Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvHouten
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-09-2024
Ik zoek 32 GB RAM compatibel met mijn huidige systeem
Ik heb negen (!) jaar geleden een computer bij Azerty laten samenstellen, nog steeds best tevreden over, paar kleine haperingen met het moederbord af en toe de laatste jaren, even uitzetten is dan nog steeds voldoende. Ik ben er nog niet aan toe om een nieuwe pc samen te stellen, vanwege de hoeveelheid werk die dat met zich meebrengt. De voeding moest ik twee jaar geleden laten vervangen, dat is alles. Het enige echte probleem is dat hij regelmatig vastloopt door gebrek aan werkhgeheugen, dat is maar 8 GB (Corsair Vengeance 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V). Bij het maken van systeembackups gebeurt dat. Het is een ASUS Z97-PRO moederbord met een Intel Core i7 4790K processor. Ik wil graag een werkgeheugen van 32 GB.

Wat is je budget?
Ik wil er maximaal € 300 aan uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het merk werkgeheugen maakt me niets uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is een pc die regelmatig zwaar rekenwerk moet uitvoeren. Dat vermijd ik nu op deze pc, maar, als gezegd, zelfs systeembackups zijn nu al een probleem

Als iemand een link heeft naar een instructievideo voor het plaatsen van specifiek het betreffende type werkgeheugen, dan graag!

Beste antwoord (via AlexvHouten op 20-07-2023 09:33)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Duidelijk, gelijktijdige taken i.c.m. een IDE kunnen vrij hard gaan ja.

Geheugen, zeker DDR3, kost tegenwoordig gelukkig geen drol meer. 2x uitvoering: G.Skill F3-1600C11D-16GNT en je bent waarschijnlijk al klaar. :)

Dacht eerst dat ze ook expliciet op de QVL stonden, dat dan weer net niet - maar met een 9 jaar oud moederbord gaat het sowieso al lastig zijn om daar aan te voldoen. Het gaat echter om super generieke DDR3 DIMM's op een platform welke niet snel over de zeik gaat qua geheugen.

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 20-07-2023 09:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Euh, exact wat voor taken voer je er op uit dan? Je geeft aan dat zelfs backups trekken al te veel is voor het beestje, dat zou zelfs met het absoluut minimum aan RAM voor het OS mogelijk moeten zijn.

Is het apparaat in die 9 jaar tijd ooit een keer van een nieuwe, waarschijnlijk Windows, installatie voorzien, en is er een SSD aanwezig voor het OS?

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 20-07-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvHouten
Ik gebruik Manjaro Linux, dat is een rolling release distro.
De systeembackups worden uitgevoerd door DejaDup en luckyBackup.

Als ik normaal aan het werk ben, dus debuggen in een IDE (PyCharm), gebruikt hij al 86% van mijn werkgeheugen. Een systeembackup er tussendoor gaat dan mis.

OS draait op een Crucial MX100 SSD, 256 GB.

Verder twee HDDs: WD Green WD10EZRX.
Tweemaal 1 TB.

[ Voor 15% gewijzigd door AlexvHouten op 20-07-2023 09:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Duidelijk, gelijktijdige taken i.c.m. een IDE kunnen vrij hard gaan ja.

Geheugen, zeker DDR3, kost tegenwoordig gelukkig geen drol meer. 2x uitvoering: G.Skill F3-1600C11D-16GNT en je bent waarschijnlijk al klaar. :)

Dacht eerst dat ze ook expliciet op de QVL stonden, dat dan weer net niet - maar met een 9 jaar oud moederbord gaat het sowieso al lastig zijn om daar aan te voldoen. Het gaat echter om super generieke DDR3 DIMM's op een platform welke niet snel over de zeik gaat qua geheugen.

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 20-07-2023 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Elk DDR3 kitje van 32GB (2X 16GB of 4X 8GB) zal prima werken.
Enige is ik zou niks sneller nemen dan 1600mhz i.v.m. compatibiliteit.
Wat D4NG3R als suggestie geeft 2X G.Skill 16GB setje is meer dan prima!
Ben je voor nog geen 70,- al klaar!

Betreft specifiek filmpje hoe DDR3 bankjes te plaatsen.. Bij elke module is exact het zelfde ongeacht model/type. Kan eigenlijk niet fout gaan. Ze passen maar op één manier. Als het niet past dan zit het waarschijnlijk verkeerd om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
Ik zou bij DDR3 eerder gaan voor 4x 8 ipv 16 GB. Zou kunnen met een intel systeem dat hij lastig doet over de densiteit van 16 GB. Heb zelf met mijn 3930 ook al last gehad met 8 GB sticks, bij de 4e gen iets beter maar 16 GB werkt volgens mij alleen maar op AMD van die generatie.

Daarnaast zou ik hier in de V&A kijken of je wat kan vinden, want anders ga je disproportioneel veel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
osmosis schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:29:
Elk DDR3 kitje van 32GB (2X 16GB of 4X 8GB) zal prima werken.
Dat is niet juist.

Het socket 1150-platform ondersteunt helemaal geen 16 GB-Dimmen en ook geen 8 GB single sided Dimmen.

Je zult dus echt 4x 8GB double sided Dimmen moeten hebben.

Die van D4ng3r zijn voor zover ik kon vinden double sided.

Je kunt overigens ook gewoon 2 double sided 8 GB dimmen van V&A halen, dan kom je op 24 GB. Als nu 8 GB net te weinig is, ben je met 3x zo veel ook gelijk klaar.

[ Voor 23% gewijzigd door White Feather op 20-07-2023 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het PV316G160C9K kitje staat bijvoorbeeld op de QVL, al stel ik vraagtekens bij de correctheid hiervan.

Kan niet achterhalen of het 2x8GB kitje ook daadwerkelijk SS is, waarschijnlijk een tikfoutje bij Asus gezien deze 2 van geen kant kloppen en er verder nada aan 8GB SS verwijzingen op de QVL staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA4OSlLT-9ZMiv8UdgCOhSTzi0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8D3rq0SGoyWvxeeh51HVKjgt.png?f=user_large

Maakt verder ook niet uit overigens, het kitje wat ik eerder linkte is 'gewoon' DS 2x8GB.

[ Voor 55% gewijzigd door D4NG3R op 20-07-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
D4NG3R schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Het PV316G160C9K kitje staat bijvoorbeeld op de QVL, al stel ik vraagtekens bij de correctheid hiervan.

Kan niet achterhalen of het 2x8GB kitje ook daadwerkelijk SS is, waarschijnlijk een tikfoutje bij Asus gezien deze 2 van geen kant kloppen en er verder nada aan 8GB SS verwijzingen op de QVL staan.

[Afbeelding]
Inderdaad, zal tikfout zijn. Pas op socket 1151 versie 1 (Skylake/Kaby Lake) wordt 64 GB aan DDR3L officieel* ondersteund.

(*Het komt wel eens voor dat de Dimmen van een nieuwe generatie er nog niet zijn, maar de ondersteuning eigenlijk wel en dat met een bios-update grotere Dimmen opeens kunnen, zoals 16GB Dimmen op het 2011 platform. Die konden eerst ook maar 8 GB per stuk aan.)

De fabrikant geeft aan dat het “geoptimaliseerd” is voor 6e/7e en 8e generatie Core-i. En dan kom je dus weer uit bij Skylake en verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvHouten
Dank voor de extra info!

Ik had nog nooit van double sided dimmen gehoord.

Is de oorspronkelijke suggestie van tweemaal G.Skill F3-1600C11D-16GNT nog juist?
Edit: O wacht @D4NG3R dat schreef je al.

[ Voor 8% gewijzigd door AlexvHouten op 20-07-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvHouten
Dat ging heel makkelijk! Super!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fW6JvH4J9HkWfIvdW04BmKDfmr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBIn8qpJU3AWVDPIwiFqgBZg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTiFVm_dJIPbnjA82Sf1840q0zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROQTXMIZviKdsBVfMvdlvlDx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-87rP_xZi6yjwPzkeXJwDSOhWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5x53QMXfZwPcM7Ghjn59Mwe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSfM2g22Z8IZNgR4rGOTKl3RqdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqRW1gCx8SX3asRepheIZIrw.jpg?f=fotoalbum_large

24 GB plaatsen, althans.
Maar die laatste 8 GB van de 32 GB, dat laatste slot zit onder de Cooler Master, zie foto's. Die kan ik niet plaatsen zonder de Cooler Master te verwijderen. Hoe krijg ik die los? Ik zie twee schroeven waar ik bij kan, maar er zitten ook twee schroeven onder, waar ik niet bij kan.
Of is het veel werk, gewoon laten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:25

Wildfire

Joy to the world!

AlexvHouten schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:27:
Dat ging heel makkelijk! Super!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

24 GB plaatsen, althans.
Maar die laatste 8 GB van de 32 GB, dat laatste slot zit onder de Cooler Master, zie foto's. Die kan ik niet plaatsen zonder de Cooler Master te verwijderen. Hoe krijg ik die los? Ik zie twee schroeven waar ik bij kan, maar er zitten ook twee schroeven onder, waar ik niet bij kan.
Of is het veel werk, gewoon laten zitten?
De koeler zit niet in de weg, de ventilator zit in de weg. Grote kans dat je die gewoon wat omhoog kan schuiven of verplaatsen, meestal zit die met metalen clips vast of zoals het hier lijkt met plastic clips.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvHouten
Zo opgelost! Dank.
Pagina: 1