schatten. Ik schat in dat het nog zo`n 75% isoleert van toen het nieuw was.

Wat voor isolatiewaarde krijg je na het vervangen van de vloerisolatie?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:49:
Isolatie is niet mijn specialiteit maar ik wil me er wel even in verdiepen. Wat mij betreft is dat als je (in jouw geval) iets doet, alleen de vloer en de achterdeur zin zouden kunnen hebben. Al is een nieuwe deur wel super duur, het doet wel wat met je woning en is dan ook meteen inbraakwerend.

Nu is het 5 cm rockwool dat er niet overal even stevig aan hangt. Er is denk ik ongeveer 1 of 2 m2 waar de isolatie er helemaal af gevallen is. Ik weet niet hoe lang het duurt voor de volgende 1 of 2 m2 er vanzelf af valt, maar het eeuwige leven heeft het in ieder geval niet, je moet er denk ik ooit wel wat mee.
Er zijn ook wat kieren tussen de rockwool, ik denk dat daar ook relatief veel energie verloren gaat.

Hoe goed de isolatiewaarde nu gemiddeld nog is vind ik lastig in te schatten. Ik schat in dat het nog zo`n 75% isoleert van toen het nieuw was.

Wat voor isolatiewaarde krijg je na het vervangen van de vloerisolatie?
De waarde is nu 1 en wordt 4

Die man zei dat het ws 200m2 gas zou besparen. Dus ik denk dan circa 400 kwh = 160 euro per jaar?

Dan is de TVT wel erg lang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

K.123 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:54:
[...]

De waarde is nu 1 en wordt 4

Die man zei dat het ws 200m2 gas zou besparen. Dus ik denk dan circa 400 kwh = 160 euro per jaar?

Dan is de TVT wel erg lang....
Ligt aan je gasprijs hè :P
Als jij met een oud contract nog 80ct/m3 betaalt, duurt het nog even ja. Ben je één van de "gelukkigen" die 3,50 per m3 betaalt, dan gaat het wat vlotter.

Edit: lezen is een kunst. :')

[ Voor 3% gewijzigd door Bra-Jo op 21-07-2023 18:55 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
Bra-Jo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:45:
[...]

Ligt aan je gasprijs hè :P
Als jij met een oud contract nog 80ct/m3 betaalt, duurt het nog even ja. Ben je één van de "gelukkigen" die 3,50 per m3 betaalt, dan gaat het wat vlotter.
ja, maar ik heb dus een warmtepomp en stook niet met gas :)

De gasprijs is voor iedereen nu max 1.50 ivm prijsplafond. Maar de bulk betaalt nu al minder. En dat gaat alleen maar dalen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ik heb er niet zoveel verstand van, denk dat die 200 m3 gas besparing wel ongeveer in de buurt komt. Dat zou dan zo`n 450 kWh per jaar zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als alle vloerisolatie eraf gevallen is dan verwarm je de kruipruimte bijna net zoveel als de woning denk ik. Maar goed, zover is het natuurlijk nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
jaren 30 huis en dus een houten begane grond vloer? dan moet daar echt geen PUR tegenaan. Genoeg andere alternatieven. Wat je bespaart is moeilijk te zeggen omdat dat van veel factoren afhankelijk is. Hoe vak stook je, hoe warm, hoe goed ventileert je kruipruimte, hoe kou dis het buiten etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 21:16

pistole

Frutter

K.123 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:04:
Muren isoleren kan niet hier, omdat de buitenzijde gestuct is en geschilderd. Ik heb drie isolatiebdrijven op bezoek gehad. Die willen dat allemaal niet volspuiten omdat je dan vocht issues gat krijgen vanwege de niet damdoorlatende verf. Bovendien krijg je dan gaten in de muur en moet alles opnieuws gestuct worden. Weg business case :)
Kan je misschien iets doen met voorzetwandjes aan de binnenkant? Dan kan je de muren redelijk isoleren, maar het moet wel kunnen en passen.

Vergeet overigens de ramen niet. Ik heb zelf een redelijk groot oppervlak aan ouderwets dubbel glas, en dat is in de winter verre van ideaal.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
No Hands schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:19:
jaren 30 huis en dus een houten begane grond vloer? dan moet daar echt geen PUR tegenaan. Genoeg andere alternatieven. Wat je bespaart is moeilijk te zeggen omdat dat van veel factoren afhankelijk is. Hoe vak stook je, hoe warm, hoe goed ventileert je kruipruimte, hoe kou dis het buiten etc.
O dat is wel een goeie, of de vloer aan de onderzijde van hout is weet ik niet, maar die kans is wel groot. Dan valt dat PUR af, nieuwe platen laten plaatsen is sws veel duurder.
pistole schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:50:
[...]

Vergeet overigens de ramen niet. Ik heb zelf een redelijk groot oppervlak aan ouderwets dubbel glas, en dat is in de winter verre van ideaal.
K.123 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:04:

In mei heb alle dubbele glas (11m2) beneden laten vervangen voor HR++ glas. Dat heeft me 2600 netto gekost,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
No Hands schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:19:
Dank voor de tip, dit lees ik erover!

Een houten vloer isoleren met PUR doe je beter niet vanwege de dampdichtheid. Toch kan je je houten benedenvloer wel degelijk isoleren met spuitisolatie. In plaats van PUR-schuim kan je namelijk icynene laten spuiten op het houten plafond van je kruipruimte. Dit isolatieschuim heeft een open celstructuur. Daardoor kan het ademen, hoopt vocht zich niet op en vermijd je dus houtrot. Bovendien kan een vakman met icynene vlot een naadloze isolatieschil creëren, ook op oneven oppervlakken (bv. leidingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
K.123 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 07:53:
[...]

Dank voor de tip, dit lees ik erover!

Een houten vloer isoleren met PUR doe je beter niet vanwege de dampdichtheid. Toch kan je je houten benedenvloer wel degelijk isoleren met spuitisolatie. In plaats van PUR-schuim kan je namelijk icynene laten spuiten op het houten plafond van je kruipruimte. Dit isolatieschuim heeft een open celstructuur. Daardoor kan het ademen, hoopt vocht zich niet op en vermijd je dus houtrot. Bovendien kan een vakman met icynene vlot een naadloze isolatieschil creëren, ook op oneven oppervlakken (bv. leidingen).
Vergeet dit gelijk. Dit is geschreven door iemand die icynene verkoopt. Icynene is ook gewoon PUR. OPencellig hoort al helemaal niet op hout, dat kan namelijk vocht opnemen en dan isoleert het niet meer en maakt het je hout nat. Hooguit een houten dakbeschot wat je daarmee inspuit maar dan moet er wel dampremmende folie over.
Wat jij zoekt voor je vloer is PIF, Tonzon, steenwol platen, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Je vloer is beton, ik heb er zelf doorheen geboord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Alternatief voor PUR spuiten is zelf doen met isolatieplaten. Kost je een vrij weekend, maar dan zit niet alles onder de pur en qua kosten houd je de helft van het bedrag in je zak.
Subsidie loop je mis, maar dat is toch een sigaar uit eigen doos. De dag dat je 1000 euro extra subsidie krijgt gaat de offerte van het isolatiebedrijf ook met 1000 euro omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-05 12:26

TheDudez

Usenet stofzuiger!

_JGC_ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:50:
Alternatief voor PUR spuiten is zelf doen met isolatieplaten. Kost je een vrij weekend, maar dan zit niet alles onder de pur en qua kosten houd je de helft van het bedrag in je zak.
Subsidie loop je mis, maar dat is toch een sigaar uit eigen doos. De dag dat je 1000 euro extra subsidie krijgt gaat de offerte van het isolatiebedrijf ook met 1000 euro omhoog.
Dat is gewoon niet waar. Hoop isolatie bedrijven weten geen eens een meldcode te melden of snappen zelf de regels niet. En de subsidie kan aardig oplopen als je 2 dingen doet. Alleen het is wel een gedoe kan ik uit ervaring vertellen. als voorbeeld:Als je deuren en glas doet kan je beter gewoon de meldcode voor het glas doen. In plaats van de deur gebruik je de meldcode voor het glas. En je moet echt overal foto's van maken de voor er na en liefst met een busje er op van het bedrijf.

pur is een slecht idee als je niet weet wat je doet.
https://www.rtlnieuws.nl/...door-gespoten-purisolatie

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ik heb eens wat scenario's uitgerekend met verschillende prijzen en geschatte verbruiken op basis van diverse sites waaronder deze

https://www.vloerisolatie...solatie-terugverdientijd/

In het meest gunstige geval is de TVT minimaal 14 jaar....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bbc3er-fBazz3pqkYI6ZrUoadk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeMB7fMdVtqmahWW0uTc2yO5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door K.123 op 23-07-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 15:50
Ik zou me niet blind staren op tvt.

Wat dus nu heel belangrijk is:
Wat voor vloer heb je nou? Beton of Hout?

eb je al in kruipruimte isolatie topic gekeken?

Indien hout: Wol tussen de balken in en damp-open folie aan de onderzijde om het goed luchtdicht te maken.

Beton: Pir platen tegenaan lijmen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Rainesh schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:54:
Ik zou me niet blind staren op tvt.

Wat dus nu heel belangrijk is:
Wat voor vloer heb je nou? Beton of Hout?

eb je al in kruipruimte isolatie topic gekeken?

Indien hout: Wol tussen de balken in en damp-open folie aan de onderzijde om het goed luchtdicht te maken.

Beton: Pir platen tegenaan lijmen.
De vloer is van beton. Er zijn onlangs nieuwe LTV radiotoren geplaatst incl nieuwe leidingen. Hiervoor zijn gaten geboord naar de kruipruimte.

Waarom niet blind staren op de TVT? Investeren doe je toch om geld terug te verdienen?

Zelfs de vertegenwoordiger van het isolatiebedrijf zei dat hij het hier niet aanraad omdat de TVT langer is dan 10 jaar, de vloer is immers al geïsoleerd met rockwool platen. Welliswaard met een waarde van 1, maar hij zegt dat rockwool die isolatiewaarde gedurende 75 jaar niet verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 15:50
K.123 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:58:
[...]

De vloer is van beton. Er zijn onlangs nieuwe LTV radiotoren geplaatst incl nieuwe leidingen. Hiervoor zijn gaten geboord naar de kruipruimte.

Waarom niet blind staren op de TVT? Investeren doe je toch om geld terug te verdienen?

Zelfs de vertegenwoordiger van het isolatiebedrijf zei dat hij het hier niet aanraad omdat de TVT langer is dan 10 jaar, de vloer is immers al geïsoleerd met rockwool platen. Welliswaard met een waarde van 1, maar hij zegt dat rockwool die isolatiewaarde gedurende 75 jaar niet verliest.
Je isoleert ook voor comfort.

Lees eens de grote kruipruimte isolatie topic. Als je vloer van beton is en je hebt genoeg hoogte in je kruipruimte dan is het veel goedkoper om PIR platen te plakken. Veel betere isolatie en als je handig bent, dan is het nog eens stuk goedkoper. Dan is je TVT stuk interessanter.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Rainesh schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:00:
[...]

Je isoleert ook voor comfort.

Lees eens de grote kruipruimte isolatie topic. Als je vloer van beton is en je hebt genoeg hoogte in je kruipruimte dan is het veel goedkoper om PIR platen te plakken. Veel betere isolatie en als je handig bent, dan is het nog eens stuk goedkoper. Dan is je TVT stuk interessanter.
Dank voor je reactie. Ik woon hier al 13 jaar en het huis is nooit oncomfortabel geweest. De vloer voelt altijd heerlijk warm aan en deze is dus al voorzien van rockwool platen aan de onderzijde.

Er is genoeg ruimte om PIR te plakken. Ik zou dat zelf kunnen doen, maar heb claustrofobie ;)

Op internet lees ik dat het spuiten van PUR goedkoper is omdat ze daar maar een halve dag werk aan hebben. Het plaatsen van PIR platen is bewerkelijker.

Misschien kan ik een beunhaas vinden.

Als ik mijn investering niet terug verdien is het verloren geld. Straks heb ik meer geld in isolatie gestoken dan dat het huis waard is :)

[ Voor 8% gewijzigd door K.123 op 23-07-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Qua comfort maakt het geen verschil, er is immers vloerverwarming.

De plekken waar de isolatie er af gevallen is of kieren vertoont oplappen zou wat mij betreft niet als investering opgevat moeten worden maar eerder als onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:03:
Qua comfort maakt het geen verschil, er is immers vloerverwarming.

De plekken waar de isolatie er af gevallen is of kieren vertoont oplappen zou wat mij betreft niet als investering opgevat moeten worden maar eerder als onderhoud.
Ja dat kan ik wel een keer laten doen. Als je een keer niks te doen mag je me wel bellen ;)
Pagina: 1