Achterwiel uitnemen Shimano rollerbrake

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
We hebben een bakfiets met Shimano rollerbrake remmen. Nu wil ik daar een nieuwe achterband op zetten. Het achterwiel moet er daarom uit. Dit heb ik wel vaker gedaan bij fietsen met trommelremmen/naafversnelling e.d. Meestal schuif je dan de remkabel uit een haakje/oogje, waarna de kabel los is en het wiel eruit kan.

Bij deze fiets zie ik geen mogelijkheid om de remkabel makkelijk los te klikken. Zie bijgaande foto's. Ik heb de remkabel ook losgeschroefd met die moer en de kabel komt dan los, echter kan ik hem niet geheel loskoppelen, omdat de kabel aan het einde een busje heeft die niet door de stelschroef kan.

Ik kan natuurlijk wel de kabel afknippen en desnoods een nieuwe remkabel erin zetten, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn dat je bij het uitnemen van het wiel de remkabel moet afknippen?

Weet iemand hoe dat bij dit type rem/naaf bedoeld is? In handleidingen/tutorials die ik vind kun je de remkabel eenvoudig losklikken en daarna weer vastklikken ...

https://ibb.co/CQFPrc5
https://ibb.co/YXYxyzR
https://ibb.co/26h6MY6
https://ibb.co/z4gZtZb

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 00:20
@Palomar Gewoon die moer losdraaien?

[ Voor 145% gewijzigd door Puch-Maxi op 19-07-2023 21:40 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Je bedoelt deze? https://imgbb.com/YXYxyzR

Dat heb ik inderdaad gedaan, maar dan kan de kabel niet geheel uit het 'systeem', omdat hij niet met busje en al door de stelschroef kan. Busje kan er wel afgeknipt worden, maar ja.

Als dat wel de manier is okee, maar vind het toch gek als je kabels moet knippen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik ga er overigens even vanuit dat die zwarte 'arm' die met een beugeltje om het fietsframe zit onderdeel is van de rollerbrake en dus meekomt met het wiel (wat niet handig is als daar nog een kabel aan vastzit)

[ Voor 24% gewijzigd door Palomar op 19-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Van de andere kant wellicht?

En anders gewoon dat eindkapje eraf trekken en een nieuwe erop knijpen als je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 00:20
Ja, dat is hoe ik het zou doen. Het antirafelnippeltje kun je er wel afhalen en terugzetten. Als alternatief kun je de kabel voor bij de remhevel losmaken, maar dan zit je nog met die kabel te hannesen idd. Of de rollerbrake demonteren van de naaf/achteras? :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij sommige van deze kun je het boutje van die moer een kwartslag draaien, dan kun je hem eruit halen. Uit mn hoofd linksom, maar tijd geleden dat ik daaraan gesleuteld heb. Kan niet goed zien of dat voor deze geldt.

Anders idd die kabel een ruk geven, dan lost dat kabeltonnetje wel.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 19-07-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:50

Rmg

Ik gooi op mn fietsen trouwens een stukje krimpkous als anti-rafel tonnetje. Makkelijker en geen speciaal gereedschap nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rmg schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:55:
Ik gooi op mn fietsen trouwens een stukje krimpkous als anti-rafel tonnetje. Makkelijker en geen speciaal gereedschap nodig
Speciaal gereedschap? Willekeurige tang volstaat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:59:
[...]

Waterpomptang is mijn favoriet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
https://ibb.co/bbwpHHh

Je moet eerst de borging losmaken (1). Daarna kun je de remkabel losmaken (2). Wat betreft dat tonnetje dat op het kabeltje zit: deze worden er op gezet en dan met een tang dichtgeduwd. Als je met een simpele tang het tonnetje terugvormt, dan gaat deze er zo af.

Als je het wiel er echt uit wil hebben, moet ook de kabel van de naafversnelling (3) los. Dit is best een gedoe. Wat je ook kan doen is voldoende ruimte creëren. Dit is een tip van mijn vader. Als ik het me goed herinner, moet je de kabel wel ontspannen, maar niet loshalen. Voordeel is dat je de kabel alleen opnieuw hoeft te spannen. Het monteren van de kabel op de juiste manier in de naaf, is echt even lastig.

Het gaat er in ieder geval om dat je rondom het wiel voldoende ruimte kunt creëren door het wiel een beetje naar beneden te tillen, maar het wiel er niet volledig hoeft uit te pakken. De band moet immers wel tussen het frame door, maar heel veel ruimte heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:08

Illusion

(the art of)

Deze kant lekker laten zitten.
Gewoon de bout aan de andere kant los, vorkspreider ertussen en gaan.
Zoiets. https://hollandbikeshop.c...-m8-x-135mm-zwart-680355/

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:04
Wat ik uit andere topics weet is dat @roffeltjes veel van fietsen weet. Wellicht heeft hij de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Illusion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:22:
Je kunt over reden twisten of een vorkspreider geschikt is voor een alu frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:50

Rmg

MikeyMan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:59:
[...]

Tonnetjes die met een willekeurige tang er op geprutst zijn zien er ook zo uit idd. :+ Iets als een park tool ep1 maakt ze veel "mooier", alleen voor de paar keer dat ik t gebruik ist de tang me te duur :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Aan de andere kant heb je de versnellingskabel, welke lastiger los te halen is voor een leek dan de remkabel.

Remkabel, daar draai je gewoon de moer helemaal af, boutje waar het kabeltje doorheen loopt kun je dan uit het metalen plaatje drukken. (Latere versies kon je deze inderdaad losklikken).
Afaik hoeft het hulsje er dan niet eens af, en blijft het boutje aan je binnenkabel hangen :)
Dan kun je de buitenkabel met stelboutje uit de ankerplaat halen.
Daarna de bandage van de ankerplaat loshalen. Dan heb je de linkerzijde gehad. Door naar de rechterkant ;)

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 20-07-2023 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:04
JaMaaT schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:31:
Wat ik uit andere topics weet is dat @roffeltjes veel van fietsen weet. Wellicht heeft hij de oplossing?
Ferry geeft aan hoe ik het doe, maar er zijn nogal wat revisies van dit systeem, dus laten we er een professional bij halen ;)

@Foxhill kan jij duidelijkheid scheppen?

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 20-07-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:52
@roffeltjes :

Wat @_ferry_ en @hoi1234 zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En voor de versnelling; als je het kapje er af haalt, dan zie je dat de kabel met een moertje (10mm) vast zit, en als je hem verstelt zie je een zwart nokje met een inkeping geen en weer gaan. Hier kun je bijvoorbeeld een klein inbusje in steken, en het nokje naar voren toe duwen. Alsof je schakelt. Dan gaat de spanning van de kabel, en kun je het moertje waar de kabel mee vast zit met een tang uit zijn houdertje wrikken.
Het is iets wat je een paar keer gedaan moet hebben om het in een soepele beweging te doen, en ik leg het nu wel uit in tekst, maar er is vast wel iemand op youtube die het veel duidelijker heeft uitgelegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dank voor alle reacties :)
_ferry_ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:14:
[...]

Remkabel, daar draai je gewoon de moer helemaal af, boutje waar het kabeltje doorheen loopt kun je dan uit het metalen plaatje drukken. (Latere versies kon je deze inderdaad losklikken).
Afaik hoeft het hulsje er dan niet eens af, en blijft het boutje aan je binnenkabel hangen :)
Dan kun je de buitenkabel met stelboutje uit de ankerplaat halen.
Daarna de bandage van de ankerplaat loshalen. Dan heb je de linkerzijde gehad. Door naar de rechterkant ;)
Zal nog eens kijken of dat stelboutje eruit kan (ws. gewoon schroeven), maar hoe dan ook met het hulsje er dan toch af, maar ik ga er nog eens goed naar kijken. Hulsje kan ik er natuurlijk afknippen, maar het staat me tegen om 'schade' aan te brengen aan de remkabel voor het verwijderen van het wiel. Dat zou zonder schade moeten gaan. Sowieso vind het moeten losdraaien van die moer al te ver gaan, want een kabel gaat snel rafelen nadat je zo'n strak vastgedraaide moer losmaakt en opnieuw vastzet. Als ik eea. zelf ga uitvoeren zet ik er dan misschien toch ook een nieuwe remkabel op.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 20-07-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:02:
En voor de versnelling; als je het kapje er af haalt, dan zie je dat de kabel met een moertje (10mm) vast zit, en als je hem verstelt zie je een zwart nokje met een inkeping geen en weer gaan. Hier kun je bijvoorbeeld een klein inbusje in steken, en het nokje naar voren toe duwen. Alsof je schakelt. Dan gaat de spanning van de kabel, en kun je het moertje waar de kabel mee vast zit met een tang uit zijn houdertje wrikken.
Het is iets wat je een paar keer gedaan moet hebben om het in een soepele beweging te doen, en ik leg het nu wel uit in tekst, maar er is vast wel iemand op youtube die het veel duidelijker heeft uitgelegd :P
Dank, die had ik idd al via youtube uitgezocht (precies wat jij omschrijft). Dus had ook gedacht dat dat het lastigste zou zijn, totdat ik er tegenaan liep dat ik de rem ook niet makkelijk los kan krijgen.

En het punt is dat we deze bakfiets bijna dagelijks gebruiken voor de kinderen, dus ik wil ook niet iets slopen, zodat we de fiets niet meer kunnen gebruiken (zonder werkende achterrem ga ik er ook niet mee fietsen). Neig er ook naar om hem maar gewoon naar de fietsenmaker te brengen en eea. te combineren met andere onderhoudspunten (oa. gebroken spaak, waardoor het wiel er sowieso ook weer uit moet). Al leek het me wel een leuk projectje om zelf alvast even de nieuwe achterband erop te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 20-07-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Zo'n ding had ik idd ook al even in gedachten, maar lijkt me een heel geklooi met binnenband en buitenband er doorheen duwen. Los van het feit dat je je frame uit elkaar trekt, wat me best lomp lijkt ;)
Pagina: 1