Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoweck
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-08-2024
Sinds een tweetal weken heb ik een probleem met mijn Bosch Nefit Easy thermostaat.

De thermostaat lijkt in een soort loop terecht te zijn gekomen waarbij hij steeds opnieuw lijkt op te starten. De temperatuurinstellingen zijn niet beschikbaar. Het apparaat maakt geen verbinding meer met wifi en is dus ook niet meer via het web bereikbaar. Mijn ketel geeft wél gewoon warm water en geeft geen foutmelding.

Aangesloten op een Nefit Trendline HRC30 CW5.

Ik gebruik de EMS bus gateway van BBQ Kees. Maar ook zonder dat deze is aangesloten werkt de thermostaat niet.

Het de thermostaat al een reset gegeven maar het blijft in dezelfde loop.

Zie hier een video:
[Video: https://drive.google.com/file/d/1wasciU3WH6ewvMRg1M4TXTD1L8gUXjwi/view?usp=drive_link]

Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt?

Vriendelijke groet _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-06 20:06
Ik heb dezelfde maar zonder dit probleem, lijkt me een gevalletje installateur/leverancier bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:30
Je hebt een reset gegeven, maar thermostaat er al een keer vanaf gehaald en je wifi opnieuw opgestart en na opstarten van je wifi je thermostaat er weer opklikken?

Ik heb trouwens ook dezelfde thermostaat maar geen problemen op dit moment

[ Voor 19% gewijzigd door ivo1969 op 21-07-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoweck
ivo1969 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:11:
Je hebt een reset gegeven, maar thermostaat er al een keer vanaf gehaald en je wifi opnieuw opgestart en na opstarten van je wifi je thermostaat er weer opklikken?

Ik heb trouwens ook dezelfde thermostaat maar geen problemen op dit moment
Niet niet geprobeerd, zal ik eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoweck
Nog altijd geen succes. Gelukkig hoeft de verwarming nu nog niet aan :)

Ik zal het eens bij de installateur gaan navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
snoweck schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:45:
Nog altijd geen succes. Gelukkig hoeft de verwarming nu nog niet aan :)

Ik zal het eens bij de installateur gaan navragen.
Bij mijn weten kan je thermostaat nog wel handmatig blijven gebruiken.

Heb je al een keer contact opgezocht ( gebeld) met Nefit Bosch?
Die hebben mij een keer in het verleden goed geholpen

Wat mijn nog even zo te binnen schiet, heb je al een keer je kanaal veranderd van je modem?

[ Voor 9% gewijzigd door ivo1969 op 01-08-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Giant
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-05 10:48
Volgens mij heb ik dit ook een keer gehad, heb toen de CV gereset (stekker eruit en erin). Heb je die ook gereset of alleen de termostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoweck
Bij mijn weten kan je thermostaat nog wel handmatig blijven gebruiken.
Nee, dat lukte dus niet. De thermostaat herstarte voordat hij connectie maakte met wifi. En doordat ie steeds herstarte, kwam hij niet in het bedieningsscherm.
Heb je al een keer contact opgezocht ( gebeld) met Nefit Bosch?
Die hebben mij een keer in het verleden goed geholpen
Nee
Wat mijn nog even zo te binnen schiet, heb je al een keer je kanaal veranderd van je modem?
Die staan op een vast kanaal. Maar het is toch vreemd dat de thermostaat herstart mocht hij de wifi niet kunnen vinden? Het is ook niet zo dat de thermostaat in het scherm kwam om een ander wifi signaal te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoweck
Me_Giant schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:52:
Volgens mij heb ik dit ook een keer gehad, heb toen de CV gereset (stekker eruit en erin). Heb je die ook gereset of alleen de termostaat?
Heb ze allebei een reset gegeven, ook de wifi modem opnieuw opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoweck
Bedankt allemaal voor jullie suggesties. Ik heb het issue niet kunnen verhelpen en de thermostaat EOL verklaard. Ik heb een Bosch Easycontrol gekocht en opgehangen. Werkte direct, de verwarming kan weer aan. Niet echt een bevredigende oplossing want die thermostaat kost toch weer 260 euro oid en bevat in basis dezelfde functies.

Leuk feitje voor de mensen hier met een Nefit Easy: de houder waar deze opklikt aan de muur, is dezelfde als de Bosch Easycontrol. Mocht je ooit zelf een overstap moeten maken, de installatie is héél eenvoudig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekvdb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-02-2024
Ik heb sinds een aantal dagen hetzelfde probleem. Geen idee wat het is. Ik ga Bosch service maar eens bellen. Het heeft het altijd goed gedaan. Lijkt wel een de update of zo. Ik heb er een connectboxje tussen zitten. Vorig jaar de ketel vervangen voor een intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-06 20:03

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Software versie 02.22.00 heb ik. Geen idee of dit dan vorig jaar is bijgewerkt. Werkt nog prima. Als het geen mislukte update is, dan vermoed ik een probleem met de voeding. Iets van verouderde Elcos

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekvdb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-02-2024
Ik heb hetzelfde probleem. Ga morgen maar eens bellen met Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrie1
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-11-2023
Ik heb nu hetzelfde probleem, iemand al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaka Forever
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-10-2024
Ook dit probleem. Iemand al iets wijzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik had in November ook een probleem; geen bootloop maar wel geen verbinding. Easy deed alsof hij verbonden was, IP was ook uitgegeven. Maar toch onbereikbaar voor de app. Na een reset (opnieuw programma instellen etc) werkte het weer, misschien, en sowieso slechts voor korte duur.

Met Bosch gebeld; man aan de telefoon die behulpzaam en kundig was, maar kon me niet helpen. Ik heb nu Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:47
Ik heb ook al dagen gedoe met mijn Nefit Easy. Ik lees hem uit met Domoticz met Nefit Easy HTTP server. Dat ging allemaal goed tot eigenlijk deze maand.

Ik dacht eerst dat het aan mijn wifi lag. Dat is Ubiqity Unifi AC-Pro met een Cloud Key. Ik heb om die reden een apart Wifi netwerk aangemaakt met alle mogelijke opties uit. De Nefit Easy heeft daarna geen problemen meer met het verbinden met mijn wifi en ik kan de unit ook pingen.

Het gedrag wat ik zie is als volgt.

- unit start op
- unit maakt verbinding met de ketel
- unit maakt verbinding met wifi
- unit probeert internetverbinding te leggen

Dat laatste lukt echt geregeld niet. Als dat niet lukt valt de Nefit Easy na enige tijd van het netwerk af. Heel misschien komt hij daarna weer op, maar vaak ook niet. Los en vast klikken om een herstart te forceren geeft hetzelfde beeld. In sommige gevallen maakt hij wel verbinding en dan werkt het goed tot het weer mis gaat.

Dat misgaan was een beetje een probleem, want niet alleen maakt de Easy geen verbinding met internet, hij valt ook van het wifi netwerk af. Ik heb vervolgens de firewall ingesteld op ANY-ANY voor de Easy. Dan zie ik dat hij probeert verbinding te maken met zijn cloud omgeving (wa2-mz36-qrmzh6.bosch.de). Die server is niet te pingen, wat erop lijkt dat Bosch grote problemen heeft met hun infra.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slider82
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 15:54
Na jaren dit probleem al te hebben, kwam ik dit topic bij een hernieuwde zoekactie tegen.

Heb precies dit probleem, ook met Unifi AP en controller.
Ook ik had een andere (verborgen) wifi ingesteld vanaf mijn modem en dan gaat het wel goed. Nog geen oplossing voor gevonden en denk dat ik het zo laat.

De Nefit is geen groot verbruiker, maar wilde niet onnodig veel kanalen belemmeren op 2,4Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavlos01
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-04-2024
Hallo,
Bij mij nu de 3e easy thermostaat met dit gedrag. Doet het een tijdje goed, dan ineens problemen met WiFi connectie, 2e vinkje, en dan ineens komt ie in een loop waarbij hij soms wel en soms niet verbinding krijgt met de thermostaat, maar bij het 2e vinkje, daar komt hij niet, na een paar seconden weer uit en begint het weer opnieuw.
Reset met paperclip werkt niet, na reset gaat hij direct weer in de loop.
Alles al geprobeerd, cv uit aan, direct op cv aansluiten, andere router, etc. help!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-06 21:23
Hier ook problemen vanaf het moment dat de tijd is verzet.
Hij zegt continu Factory reset vervolgens gaat hij resetten maar maakt geen verbinding met de ketel en gaat weer naar factory reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:47
Hier geen problemen gehad. Op zijn eigen Nefit SSID was het echt een drama. Sindsdien weer teruggezet op het oude SSID waar hij eerder ook op zat. Zonder iets te veranderen werkt dat over het algemeen prima.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 23:33
Het is lang geleden dat dit topic actief was. Ik probeer toch om hier wat hulp te vinden omdat dit het enige is dat over het onderwerp en het probleem gaat dat ik ervaar. Althans dat er in de buurt komt.

Ik heb een nefit easy met een nefit easy connect. Werkt al zo'n 13 a 14 jaar prima. Tot recent ik een vreemd probleem ervaar.

De easy geeft een rood kruis. Met grote regelmaat. Het rode kruis staat achter de vlam/het vlammetje. Als dat zo is, brand het blauwe lampje op de connect.
En na verloop van tijd (minuten) is alles groen en werkt het weer om daarna weer op te lichten met rood kruis.

Continue blauw betekent: geen communicatie met de thermostaat. (Dus wel met de CV ketel).
Er staat: controleer kabels en klemmen.

Maar dat is vreemd, want de connect zit met 2 draadjes naar de easy en die werkt wel altijd (power).

Als er dan dat rode kruis op de easy staat, staan er geen kruizen achter het wifi en wereld bolletje maar kan ik wel met de app connecten. Altijd. Er is dus wel wifi.

Het is erg vreemd dat er dus wel power en wifi is. De bedrading is dus ok.

Maar de easy thermostaat verlies dus "connectie" met de connect...

Nergens is er "iets" te vinden over deze problematiek.

Mijn plan is om dan maar te proberen om de easy connect door de nieuwe nefit easy control te vervangen. Maar dat is dan maar gewoon een poging... kan net zo goed in de easy thermostaat zitten.

Het lijkt erop dat de issues sinds/omstreeks 17 november zijn begonnen en toen waren er wel werkzaamheden bij nefit:
https://www.nefit-bosch.n...aankoop/actuele-meldingen

Toeval, of niet? Als ik de enige ben met deze problemen dan wel...

Enig idee of tips waar ik kan zoeken?

Nefit 1e lijns gaf de tip ketel, connect en easy allemaal uit, dan die volgorde weer aan. Hielp ook niet...

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Zie ziet de app er dan uit met rood vlammetje aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OG3lr73Snoy4nGhe9MEzxRxKRtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFGmvzLwaAMtyM9py9j4L75Y.jpg?f=fotoalbum_large

En zo de easy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1haRmb08zv71iKPbzr_O6MdqSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNWz3ZVT9b4oIEkPqgyj3mAp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door slelieveld op 30-11-2024 21:01 . Reden: Plaatje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
slelieveld schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:42:
Het is lang geleden dat dit topic actief was. Ik probeer toch om hier wat hulp te vinden omdat dit het enige is dat over het onderwerp en het probleem gaat dat ik ervaar. Althans dat er in de buurt komt.

Ik heb een nefit easy met een nefit easy connect. Werkt al zo'n 13 a 14 jaar prima. Tot recent ik een vreemd probleem ervaar.

De easy geeft een rood kruis. Met grote regelmaat. Het rode kruis staat achter de vlam/het vlammetje. Als dat zo is, brand het blauwe lampje op de connect.
En na verloop van tijd (minuten) is alles groen en werkt het weer om daarna weer op te lichten met rood kruis.

Continue blauw betekent: geen communicatie met de thermostaat. (Dus wel met de CV ketel).
Er staat: controleer kabels en klemmen.

Maar dat is vreemd, want de connect zit met 2 draadjes naar de easy en die werkt wel altijd (power).

Als er dan dat rode kruis op de easy staat, staan er geen kruizen achter het wifi en wereld bolletje maar kan ik wel met de app connecten. Altijd. Er is dus wel wifi.

Het is erg vreemd dat er dus wel power en wifi is. De bedrading is dus ok.

Maar de easy thermostaat verlies dus "connectie" met de connect...

Nergens is er "iets" te vinden over deze problematiek.

Mijn plan is om dan maar te proberen om de easy connect door de nieuwe nefit easy control te vervangen. Maar dat is dan maar gewoon een poging... kan net zo goed in de easy thermostaat zitten.

Het lijkt erop dat de issues sinds/omstreeks 17 november zijn begonnen en toen waren er wel werkzaamheden bij nefit:
https://www.nefit-bosch.n...aankoop/actuele-meldingen

Toeval, of niet? Als ik de enige ben met deze problemen dan wel...

Enig idee of tips waar ik kan zoeken?

Nefit 1e lijns gaf de tip ketel, connect en easy allemaal uit, dan die volgorde weer aan. Hielp ook niet...

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Zie ziet de app er dan uit met rood vlammetje aan:
[Afbeelding]

En zo de easy:
[Afbeelding]
Vandaag exact het zelfde probleem gehad, de bosch controller eerst van stroom afgehaald en later ook de cv, maar dat hielp niet.

Ik naar bosch nefit gebeld en weer alles moeten ontkoppelen, op verschilldende volgorde stroom er op gezet, maar blauw lampje bleef.

Controller zou kapot zijn, want ik kon wel inloggen met app, maar die gaf 0.0 graden aan , wel temperatuur van welke in de woning was.

Ik dacht, gaat mij 50 euro kosten, maar na het uitlaten van de hond, kijk ik op de nefit thermostaat en jawel alles werkt weer.
Dit via mail weer gemeld naar bosch nefit , maar kan toch zijn dat de controller op eind van leven begint te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
Nu je reageert. Hier na 2 weken problem en bellen met Nefit is alles ook weer 2 dagen stabiel.

Het zou aan de bekabeling tussen de thermostaat, connect en ketel liggen of aan de thermostaat of connect box.

Probeer eerst de connect box was het advies.

Ik weet nu bijna 100% zeker dat het niet aan iets bij mij lag maar aan de software van de thermostaat.

Zeer slecht dat Nefit "er niks banaf weet".

Op reddit en github zag ik meer mensen met issues en downdetector (alle storingen) ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
slelieveld schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:42:
Nu je reageert. Hier na 2 weken problem en bellen met Nefit is alles ook weer 2 dagen stabiel.

Het zou aan de bekabeling tussen de thermostaat, connect en ketel liggen of aan de thermostaat of connect box.

Probeer eerst de connect box was het advies.

Ik weet nu bijna 100% zeker dat het niet aan iets bij mij lag maar aan de software van de thermostaat.

Zeer slecht dat Nefit "er niks banaf weet".

Op reddit en github zag ik meer mensen met issues en downdetector (alle storingen) ook...
Toevallig had ik gisteren wat "problemen" met mijn wifi (kpn), maar dat had ik opgelost en ik weet zeker dat thermostaat het gewoon deed.

Ik kreeg ook te horen dat het evt ook aan de bekabeling zou kunnen liggen, maar kom op zeg dat zit allemaal in de muur verwerrkt en is nooit aangekomen.

Ik weet niet precies hoe de controller met het de CV ketel communiceert, er gaat een kabel van de bosch controller naar de cv , dat weet ik wel , maar hoet het verder geregeld wordt?
En gaat er uiteraad nog een kabel van de thermostaat naar de CV ketel.

Zelf hou ik het tot nu toe toch iets mbt tot het internet / wifi, mede dat ik het "probleem " schijnbaar eerder heb gehad in het verleden als ik het hier allemaal terug lees bij tweakers, maar dat wist ik zelf eigenlijk niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
Helaas vanmorgen weer begonnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastate
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-01 13:15
Mensen,

hier exact hetzelfde probleem met dezelfde software versie.

Denk dat we een andere themostaat moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
Heb het "connect" kastje vervangen door de bosch variant. Lijkt nu beter.

Maar er is ZEKER verandering ondanks dat de sw versie gelijk is...

De punt of komma bij de easy is namelijk weg... tussen de 20.7 is nu 20 7 ...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tavTzJn-ic8fDG1mK1ZM7iMAzqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ro4Kg46lFnNd2bVb9UzYrcAK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6k3k8fTLHoH7y_XyP_hVDqoedUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqqFAMsLcflz9X24Aj3ioCJC.jpg?f=fotoalbum_large

Zie de app en de easy...

[ Voor 62% gewijzigd door slelieveld op 17-01-2025 08:14 ]

Pagina: 1