Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 08:08
Hi,

Inmiddels heb ik een redelijk bedrag aan spaargeld opgebouwd, wat ik graag wil gaan gebruiken voor een eigen huis. Het hoogste rentepercentage krijg je natuurlijk bij een deposito, maar bij "gewone" spaarrekeningen stijgt de rente de laatste tijd en bij sommige banken krijg je per maand je rente uitbetaald. Levert dit dan al een klein rente op rente effect op waardoor dit interessanter kan zijn dan het lijkt?

In principe blijft het volledige bedrag gewoon het hele jaar staan. Daarbij vind ik de rente van een meerderjarige deposito niet interessanter gezien de huidige stijgingen.

Nu kom ik even niet uit de juiste formules om de uitkomsten van bijvoorbeeld 3 opties uit te rekenen:

1. Deposito, voor 1 jaar en 4%
2. Spaarrekening, 2,5% en per kwartaal uitgekeerd
3. Spaarrekening, 2,5% en per maand uitgekeerd (Bunq)

Of maak ik het nu allemaal lastiger dan het is? Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:53
@DutchDisturbed Besef even dat deposito's ook spaargeld zijn. (maar dat doe je waarschijnlijk al).
Op het moment dat je daadwerkelijk een huis koopt en je daar spaargeld voor wilt gebruiken moet dat spaargeld natuurlijk wel opneembaar zijn. In principe heeft een deposito een bepaalde looptijd. Eerder opnemen kan vaak niet, soms ECHTER WEL vanwege aanschaf van een huis (of een andere reden, kijk naar de voorwaarden van het deposito), en soms met een boete.

Dat zijn zaken waar je rekening mee kunt houden.

Staar je niet blind op het rente-op-rente effect. Bij de huidige rentes is dat niet heel groot.
Bij die 2,5% (NIET van bunq) is dat de rente per jaar. dus 0,625% rente per kwartaal. Dus dan zou je 1,00625^4 krijgen = 1,0252353531 = 2,52353531%. dat is dus geen groot verschil. (het kan ook zijn dat die bank bedoelt dat die 2,5% inclusief rente op rente is.

Met een datum van aankoop van een huis in gedachten kan je verschillende deposito's nemen die voor die aankoop datum afgelopen zijn maar een verschillende start datum hebben. (dus verschillende looptijden)
Dan neem je toekomstige rente verhogingen van deposito's nog even mee, maar ook de dalingen daarvan.
Uiteraard kan je daarnaast ook kiezen voor deposito's die eerder dan de geplande aankoop datum aflopen.

Deposito's kunnen natuurlijk naast elkaar lopen, en verschillende en gelijke start en of einddatum hebben.

Langer dan 1 jaar vastzetten is niet raadzaam, wanneer je ook zo snel een huis wilt kopen. Maar als je horizon een jaar of 5 is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:08

JAN-B

525 Wp op mijn dak

DutchDisturbed schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:03:
Inmiddels heb ik een redelijk bedrag aan spaargeld opgebouwd, wat ik graag wil gaan gebruiken voor een eigen huis. Het hoogste rentepercentage krijg je natuurlijk bij een deposito

Nu kom ik even niet uit de juiste formules om de uitkomsten van bijvoorbeeld 3 opties uit te rekenen:

1. Deposito, voor 1 jaar en 4%
2. Spaarrekening, 2,5% en per kwartaal uitgekeerd
3. Spaarrekening, 2,5% en per maand uitgekeerd (Bunq)

Of maak ik het nu allemaal lastiger dan het is? Dank!
@DutchDisturbed Je hebt je goed ingelezen ;)
Als je een hoog rente percentage wil, zou ik voor deposito,s gaan; zelfs 6 en 9 maanden zitten al tussen 3 en 4 %. (zit je bij Raisin :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 14:37
Je maakt het lastiger dan het is. hogere rente is altijd beter -op een kleine en paar uitzonderingen na-

als je 1000 euro vast zet, krijg je bij 2,5% is dat 25 euro op jaar basis = 2 euro per maand.
1002 de volgende maand is 2,5% = 25.05 euro op jaarbasis = 2 euro per maand
Zo krijg je dus elke maand een stuiver extra keer 12 zeg een hele euro
Dus de hele rente is 26 euro op jaarbasis (en dat is hard naar boven afgerond).

Als je het geld een jaar kan missen is een jaar deposito van 4% altijd beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 17:29

Lordy79

Vastberaden

@DutchDisturbed ik zou het in jouw geval een jaar vastzetten maar zeker niet langer.

1. De lange rente is lager dan 1 jaars
2. Misschien heb je het geld nodig

Maar goed niemand die het precies weet... Misschien gaat de rente in een jaar weer enorm omlaag en zou je dolblij zijn met 2.5pct - 5 jaar vast. Ervan uitgaand dat je het dus niet nodig hebt...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De zogenaamde groen depositos zijn soms ook interessant, qua rente vaak niet veel maar ze zijn vrijgesteld voor box 3 en bieden een heffingskorting op je inkomsten belasting. Dus afhankelijk om hoeveel spaargeld het gaat en tegen welke drempels je loopt kan het soms het zorgen voor een verlaging.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 18:10
Spreiden. Je hoeft niet óf deposito óf spaarrekening te kiezen, je kan allebei kiezen.

Als je €50.000 spaargeld hebt, dan zou ik €30.000 tot €40.000 voor een jaar tegen 4% wegzetten, en wat er overblijft bij bunq voor 2,46%. Als je op korte termijn geld nodig hebt voor een koelkast, wasmachine, whatever, dan heb je daar genoeg geld voor. En de rest levert betere rente op door vast te staan.

The devil is in the details.

Pagina: 1