Twee jaar terug had ik een energiecontract bij Vattenfall. Tussendoor zaten we bij een andere energieleverancier. Afgelopen week dacht ik een nieuw contract af te sluiten bij Vattenfall maar ze willen aanvullende informatie.
In de aanhef van de mail staat het volgende:
Er wordt verwezen naar artikel 2.6 in de algemene voorwaarden.
Mag Vattenfal dit doen? Het staat in hun algemene voorwaarden maar op de overheidswebsite lees ik dat het niet mag? Ook lees ik in artikel 2.6 van de eigen voorwaarden dat ze in principe niet mogen weigeren. Wel mogen ze het betalingsgedrag onderzoeken.
Ik heb nooit betalingsachterstanden gehad en wij waren er twee jaar geleden nog klant dus dat zouden ze ook kunnen weten. Ook zou een bankafschrift of kopie identiteitsbewijs niet nodig moeten zijn om die betalingscheck te doen. Het bankrekeningnummer en de adresgegevens zouden toch voldoende moeten zijn?
Ik heb geen zin om wéér onnodige privacy gevoelige gegevens aan te leveren aan een organisatie die dat helemaal niet nodig heeft. Zeker met alle datalekken is van de laatste tijd is het gewon wachten tot dat op straat beland. Als we de documenten echter niet aanleveren dan wordt het contract ontbonden als ik artikel 2.7 juist interpreteer.
Hebben meer mensen dit ervaren bij Vattenfall of een andere energieleverancier?
In de aanhef van de mail staat het volgende:
Er wordt gevraagd om de volgende documenten:Bij uw aanmelding zagen we dat uw gegevens gedeeltelijk overeenkomen met klantgegevens die we al in onze systemen hebben staan. Daarom hebben we aanvullende informatie van u nodig. Zo weten we zeker dat we uw aanmelding goed verwerken.
- Een kopie van uw identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart).
- Een kopie van uw bankafschrift of bankpas waarop uw naam staat.
Er wordt verwezen naar artikel 2.6 in de algemene voorwaarden.
artikel 2.6
Vraagt u ons elektriciteit en/of gas te leveren? Wij mogen u
normaal gesproken een overeenkomst niet weigeren. Wel
mogen wij uw betalingsgedrag onderzoeken. Ook mogen
wij u zekerheden vragen, lees hiervoor artikel 15 van deze
voorwaarden. Beiden mogen wij doen tot het moment dat wij
elektriciteit en/of gas gaan leveren. Wij mogen in deze periode
besluiten dat wij u geen andere overeenkomst aanbieden.
De overheid zegt dat slechts enkele organisaties een kopie van een identiteitsbewijs mogen maken en energiemaatschappijen behoren niet tot die club.artikel 2.7
Ook bieden wij u geen overeenkomst aan of mogen wij de
overeenkomst in deze periode beëindigen in de volgende situaties:
- u geeft ons niet de informatie waar wij om vragen;
Mag Vattenfal dit doen? Het staat in hun algemene voorwaarden maar op de overheidswebsite lees ik dat het niet mag? Ook lees ik in artikel 2.6 van de eigen voorwaarden dat ze in principe niet mogen weigeren. Wel mogen ze het betalingsgedrag onderzoeken.
Ik heb nooit betalingsachterstanden gehad en wij waren er twee jaar geleden nog klant dus dat zouden ze ook kunnen weten. Ook zou een bankafschrift of kopie identiteitsbewijs niet nodig moeten zijn om die betalingscheck te doen. Het bankrekeningnummer en de adresgegevens zouden toch voldoende moeten zijn?
Ik heb geen zin om wéér onnodige privacy gevoelige gegevens aan te leveren aan een organisatie die dat helemaal niet nodig heeft. Zeker met alle datalekken is van de laatste tijd is het gewon wachten tot dat op straat beland. Als we de documenten echter niet aanleveren dan wordt het contract ontbonden als ik artikel 2.7 juist interpreteer.
Hebben meer mensen dit ervaren bij Vattenfall of een andere energieleverancier?
[ Voor 9% gewijzigd door HyperH op 19-07-2023 20:10 . Reden: Aanhef toegevoegd ]