Energieleverancier vraagt om kopie paspoort en bankafschrift

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Twee jaar terug had ik een energiecontract bij Vattenfall. Tussendoor zaten we bij een andere energieleverancier. Afgelopen week dacht ik een nieuw contract af te sluiten bij Vattenfall maar ze willen aanvullende informatie.

In de aanhef van de mail staat het volgende:
Bij uw aanmelding zagen we dat uw gegevens gedeeltelijk overeenkomen met klantgegevens die we al in onze systemen hebben staan. Daarom hebben we aanvullende informatie van u nodig. Zo weten we zeker dat we uw aanmelding goed verwerken.
Er wordt gevraagd om de volgende documenten:
  • Een kopie van uw identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart).
  • Een kopie van uw bankafschrift of bankpas waarop uw naam staat.
Ik heb nog nooit bankafschriften of een kopie van paspoort of identiteitskaart hoeven aan te leveren voor een energiecontract. Eigenlijk heb ik ook helemaal geen zin om die gegevens aan te leveren.

Er wordt verwezen naar artikel 2.6 in de algemene voorwaarden.
artikel 2.6
Vraagt u ons elektriciteit en/of gas te leveren? Wij mogen u
normaal gesproken een overeenkomst niet weigeren. Wel
mogen wij uw betalingsgedrag onderzoeken. Ook mogen
wij u zekerheden vragen, lees hiervoor artikel 15 van deze
voorwaarden. Beiden mogen wij doen tot het moment dat wij
elektriciteit en/of gas gaan leveren. Wij mogen in deze periode
besluiten dat wij u geen andere overeenkomst aanbieden.
artikel 2.7
Ook bieden wij u geen overeenkomst aan of mogen wij de
overeenkomst in deze periode beëindigen in de volgende situaties:
  • u geeft ons niet de informatie waar wij om vragen;
De overheid zegt dat slechts enkele organisaties een kopie van een identiteitsbewijs mogen maken en energiemaatschappijen behoren niet tot die club.

Mag Vattenfal dit doen? Het staat in hun algemene voorwaarden maar op de overheidswebsite lees ik dat het niet mag? Ook lees ik in artikel 2.6 van de eigen voorwaarden dat ze in principe niet mogen weigeren. Wel mogen ze het betalingsgedrag onderzoeken.

Ik heb nooit betalingsachterstanden gehad en wij waren er twee jaar geleden nog klant dus dat zouden ze ook kunnen weten. Ook zou een bankafschrift of kopie identiteitsbewijs niet nodig moeten zijn om die betalingscheck te doen. Het bankrekeningnummer en de adresgegevens zouden toch voldoende moeten zijn?

Ik heb geen zin om wéér onnodige privacy gevoelige gegevens aan te leveren aan een organisatie die dat helemaal niet nodig heeft. Zeker met alle datalekken is van de laatste tijd is het gewon wachten tot dat op straat beland. Als we de documenten echter niet aanleveren dan wordt het contract ontbonden als ik artikel 2.7 juist interpreteer.

Hebben meer mensen dit ervaren bij Vattenfall of een andere energieleverancier?

[ Voor 9% gewijzigd door HyperH op 19-07-2023 20:10 . Reden: Aanhef toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik zie niet zoveel probleem met een kopie bankpas waar je naam op staat. Wat kunnen kwaadwilligen daarmee? Geld op storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
Ze vragen ook om een kopie van een identiteitsbewijs. Die combinatie is wel degelijk privacy gevoelig en bruikbaar voor identiteitsfraude.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

HyperH schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:11:
Ze vragen ook om een kopie van een identiteitsbewijs. Die combinatie is wel degelijk privacy gevoelig en bruikbaar voor identiteitsfraude.
Daarom alles doorstrepen wat niet relevant is, en watermerken met datum en waarvoor die kopie is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Het is hun manier van onderzoeken of jij echt bent wie jij zegt dat je bent. Denk als je voorstelt om langs te komen op kantoor dat ze je welkom heten.

Heb dat ooit ook keer gedaan. Vond opsturen digitaal niet prettig maar was wel welkom om fysiek te bewijzen. Geen probleem.
Ik heb geen zin om wéér onnodige privacy gevoelige gegevens aan te leveren aan een organisatie die dat helemaal niet nodig heeft. Zeker met alle datalekken is van de laatste tijd is het gewon wachten tot dat op straat beland. Als we de documenten echter niet aanleveren dan wordt het contract ontbonden als ik artikel 2.7 juist interpreteer.
Ja. Dat snap ik wel.
nieuws: Vattenfall meldt datalek met 30.000 klanten met archief bij externe p...

[ Voor 55% gewijzigd door graceful op 19-07-2023 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
graceful schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:22:
Het is hun manier van onderzoeken of jij echt bent wie jij zegt dat je bent.
Dat kan niet met een kopie paspoort
Denk als je voorstelt om langs te komen op kantoor dat ze je welkom heten.
Daar kan het wel in persoon, maar zonder kopie.

Een kopie paspoort bewijst alleen maar dat je een kopie van een paspoort hebt. Meer niet. Je kunt ook niet een kopie paspoort per post vooruit opsturen naar de marechaussee om sneller langs de paspoortcontrole te komen op Schiphol. Waarom niet? Omdat een identiteitscontrole altijd in persoon moet gebeuren.

@HyperH
Neem morgenochtend eerst contact op met de Autoriteit Persoonsgegevens en vraag wat zij hiervan vinden.

Neem daarna zelf contact op met het energiebedrijf om te controleren of de vraag echt is. Zeker niet kopie paspoort opsturen als er alleen maar e-mail contact is. En al zeker niet zonder de kopie adequaat af te schermen.

Maar ik vind zelf dat je niets zou moeten hoeven opsturen. Een eurocent overboeken of iDIN is veel beter, effectiever en veiliger.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Los daarvan verwerken veel energiebedrijven overigens een geboortedatum, maar ook daarvan betwijfel ik of er een grondslag voor is.

Je hoeft ook niet je geboortedatum op te geven bij de bioscoop of aan een schilder bijvoorbeeld. Waarom niet? Er is geen noodzaak om dat te verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Laatst online: 16-03-2024
Heb je onlangs een groot bedrag terug gekregen van Vattenfall, waardoor die transactie als 'ongebruikelijk' geregistreerd is toevallig? Dit zou een trigger kunnen zijn (bij zowel bank als Vattenfall) om ff het KYC-toneelstuk op te voeren.

*dit is geen antwoord op de vraag hoe er mee om te gaan overigens

off-topic:
Mijn pensioenuitvoerder vroeg mij om mijn e-mail adres.... ik reply: Hoezo, via DigID krijg ik toch een notificatie, dus waarom hebben jullie mijn e-mail adres nodig? [insert tumbleweed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je al gebeld om de situatie uit te leggen en aan te geven dat je daadwerkelijk de persoon bent van wie men de gegevens al heeft? Dat zou het hele verhaal een stuk korter maken dan drukte maken om het wel of niet opsturen van privacy gevoelige zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
The_BoKmeester schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:03:
Heb je onlangs een groot bedrag terug gekregen van Vattenfall, waardoor die transactie als 'ongebruikelijk' geregistreerd is toevallig? Dit zou een trigger kunnen zijn (bij zowel bank als Vattenfall) om ff het KYC-toneelstuk op te voeren.
Weer iets nieuws geleerd. KYC staat voor 'Know Your Customer'.
Aan het einde van het contract twee jaar geleden is er wel verrekend, we kregen ongeveer €200,- terug, omdat het berekende voorschot te hoog was en niet lager gezet kon worden. Geen grote of spannende transacties dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
sypie schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:05:
Heb je al gebeld om de situatie uit te leggen en aan te geven dat je daadwerkelijk de persoon bent van wie men de gegevens al heeft? Dat zou het hele verhaal een stuk korter maken dan drukte maken om het wel of niet opsturen van privacy gevoelige zaken.
Geprobeerd doch mislukt omdat na 20 minuten in de wacht ik moest ophangen. Morgen zal ik nog een poging wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:07:
Ik zie niet zoveel probleem met een kopie bankpas waar je naam op staat. Wat kunnen kwaadwilligen daarmee? Geld op storten?
Deel ook nooit een kopie van je bankpas met anderen! Door de combinatie van rekeningnummer en pasnummer kan ook opgelicht worden. Vaak wordt gebruik gemaakt van de afbeelding, het rekeningnummer wordt aangepast en vervolgens wordt er misbruik van de naam gemaakt, zonder dat de rekeninghouder hiervan op de hoogte is.
Vraaghetdepolitie.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:11
Er staat dat gegevens gedeeltelijk overeenkomen. Ik zou willen weten wat ze daarmee bedoelen als ik jou was. Misschien een tikfout ergens in de gegevens waardoor er nu een "alarm" afgaat en ze eea willen/moeten controleren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als terugkerende klant zou je toch zeggen dat ze je op een andere wijze moeten kunnen identificeren. Naar de laatste cijfers van je bankrekening vragen bijvoorbeeld, of het laatste factuurbedrag. Of online via het klantenportal. Ik zou dus eens vragen waarom je ID noodzakelijk is. En anders bedanken voor het aanbod.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Thijsmans schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:36:
Als terugkerende klant zou je toch zeggen dat ze je op een andere wijze moeten kunnen identificeren.
Ftfy. Je kunt iemand niet op afstand identificeren met een kopie ID. Een ID moet op locatie vergeleken worden met de persoon. Maar je punt is uiteraard terecht.
Naar de laatste cijfers van je bankrekening vragen bijvoorbeeld, of het laatste factuurbedrag. Of online via het klantenportal. Ik zou dus eens vragen waarom je ID noodzakelijk is. En anders bedanken voor het aanbod.
Ook als het gaat om een nieuwe klant, bestaat er al heel lang een manier om iemand te identificeren op afstand via de bank:

Wikipedia: iDIN

Maar de TS zou ook 1 eurocent kunnen overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Het probleem wordt veroorzaakt omdat het bankrekeningnummer van de betaalrekening gewijzigd is t.o.v. twee jaar geleden. We hebben een nieuwe en/of rekening geopend voor de vaste lasten bij een andere bank. Daar struikelt het systeem van Vattenfall over.
Er moet opnieuw bewezen worden dat het bankrekeningnummer van ons is.

Ik blijf het vreemd vinden, want bij de eerste keer afsluiten van een nieuw contract hoef je dit ook niet te bewijzen?
Ik vraag mij ook af hoe lang een bedrijf deze gegevens mag (of moet?) bewaren, want we waren al twee jaar geen klant meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Real schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:13:
Ftfy. Je kunt iemand niet op afstand identificeren met een kopie ID. Een ID moet op locatie vergeleken worden met de persoon. Maar je punt is uiteraard terecht.
Dat ben ik vanuit activistische inborst hartsgrondig met je eens. Je moet op zijn minst een kopie van het origineel hebben om een controle uit te voeren. Dan is het nog geen controle op echtheidskenmerken (wat een burger/willekeurig bedrijf niet kan, bij gebrek aan opleiding daarin), maar wel "komt dit overeen met wat wij weten". Daar heb je dan weer niet zoveel aan als het ID-bewijs inmiddels is verlopen.

De EDPB heeft eerder ook iets in die zin opgemerkt in de Guidelines (volgens mij over data subject rights, en dan natuurlijk specifiek in de context van het uitoefenen van AVG-rechten): een kopie ID heeft geen magische waarde gelet op de hoeveelheid gelekte echte kopieën, mogelijkheden om tijdelijk iemands ID-bewijs te gebruiken (huisgenoten) en het gemak waarmee digitale kopieën kunnen worden gephotoshopt.

De realiteit is echter weerbarstig:
https://www.autoriteitper...id-bewijs-wat-kunt-u-doen

Kopie ID zonder wettelijke verplichting
Mag een organisatie van de wet geen kopie van uw ID-bewijs vragen of maken? Dan mag het alleen als het echt niet anders kan. Dit betekent dat de organisatie zich eerst moet afvragen of er een andere manier is om hetzelfde doel te bereiken, waarbij de organisatie geen kopie van uw ID-bewijs hoeft te maken.

Is die andere manier er echt niet? Dan mag de organisatie een afgeschermde kopie vragen of maken van uw ID-bewijs. Dat betekent dat de organisatie uw burgerservicenummer (BSN) en pasfoto onzichtbaar moet maken. Of dat u dit zelf mag doen.

Als u uw BSN en foto op de kopie heeft afgeschermd, blijven er nog steeds persoonsgegevens over op uw ID-bewijs. Dit zijn uw volledige naam, geboortedatum en de datum en plaats van uitgifte. Ook bij deze gegevens moet een organisatie altijd kritisch kijken of al die gegevens noodzakelijk zijn.
iDin werkt overigens natuurlijk alleen als het platform van de aanbieder daarop is aangesloten.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:01
HyperH schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:35:
Het probleem wordt veroorzaakt omdat het bankrekeningnummer van de betaalrekening gewijzigd is t.o.v. twee jaar geleden. We hebben een nieuwe en/of rekening geopend voor de vaste lasten bij een andere bank. Daar struikelt het systeem van Vattenfall over.
Er moet opnieuw bewezen worden dat het bankrekeningnummer van ons is.

Ik blijf het vreemd vinden, want bij de eerste keer afsluiten van een nieuw contract hoef je dit ook niet te bewijzen?
Ik vraag mij ook af hoe lang een bedrijf deze gegevens mag (of moet?) bewaren, want we waren al twee jaar geen klant meer.
Bankrekening verificatie wordt vaak gedaan door je te vragen 1 cent over te maken. Kopie bankafschrift doe ik meestal met alle namen en bedragen weggepoetst. Kopie ID voor energie zou ik denk ik niet doen of met veel data gepoetst en een balk over de foto. Zeker geen BSN doorgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:11
Mogelijk niet.

Het probleem is dit: Iets doen tegen dit onredelijke verzoek is... lastig. Je hebt twee mogelijkheden. Vraag een consumentenorganisatie, zoals de Consumentenbond, om je te steunen in je strijd je recht af te dwingen.

De andere mogelijkheid is de juridische. Misschien heb je een rechtsbijstandsverzekering. Die zou je kunnen helpen. Maar, als Vattenfal serieus is over dit item in hun AV, dan vermoed ik dat ze bereid zijn dat uit te procederen. De zaak komt onder de rechter, en die doet te zijner tijd dan een uitspraak over de rechtsgeldigheid van dat verzoek.

Ik denk dat je een goede kans maakt; Vattenfal mag in beginsel geen klanten weigeren en, hoewel ze onderzoek mogen doen naar je antecedenten, is het vragen van een kopie legitimatiebewijs mogelijk disproportioneel.

Maar tot die tijd heb je dus géén energiecontract. En, dat wéét Vattenfal. Als je dus een energiecontract bij ze wilt afnemen, dan zul je met hun spelletjes mee moeten spelen. In ieder geval totdat iemand anders principieel genoeg is dit uit te procederen.

Er is natuurlijk nog een optie: Kies een andere energieleverancier :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Thijsmans schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:38:
[...]
De realiteit is echter weerbarstig:
Mede daarom mijn suggestie aan @HyperH om contact op te nemen de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dat kan in de ochtend telefonisch. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat de AP deze werkwijze goedkeurt en leidt misschien ook tot een onderzoek omdat het om een groot bedrijf gaat.
iDin werkt overigens natuurlijk alleen als het platform van de aanbieder daarop is aangesloten.
Uiteraard, maar een kopie ID opsturen is dus geen alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:54:
[...]
Het probleem is dit: Iets doen tegen dit onredelijke verzoek is... lastig.
Dat valt wel mee. De TS zou bijvoorbeeld een verzoek tot handhaving kunnen indienen bij de AP als de AP telefonisch te kennen geeft dat een kopie ID in dit geval niks oplost en niet is toegestaan.

@Thijsmans weet het denk ik beter, maar de TS lijkt mij een belanghebbende in dit geval. Of de AP ook gaat handhaven is een tweede en ondertussen moet je wel energie krijgen uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Stemmen met je voeten; zoek een andere leverancier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:37
lex schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:00:
Stemmen met je voeten; zoek een andere leverancier?
Dat zou ook mijn manier zijn. Hooguit eerst nog een email sturen naar Vattenfall dat ik niet akkoord ga en naar een andere energieleverancier ga kijken.
En ondertussen wel de autoriteiten, die hier over gaan, inlichten.

Vasthouden aan je principes kost doorgaans heel veel tijd en doorzettingsvermogen of een paar centen. Alhoewel er ws. voordeliger contracten zijn te vinden dan Vattenfall.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:45
i.p.v. kopie zou je ook gewoon kunnen reageren met "paspoort + _insertJouwDocumentNummer_" en als ze dan moeilijk gaan doen, kopie van je paspoort met BSN en andere irrelevante info doorgestreept of de KopieID app van de overheid gebruiken, die zet er ook een watermerk op.

De app is overigens bedoeld voor dit soort gevallen, want er zijn uitzonderingen en voorwaarden wanneer een bedrijf zonder wettelijke verplichting om een kopie mag vragen.

[ Voor 14% gewijzigd door dakka op 20-07-2023 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:17
dakka schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:31:
i.p.v. kopie zou je ook gewoon kunnen reageren met "paspoort + _insertJouwDocumentNummer_" en als ze dan moeilijk gaan doen, kopie van je paspoort met BSN en andere irrelevante info doorgestreept of de KopieID app van de overheid gebruiken, die zet er ook een watermerk op.

De app is overigens bedoeld voor dit soort gevallen, want er zijn uitzonderingen en voorwaarden wanneer een bedrijf zonder wettelijke verplichting om een kopie vraagt.
Gewoon alleen je naam over laten, de rest hoeven ze niet te weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Je kunt toch gewoon een geanonimiseerde kopie toesturen? Het gaat hun er waarschijnlijk om dat jij niet voor de gein voor een ander (/adres) een contract afsluit waarmee ze weer administratief gezeur krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
"Wij hebben al een deel van uw gegevens in onze systemen staan en daarom hebben we uw identiteitsbewijs nodig."
Wat een warrige reden. Laat ze eerst maar eens goed uitleggen wat precies het probleem is en waarom ze gegevens van je ID nodig hebben om dat op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:02

Qwerty-273

Meukposter

Ok, ze vragen om een kopie om gegevens te vergelijken. Maar met wat? De gegevens die je jaren eerder hebt ingegeven en die niet geverifieerd zijn met een kopie destijds? Dan kan je weinig controleren toch?

Ik snap het probleem niet om je als nieuwe klant te registeren in de db van Vattenfall. Ok misschien een dubbele invoer van dezelfde persoon, en dus een nieuw klantnummer. Maar er is geen enkel nut om je oude geschiedenis ook beschikbaar te hebben bij dit nieuwe contract (voor jou als klant). Of je wilt perse hetzelfde klantnummer hebben.

2-3 jaar geleden, Jan Jansen op adres A heeft opgezegd. Nu een nieuwe Jan Jansen ook op adres A die energie wilt afnemen. Ik zie niet waar Vattenfall moeilijk over kan doen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperH
Helixes schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:54:
Er is natuurlijk nog een optie: Kies een andere energieleverancier :Y)
Inmiddels een contract afgesloten bij een andere energieleverancier. Dat lijkt ook nog voordelig uit te pakken, want de tarieven waren weer iets gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Krulliebol schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 02:20:
"Wij hebben al een deel van uw gegevens in onze systemen staan en daarom hebben we uw identiteitsbewijs nodig."
Wat een warrige reden. Laat ze eerst maar eens goed uitleggen wat precies het probleem is en waarom ze gegevens van je ID nodig hebben om dat op te lossen.
Ik verbaasde mij er vooral over dat Vattenfall onze gegevens nog in het systeem had staan. In de AVG staat dat organisaties de opgeslagen persoonsgegevens moeten verwijderen zodra die niet langer nodig zijn voor het oorspronkelijke doel waarvoor ze zijn verzameld.

In de algemene voorwaarden van Vattenfall staat dat je recht hebt op het verwijderen van persoonsgegevens:
Wil je persoonsgegevens laten verwijderen, neem dan contact met ons op of stuur een
brief naar ons postadres. Geef aan welke persoonsgegevens we moeten verwijderen en
waarom.
Omdat het om jouw persoonsgegevens gaat, kunnen wij je nadere vragen stellen om je
identiteit vast te stellen. We kunnen je dan vragen om een kopie van je rijbewijs,
paspoort of identiteitsbewijs
. Je ontvangt binnen een maand een reactie van ons.
Tip: Kijk op de website van de Rijksoverheid hoe je veilig een kopie van je
identiteitsbewijs aan ons doorgeeft.
Het kan zijn dat we niet of niet volledig aan je verzoek kunnen voldoen. Soms zijn we
namelijk verplicht bepaalde persoonsgegevens te bewaren. Bijvoorbeeld voor de
Belastingdienst.
Dus als ik Vattenfall zou verzoeken om de gegevens uit hun klantenbestand te verwijderen dan moet ik alsnog een kopie van een identiteitsbewijs opsturen, per post dit keer zelfs.
De laatste regels geven mogelijk de reden aan waarom ze de persoonsgegevens bewaren. Voor de belastingdienst.

Toch vraag ik mij af waarom ze deze gegevens voor de belastingdienst moeten bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
De financiële administratie is in mijn beleving heel iets anders en hoeft ook helemaal geen persoonsgegevens van klanten te bevatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Laatst online: 16-03-2024
Wel apart dat Vattenfall niet op de gegevens van hun Bank kan vertrouwen :)
Pagina: 1