Algehele malaise rondom grafisch intensieve games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_de_man
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-07-2024
Hoi allemaal,

Een week geleden deed ik al eens een post over dit onderwerp, sindsdien veel geprobeerd en hoop nog een laatste keer advies in te winnen voordat ik de boel terugstuur.

Afgelopen week heb ik mijn eerste computer gebouwd, met als doel gamen. Ik speel grafisch vrij intensieve games, RDR2, GTA V, Farming Simulator 19 en dergelijke.

Specs
MOBO: Asus B550 Plus Wifi 2 Moederbord
GPU: Gigabyte Radeon Rx6700XT Eagle 12 GB
CPU: AMD Ryzen 5 5600X
RAM: 2 x 16Gb Kingston Fury 3600MHz CAS16
SSD: 1 x 1 TB Crucial P3
PSU: Seasonic Focus GX650 (sinds vandaag n.a.v. deze problematiek geupgraded naar Corsair RM2018x (850W)

Probleem
Na een bepaalde tijd in-game, sluit de GPU gewoon afsloot (monitor geen signaal en op zwart, nog wel geluid en ledjes, na opnieuw opstarten is de videokaart uitgeschakeld in apparaatbeheer. Na inschakeling en opnieuw opstarten doet hij het weer). Voor de crash presteert hij in-game prima zonder lag. Temperatuur komt niet over de 60 graden heen, GPU percentage niet over de 75% en VRAM niet over de 5/12 GB. Er treedt dus geen lag op tot de crash.
Bij RDR2 gebeurt de crash zonder uitzondering binnen 5 minuten in-game, bij andere spellen is het wat variabel.

Tot nu toe geprobeerd
- drivers geupdated naar laatste versie
- drivers rollback naar eind 2022
- BIOS geupdated naar laatste versie
- Beide XMP-profielen geprobeerd
- Zwaardere voeding erin gezet 650W > 850W
- van 1 pigtail-kabel (GPU) naar 2 kabels gegaan (voor de PSU upgrade 8) )
- GPU opnieuw ingebracht
- diverse powerplans getest
- Link state management voor PCIe-poorten uitgezet in powerplan
- Bloatware (Armorycrate, Asus) weggegooid
- Alle drivers handmatig geinstalleerd
- Windows driver update uitgezet
- Windows Gamemode én Gameservice uitgezet
- MPO in registry aangepast

Vlak nadat ik de extra kabel in de GPU gedaan heb, deed hij het een poosje erg goed (90% GPU, geen crashes). Na een paar uur ging het echter weer mis, weet niet meer wat er nou veranderd is.

Hebben jullie nog ideeën? Ik ben een beetje ten einde raad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

1) Je had ook gewoon door kunnen gaan in het vorige topic. ;)
2) Ja die videokaart is potentieel gewoon stuk na deze lijst. Het enige dat ik nog kan bedenken is power limit naar het allerlaagst zetten en complete de-installatie van drivers, DDU gebruiken als Windows in safe mode is geboot en dan kijken.

Maar ik vermoed eerder dat die videokaart stuk is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_de_man
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-07-2024
Dank voor de reactie, heb de GPU teruggestuurd naar Megekko, bleek inderdaad kapot te zijn. We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slicey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:02
Ik had een zelfde soort probleem, zodra mn PC (Ryzen 7 7800x3d / inno3d 4090) onder zwaardere belasting kwam (game spelen) gingen na exact 3 minuten (getest met benchmark) mn monitoren uit en fans full speed met leds nog aan enzo...

Bij mij was het probleem de 12HVPWR custom kabel die ik had laten maken, toen ik de originele kabel er terug instak had ik geen problemen meer. Het kan dus je GPU zijn maar het kan ook een probleem zijn met de kabel of PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:04
Slicey schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:01:
Ik had een zelfde soort probleem, zodra mn PC (Ryzen 7 7800x3d / inno3d 4090) onder zwaardere belasting kwam (game spelen) gingen na exact 3 minuten (getest met benchmark) mn monitoren uit en fans full speed met leds nog aan enzo...

Bij mij was het probleem de 12HVPWR custom kabel die ik had laten maken, toen ik de originele kabel er terug instak had ik geen problemen meer. Het kan dus je GPU zijn maar het kan ook een probleem zijn met de kabel of PSU
Zowel de kabels als de gpu is al vervangen, dus die kans is wel erg klein.