Waarom is beeld op tv zoveel mooier dan op monitor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Als ik Youtube-video's of andere video content op mijn huiskamer tv bekijk, dan zien ze er veel beter uit dan wanneer ik ze op mijn pc monitor (LG 27GL850) bekijk. Veel meer contrast, en vaak ook veel scherper. Hoe komt dat? Mijn LG pc monitor is toch zeker niet slecht, en ook mijn (weliswaar oude) GTX 1060 videokaart zou niet de bottleneck moeten zijn.

Hoe krijg ik hetzelfde premium beeld op mijn desktop pc als op mijn tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Door een tv te gebruiken.

Een tv is gemaakt voor bewegende beelden op een afstand die verder ligt dan die van de monitor.

Een monitor is gemaakt om op armlengte iets uit te voeren (gamen, tekstverwerken, etc)

Het uitgangspunt is anders, dus het product is anders.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:05
Tja, je geeft niet aan welke tv je hebt, dus het is onmogelijk hier direct conclusies over te trekken, maar je monitor heeft een resolutie van 2560x1440, en elke hedendaagse zichzelf respecterende tv is intussen wel 4k, dus dat is de scherpte al. En als je een oled hebt, is het contrast natuurlijk veel beter dan je monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DaWizza schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 03:24:
Door een tv te gebruiken.

Een tv is gemaakt voor bewegende beelden op een afstand die verder ligt dan die van de monitor.

Een monitor is gemaakt om op armlengte iets uit te voeren (gamen, tekstverwerken, etc)

Het uitgangspunt is anders, dus het product is anders.
Vroeger ja, met 4k heb je dichterbij ook scherp beeld op een tv.

En de lichtsterkte is anders. Daarom zijn films vaak te donker op een monitor.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:21
Ik denk dat het ook heel veel scheelt dat veel TVs een glossy coating hebben, dit zorgt er al snel voor dat het contrast en de scherpte veel beter lijken vergeleken met de matte coating van de meeste monitors.

Deze ervaring had ik ook met een goedkope Samsung 4k TV (VA paneel) tegenover een 4k monitor van €1k waarbij het beeld veel meer van het scherm spatte bij de TV vergeleken met de monitor. De monitor had uiteraard wel minder last van reflecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 13:32
TV's staan vaak ook ingesteld op andere wijze om de kleuren weer te geven dan een monitor. Wissel maar door je standaard profielen als "Movie" en "Game" en je zal al fors verschil zien. TV blaast over het algemeen alles naar 200% wat felheid betreft.

Ik heb nu een QD-OLED monitor en een QLED TV, en qua kleuren heb ik daar geen voorkeur. Voor gamen wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 17:03

Barrycade

Through the...

Over wat voor content hebben we hier?

Als je TV HDR ondersteund krijg je daar ook 4K HDR op YouTube. Dat zal op je PC niet zo zijn denk ik.

Als je het ook in Enzo Knol zijn filmpjes ziet moet je even delen welke TV je hebt. Grote kans een 4K OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
- De tv speler native-resolutie af (1080p/4K), de monitor moet dat aanpassen aan de QHD-resolutie

- de kans dat de tv goede HDR ondersteunt is vele malen groter

- de kans dat de tv OLED is, is vele malen groter

- De tv gebruikt allerlei algoritmes om het beeld aan te passen en “mooier” te maken, een monitor doet dat niet, daar zal de pc dit moeten doen.

- een tv is vaak veel minder kleurecht dan een monitor, omdat de fabrikanten graag de films “van het scherm willen laten spatten”. Een monitor zal dit veel natuurgetrouwer weergeven, maar als je “Samsung-kleuren” gewend bent, dan ziet alles er vaal uit.

[ Voor 10% gewijzigd door White Feather op 20-07-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik heb gekeken in mijn beeldscherminstellingen voor de pc monitor, en ik zie dat die standaard wel héél conservatief is ingesteld. Onder andere veel minder contrastrijk en geen gebruik makend van HDR. Die conservatieve instelling is fijn en rustig voor de ogen tijdens mijn werk, maar dus verre van optimaal voor het bekijken van films en games. Beetje dom dat ik me hier nooit beter in heb verdiept. 8)7
Pagina: 1