Regenton aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 4.282 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwats
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik wil een regenton aansluiten op een dakgoot.
De dakgoot zit recht boven de regenpijp.
In mijn vorige huis maakte ik gebruik van een vulautomaat. Was de regenton vol dan werd het overtollige water automatisch afgevoerd naar het putje naast de regenton.
In de nieuwe situatie zit er in de buurt van de regenton geen afvoer. Is de ton vol dan zou de toevoer van water naar de ton moeten stoppen om te voorkomen dat de ton overloopt.

Ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 11:21
Zo'n vulsysteem waarbij als de ton vol is hij weer loost op het regenpijp eronder en dus het riool in.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwats
Panzer_V schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:21:
Zo'n vulsysteem waarbij als de ton vol is hij weer loost op het regenpijp eronder en dus het riool in.
En dat is dus juist het probleem. Het overtollige water kan niet geloosd worden. Er zit geen riool onder, en ik wil het overtollige water niet direct in de tuin hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-05 06:21
een grindkoffer eronder rekening houdend met een k waarde van 1 en een maximale regenintensiteit 35 ml/dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Kwats schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:26:
[...]

En dat is dus juist het probleem. Het overtollige water kan niet geloosd worden. Er zit geen riool onder, en ik wil het overtollige water niet direct in de tuin hebben.
Waar moet het water dan heen? Als je de toevoer stopt zal het water een andere weg kiezen. Het is of lozen in de tuin met een overloop oid, of de regenpijp weer in lijkt mij?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwats
Bor schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:28:
[...]

Waar moet het water dan heen? Als je de toevoer stopt zal het water een andere weg kiezen. Het is of lozen in de tuin met een overloop oid, of de regenpijp weer in lijkt mij?
Ik zat te denken aan een vlottertje of zoiets, maar ik weet niet of dat bestaat voor een regenton. Kan het in niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 18:00
Kwats schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Ik zat te denken aan een vlottertje of zoiets, maar ik weet niet of dat bestaat voor een regenton. Kan het in niet vinden.
Hoezo vlotter? Je overloop maak je bovenin de ton. Eigenlijk gewoon een kraantje dat altijd open staat en via een slang weer loost naar de tuin/andere regenton/regenpijp/infiltratie krat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 09:43
Heb je wel een waterafvoerbuis in de grond waar je de dakgoot op had aangesloten als je geen vat er tussen zou zetten? Want zo ja dan zou een vulautomaat prima werken zoals hier:
https://www.gamma.nl/klusadvies/a/regenton-aansluiten

Heb je dat niet, zal je toch iets moeten bedenken hoe je het overtollige water kwijt raakt aan de grond via infiltratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 08:23
Waar blijft het water van de regenpijp nu dan? Ik neem aan dat hij dan niet op het riool zit dus het water zal nu ook gewoon in de tuin lopen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwats
Flozem schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Hoezo vlotter? Je overloop maak je bovenin de ton. Eigenlijk gewoon een kraantje dat altijd open staat en via een slang weer loost naar de tuin/andere regenton/regenpijp/infiltratie krat…
Ik wil dus niet dat het overtollige water geloost wordt, maar dat het overtollige water via de dakgoot wordt afgevoerd. Regenton vol --> geen toevoer meer vanuit de dakgoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 12:09
Je noemt "de regenpijp". Zit die er al? Waar gaat het overtollige water uit de dakgoot nu heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwats
IceM schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:50:
Waar blijft het water van de regenpijp nu dan? Ik neem aan dat hij dan niet op het riool zit dus het water zal nu ook gewoon in de tuin lopen?
Nu is er geen regenpijp. Alleen nog maar een dakgoot waar ik de regenton op zou willen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwats
CJ_Latitude schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:51:
Je noemt "de regenpijp". Zit die er al? Waar gaat het overtollige water uit de dakgoot nu heen?
Er is nog geen regenpijp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceM
Kwats schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:52:
[...]

Nu is er geen regenpijp. Alleen nog maar een dakgoot waar ik de regenton op zou willen aansluiten.
Waar blijft het water nu dan, zit er aan de andere kant van de dakgoot een regenpijp? Dan zal de dakgoot schuin naar die pijp lopen vermoed ik.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwats
IceM schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:52:
[...]

Waar blijft het water nu dan, zit er aan de andere kant van de dakgoot een regenpijp? Dan zal de dakgoot schuin naar die pijp lopen vermoed ik.
Dakgoot loopt inderdaad schuin naar een regenpijp, maar die zit ruim 10 meter verder. Op een plek waar ik de regenton niet kan/wil plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02:56
Kwats schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Dakgoot loopt inderdaad schuin naar een regenpijp, maar die zit ruim 10 meter verder. Op een plek waar ik de regenton niet kan/wil plaatsen.
Komt er dan wel genoeg water langs de plaats waar je de regenton/regenpijp nu wilt plaatsen? Je dakgoot loopt af, dus als je 'nieuwe' regenpijp op het hoogste punt komt te zitten loopt daar geen water heen en zal je regenton dus nauwelijks gevuld worden.

En anders maak je een gesloten systeem: dan loopt de regenton+regenpijp volledig vol in plaats van enkel de regenton en zal het water daarna gewoon door de dakgoot doorlopen. Dan zorg je er dus voor dat de 'overloop' niet in de regenton zit maar dus bovenin de regenpijp. Dan zal overtollig water gewoon naar de huidige regenpijp gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceM
Je zoekt dus iets wat de toevoer vanuit de nieuw te plaatsen regenpijp afsluit als je ton vol zit zodat de hele regenpijp vol met water komt te staan en het water wat in de dakgoot zit dan alleen nog via de originele pijp weg kan. Ik vermoed niet dat zoiets bestaat en vraag me ook af of dat verstandig is, in de winter vriest je regenpijp dan zo kapot.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 12:18
Dan moet je je regenpijp "halverwege" je regenton aansluiten.
Zodanig dat er bovenin de ton (boven je aansluiting) voldoende ruimte is voor meer water dan en in de regenpijp boven de aansluiting past.
Dan heb je voldoende "tegendruk" om je regenpijp vol te laten staan. Dan stroomt het water vanzelf naar de andere afvoer van de goot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:55

Agent47

I always close my contracts.

Grotere regenton.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 13:12
noppus schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:59:
Zodanig dat er bovenin de ton (boven je aansluiting) voldoende ruimte is voor meer water dan en in de regenpijp boven de aansluiting past.
Dan heb je voldoende "tegendruk" om je regenpijp vol te laten staan. Dan stroomt het water vanzelf naar de andere afvoer van de goot.
Dat gaat niet werken. De druk in de regenpijp is groter (want het water staat hoger) en dus zal dat water de ton in blijven lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dat heeft geen zin want ook die is een keer vol. Je vertraagt alleen het optreden van het probleem daarmee.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 08:08
Dit werkt goed mijn vader heeft het zo ook staan gewoon een grindkoffer er onder en de overloop via de grind koffer het grondwater weer in. hij heeft jaren planten gegroeit met groente enz.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
Een aparte buis vanaf de dakgoot naar de regenton, die dan helemaal vol staat als de regenton vol is, dat is een recept voor problemen (ook al maak je geen denkfouten zoals @noppus).
Goeie voorstellen als infiltreren met grindkoffer zijn blijkbaar niet gewenst.

Dan zie ik maar één mooie oplossing: een vulautomaat op de regenpijp (hoogte goed afmeten naar regenton toe; gebruik een slangwaterpas of laser); en dan een buis naar de regenton. Die buis naar de regenton mag gerust onder de grond lopen (en weer naar boven komen naast de regenton). Zo heb je wat je wil, en kan je de buis netjes wegwerken onder de grond.
Probleem is wel vorst; dus gebruik vorstvaste PP of tyleenbuis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:02
Mr. Stom schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:58:
[...]

En anders maak je een gesloten systeem: dan loopt de regenton+regenpijp volledig vol in plaats van enkel de regenton en zal het water daarna gewoon door de dakgoot doorlopen. Dan zorg je er dus voor dat de 'overloop' niet in de regenton zit maar dus bovenin de regenpijp. Dan zal overtollig water gewoon naar de huidige regenpijp gaan.
Bij de meeste regentonnen wordt het maximale waterniveau begrenst door het deksel. Komt het water hoger dan het deksel dan zal het water via het deksel uit de ton komen (heb ik bij ons zien gebeuren door een niet perfect lopende afvoer onder de ton icm forse regenval). En ik vraag me ook af wat bijvoorbeeld het kraantje vindt van een paar meter extra waterdruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
noppus schreef:

Raymond schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:01:
Dat gaat niet werken. De druk in de regenpijp is groter (want het water staat hoger) en dus zal dat water de ton in blijven lopen.
natuurlijk heeft dat wel zin,

druk wordt gecreëerd door volume niet door hoogte,

kortom als ik een slang met water vul op 3m hoogte, en die laat uitkomen in een een 30cl cola-flesje dan zal dat cola flesje niet overlopen als als de totale inhoud van die slang minder is dan 30cl - sterker nog zelfs een slang van 30meter zou op deze manier kunnen werken als ie maar dun genoeg is...

in de praktijk zal in beide gevallen de slang behoorlijk (tot onmogelijk) dun moeten zijn om het effectief mogelijk te maken, iets dat in de practijk zelden of nooit gaat lukken - maar dat is het punt niet,

Een regentoon is immers bijna oneindig veel groter dan een colaflesje. en een regenbuis van 6 meter hoog (ga ik even vanuit), die zo'n 200liter water moet opstuwen heb ik niet aan mijn muur hangen.

uitgaande dat een regenbuis maximaal 1l per 10cm lengte bevat (in werkelijkheid veel minder want een buis is rond niet vierkant en de diameter is niet veel groter dan 10x10), is dus 10liter per meter of 60leter voor de hele lengte.

Een beetje regenton doet minimaal 200liter dus als je die aansluiting op de heft plaatst heb je 100liter tegendruk voor hooguit 60liter neerwaardse druk. Kortom dan moet de druk is met een 3e worden verhoogd (hoe zou ik overigens niet weten), voordat er iets van overstroming plaats vindt.

[ Voor 20% gewijzigd door i-chat op 20-07-2023 16:39 . Reden: verkeerde quote, nu gefixt ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 20:12
@i-chat nog nooit van de wet van communicerende vaten gehoord zeker?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 20:12
i-chat schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:29:
[...]

…. druk wordt gecreëerd door volume niet door hoogte ….
Nee, precies andersom.

https://www.tec-science.c...f%20the%20liquid%20column!

[ Voor 30% gewijzigd door guido66 op 20-07-2023 16:56 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 11:17

PinusRigida

I put the p in pool.

Wat ik zou doen is in de regenton ergens achteraan (muurzijde) op een CM of 3 onder de bovenrand een anti-overloop-opening maken (wat je ziet in wastafels of een bad) en daarop een PVC elleboogje met Tec7 aansluiten, dat elleboogje verbinden met de juiste combinatie buizen en hoeken -afhankelijk van jouw eigen lokale situatie- naar het dichtsbijzijnde afvoerpunt.

Afhankelijk van hoe ver je je PVC buizen moet leggen en hoe dicht je ze bij voorkeur tegen de muur kan houden zal het wel of niet netjes ogen.
Ik zou ze wel vastboren in gevel maar nog eens, ik weet niet hoe ver je afvoerpunt van je gevel zit dus mogelijks is dit geen oplossing.

ook: hoe groter de te overbruggen afstand, hoe minder helling in je pvc-buis dus hoe meer risico op stilstaand water in de buis en dus onaangename geurtjes...

Bovendien zijn PVC buizen tegen een gevel ook nooit "mooi" maar ik weet niet of er een perfecte oplossing is zonder effectief een afvoer onder je regenpijp te graven en aan te (laten) sluiten op riool.

Of idd. de regenton in een grindbak zetten... met de beperkingen dat dat dan meebrengt zoals geen oplossing bij hevige regenval en je moet wat plaats hebben voor zo'n bak, als het ding half in de weg van een deuropening zit is het ook geen oplossing...

[ Voor 24% gewijzigd door PinusRigida op 20-07-2023 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Zoals ik het begrijp wil je bij het hoogste punt van de dakgoot een nieuwe regenpijp maken om je ton te vullen? Indien je dakgoot goed is aangelegd (aflopend dus), komt daar nooit superveel water door. Als je ton vol is, dan loos je ook niet superveel water in je tuin. En aangezien het regent, wordt je tuin toch al nat, alleen nu dan iets natter. Maar je krijgt niet heel je dakoppervlakte aan water in je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zoek je niet eigenlijk gewoon een vulautomaat met een slang van 10 meter :? Die ga je niet vinden, maar kun je natuurlijk wel maken door de slang van een automaat door te snijden, twee koppelstukjes te plaatsen en er een tyleen slang tussen te hangen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-02 10:25
i-chat schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:29:
[...]

druk wordt gecreëerd door volume niet door hoogte,
Vanaf 30 sec ongeveer.
YouTube: Submersible implosion, how does it work?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Waarom geen water in de tuin willen? Wat je zou kunnen overwegen is een regenton aansluiten met een vulautomaat. daar koppel je een afsluiter aan. Als de ton vol zit zet je de afsluiter om . Als het weken lang droog geweest is, laat je de afsluiter lekker open en zorg je ervoor dat het water uit de ton (overloop) lekker je tuin in loopt zodat het in de grond trekt. Goed voor het grondwater.

In de herfst winter periode draai je de afsluiter dicht om geen modderpoel te creëeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aV5ZMDboCYxI3t_rm-RVG-oIvOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWUtCKnWZ5OJ4aLAPOtkiktq.jpg?f=fotoalbum_large
Zo heb ik het. Deze buis loopt naar een regentonnen systeem 10/15 meter verderop.

Aan de regenton zit een overloop met een 25mm slang die gewoon in de border ligt. In de herfst en winter zet ik de rode afsluiter dicht. Beetje water in de tuin maak ik mij geen zorgen overz dat is in no time door de tuin opgenomen. Maar als het dagenlang achterelkaar regent en de grond verzadigd is, dan zet ik "de knop om" ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Shadow_Agent op 24-07-2023 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Overigens @Kwats als je dakgoot nu op afschot naar de andere kant loopt dan gaat het natuurlijk niet werken om een extra aansluiting op diezelfde dakgoot te maken aan de hoogste kant van de goot....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:09
Shadow_Agent schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:03:
Overigens @Kwats als je dakgoot nu op afschot naar de andere kant loopt dan gaat het natuurlijk niet werken om een extra aansluiting op diezelfde dakgoot te maken aan de hoogste kant van de goot....
Waarschijnlijk hoef je je dan ook niet druk te maken over een volle regenton. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-05 21:45
verwijderd, overbodig gezien vorige reacties, sorry

[ Voor 94% gewijzigd door WillemD61 op 24-07-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:00
Ik heb ook wel even een aanvullende vraag over dit.

Wij hebben een soort gelijk situatie. Nu is er wel een afvoer circa 60 cm in de grond bij de buren. Echter is het best een gedoe om dit open te graven (de halve tuin van de buren open te halen) en daarop aan te sluiten. We hebben nu nog tijdelijk een constructie lopen naar de goot van de buren, maar dit moet wel anders.

We willen nu een regenton plaatsen van circa 300 liter, en dan een overflow maken die het kunstgras in gaat, of eventueel in een grind sleuf die langs de schuur loopt tussen het terras en de schuur in (circa 10cm breed, 10cm en 6 meter lang met grind erin. Daaronder zit zand).

Ik ben benieuwd of het kunstgras (met hoofdzakelijk zand eronder) en/of het grind randje langs de schuur genoeg water zou kunnen afvoeren als het teveel regent en via de overflow deze plekken in loopt. Heeft iemand hier ervaring mee? Het laatste wat ik wil, is dat mijn hele tuin blank staat. :)

En overigens nog een andere vraag. Is er een berekening die aan kan geven hoeveel liter je dak opvangt? We hebben een schuurdak van 6x 2.6 meter, dus circa 16m2, en ik ben benieuwd hoe snel een vat van 300 liter dan vol zit als het een beetje regent. Ik zoek voornamelijk een oplossing waar ik niet meer over na hoef te denken.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 13:12
Wachten... schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:53:
En overigens nog een andere vraag. Is er een berekening die aan kan geven hoeveel liter je dak opvangt? We hebben een schuurdak van 6x 2.6 meter, dus circa 16m2, en ik ben benieuwd hoe snel een vat van 300 liter dan vol zit als het een beetje regent. Ik zoek voornamelijk een oplossing waar ik niet meer over na hoef te denken.
volgens mij is het een liter per mm per m2
Je hebt 16m2, dus voor elke mm regen krijg je 16 liter water.

(zal je natuurlijk net zien dat ik er een factor 10 naast zit :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Raymond schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:33:
[...]

volgens mij is het een liter per mm per m2
Je hebt 16m2, dus voor elke mm regen krijg je 16 liter water.

(zal je natuurlijk net zien dat ik er een factor 10 naast zit :+ )
Klopt, wel in platte vlak meten uiteraard, ook bij een schuin dak.
Daarop voortbordurend: je hebt dus zo'n 19 mm neerslag nodig voor een vol vat.
Gemiddeld genomen is april de maand met de minste regen, maar alsnog zo'n 40 mm per maand.
Gemiddeld genomen is juli de maand met de meerste regen, circa 80 mm per maand.
Dat tonnetje zit dus zo vol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbeeke
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-10-2024
Mooie wadi aanleggen in je tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:10

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Na een jaar kicken we hiervoor een topic niet omhoog. Tijd voor een slotje.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.