Beste Tweakers,
Ik heb al 12 jaar een Dell PC onder mijn bureau liggen waar ik af en toe een reepje geheugen heb bijgezet en een videokaart. Het beestje deed (en doet) zijn werk getrouw maar ik merk wel dat het toch af en toe slikken is. Kortom, die is volgens mij nu wel echt op het einde van zijn latijn. Daarnaast heb ik ook wat financiële ruimte in mijn eigen onderneming en ik kan dat natuurlijk goed 'inzetten' voor een bedrijfsaanschaf voor een nieuwe werk PC. Ik hoop op een PC die weer een aantal jaren weer mee kan.
Aangezien ik al een hele tijd geen PCs (of laptops) heb gekocht of samengesteld (geluk van mijn andere werk) heb ik niet het overzicht van de relevante ontwikkelingen en mogelijkheden. Maar hopelijk kan de collectieve kennis op Tweakers mij wat aaknopingspunten geven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op de PC doe ik voornamelijk de volgende activeiten:
Het budget waar ik mij op heb ingesteld is rond de 900e (incl videokaart maar zonder randapparatuur/beeldschermen) Maar met goede argumenten is dat ook op te rekken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eigenlijk is de oude PC denk ik (ver) voorbij de houdbaarheid, maar qua randapparatuur neem ik wel e.e.a (voorlopig mee):
Ik heb dus een redelijk volledig nieuwe PC nodig, maar buiten mijn eerste aanzet zoek ik nog met name advies op het gebied van:
Ik heb geen specifieke binding met bepaalde merken. Ik heb wel een op basis van een aantal topics een eerste aanzet (gepoogd) te maken. Wellicht kan dit helpen als eerste aanzet, maar hier ontbreekt bijv nog de videokaart in:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC komt bij mijn bureau te staan. Specifieker, op een IKEA lade-kastje onder mijn bureau. Daarmee zijn er wat eisen wensen.:
[list]
• Maximale hoogte: (als de kast op zijn 'zij' ligt: 150mm, zodat deze bovenop het ladekastje kan en onder het bureau. Maar als dat echt een probleem wordt is daar wel iets op te vinden
• Geluid: normaal draag ik een Bose QC15 dus het hoeft niet superstil te zijn, en als de PC echt aan het werk is is het geen probleem (bij spelletje heb ik dan de koptelefoon op). Maar wel prettig als het niet als een stofzuiger klinkt.
• Energie: ik werk best wel wat dagen (avonden) achter mijn PC. De PC staat dus best vaak aan. (redelijk) energiezuinig is dan ook meegenomen.
[/list]
Ga je overklokken?
Ik ben niet vies van met instellingen rommelen als dat helpt om een bepaalde configuratie beter bij mijn gebruik/wensen te laten passen. Maar als het niet nodig is is dat mooi meegenomen?
Wat verwacht je van ons?
Ik zoek dus vooral advies op het gebied van een degelijke PC die vooral in staat stelt prettig te werken en te schakelen tussen verschillende taken. Af en toe een spelletje is meegenomen maar geen must. Met name op het gebied van een videokaart (en evt beeldscherm) heb ik nog geen idee kunnen vormen.
Zoals in de tekst te lezen ben ik redelijk flexibel met de eisen en dat maakt het mss juist lastig (voor mij) om tot een goede samenstelling te komen. Natuurlijk zijn aanvullende inzichten en ervaringen welkom.
----
Aanvullend dit zijn de eisen van Cities Skyline 2:
Ik heb al 12 jaar een Dell PC onder mijn bureau liggen waar ik af en toe een reepje geheugen heb bijgezet en een videokaart. Het beestje deed (en doet) zijn werk getrouw maar ik merk wel dat het toch af en toe slikken is. Kortom, die is volgens mij nu wel echt op het einde van zijn latijn. Daarnaast heb ik ook wat financiële ruimte in mijn eigen onderneming en ik kan dat natuurlijk goed 'inzetten' voor een bedrijfsaanschaf voor een nieuwe werk PC. Ik hoop op een PC die weer een aantal jaren weer mee kan.
Aangezien ik al een hele tijd geen PCs (of laptops) heb gekocht of samengesteld (geluk van mijn andere werk) heb ik niet het overzicht van de relevante ontwikkelingen en mogelijkheden. Maar hopelijk kan de collectieve kennis op Tweakers mij wat aaknopingspunten geven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op de PC doe ik voornamelijk de volgende activeiten:
- Browsen (Chrome), YouTube, Tweakers en dergelijke
- Voornamelijk kantoorwerkzaamheden, denk dus Outlook (met flink aantal mailboxen), Word, PowerPoint, Teams of Zoom, Excel
- Wat (licht) ontwikkelwerk, denk Visual Studio Code, WSL2, af en toe gebruik van Docker (als test, als het structureler wordt verplaats ik het naar mijn thuisserver
- Af en toe wat licht grafisch werk, bijv wat videomateriaal (Premiere), een grafisch dingetje (Photoshop) of iets Audicaty. Maar dit zijn vaak maar kleine projectjes/klusjes.
- Een spelletje: denk aan Factorio, Evil Genius2, Statisfactory en andere sims/strategu. Ik heb ook een tijdje Cities Skyline gespeeld en het zou mooi zijn als ik de toekomst de opvolger zou kunnen spelen (zie beneden) maar dat is geen keiharde eis. Ik heb echter geen hoge verwachtingen of eisen van de beeldkwaliteit
- Opslag: ik heb wel vaak (vanwege mijn werk) wat (tijdelijk) opslagruimte nodig en ik erger me vaak aan een vollopende schijf. Dat komt deels door een kleine SSD nu (256GB) voor windows, maar omdat ik vaak wissel tussen werkzaamheden en periodiek een opruimactie doe (dus eens in de zoveel tijd dingen naar mijn server verplaatsen ipv iedere keer als ik niet meer nodig heb).
Het budget waar ik mij op heb ingesteld is rond de 900e (incl videokaart maar zonder randapparatuur/beeldschermen) Maar met goede argumenten is dat ook op te rekken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eigenlijk is de oude PC denk ik (ver) voorbij de houdbaarheid, maar qua randapparatuur neem ik wel e.e.a (voorlopig mee):
- Invoer: Toetsenbord, Muis, Speaker (geen
)
- Beeldscherm: Ik heb 3x een Samsung 21,5" LED monitor (S22C200B). Deze zijn wat ouder en niet topkwaliteit maar op zich is het voor mij prima. Ik vind het in ieder geval (voor nu) prettig om 3 schermen te hebben en daar snel een venster op te maximaliseren. Zo werk ik op het scherm recht voor mij, heb op mij scherm rechts documentatie, en op het andere nog ruimte voor media/email/dingen opzoeken etc. Al kan je afvragen of teveel afleiding weer contraproductief is
- Videokaart: ik heb op dit moment een GeForce GTX750 OC 2GB, het werk nog maar ik vermoed dat deze ook wel EOL is
Ik heb dus een redelijk volledig nieuwe PC nodig, maar buiten mijn eerste aanzet zoek ik nog met name advies op het gebied van:
- Beeldschermen: ik heb dus 3 beeldschermen, een videokaart die dit ondersteunt is dus wel nodig. Tenzij het uiteindelijk beter is deze te vervangen door iets anders.
- Videokaart: daaraan gekoppeld dus een nieuwe videokaart. Hier zoek ik iets dat mij in staat stelt om een spel te spelen (zie boven) maar het hoeft zeker niet op de hoogste instellingen, resolutie of supervloeiend.
- Schijfruimte: ik heb ondertussen wel een hekel gekregen aan vol lopende schijven, dus voldoende ruimte om wat (grote) bestanden te bewaren zonder steeds op te schonen is fijn (dockers, videobestanden, images). Dus wellicht een extra schijf voor opslag.
Ik heb geen specifieke binding met bepaalde merken. Ik heb wel een op basis van een aantal topics een eerste aanzet (gepoogd) te maken. Wellicht kan dit helpen als eerste aanzet, maar hier ontbreekt bijv nog de videokaart in:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 229,85 | € 229,85 |
| 1 | Moederborden | ASRock B650M Pro RS | € 140,82 | € 140,82 |
| 1 | Behuizingen | Inter-Tech IT-503 | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM4 | € 46,90 | € 46,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 99,83 | € 99,83 |
| 1 | Voedingen | ASUS ROG Strix 750W Gold | € 109,- | € 109,- |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM710 1TB | € 43,90 | € 43,90 |
| Totaal | € 725,20 | |||
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC komt bij mijn bureau te staan. Specifieker, op een IKEA lade-kastje onder mijn bureau. Daarmee zijn er wat eisen wensen.:
[list]
• Maximale hoogte: (als de kast op zijn 'zij' ligt: 150mm, zodat deze bovenop het ladekastje kan en onder het bureau. Maar als dat echt een probleem wordt is daar wel iets op te vinden
• Geluid: normaal draag ik een Bose QC15 dus het hoeft niet superstil te zijn, en als de PC echt aan het werk is is het geen probleem (bij spelletje heb ik dan de koptelefoon op). Maar wel prettig als het niet als een stofzuiger klinkt.
• Energie: ik werk best wel wat dagen (avonden) achter mijn PC. De PC staat dus best vaak aan. (redelijk) energiezuinig is dan ook meegenomen.
[/list]
Ga je overklokken?
Ik ben niet vies van met instellingen rommelen als dat helpt om een bepaalde configuratie beter bij mijn gebruik/wensen te laten passen. Maar als het niet nodig is is dat mooi meegenomen?
Wat verwacht je van ons?
Ik zoek dus vooral advies op het gebied van een degelijke PC die vooral in staat stelt prettig te werken en te schakelen tussen verschillende taken. Af en toe een spelletje is meegenomen maar geen must. Met name op het gebied van een videokaart (en evt beeldscherm) heb ik nog geen idee kunnen vormen.
Zoals in de tekst te lezen ben ik redelijk flexibel met de eisen en dat maakt het mss juist lastig (voor mij) om tot een goede samenstelling te komen. Natuurlijk zijn aanvullende inzichten en ervaringen welkom.
----
Aanvullend dit zijn de eisen van Cities Skyline 2:
- Minimum: Nvidia GeForce GTX 780 AMD Radeon RX 470
- Recommended: Nvidia RTX 2080 Ti AMD Radeon RX 6800 XT