Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-06 16:52
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort op vakantie naar Zuid Amerika en ik wil graag een fatsoenlijke camera meenemen. Aangezien het slechts voor de vakantie is, wil ik niet duizenden euros uitgeven aan een nieuwe camera dus denk ik na over een tweedehands camera van Marktplaats. Resolutie/scherpte is uiteraard belangrijk maar ook optische zoom (wilde dieren waaronder vogels vastleggen) en prestatie bij weinig licht (in het regenwoud en 's nachts).

Nou zat ik zelf te denken aan een Sony A7 II, deze full frame systeemcamera is al even oud maar heeft volgens mij een goede prijs-kwaliteit verhouding. De body is namelijk voor 400 euro te krijgen echter moet er dan nog een goede veelzijdige lens bij. Is een Sony FE 50mm f/1.8 goed? Alvast bedankt!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:23

DirtyBird

Praktiserend denker

Met een 50mm ga je geen landschappen en geen vogels vastleggen. Je zult meerdere lenzen moeten hebben voor verschillende soorten fotografie.
Je kunt je camera ook beter ruim van tevoren kopen en er alvast mee oefenen. Anders heb je er heel weinig aan op vakantie.

Mijn advies is: koop een goede bridgecamera zoals een panasonic fz1000, fz2000 of een sony rx10. Heb je geen gedoe met lenzen en kun je mooie foto's maken met een hoop zoom.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 17:05
Als het puur voor deze vakantie is, en je er verder geen hobby van wil maken daarbuiten, sluit ik mij aan bij @DirtyBird .

Een 50mm is leuk voor alledaagse dingen, maar niet specifiek voor wildlife of landschap.
Als je toch al wil kijken voor een systeemcamera, en niet te veel geld uit wil geven, en daarnaast denk ik vrij compact wil reizen: kijk dan eens naar een Sony A6000 of een MFT van Olympus/Panasonic.

A6000 is ook al een ouder beestje, maar functioneert prima, en goedkoop te koop op MP. voor landschappen kun je 24-35mm prima gebruiken, voor tele kom je toch al gauw op een 300mm uit denk ik, als dit allemaal los gaat kopen ga je echt al een behoorlijk bedrag betalen.

Ik zou dus inderdaad eens kijken naar een goede bridgecamera. heb je geen gedoe met lenzen zoeken/kopen, heb je beide opties in 1 package. mijn pa heeft de FZ1000ii gehad, leuke camera met prima specs , voor het geld wat je ervoor betaalt.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
Bedank voor jullie reactie @DirtyBird en @oviMivo

Ik keek inderdaad ook naar de Sony A6000 wat zeker een interessante optie. Al kan ik voor 100 euro meer een Sony A7 II kopen en vraag ik mij af of dat icm een veelzijdige lens (28-70 kit lens) niet een beter combo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 23:14
Mark K schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:26:

Ik keek inderdaad ook naar de Sony A6000 wat zeker een interessante optie. Al kan ik voor 100 euro meer een Sony A7 II kopen en vraag ik mij af of dat icm een veelzijdige lens (28-70 kit lens) niet een beter combo is.
Nee, de A7II is sterk verouderd en de 28-70 lens is niet geweldig.
Ik sluit me aan bij het advies van @DirtyBird

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Mogelijk denk je dat je met een 'echte' fullframecamera met lossr lenzen betere foto's kunt maken, maar dat is voor veel beginners en vakantiefotografen een deceptie.

Zo'n camera is best ingewikkeld, je zeult je een ongeluk met lenzen en je zult zien dat altijd de verkeerde lens erop zit (heb ik nog steeds :p).
Deze komt pas tot zn recht als je ook bereid bent om geld uit te geven aan goede lenzen en je de tijd neemt om met de camera om te leren gaan.

Je doet jezelf echt geen plezier als je dit nu koopt vlak voor- en puur voor je vakantie.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ben -na er even mee gespeeld te hebben- enthousiast over de sony rx10 mk4.
Bridge camera, dus geen gedoe me losse lenzen en da's echt handig onderweg.
Afmetingen zijn redelijk (had ook een nikon p1000 in mijn handen, maar die vult 2/3e van mn rugzak), razend snelle autofocus, beeldkwaliteit nog steeds dikke prima.
Beperkingen: iets minder lichtsterk, en ja.. je kan dus niet de lens wisselen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Wat je vraagt is niet eenvoudig. Ik merk dat je je toespitst op de camera.
De lenzen die je erbij noemt zijn niet geschikt voor vogels en wild op grote afstand.
Daar worden door de liefhebbers echt grote dure telelenzen voor gebruikt. Geloof me, dat past absoluut niet binnen je budget.
Je zou zoiets wel kunnen huren ter plaatse (je bent niet de eerste die daar op fotosafari gaat).

De tips voor een powerzoom camera zijn goed. Je kunt de lens niet wisselen maar de lens en camera zijn wel volledig op elkaar afgestemd. En je krijgt een totaal ander beeld dan dat je met een telefoon ooit zou kunnen - er zit wel een echte telelens op, en vaak ook beeldstabilisatie.

Als je inderdaad met een verwisselbare-lens-camera verder wilt ben je wel op de goede weg: Niet teveel geld aan de body, tweedehands krijg je véél meer voor je geld dan nieuw, en niet gek worden van de allernieuwste modellen. Het kan een erg leuke hobby zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
Mark K schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:26:

Een A7ii is een fullframe camera. Kan leuk en mooi zijn, maar is niet per se altijd beter voor iedereen.

Voordeel van een APS-C camera (zoals bijvoorbeeld de Sony a6xxx-serie) is dat je een 1.5x crop hebt. Maw elke lens is het brandpunt 1.5x groter dan voor fullframe.

Voorbeeld: gebruik je een 100mm lens op een A7ii, heb je een 100mm brandpunt perspectief. Gebruik je dezelfde lens op de A6000, is het effectief een 150mm perspectief. Je wint dus de helft aan tele met dezelfde lens.

Kijk je dus naar tele, is een aps-c camera veel praktischer voor vakantie, je lenzen zijn namelijk kleiner, of leveren meer tele voor hetzelfde pakketje. Een MFT heeft een crop van 2x, zelfde verhaal, alleen dan is die 100mm ineens een 200mm. Scheelt aanzienlijk.

De vraag blijft vooral: wil je nadien met fotografie verder gaan. Zo ja, kan het het waard zijn te investeren in een systeemcamera met daarbij een paar (goede!) lenzen. De lens maakt (na de fotograaf natuurlijk) de foto. De body faciliteert je meer in snufjes. (Beetje gechargeerd).

Gezien je verhaal/vraag denk ik dat je dus echt het beste af bent met een goede bridge. Veel mensen kunnen daar veel beter in investeren dan in een systeem/spiegelreflex camera. Vaak wil men namelijk geen 100’en of beter gezegd: 1000’en euro’s neerleggen voor nieuwe/andere lenzen. Dan is een bridge echt ideaal.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
oviMivo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:07:
[...]

Een A7ii is een fullframe camera. Kan leuk en mooi zijn, maar is niet per se altijd beter voor iedereen.

Voordeel van een APS-C camera (zoals bijvoorbeeld de Sony a6xxx-serie) is dat je een 1.5x crop hebt. Maw elke lens is het brandpunt 1.5x groter dan voor fullframe.

Voorbeeld: gebruik je een 100mm lens op een A7ii, heb je een 100mm brandpunt perspectief. Gebruik je dezelfde lens op de A6000, is het effectief een 150mm perspectief. Je wint dus de helft aan tele met dezelfde lens.

Kijk je dus naar tele, is een aps-c camera veel praktischer voor vakantie, je lenzen zijn namelijk kleiner, of leveren meer tele voor hetzelfde pakketje. Een MFT heeft een crop van 2x, zelfde verhaal, alleen dan is die 100mm ineens een 200mm. Scheelt aanzienlijk.

De vraag blijft vooral: wil je nadien met fotografie verder gaan. Zo ja, kan het het waard zijn te investeren in een systeemcamera met daarbij een paar (goede!) lenzen. De lens maakt (na de fotograaf natuurlijk) de foto. De body faciliteert je meer in snufjes. (Beetje gechargeerd).

Gezien je verhaal/vraag denk ik dat je dus echt het beste af bent met een goede bridge. Veel mensen kunnen daar veel beter in investeren dan in een systeem/spiegelreflex camera. Vaak wil men namelijk geen 100’en of beter gezegd: 1000’en euro’s neerleggen voor nieuwe/andere lenzen. Dan is een bridge echt ideaal.
Bedankt. Ik lees in de reacties veel aanbevelingen voor bridge cameras terwijl ik daar persoonlijk minder voor voel omdat, als ik de smaak te pakken heb kan ik achteraf altijd nog extra objectieven kopen terwijl ik de bridge camera vrijwel zeker na de vakantie weer zal verkopen. Daarnaast zal de relatief kleine sensor van de bridge camera zonder een statief het in het regenwoud en in het donker een stuk minder goed doen dan een full frame of zelfs een APS-C.

Ik snap dat ik niet met 1 lens alles perfect kan vastleggen maar mijn doel is om met een zo simpel mogelijke setup van een systeem met lenzen toch de best mogelijke resultaten kan halen (er vanuitgaande dat ik goed weet hoe dat moet). Ik denk dat je punt voor een APS-C systeemcamera ook goed is. Als ik daar een goede 14-35 mm lens bij koop of eventueel een 35 mm prime lens dat ik dan sowieso prima landschapsfoto's kan maken en eventueel een 35 - 200 mm erbij om dieren te fotograferen. Als dat betekent dat ik 500-1000 euro moet betalen voor een redelijke tweedehands zoomlens dan heb ik daar vrede mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Mark K op 21-07-2023 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• militairtje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-06 08:28
Ik heb zelf de Tamron 18-400mm, en allround zoomlens die op zich niet heel lichtsterk is, qua glas niet het beste maar wat betreft zoombereik wel heel veelzijdig. Qua glas en lichtsterkte zit je natuurlijk met het gegeven dat je heel veel compromissen aan het sluiten bent.
Wellicht iets om over na te denken bij deze zoektocht.

Ligt er ook aan wanneer je t pakket nodig heb, want persoonlijk zit ik eraan te denken om mijn camera en lenzen weg te doen na mijn vakantie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 12:40
Ik heb zelf onlangs gekozen voor de Sony ZV-E10. Keek lange tijd naar fullframe cameras, maar deze voldoet ruim voor wat ik wil en bespaar heel veel geld. Relatief licht, volledig draaibaar scherm, goeie Eye-af voor zowel mens als dier, etc.. Een 55-210mm lens heb je van marktplaats voor ong 140,-. Ietsje meer als 2e hands via een winkel met garantie. Effectief dus 82,5-310mm ivm crop. Misschien niet de allerbeste lens, maar samen met de body heb je volgens mij een hele leuke set om mee te beginnen en die voldoet voor je reis?

Edit: koop de body met de kitlens voor 100,- extra en heb je enorm bereik.

[ Voor 6% gewijzigd door bsmpower op 21-07-2023 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
Mark K schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:33:
[...]

Bedankt. Ik lees in de reacties veel aanbevelingen voor bridge cameras terwijl ik daar persoonlijk minder voor voel omdat, als ik de smaak te pakken heb kan ik achteraf altijd nog extra objectieven kopen terwijl ik de bridge camera vrijwel zeker na de vakantie weer zal verkopen. Daarnaast zal de relatief kleine sensor van de bridge camera zonder een statief het in het regenwoud en in het donker een stuk minder goed doen dan een full frame of zelfs een APS-C.

Ik snap dat ik niet met 1 lens alles perfect kan vastleggen maar mijn doel is om met een zo simpel mogelijke setup van een systeem met lenzen toch de best mogelijke resultaten kan halen (er vanuitgaande dat ik goed weet hoe dat moet). Ik denk dat je punt voor een APS-C systeemcamera ook goed is. Als ik daar een goede 14-35 mm lens bij koop of eventueel een 35 mm prime lens dat ik dan sowieso prima landschapsfoto's kan maken en eventueel een 35 - 200 mm erbij om dieren te fotograferen. Als dat betekent dat ik 500-1000 euro moet betalen voor een redelijke tweedehands zoomlens dan heb ik daar vrede mee.
Zoals eerder aangegeven; als je met de gedachte speelt om meer met fotografie te gaan doen, is het investeren in een systeemcamera geen gek idee.

Persoonlijk zou ik kiezen, als je dus toch voor een systeemcamera gaat, voor een relatief “simpele” body (lees: niet te duur, wel kwaliteit) met het liefst 2 goede lenzen. Dat kan een prime of standaard zoom zijn voor landschap en een telelens die ergens rond de 350mm of verder gaat.

Kies je voor aps-c heb je dus voordeel dat je kleinere lenzen mee kan nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
bsmpower schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:49:
Ik heb zelf onlangs gekozen voor de Sony ZV-E10. Keek lange tijd naar fullframe cameras, maar deze voldoet ruim voor wat ik wil en bespaar heel veel geld. Relatief licht, volledig draaibaar scherm, goeie Eye-af voor zowel mens als dier, etc.. Een 55-210mm lens heb je van marktplaats voor ong 140,-. Ietsje meer als 2e hands via een winkel met garantie. Effectief dus 82,5-310mm ivm crop. Misschien niet de allerbeste lens, maar samen met de body heb je volgens mij een hele leuke set om mee te beginnen en die voldoet voor je reis?

Edit: koop de body met de kitlens voor 100,- extra en heb je enorm bereik.
Aantal jaren geleden ben ikzelf begonnen met een a6000+kit en de 55-210. Zeker om te onderzoeken of je fotografie leuk vindt prima, maar de 55-210 is wel echt een beperkte lens. Je koopt m in principe voor meer tele, maar juist in dat bereik valt ie tegen.

Persoonlijk zou ik dat niet doen als je een mooie reis voor de boeg hebt, en dus mooie foto’s mee naar huis wil nemen. Maargoed je budget moet het ook toelaten natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ook met een bridge camera kan je zeker voorlopig nog vooruit, vergeet niet dat het klimaat en lenzen wisselen niet echt top samengaat. Een bridge camera is juist voor jouw een goede start kan heel veel werkt prima op auto stand veel zoom en ook macro. Komen mooie jpeg's uit ready voor use.
Als jij nu nog moet leren fotograferen nabewerken etc en je weet nog niet of jet het leuk vindt wordt het zeker een grote teleurstelling.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 22:19
Vogels in een regenwoud. Weet wat je vraagt van je camera! Lichtsterk en lange lens! Minimaal 300 mm. Eigenlijk ga je al automatisch naar een bridge camera voor jouw budget.

Ik heb een hele berg camera’s en lenzen maar ging laatst naar Uganda met een vriendengroep. Geen tijd dus voor uitgebreid fotograferen en ik dacht eigenlijk ook, ga ik nou allemaal dieren fotograferen, of wil ik mijn reis met vrienden en het land fotograferen. Meer journalistiek dus, voor de herinnering. In plaats van de vogeltjes die je hier in Nederland in volières in dierentuinen ook kan zien (en makkelijker fotograferen). Met andere woorden, National Geographic is er voor mij om naar mooie dieren en landschappen te kijken, ik zelf fotografeer voor mijn eigen ervaring.

Met een bridgecamera ben je flexibel. Met een goede tweedehands dslr/systeemcamera en een hele mooie lens (35/50 1.4 of 1.8) maak je net wat meer bijzondere platen.

Ik zelf heb naast m’n Nikon DSLRs een Sony A7 aangeschaft voor alle vreemde lezen die ik erop kan zetten. Laat je zeker niet afschrikken of verleiden tot de koop van iets veel moderners want het werkt gewoon top en de kwaliteit is prachtig. Nu een A7II is ook een goede keuze. Zoek een gekke oude lens met eigen karakter, of desnoods wel iets met AF en ga een mooi verhaal schieten.

Slechts advies. :) Ben je een echte vogelfan, ja dat zit toch al snel aan een dikke prime of een moderne camera met uitstekende ISO capaciteit met weinig ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
Artz schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:45:
Vogels in een regenwoud. Weet wat je vraagt van je camera! Lichtsterk en lange lens! Minimaal 300 mm. Eigenlijk ga je al automatisch naar een bridge camera voor jouw budget.

Ik heb een hele berg camera’s en lenzen maar ging laatst naar Uganda met een vriendengroep. Geen tijd dus voor uitgebreid fotograferen en ik dacht eigenlijk ook, ga ik nou allemaal dieren fotograferen, of wil ik mijn reis met vrienden en het land fotograferen. Meer journalistiek dus, voor de herinnering. In plaats van de vogeltjes die je hier in Nederland in volières in dierentuinen ook kan zien (en makkelijker fotograferen). Met andere woorden, National Geographic is er voor mij om naar mooie dieren en landschappen te kijken, ik zelf fotografeer voor mijn eigen ervaring.

Met een bridgecamera ben je flexibel. Met een goede tweedehands dslr/systeemcamera en een hele mooie lens (35/50 1.4 of 1.8) maak je net wat meer bijzondere platen.

Ik zelf heb naast m’n Nikon DSLRs een Sony A7 aangeschaft voor alle vreemde lezen die ik erop kan zetten. Laat je zeker niet afschrikken of verleiden tot de koop van iets veel moderners want het werkt gewoon top en de kwaliteit is prachtig. Nu een A7II is ook een goede keuze. Zoek een gekke oude lens met eigen karakter, of desnoods wel iets met AF en ga een mooi verhaal schieten.

Slechts advies. :) Ben je een echte vogelfan, ja dat zit toch al snel aan een dikke prime of een moderne camera met uitstekende ISO capaciteit met weinig ruis.
Bedankt voor je advies. Ik heb wellicht in mijn post teveel de nadruk op vogels gelegd, de hoogste prioriteit is om een veelzijdige camera te hebben waarmee ik goed landschappen kan vastleggen. Wellicht is vogels vastleggen wat te ambitieus maar een camera met een beetje zoom zou mooi zijn. Ik zat zelf inderdaad te denken aan of een full frame camera zoals de A7 II of een APS-C camera die wat lichter is en ruimte bespaart. Zoals het er nu naar uit zien kan ik voor 400 euro een A7 II body kopen en dan zou ik nog voor een paar honderd euro (tot 600 euro) een mooie veelzijdige lens (bijvoorbeeld een Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2) erbij kunnen kopen. De bedoeling is overigens wel dat ik van tevoren flink ga oefenen zodat ik wat meer in manual mode kan schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Mark K schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:33:
[...]
Bedankt. Ik lees in de reacties veel aanbevelingen voor bridge cameras terwijl ik daar persoonlijk minder voor voel omdat, als ik de smaak te pakken heb kan ik achteraf altijd nog extra objectieven kopen terwijl ik de bridge camera vrijwel zeker na de vakantie weer zal verkopen.
Prima observatie! Als het niet voor één reis is kun je het inderdaad als een opbouw van een systeem zien ipv één apparaat voor één reis.
Daarnaast zal de relatief kleine sensor van de bridge camera zonder een statief het in het regenwoud en in het donker een stuk minder goed doen dan een full frame of zelfs een APS-C.
Ja die sensoren zijn inderdaad een stuk groter.
De lens waar je naar kijkt (28-70) is er in meerdere varianten: Een instapper (f3.5-5.6) en met constant diafragma, bijvoorbeeld f4 of f2.8 over de hele range. Een vaste lens is nog veel lichtsterker met f1.8.
Dat maakt echt veel verschil.
Het is niet zo van 'ik heb een full frame camera dus ik kan er een bekrast brillenglas uit de kringloop voor zetten en het wordt altijd goed'.

Bovendien zijn full frame lenzen wat groter en zwaarder omdat ze meer glas-oppervlak nodig hebben. Dus leuk om een camera met verwisselbare lenzen te hebben, maar het aantal dat je mee wilt slepen is beperkt.

Ikzelf heb een Olympus camera met een aantal f2.8 lenzen.
Ik zag laatst iemand die zich afvroeg of ze 10 kilo aan lenzen zou meenemen. Mijn hele systeem inclusief tas en camera weegt niet eens de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
Tarquin schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:55:
[...]

Prima observatie! Als het niet voor één reis is kun je het inderdaad als een opbouw van een systeem zien ipv één apparaat voor één reis.

[...]

Ja die sensoren zijn inderdaad een stuk groter.
De lens waar je naar kijkt (28-70) is er in meerdere varianten: Een instapper (f3.5-5.6) en met constant diafragma, bijvoorbeeld f4 of f2.8 over de hele range. Een vaste lens is nog veel lichtsterker met f1.8.
Dat maakt echt veel verschil.
Het is niet zo van 'ik heb een full frame camera dus ik kan er een bekrast brillenglas uit de kringloop voor zetten en het wordt altijd goed'.

Bovendien zijn full frame lenzen wat groter en zwaarder omdat ze meer glas-oppervlak nodig hebben. Dus leuk om een camera met verwisselbare lenzen te hebben, maar het aantal dat je mee wilt slepen is beperkt.

Ikzelf heb een Olympus camera met een aantal f2.8 lenzen.
Ik zag laatst iemand die zich afvroeg of ze 10 kilo aan lenzen zou meenemen. Mijn hele systeem inclusief tas en camera weegt niet eens de helft.
Bedankt voor het goede advies. Ik zal eens wat beter op het gewicht letten, het gewicht of de angering is niet zo’n groot struikelblok maar het is ook niet prettig om 8 uur te hiken met een grote camera tas van 10 kilo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artz
Mark K schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:29:
[...]De bedoeling is overigens wel dat ik van tevoren flink ga oefenen zodat ik wat meer in manual mode kan schieten.
Die A7II + Tamron weegt 1,1 kilo. Ik vind het niet heel veel, maar ben dan ook zwaardere combinaties gewend. Die combinatie past ook makkelijk onder je (regen)jas als het weer minder is.
Denk trouwens ook nog aan een UV-filter, extra accu’s (!!) en minimaal twee sd-kaartjes. Tikt ook weer aan.

En ik zou in het begin lekker wegblijven van manual mode. Aperture priority heb je sneller onder de knie en daarmee ben je ook heel veelzijdig. Met exposure compensation kan je dan makkelijk bijstellen. Het is natuurlijk wel handig om te weten wat je kunt doen in hele moeilijke omstandigheden.

Oja, mijn advies over ‘iets moderners’ ging vooral over de body. Bekraste goedkope lensjes uit de kringloop inderdaad (voor dit soort reizen) laten liggen. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Artz op 23-07-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

DirtyBird schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:33:
Mogelijk denk je dat je met een 'echte' fullframecamera met lossr lenzen betere foto's kunt maken, maar dat is voor veel beginners en vakantiefotografen een deceptie.
Ik zie het als een potlood. MrMOnkE kan niet mooi tekenen met een potlood, het lijkt helemaal niet echt.
Als MrMOnkE een heel duur potlood neemt ziet het er echter opeens .. oh lijkt nog steeds nergens op.
Dat dus. :)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
MrMonkE schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:17:
[...]

Ik zie het als een potlood. MrMOnkE kan niet mooi tekenen met een potlood, het lijkt helemaal niet echt.
Als MrMOnkE een heel duur potlood neemt ziet het er echter opeens .. oh lijkt nog steeds nergens op.
Dat dus. :)
Jij gaat er vanuit dat ik een waardeloze tekenaar ben maar ik denk dat ik met wat experimenteren en voorbereiding met een heel goed potlood best een mooie tekening kan maken. Tekenen met 1 dikte is niet perfect maar altijd beter dan mijn timmermanspotlood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
Toen fullframe nog onbetaalbaar was, kon je beter instappen op een kleinere sensor. Waarom zou je iemand nu die ervaring ontnemen, met zo’n grote tweedehands markt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Artz schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:20:
Toen fullframe nog onbetaalbaar was, kon je beter instappen op een kleinere sensor. Waarom zou je iemand nu die ervaring ontnemen, met zo’n grote tweedehands markt?
Niemand wordt hier iets ontnomen. TS vraagt om advies en dat krijgt hij/zij. Wat ie daarmee doet is verder niet aan ons.

En dat advies stuurt bijna unaniem weg van full frame ja, dat is mogelijk wel om TS te pesten :p

[ Voor 11% gewijzigd door DirtyBird op 23-07-2023 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit. Mijn eigen ervaring met de a7II en zijn accu's was bedroevend. De camera zelf was en is competent maar de accuduur is bedroevend. Als je een meerdaagse hike gaat doen met minimale energievoorziening red je het niet met een enkele accu. Ik zal vast miskopen hebben gedaan omdat ik voor een dubbeltje op de eerste accurij wilde zitten (AliExpress en tweedehandsjes van MP) maar als je alleen nieuwe NP-FW50's in voldoende hoeveelheid en met externe acculader erbij wilt ben je daar ook nog extra aan kwijt. Calculeer dit in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
br00ky schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:08:
[...]

Dit. Mijn eigen ervaring met de a7II en zijn accu's was bedroevend. De camera zelf was en is competent maar de accuduur is bedroevend. Als je een meerdaagse hike gaat doen met minimale energievoorziening red je het niet met een enkele accu. Ik zal vast miskopen hebben gedaan omdat ik voor een dubbeltje op de eerste accurij wilde zitten (AliExpress en tweedehandsjes van MP) maar als je alleen nieuwe NP-FW50's in voldoende hoeveelheid en met externe acculader erbij wilt ben je daar ook nog extra aan kwijt. Calculeer dit in!
Bedankt! Ik ben niet van plan om meerdaagse hikes te doen maar enkele dagen zonder stroom in het regenwoud is een denkbaar scenario dus denk dat ik wel minstens 2 of idealiter 3 batterijen nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark K
DirtyBird schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:41:
[...]

Niemand wordt hier iets ontnomen. TS vraagt om advies en dat krijgt hij/zij. Wat ie daarmee doet is verder niet aan ons.

En dat advies stuurt bijna unaniem weg van full frame ja, dat is mogelijk wel om TS te pesten :p
Ik waardeer en begrijp het advies voor een bridge camera maar uiteindelijk denk ik dat ik toch voor een FF of APS-C ga voornamelijk omdat het toekomst-bestendiger is, het mij leuk lijkt om met verschillende lenzen te gaan experimenteren, ik de bridge camera waarschijnlijk na de vakantie gelijk zou verkopen en zoom niet de hoogste prioriteit heeft (fotograferen van vogels heeft niet de hoogste prioriteit dus een standaard zoomlens zou genoeg moeten zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Mark K ik zou mij eerst nog eens verder inlezen in de techniek van fotografie. Opmerking als dan kan ik manual schieten slaan echt nergens op. Geen professional die dat doet. Je besteed geen kapitaal aan lichtmeting en intelligentie die het perfect kan regelen om het zelf te gaan doen. De pro's die het wel doen die hebben zo'n berg ervaring dat zij het licht kunnen inschatten (en de belichting achteraf verfijjnen in lightroom).
Meteen nog een tip verwacht niet die mooie foto's zo uit de camera maar schaf goede software aan voor de nabewerking. Succes kies vooral iets wat je gaat gebruiken, want uiteindelijk is dat waar het om draait het eindresultaat. Geloof mij daar komt de eerst komende jaren vooral een factor geluk bij kijken.
PS: ik fotografeer nu 45 jaar maar geluk speelt nog altijd een rol.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
Frogmen schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:27:
@Mark K ik zou mij eerst nog eens verder inlezen in de techniek van fotografie. Opmerking als dan kan ik manual schieten slaan echt nergens op. Geen professional die dat doet. Je besteed geen kapitaal aan lichtmeting en intelligentie die het perfect kan regelen om het zelf te gaan doen. De pro's die het wel doen die hebben zo'n berg ervaring dat zij het licht kunnen inschatten (en de belichting achteraf verfijjnen in lightroom).
Meteen nog een tip verwacht niet die mooie foto's zo uit de camera maar schaf goede software aan voor de nabewerking. Succes kies vooral iets wat je gaat gebruiken, want uiteindelijk is dat waar het om draait het eindresultaat. Geloof mij daar komt de eerst komende jaren vooral een factor geluk bij kijken.
Hoe maak jij dan bijvoorbeeld long exposure afbeeldingen? Ik heb 25 jaar ervaring met beeld bewerking maar niet super veel ervaring met fotografie. Ik dacht dat je bij fotografie van watervallen en sterren toch echt bent overgelaten aan manuele settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Long exposure is ene heel specifiek iets waar je nog veel meer voor nodig hebt, statief, ND filters etc. Het is niet mijn ding. Persoonlijk vindt ik het een beetje een trucje, soms echt wel mooi maar niet mijn ding om zelf te doen. Overigens zelfs dan kan je prima de automaat gebruiken.
Je kan ook je ISO op zijn laagst vast zetten en je diafragma dicht, vervolgens bepaald de camera de sluitertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Mark K schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Hoe maak jij dan bijvoorbeeld long exposure afbeeldingen? Ik heb 25 jaar ervaring met beeld bewerking maar niet super veel ervaring met fotografie. Ik dacht dat je bij fotografie van watervallen en sterren toch echt bent overgelaten aan manuele settings.
Het is goed mee te nemen dat een FF niet echt point&shoot is.Althans, zonde om hem daarvoor te kopen. Daarnaast zijn er veel controls en kan het menu overweldigend zijn. Is er nog tijd voor een cursus/workshop van te voren?

De genoemde onderwerpen neem je niet even uit de hand zonder ervaring (is mijn ervaring als enthousiaste amateur :+ ). Overigens staat dat los van welke camera uiteindelijk kiest.

Het is zonde als je straks shots mist of niet scherp raakt omdat je de controle niet hebt over je camera. Wat dat aan gaat is een camera met minder instelopties ook minder moeilijk te hanteren.

/Edit: overigens merkte ik bij long exposure ook navenant meer accuverbruik. Ondanks allerlei tweaks voor de a7II die je online kunt vinden om batterijverbruik te verminderen ga je er met long exposure erg snel doorheen.

[ Voor 26% gewijzigd door br00ky op 23-07-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Mark K schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:15:
[...]

Jij gaat er vanuit dat ik een waardeloze tekenaar ben maar ik denk dat ik met wat experimenteren en voorbereiding met een heel goed potlood best een mooie tekening kan maken. Tekenen met 1 dikte is niet perfect maar altijd beter dan mijn timmermanspotlood.
Dat is waar. n=1, voor mij.
Ik hoop dat jij het beter doet dan mij :o
Succes met je zuid Amerikaanse foto avontuur en Prettige vakantie gewenst alvast.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oviMivo
Frogmen schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:27:
Kleine nuance kan hier zeker op z'n plaats zijn. het ligt er toch echt aan wat je wil bereiken met je foto? persoonlijk schiet ik het echt het meeste en liefst op de M stand. Nee dit heb ik ook niet vanaf begin af aan gedaan, maar bevalt mij wel prima. de P, S en A stand gebruik ik minder snel. enkel als ik niet een specifieke foto wil maken en wel in een specifieke setting ben (bijvoorbeeld sport of zo, dan wil je niet ook je diafragma etc willen regelen).

Als je bedoelt dat je ook WB etc zelf gaat regelen, dan kan ik je volgen. maar de rest is vrij persoonlijk en afhankelijk van de situatie volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 15:18
Ik heb ervaring zowel met FF als APS-C camera's en gebruik ze beide maar voor verschillende doelen.
Ik merk dat ik de laatste jaren meer naar de APS-C camera('s) neig omdat ik niet teveel kilo's wil meezeulen.
Mijn huidige reisset zijn 2 Sony camera's (A6300 en A6400) met een 11mm 1.8, 20mm 2.8, een 90mm 2.8 macro en een 70-350mm 4.5-6.3.

Als ik in jouw geval naar Zuid Amerika zou gaan, zou ik de A6400 met de telezoom 70-350mm meenemen en de 11mm en 20 mm ook.

Ik vind de toegevoegde waarde van een FF camera niet opwegen tegen de APS-C voor op reis. Goede foto's maak je zeker niet alleen met een goede camera maar meer nog met weten hoe je je camera het beste kunt gebruiken in de gegeven omstandigheden. Zoals al eerder genoemd en je zelf ook al hebt aangegeven is flink oefenen en je camera kennen van net zo'n groot belang. Staar je niet blind op FF camera's. Wil je image quality vergelijken, kijk dan eens op dpreview en kijk naar de testafbeelding van een camera op hoge iso waarden in RAW en vergelijk die dan tussen max vier verschillende camera's.

De accu's van de A6xxx serie is inderdaad een aandachtspuntje maar ik heb er altijd minimaal 2 extra bij me.

Als je long exposure wilt gaan doen en/of bij weinig licht wilt fotograferen, dan is een klein reisstatief wel een voorwaarde maar die hoeven niet heel duur en zwaar te zijn.

Als je geen haast hebt met de aanschaf, kun je prima gebruikte bodies en lenzen kopen via marktplaats. Wel haal ik ze altijd op en test ze ter plekke.

Hoop dat je iets aan mijn bijdrage hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
Drikus70 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:42:
Ik heb ervaring zowel met FF als APS-C camera's en gebruik ze beide maar voor verschillende doelen.
Ik merk dat ik de laatste jaren meer naar de APS-C camera('s) neig omdat ik niet teveel kilo's wil meezeulen.
Mijn huidige reisset zijn 2 Sony camera's (A6300 en A6400) met een 11mm 1.8, 20mm 2.8, een 90mm 2.8 macro en een 70-350mm 4.5-6.3.

Als ik in jouw geval naar Zuid Amerika zou gaan, zou ik de A6400 met de telezoom 70-350mm meenemen en de 11mm en 20 mm ook.

Ik vind de toegevoegde waarde van een FF camera niet opwegen tegen de APS-C voor op reis. Goede foto's maak je zeker niet alleen met een goede camera maar meer nog met weten hoe je je camera het beste kunt gebruiken in de gegeven omstandigheden. Zoals al eerder genoemd en je zelf ook al hebt aangegeven is flink oefenen en je camera kennen van net zo'n groot belang. Staar je niet blind op FF camera's. Wil je image quality vergelijken, kijk dan eens op dpreview en kijk naar de testafbeelding van een camera op hoge iso waarden in RAW en vergelijk die dan tussen max vier verschillende camera's.

De accu's van de A6xxx serie is inderdaad een aandachtspuntje maar ik heb er altijd minimaal 2 extra bij me.

Als je long exposure wilt gaan doen en/of bij weinig licht wilt fotograferen, dan is een klein reisstatief wel een voorwaarde maar die hoeven niet heel duur en zwaar te zijn.

Als je geen haast hebt met de aanschaf, kun je prima gebruikte bodies en lenzen kopen via marktplaats. Wel haal ik ze altijd op en test ze ter plekke.

Hoop dat je iets aan mijn bijdrage hebt..
Bedankt! Ik zag onlangs deze video en schrok een beetje van het verschil in kwaliteit, dynamic range/details tussen de full frame en aps-c camera. Ik snap dat het apparaten zijn in verschillende prijsklassen en dat de lens hierbij ook een grote rol speelt maar toch.

YouTube: Full Frame vs APS-C – Image Quality is Key!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 16:00
Mark K schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:44:
[...]

Bedankt! Ik zag onlangs deze video en schrok een beetje van het verschil in kwaliteit, dynamic range/details tussen de full frame en aps-c camera. Ik snap dat het apparaten zijn in verschillende prijsklassen en dat de lens hierbij ook een grote rol speelt maar toch.

Ik vind de verschillen nog best meevallen eigenlijk; zeker gezien de D850 in vergelijking met de X-T4 ongeveer een derde (1000,-) meer kost en er waarschijnlijk ook een duurdere, zwaardere lens voor de sensor hangt.

Verder zijn de meningen nogal verdeeld over de manier waarop Lightroom met Fuji X-Trans files omgaat; toch lijken veel Fuji gebruikers de voorkeur te geven aan andere bewerkingsprogramma's zoals Capture One.

Als Fuji gebruiker zie ik Fuji camera's ook sneller gebruikt worden voor street/travel fotografie dan voor pixelpeepen bij op groot formaat afgedrukte landschapsfoto's. Veel Fuji users kiezen een Fuji systeem voor de (toch wel unieke) bediening, het retro uiterlijk, de goed bruikbare JPEG processing en/of draagbaarheid van het systeem. Verder kan je voor bijvoorbeeld een rangefinder-style camera met OVF bijna alleen bij Fuji terecht met hun X-Pro lijn.

Het zijn gewoon camera's die zich in mijn ogen op een compleet andere doelgroep richten.

Wil je puur pixelpeepen op gedetaileerde landschapsfoto's met veel detail kan je bij Fuji ook terecht bij hun medium format GFX lijn. Alleen heb je dan de nadelen die je tegenkomt als je van APS-C naar FF gaat (duurder, groter, zwaarder) nóg een keer (van FF naar MF).

Dit zeg ik trouwens wel als Fuji gebruiker dus kan een tikkeltje gekleurd zijn.

FF geeft zeker in de meeste vergelijkingen een betere beeldkwaliteit dan een APS-C camera. Als je daar voor wilt gaan, zeker doen! Het zou alleen jammer zijn als je door het gewicht de camera straks niet meer mee wilt nemen.

(of wat ik ook wel eens tegenkom: mensen die een FF camera kopen voor de beeldkwaliteit om er vervolgens een goedkope superzoom voor te hangen omdat lenzen wisselen stom is en goede FF lenzen te duur zijn..)

Fujifilm X-T5 | X-H1 | XF14mm f2.8 | XF16mm f1.4 | XF35mm f1.4 & f2.0 | XF56mm f1.2 | XF90mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Viltrox 27mm f1.2 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Mark K Ik denk dat je dan toch iets beter moet luisteren. Tuurlijk zijn die verschillen er in low light en high ISO (10.000) maar hoe vaak ga je dat soort foto's maken? Soms leuk om een keer te doen of tijdens een vakantie, maar op dat moment boeit de ruis niet, het gaat om de herinnering.
Bedenk wel dat jij het verschil in een serie foto's niet gaat zien, tuurlijk met info en uitleg van een kenner kan je de verschillen uitleggen maar dat is heel iets anders dan het kunnen zien in een serie.
Hiervoor zijn alle huidige camera's al enige tijd allemaal veel te goed, het zijn vaker gebruikers fouten die de boel verraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 15:18
Mark K schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:44:
[...]
Ik vind het verhaal in de video eigenlijk redelijk genuanceerd en zoals InGen10 ook al aangeeft vind ik de verschillen minimaal tenzij je gaat pixelpeepen. Ook in de video wordt aangegeven dat verschillen pas op 200% goed waarneembaar zijn. In real life (lees op normale grootte de foto op een scherm bekijken / delen op social media ed. of printen / laten afdrukken) is dit geen enkel issue.

Er wordt letterlijk gezegd dat als je met een full frame set (body en lenzen) op pad moet dit vele malen zwaarder is en het meezeulen naar zware FF set lijkt me in het licht van de video gezien, zeker niet de verstandigste keuze. Ja, FF heeft zeker nog wel enkele voordelen in bepaalde toepassingsgebieden en je kunt altijd argumenten vinden om het te rechtvaardigen maar staar je er niet blind op.

PS de Nikon D850 (46 MP / BSI) uit de video heeft een heel andere sensor dan de Sony A7 II (24 MP) en de Nikon kostte bij introductie ca 3.800 euro tegenover de 1.800 euro voor de Sony. Beide FF maar heel andere prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Hou op zeg. Koop gewoon een camera en ga foto's maken. Als dit echt je hobby wordt ga je er pas achter komen wat belangrijk voor je is als je ermee bezig bent.
Marktplaats staat vol met 'zelden gebruikt' instap (FF) camera's omdat mensen denken dat ze het beste moeten hebben om vervolgens in de praktijk alsnog hun telefoon te gebruiken omdat dat toch het makkelijkste is. Ik snap dat je een weloverwogen keuze wilt maken, maar het zit op dit punt in de marge.
Als je een goede ervaring wilt moet je iets kopen met een fatsoenlijke ergonomie, een (o/e)vf en een ruim tweedehans lenzenaanbod. Als het daar aan voldoet heb je 99% van de eisen gevuld en die overige 1% ga je pas achter komen als je ervaring opdoet. Afhankelijk van wat je leuk vindt om te doen worden zaken als dynamic range, microcontrast en oplossend vermogen belangrijk. En ja ik weet dat ik het je met deze termen weer moeilijker kan maken, maar geloof alsjeblieft dat op dit punt eigenlijk alles goed is.

Ik heb al zoveel lenzen gekocht en weer verkocht omdat toch bleek dat het niet bij me paste, ondanks dat het op papier perfect was. Mijn les daaruit is dat ik alleen nog tweedehands lenzen koop. Iets wat je me op voorhand niet wijs had kunnen maken.

Ik hoop voor de sake van dit topic dat je wilt laten weten wat je uiteindelijk kiest, en hoe dat na je vakantie bevallen is. Zou voor mij ook waardevol zijn omdat ik benieuwd ben of ik wel gelijk heb met mn rants :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:50

Deathchant

Don't intend. Do!

DirtyBird schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:18:
Hou op zeg. Koop gewoon een camera en ga foto's maken. Als dit echt je hobby wordt ga je er pas achter komen wat belangrijk voor je is als je ermee bezig bent.
......

Ik hoop voor de sake van dit topic dat je wilt laten weten wat je uiteindelijk kiest, en hoe dat na je vakantie bevallen is. Zou voor mij ook waardevol zijn omdat ik benieuwd ben of ik wel gelijk heb met mn rants :p
Het kost evenveel moeite om een vriendelijke toon te gebruiken. Tevens vergroot je daarmee de kans om je begeerde gelijk achteraf ook daadwerkelijk te krijgen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Deathchant schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:54:
[...]

Het kost evenveel moeite om een vriendelijke toon te gebruiken. Tevens vergroot je daarmee de kans om je begeerde gelijk achteraf ook daadwerkelijk te krijgen.
Het was niet mijn bedoeling om onvriendelijk over te komen. Meer van 'kom op, maak het niet te ingewikkeld'. Dus sorry daarvoor.

Verder hoef ik geen gelijk te krijgen. Ik herken de strubbelingen van TS maar al te goed en heb door een paar jaar ervaring een andere houding gekregen. Ik ben oprecht benieuwd of die houding wel past bij iemand die nieuw instapt. Als dat niet zo is, wil ik dat ook weten omdat ik dan dat advies ook beter niet meer kan geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mark K
DirtyBird schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:03:
[...]

Het was niet mijn bedoeling om onvriendelijk over te komen. Meer van 'kom op, maak het niet te ingewikkeld'. Dus sorry daarvoor.

Verder hoef ik geen gelijk te krijgen. Ik herken de strubbelingen van TS maar al te goed en heb door een paar jaar ervaring een andere houding gekregen. Ik ben oprecht benieuwd of die houding wel past bij iemand die nieuw instapt. Als dat niet zo is, wil ik dat ook weten omdat ik dan dat advies ook beter niet meer kan geven.
Zo vat ik het ook niet op hoor. Ik snap je punt ook goed en stel je bijdrage op prijs.

Ik denk dat ik nu meer dan genoeg informatie heb verzameld om een goede beslissing te maken. Uiteindelijk hangt het er een beetje vanaf wat ik op Marktplaats voor een mooie prijs kan vinden maar Sony mirrorless vind ik interessant omdat er veel keuze is voor lenzen en daarmee ook veel goede aanbiedingen op Marktplaats.

Er staan momenteel veel Sony A6xxx (aps-c) cameras op Marktplaats vanaf €200+ euro afhankelijk van de bijgeleverde accessories. Dit is een interessante optie in combinatie met 2 lenzen. Zo zag ik de volgende lenzen voorbij komen voor ~€200:
  • Sigma Contemporary 16mm f/1.4 DC DN (Voor landschap fotografie en low-light)
  • Tamron 17-70mm f/2.8 Di III-A VC RXD (Veelzijdige camera voor de overige scenarios)
  • Tamron 18-300mm F/3.5-6.3 Di III-A VC VXD (voor scenarios waar iets meer zoom nodig is)
Lijkt mij een prima starters set voor in totaal rond de €600-700. Anderzijds heb ik ook Sony A7 II (FF) gezien voor rond de €450 maar als je daar een fatsoenlijke lens voor wilt dan loopt de prijs snel op maar ook dan kan ik voor rond de €1000 1 of 2 goede lenzen erbij kopen. In ieder geval bedankt iedereen _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Mark K op 26-07-2023 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:50

Deathchant

Don't intend. Do!

DirtyBird schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:03:
[...]

Ok dat is een buitengewoon volwassen reactie. Dank! (y)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oviMivo
Mark K schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:54:
[...]

Zo vat ik het ook niet op hoor. Ik snap je punt ook goed en stel je bijdrage op prijs.

Ik denk dat ik nu meer dan genoeg informatie heb verzameld om een goede beslissing te maken. Uiteindelijk hangt het er een beetje vanaf wat ik op Marktplaats voor een mooie prijs kan vinden maar Sony mirrorless vind ik interessant omdat er veel keuze is voor lenzen en daarmee ook veel goede aanbiedingen op Marktplaats.

Er staan momenteel veel Sony A6xxx (aps-c) cameras op Marktplaats vanaf €200+ euro afhankelijk van de bijgeleverde accessories. Dit is een interessante optie in combinatie met 2 lenzen. Zo zag ik de volgende lenzen voorbij komen voor ~€200:
  • Sigma Contemporary 16mm f/1.4 DC DN (Voor landschap fotografie en low-light)
  • Tamron 17-70mm f/2.8 Di III-A VC RXD (Veelzijdige camera voor de overige scenarios)
  • Tamron 18-300mm F/3.5-6.3 Di III-A VC VXD (voor scenarios waar iets meer zoom nodig is)
Lijkt mij een prima starters set voor in totaal rond de €600-700. Anderzijds heb ik ook Sony A7 II (FF) gezien voor rond de €450 maar als je daar een fatsoenlijke lens voor wilt dan loopt de prijs snel op maar ook dan kan ik voor rond de €1000 1 of 2 goede lenzen erbij kopen. In ieder geval bedankt iedereen _/-\o_
De 17-70 van Tamron heeft mijn moeder ook op de A6000 zitten, zeer fijne lens, niet al te groot, wel lichtsterk voor meeste situaties en een fijn bereik (en goed scherp).

Maar die lens voor ~200€? Dat klinkt mij wel erg goedkoop (650-700€ nieuwprijs). Zo oud is die lens ook nog niet volgens mij. Kijk dan dus echt goed of er niks aan mankeert.

De Sigma ken ik niet, maar een mooi brandpunt en diafragma voor landschap/steden etc.

De 18-300 is meer een all-in-one natuurlijk, prestaties ben ik niet echt bekend mee. Maar voor tele wel interessant. Ik vraag mij alleen wel af hoe goed de lens op de uitersten zal presteren. Doorgaans is het zo dat hoe groter het verschil tussen groothoek-tele , hoe minder de prestaties op die vlakken is. Maar er zijn uitzonderingen natuurlijk, zoek op YT dus wat reviews e.d.

En vergeet de cropfactor niet. Die is ook van toepassing op aps-c lenzen (dus al deze lenzen doe je het brandpunt x1.5). Wellicht overbodig, maar zou zonde zijn als je er later pas achter komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 22:30
Mijn bijdrage: 20 jaar fotografieervaring 98% op crop met een Canon 7D en 80D. Heb heel even een EOS 5D mk2 gehad, maar het verlies aan tele maakte dat minder aantrekkelijk.

Lenzen die ik veel heb gebruikt op vakantie met veel natuurfotografie en stadfotografie:

EF10-22 3.5-4.5
EF17-55mm 2.8
EF 70-200 F4L
Sigma 30mm 1.4
Sigma 40mm 1.4
Sigma 400mm 5.6

Gebaseerd op deze ervingen een paar opmerkingen op jouw genoemde lenzen:

16mm 1.4: Groothoek geeft minder problemen met bewegingsonscherpte, dus een groot diafragma op dit brandpunt heeft een heel specifiek doel. Als startende systeemcamera gebruiker vraag ik me af of je deze veel gaat gebruiken. Ook heb je op 16mm en enorme scherptediepte dus zul je niet veel kunnen spelen met bokeh, ondanks de 1.4

17-70: Prima bereik, ga je veel plezier van hebben, 2.8 laat je zeker op tele goed spelen met scherpte diepte

18-300: Zonder de lens te kennen vermoed ik dat ik kwaliteit inlevert door een superzoom te kiezen. Als je al een 17-70 hebt, lijkt me een 70-200 of een 70-300 logischer en geeft je waarschijnlijk betere kwaliteit

Persoonlijk zou ik voor landschappen en dramatische effecten kijken naar een groothoek. Voor Sony kun je kijken naar een 10-18mm of een 10-20 sigma als je wat minder wil uitgeven.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

arjandijk162 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:36:

16mm 1.4: Groothoek geeft minder problemen met bewegingsonscherpte, dus een groot diafragma op dit brandpunt heeft een heel specifiek doel.
Kun je dit uitleggen? Welk specifieke doel gaat het om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 22:30
Je kunt denken aan lowlight straatfotografie, met lage(re) iso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Artz schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:20:
Nou...
* Hoeveel wil je meeslepen? Kleinere sensors komen met kleinere lenzen en minder glas. Met een paar telelenzen gaat het op een gegeven moment over kilo's.
* Welke tweedehands markt?
Full frame systeemcamera's zijn er tweedehands alleen van Sony.
Verder is full-frame tweedehands met spiegel; heel goede camera's maar niet de voordelen van een systeemcamera.
Dan heb je nog systeem-cameras met een uitgebreide 2e hands markt: Micro four thirds. Met zeer goede beeldstabilisatie, weathersealed bodies, draagbaar en betaalbaar... maar wel de kleinste sensor.
APS-C is er wel tweedehands, maar daar is de beeldstabilisatie niet overal en niet overal even goed (afhankelijk van het merk en leeftijd) en er zijn voor verschillende systemen geen professionele lenzen (omdat de fabrikanten niet wilden dat APS-C een concurrent voor hun eigen FF zou zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artz
Moet het allemaal niks wegen? Ik heb voor mijn reis naar Uganda een Nikon D610 gekocht en een 50mm meegenomen. Weegt echt niet heel veel, en ik heb grote handen dus dan is zo’n body erg fijn. Kwalitatief nog steeds erg goed. 400 euro voor betaald bij een fotowinkel. Primes (1.8) tot 85mm wegen vanwege plastic en weinig glas ook niet veel.

En wat is er mis met een Sony A7 II of III?

Ik vind de gewichtfactor altijd een beetje een non issue bij dslr vs systeem bij fullframe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Het gaat volgens mij ook niet om dlsr vs systeem, maar om crop vs FF. Telelenzen worden al gauw groter en zwaarder als de sensor groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
br00ky schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:08:
[...]

Dit. Mijn eigen ervaring met de a7II en zijn accu's was bedroevend. De camera zelf was en is competent maar de accuduur is bedroevend.
Goeie tip. Ik kan hier niet uit afleiden of je hiervoor van een DSLR kwam. Systeemcamera's hebben altijd de sensor, de processor en een beeldscherm aan staan, en gaan daardoor véél sneller door hun accu heen dan een DSLR.
Ik ben het gewend en ga niet de deur uit zonder een reserve-accu.
Ik weet dus niet of dit nu typisch voor de A7.II is, of gewoon een schok omdat jij een DSLR gewend is, maar altijd een reserve-accu (of meer) is wel herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Tarquin schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:50:
[...]
Ik kan hier niet uit afleiden of je hiervoor van een DSLR kwam.
DSLR, een instappertje, maar het verschil was schokkend. Bij de III die ik nu heb merk ik duidelijk een langere gebruiksduur. De FZ100 is wat dat betreft een competentere accu. Neemt niet weg dat ik alsnog twee extra third parties bij me heb.
Pagina: 1