Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-06 06:26
Mijn vraag

Ik ben op dit moment in overheidsdienst. Vanaf 18 september start ik bij een ander bedrijf, hiervoor heb ik 2 weken zomervakantie. Deze vakantie was al gepland voordat bekend werd dat ik met mijn huidige werk stop.
Mijn huidige werkgever stelt voor om het contract 15 september te laten eindigen.

Aangezien ik geen heel jaar ga werken bij mijn huidige werkgever, worden de wettelijke verlofuren over 9,5e maand verdeeld. Begin van het jaar heb ik al een aantal dagen vrij gehad, waardoor ik nu dagen te kort kom voor mijn 2 weken zomervakantie. Ik kan hiervoor mijn IKB (individueel keuze budget) gebruiken door verlofuren te kopen. Ik kom 38,5 uur te kort en dit zal mij 831,60 euro kosten.

Een andere optie waar ik zelf aan zit te denken is om mijn contract niet op 17 september te laten eindigen, maar voor te stellen dit op 1 september te doen. Ik zou dan nog zo'n 30 uur aan wettelijk verlof hebben, waardoor ik iets meer dan 2 weken vrij heb voordat mijn andere werk begint.

Ik vraag mij af wat het verstandigst is qua kosten, daar weet ik namelijk niet genoeg van. Bij het voorstel van mijn werkgever loopt het contract 2 weken langer door, waarbij ik dus 2 weken langer geld verdien. Wel moet ik dan 831,60 van mijn IKB inleveren voor vakantie uren.
Bij het stoppen van mijn contract op 1 september verdien ik 2 weken niets, maar hoef dan geen 831,60 euro van mijn IKB in te leveren en heb iets langer vakantie. Het gespaarde bedrag van mijn IKB wordt aan het eind van mijn contract uitgekeerd, hier wordt zo'n 50% van ingehouden i.v.m. loonheffing.

Ik hoop dat mijn situatie duidelijk is (zo niet, hoor ik graag wat ik nog moet delen ;)) en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen :)

Beste antwoord (via J.oris op 20-07-2023 16:23)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
aha, check, omdat je geen heel jaar gewerkt hebt bij je huidige werkgever krijg je ook niet het aantal vakantiedagen van een heel jaar.

Dus je moet of vakantiedagen bijkopen of je contract eerder laten stoppen (en dus minder salaris krijgen).

Ik zou gewoon even die 2 scenario's laten doorrekenen door je HR contactpersoon, die kunnen dat vaak prima doen.

Uiteindelijk moet je toch rekening houden dat het geld gaat kosten. Of je koopt je vakantiedagen of je ontvangt minder salaris.

Het makkelijkste lijkt mij gewoon vakantiedagen kopen. Zaken als pensioen, aow, werknemersverzekering, etc vanuit de werkgever hebben dan ook geen onderbreking.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

Ik denk dat je zelf wel kan uitrekenen wat het prijsverschil is tussen loon en het afkopen van uren ? (ik zou het wel op basis van bruto doen). Uiteindelijk betaal je qua loonheffing evenveel. Alleen krijg je meer of minder terug bij je belasting aangifte (al je inkomsten worden op 1 hoop gegooid) Dus als je 2 weken geen werk hebt krijg je de loonheffingskorting van die 2 weken terug volgend jaar.

Houd er wel rekening mee dat je met 2 weken extra contract ook nog steeds kilometer vergoeding krijgt en dat extra in je pensioen word gestort.

Als je ziek word in die 2 weken kun je je ook nog steeds ziek melden als je in dienst bent.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
aha, check, omdat je geen heel jaar gewerkt hebt bij je huidige werkgever krijg je ook niet het aantal vakantiedagen van een heel jaar.

Dus je moet of vakantiedagen bijkopen of je contract eerder laten stoppen (en dus minder salaris krijgen).

Ik zou gewoon even die 2 scenario's laten doorrekenen door je HR contactpersoon, die kunnen dat vaak prima doen.

Uiteindelijk moet je toch rekening houden dat het geld gaat kosten. Of je koopt je vakantiedagen of je ontvangt minder salaris.

Het makkelijkste lijkt mij gewoon vakantiedagen kopen. Zaken als pensioen, aow, werknemersverzekering, etc vanuit de werkgever hebben dan ook geen onderbreking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:48
Bedenk je ook dat IBK 17,05% van je salaris is (als ik mij het percentage goed herinner), en je elke maand dus daar 17,05% in spaart. Die 2 weken zijn dus 8% van je salaris bruto, dus je bouwt ook weer IKB op in die 2 weken extra contract.
Verder ben je dan in je vakantie e.d. ''gewoon verzekerd'', bouw je pensioen op etc.
Daarnaast lever je bruto in, dus netto kost het al maar de helft. Voor €400 ging ik niet moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Wordt u binnen 4 weken na afloop van uw contract ziek, en heeft u geen recht op een WW-uitkering? Dan heeft u meestal wel recht op een Ziektewet-uitkering.

https://www.uwv.nl/partic...-afloop-van-mijn-contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:04
MijnAccount schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Wordt u binnen 4 weken na afloop van uw contract ziek, en heeft u geen recht op een WW-uitkering? Dan heeft u meestal wel recht op een Ziektewet-uitkering.

https://www.uwv.nl/partic...-afloop-van-mijn-contract
Impliceer je hier dat TS moet gaan frauderen op kosten van de ziektewet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:17
Laat je oude contract zo lang mogelijk doorlopen:
  • Pensioenopbouw
  • Werknemersverzekeringen
  • (mogelijke) aanvullende verzekering via je werkgever
Per saldo heb je netto evenveel op je bankrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-06 06:26
Bedankt allen voor de antwoorden :).
Ik had nog niet gedacht aan zaken zoals pensioen, werknemersverzekeringen etc. Het lijkt mij dan ook het meest verstandig om de extra dagen te kopen en het contract 15 september te laten eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-06 22:47
Je kan ook bij je nieuwe werkgever beginnen tijdens je vakantie. Je moet dan wel even de loonheffingskorting laten beëindigen bij je oude werkgever vanaf de datum dat je begint bij je nieuwe werk (vanuitgaande dat je meer verdient bij je nieuwe werk).
Pagina: 1