Update and shutdown doet toch altijd een herstart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:06

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Even voorop gesteld: het is niet mijn intentie hier een groot klaag-en-zeur feest te maken over Windows Updates - ik weet dat sommigen er een broertje dood aan hebben. Ik heb een heel specifieke vraag waar ik graag jullie feedback op krijg.

Windows 10 kent sinds een aantal versies geleden twee menu-opties: install updates and shut down en install updates and restart.

Afbeeldingslocatie: https://winaero.com/blog/wp-content/uploads/2021/04/Update-and-shutdown-3.png

Omdat ik veel met laptops werk, gaat mijn voorkeur uit naar install updates and shut down. Echter... zodra ik hiervoor kies, krijg ik standaard tóch een herstart voor mijn kiezen.

Op de bekende Microsoft en Windows 10-fora vind ik hier geen eenduidig iets van terug. Veel algemene update klachten en wensen, maar niet specifiek wat ik omschrijf.

Zijn er meerdere Tweakers die dit herkennen? Ik ervaar dit probleem zowel op 21H2 als 22H2 en op diverse apparaten, zowel desktop als laptop.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Beste antwoord (via Eagle Creek op 24-07-2023 09:03)

• OnTracK
  • Laatst online: 10:38
Eerst kon Windows alleen Update en restart, omdat tijdens het opstartproces een gedeelte van de updates wordt gedaan. Later is Update en shutdown toegevoegd. Maar er is niks verschoven qua wanneer de update wordt toegepast. Dus als er een gedeelte van de update tijdens opstarten moet worden gedaan, zal hij één keer herstarten om dat te doen, en daarna automatisch afsluiten.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Hoe vaak start je desbetreffende machines per ? Start en sluit je elke dag af of laat je de machine(s) langer aan staan? Wat geeft het logboek verder aan?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:26
Ik ervaar dit al sinds Win 8 en er is geen pijl op te trekken wanneer het wel en wanneer niet gebeurd.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
Eagle Creek schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:21:
Omdat ik veel met laptops werk, gaat mijn voorkeur uit naar install updates and shut down. Echter... zodra ik hiervoor kies, krijg ik standaard tóch een herstart voor mijn kiezen.
Ja, zo doe ik ook wel regelmatig hier.
Maar sluit het systeem daarna niet weer vanzelf af na de reboot en installeren van een deel (~30%) van de updates?
Zo werkt het hier bij mij tenminste.
Een herstart, waarna het systeem vanzelf weer afsluit dus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Laatst online: 10:38
Eerst kon Windows alleen Update en restart, omdat tijdens het opstartproces een gedeelte van de updates wordt gedaan. Later is Update en shutdown toegevoegd. Maar er is niks verschoven qua wanneer de update wordt toegepast. Dus als er een gedeelte van de update tijdens opstarten moet worden gedaan, zal hij één keer herstarten om dat te doen, en daarna automatisch afsluiten.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:45
Maar...

Als je nou het hele update proces z'n gang laat gaan...
is 'ie dan helemaal aan het eind afgesloten of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door zetje01 op 20-07-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Dank voor de reacties! Zoals ik zei werk ik meestal met laptops, die ik na "afsluiten" dichtklap en in m'n tas stop. Wanneer zij bij een reboot aankomen, worden ze geconfronteerd met een Bitlocker PIN. Deze geef ik niet in (want = tas), en dan schakelen zij vanzelf uit.

Zojuist met een desktop geprobeerd en inderdaad: na de melding "opnieuw opstarten" > "updates installeren" > "opnieuw opstarten" > "updates voltooien" werd een shutdown in werking gezet.

Ik ga eens kijken of dit structureel is want dat zou wel e.e.a. verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik herken het punt. Nu had ik onlangs ook een dergelijke update geinstalleerd op mijn PC. De PC ging rebooten, nadat ik koos om te updaten en af te sluiten, maar nadat de reboot voltooid had, ging de PC vervolgens uit. Schijnbaar is er dan eerst een volle herstart nodig zodat de restanten van de update voltooid zijn, anders weet ik ook niet waarom dit zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:57
Ik heb hier gemixte ervaringen mee.
80% van de gevallen gaat goed, maar recent had ik weer een paar keer dat ik selecteerde "updaten en afsluiten", maar uiteindelijk werd het opnieuw opstarten... moest ik alsnog handmatig afsluiten...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is helaas een “feature”. Inderdaad onhandig met een bitlocker pin, maar ergens zit er ook logica achter.

Updates vereisen eenmaal een herstart, dus alleen de updates klaarzetten en dan uitgaan kwalificeert niet als daadwerkelijk updaten, en met hele volksstammen die nooit hun laptop herstarten is dat een ware crime als je je patch levels bij wilt houden :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:54:
Het is helaas een “feature”. Inderdaad onhandig met een bitlocker pin, maar ergens zit er ook logica achter.

Updates vereisen eenmaal een herstart, dus alleen de updates klaarzetten en dan uitgaan kwalificeert niet als daadwerkelijk updaten, en met hele volksstammen die nooit hun laptop herstarten is dat een ware crime als je je patch levels bij wilt houden :)
Ik snap wat je zegt maar kan niet helemaal meegaan in die logica.

Als ik kies voor: installeren en afsluiten dan:
- Wordt er geïnstalleerd
- Wordt er afgesloten
- Wordt er opgestart (wanneer maakt niet uit)
- Worden de updates afgerond

Dus technisch is het niet nodig.

Vanuit gebruikersperspectief kan ik het mij echter wel goed voorstellen, omdat velen vloekend naar de pc zouden kijken wanneer deze na het weekend aangezet wordt en eerst 10 minuten staat te pruttelen (Windows 7 gedrag).

Vind dan alleen de huidige manier van aangeven verwarrend met mijn techneutenbril op maar met jullie toelichting kan ik weer lekker slapen O+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter

Pagina: 1