Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 09:44
Dag Tweakers,

heb hier een beschadigd Gigabyte X570 moederbord waarbij aan de onderkant diepe krassen zitten. De koperlaag is zichtbaar, en een pin van de IO panel is afgebroken. Op een ander plek (slecht te zien op de foto) is de koperlaag in een trace zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5qJhwhyU3eFhNndqcjRo_8lRcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6Aoy3o4MeIAcNDUuQsb1H6n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2C2dqnTKl-QcEP4Zz_rm57kPwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olyACa8mHaxKT5oA5iReS04z.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eerste idee was dat dit mobo zo dood als een pier was, maar wonderbaarlijk lijkt alles te werken. Stresstests, cpu, mem en gpu alles lijkt te werken. Dus eigenlijk wil ik dit bord gewoon in gebruik nemen.

Hoe kan ik voorkomen dat de blootliggende schade eventueel verergert? Plakband over de koperlaag doen? Schilderen met iets? Of lekker laten zitten?

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_DE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-08 20:51
Misschien met plastidip isoleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Op de eerste foto lijkt er niets te zitten wat belangrijk is. Dat het koper zichtbaar is maakt opzich niet uit als er geen traces doorheen lopen. Dat wat afgebroken is lijkt puur een stuk soldeer, dus ook niet echt een probleem. Afplakken met een stukje tape wat redelijk dik is zou voldoende moeten zijn.

De 2e foto laat wat krassen zien, maar niet diep dus ook geen problemen.

Opzich wel redelijk wat schade, maar het lijkt niets belangrijks te hebben geraakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
Nagellak er op doen (is ook in matzwart te koop)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:48

rdejongjr

Gnome

Als je het gewoon monteert zoals de bedoeling is zal het nooit ergens anders mee contact maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Yaksa schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:47:
Nagellak er op doen (is ook in matzwart te koop)
Dit, nagellak sluit de koper baan af zodat hij niet kan gaan corroderen, dit is wat ik als ik PCB's repareer en een koperbaan opzettelijk openmaak om een draad te leggen omdat de baan kapot is ook doe.

Je hebt hier ook specifiek solder mask spul voor wat ze bij PCB productie ook gebruiken, maar nagellak werkt net zo goed.
Pagina: 1