Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_007
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:28
Hoi,

Mijn huidige netwerk bestaat uit het volgende:

ISP modem
|
Router (Belkin RT3200)----NAS (Asustor 6202T)
|
AP (Belkin RT3200)----PC

Alle (getekende) verbindingen bestaan uit koper (>= cat5E) en zijn allemaal aangesloten op 1 Gbps poorten.

Ik haal frequent data op vanuit de NAS naar de PC. DIt gebeurt met de max. bandbreedte die is begrensd door de 1 Gbps connectie.
Om zaken wat vlotter te kunnen uitvoeren was ik aan het stoeien met het idee om (een deel van) het netwerk te upgraden naar 2.5 Gbps.

De PC heeft in principe al een 2.5 Gbps poort. De NAS beschikt over USB3 poorten die (conform doc.) 5 Gbps zouden moeten aankunnen. Hier zou ik een USB naar 2.5 Gbps adapter (b.v. Asus USB-C2500) kunnen inzetten.
De verbinding tussen de router en AP zou ik kunnen upgraden middels 2 stuks 2.5 Gbps switches (b.v. Netgear MS105).
Dit zou dan zo gaan uitzien:

ISP modem
|
Router (Belkin RT3200)
|
2.5 Gbps Switch----2.5 Gbps/USB adpater----NAS (Asustor 6202T)
|
2.5 Gbps Switch----PC
|
AP (Belkin RT3200)

Zou dit lukken of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor jullie reactie(s) en meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik vraag mij af of een USB poort snel genoeg gaat zijn voor een 2,5Gbps ethernet verbinding. Heeft de Asustor geen PCIe uitbreiding sloten beschikbaar? Anders zou ik echt niet overwegen om naar 2,5Gbps over te stappen, de kosten wegen dan mijns inziens niet op tegen de winst die je boekt.

Er zijn adapters die het downstream wel halen, maar upstream dan weer niet. Zie bijvoorbeeld YouTube: Plugable 2.5Gbps USB-A/USB-C Ethernet Adapter Speedtest op YouTube. Voor download zijn de apparaatjes dus op zich intressant, maar in de NAS, die toch vooral upload, niet echt.

Ook YouTube: BEST USB Ethernet Adapter Cable Matters 202095 2.5gbE USB A C & Thun... laat namelijk hetzelfde zien in termen van performance.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 19-07-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 22:32
Maak een Bond met de 2 nics op je NAS, en op de switch een LACP trunk.
Enige wat je dan nodig hebt is een extra UTP kabel erbij.
Dan heb je in theorie 2Gbps.
-edit: volgens mij mis je nog een switch in je originel netwerk tekening.
Die heb je wel nodig om die trunk te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door EverLast2002 op 19-07-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_007
@EverLast2002 : Dat heb ik al overwogen maar het leggen van een tweede ethernet kabel is een probleem.
@CH4OS : OK. ik zal ff gaan inlezen. Zou inderdaad zonde zijn als de snelheidswinst maar naar 1 zijde gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 18:59
EverLast2002 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:50:
Maak een Bond met de 2 nics op je NAS, en op de switch een LACP trunk.
Enige wat je dan nodig hebt is een extra UTP kabel erbij.
Dan heb je in theorie 2Gbps.
-edit: volgens mij mis je nog een switch in je originel netwerk tekening.
Die heb je wel nodig om die trunk te maken.
Enkel als je 2 of meer devices hebt die met de NAS praten. 1 device zal door een LACP link gewoon de standaard 1gbit halen.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 22:32
citruspers schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:00:
[...]

Enkel als je 2 of meer devices hebt die met de NAS praten. 1 device zal door een LACP link gewoon de standaard 1gbit halen.
Geldt dat ook als zijn pc een 1x 2.5Gbps nic heeft als link met de NAS?
Dat zou wel jammer zijn dan.

En ik besef me nu dat ik op internet een uitleg heb gelezen dat een Bond of een LACP
in praktijk 1Gbps blijft, maar dan met 2 UTP kabels (de bekende vergelijking van een snelweg met 1 of met 2 rijbanen van 120km/u. Het blijft 120km/u maar de doorvoer is beter omdat het 2 rijbanen betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
EverLast2002 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:10:
[...]

En ik besef me nu dat ik op internet een uitleg heb gelezen dat een Bond of een LACP
in praktijk 1Gbps blijft, maar dan met 2 UTP kabels (de bekende vergelijking van een snelweg met 1 of met 2 rijbanen van 120km/u. Het blijft 120km/u maar de doorvoer is beter omdat het 2 rijbanen betreft).
1G per stream / verbinding.

Dus ja, je kan 2G halen op de machine met bond mode 4. Of eigenlijk 2x1G. De vergelijking met een snelweg is voor mij lastiger maargoed.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
EverLast2002 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:10:
[...]

Nee, 1x2.5G zou je in principe de volle snelheid moeten halen, dat is vergelijkbaar met 1 hele grote/snelle rijbaan.

Je analogie voor LACP klopt inderdaad, je kan er 2x zo veel verkeer over laten lopen, maar een enkele verbinding blijft beperkt tot 1 baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

citruspers schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:12:
[...]

Nee, 1x2.5G zou je in principe de volle snelheid moeten halen, dat is vergelijkbaar met 1 hele grote/snelle rijbaan.

Je analogie voor LACP klopt inderdaad, je kan er 2x zo veel verkeer over laten lopen, maar een enkele verbinding blijft beperkt tot 1 baan.
Klopt.
Maar, er is zoiets als SMB Multipath. Zou dat niet in de mix mee moeten werken om wél de hogere snelheid te kunnen behalen?
a-la ditte: YouTube: Quadruple Your Network Speed for $100 with SMB 3.0 Multichannel!

Dat werkt dan alleen voor SMB (Windows shares) maar dat kán natuurlijk exact zijn wat TS zoekt.
Vraag is alleen of PC met 1 lijn naar de NAS switch en de NAS met 2 lijnen naar de switch werkt, of dat t dan beide met twee lijnen moet zijn...

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 20-07-2023 09:58 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
McKaamos schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:21:
[...]

Klopt.
Maar, er is zoiets als SMB Multipath. Zou dat niet in de mix mee moeten werken om wél de hogere snelheid te kunnen behalen?
a-la ditte: YouTube: Quadruple Your Network Speed for $100 with SMB 3.0 Multichannel!

Dat werkt dan alleen voor SMB (Windows shares) maar dat kán natuurlijk exact zijn wat TS zoekt.
Ik denk het wel, maar ik verwacht dat je dan juist geen LACP wil gebruiken (net zoals bij iSCSI multipath). Ook in het filmpje van LTT geeft aan dat je geen managed switch nodig hebt, dus ik ga er van uit dat elke adapter gewoon zijn eigen IP adres krijgt.

Goeie vraag wel, want Microsoft heeft het in hun documentatie juist wel weer over NIC teaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

citruspers schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:29:
[...]

Ik denk het wel, maar ik verwacht dat je dan juist geen LACP wil gebruiken (net zoals bij iSCSI multipath). Ook in het filmpje van LTT geeft aan dat je geen managed switch nodig hebt, dus ik ga er van uit dat elke adapter gewoon zijn eigen IP adres krijgt.

Goeie vraag wel, want Microsoft heeft het in hun documentatie juist wel weer over NIC teaming.
Klopt, geen fancy dingen als LACP, gewoon 4 netwerkpoorten per kant en een domme switch. Dat is wat ze hebben gedaan in dat filmpje.
Kanttekening dat het blijkbaar beter werkt als je genoeg CPU cores hebt, en in de test waren beide machines Windows machines en geen NAS naar Windows. Dus of de implementatie van SMB multipath ook op een NAS werkt? Da's vaak een Unix-like OS.

Dit is echt iets om uit te proberen als je het geld er tegenaan wil gooien als proef.
Ik ben wel heel benieuwd of dat zou werken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je slechts wat merkt met het overzetten van hele grote video bestanden. Persoonlijk zou ik mijn geld besteden aan een koffiemachine, kan je genieten van een lekker bakkie koffie als je dan moet wachten.
Anders verwacht er niet teveel van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_007
Dank allen voor jullie input.

M.b.t. het multipath gebeuren heb ik onderstaande optie gevonden op de NAS. Blijkbaar is dit (voor deze NAS) nog experimenteel en komt met een waarschuwing.
Om van deze optie gebruik te maken moet blijkbaar ook de PC met 2 poorten zijn aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUEFRDzMNpnbgIgew9pbazp2x6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q4FniaYxoK36OKvsJHoy4bN4.png?f=fotoalbum_large

We gaan nog eens goed nadenken.
Pagina: 1