Is dit een draagmuur? Bouwjaar 1992

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mybaks
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-07-2024
Hi allemaal,

Wij willen een muur eruit halen en hebben de bouwtekeningen bij de gemeente opgevraagd. Alle muren zijn van gips behalve deze. De buurman gaf aan dat het een dragende muur is maar andere woningen hebben dit muurtje ook op een andere plek staan, wel van kalkzandsteen. We kunnen gewoon een brief tussen het muurtje en plafond steken dus dragend lijkt het niet te zijn, klopt dit?
3 foto's: bouwtekening met blauw muurtje willen we slopen. Andere type huis heeft een andere muur met de garage, dit lijkt meer dragend te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gv-uCnC6vsN2ErCaSTRdINbQNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CTtUNDHvzN48skBHJmWrMnY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlCLYK1prcid6ldICPuKH3aWQvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Svd0MSUoEiycTA40oReY0iv4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X2rfmcPlZL4uyHjyBQVAbbGYco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IFcK1dDTkMDWRze8z7l1cvw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Van die andere woning is het zeker een dragende muur, maar ook een compleet andere opbouw dan jouw huis.

Zo te zien is het geen dragende muur, maar zou je mij vertrouwen hier vanaf een versleten bank in een heel ander huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07 15:58
ik zou bij tijfel er een aannemer bij halen

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als er over de hele lengte een brief langs past is ie niet dragend. :)

Maar heb je ook een dwarsdoorsnede met betreffende muur?

Dan weet je misschien of hij dragend had moeten zijn :P

[ Voor 18% gewijzigd door AtomicShockwave op 19-07-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mybaks
Bedankt, nee zijn betonnen platen die in dezelfde richting staan en geen naad zit waar het muurtje staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:33
De blauwe denk ik niet, de gele op zeker wel. Maar kom niet bij mij aan als ik er naast zit.

Wat zit er onder het muurtje, dus onder de vloer? Vermoedelijk gewoon niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Zonder tekeningen van de fundering en andere verdiepingen valt daar niets zinnigs over te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 10:25
Lijkt op gibo, wat volgens mij nooit dragend kan/mag zijn.

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:03
Je bent hiervoor de constructie tekeningen nodig met de vloeroverspanning en de fundering. Waarschijnlijk is dit een stabiliteitswand. Die staat dwars op de dragende wanden (woningscheidende wanden). Informeer bij een constructeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HLeenheers
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-09-2023
Bas.013 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:16:
Je bent hiervoor de constructie tekeningen nodig met de vloeroverspanning en de fundering. Waarschijnlijk is dit een stabiliteitswand. Die staat dwars op de dragende wanden (woningscheidende wanden). Informeer bij een constructeur.
Hier sluit ik mij bij aan. Naar alle waarschijnlijkheid een stabiliteitswand, deze kan normaliter niet zomaar gesloopt worden. In overleg met een constructeur kan deze vaak vervangen worden door een stalen momentvaste spant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mybaks
Bedankt allemaal, dit is een andere woning gespiegeld aan die van onze en hebben de muur op een andere positie. (dit was een optie bij de bouw)
Fundering zijn 2 aparte bakken, heb ze getekend op onderstaande foto. Boven is niks dragend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/By9KOdJNSjkLMljHClh522JAEH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EehQ3WkfWzjOsOXihA5IcLw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:19
Beide zijn dragende wanden.

De blauwe is in ieder geval een stabiliteitswand die je woning in de zijdelingse richting rechtop houdt.

De gele is een spouwmuur. Ik ga ervan uit dat de verdiepingsvloer niet doorloopt in het garage dak. Anders hadden ze er wel een iets dikkere enkele wand van gemaakt. Dat is goedkoper en sneller te maken dan een spouwmuur.

Zit er boven de garage nog een bouwlaag? Is het garagedak een houten dak of een betonnen dek?

Maar zoals eerder aangegeven: check dit met een constructeur of ga bij het gemeentelijk archief langs en vraag inzage in de oude bouwtekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou het niet hier op het forum vragen, maar aan een aannemer.

Je muurtje is wel iets dikker getekend op de plattegrond, maar niet zoals bij de andere huizen waar ze het als een buitenmuur getekend hebben (die zal zeker wel dragend zijn).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Marzman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:27:
Ik zou het niet hier op het forum vragen, maar aan een aannemer.
Eerst op het forum vragen is prima voor de eerste info, maar daarna een constructeur benaderen (niet een aannemer)

Er zal bij de gemeente ook vast wel een constructieve tekening van de woning zijn, daar moet al veel meer info op te vinden zijn. Misschien is op basis van die gegevens al wel duidelijk wat voor wand dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:49
Als de verdiepingsvloer van kanaalplaten is gemaakt kun je kijken hoe deze lopen. Als ze in de lengte in lijn met het muurtje lopen is deze naar alle waarschijnlijkheid niet dragend. Als ze er over dwars overheen gaan is die kans wel aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:38
maartentmm schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:44:
ik zou bij tijfel er een aannemer bij halen
Je bedoelt waarschijnlijk een contructeur. Genoeg aannemers helaas ervaren die om een klusje te scoren zeiden dat 't wel kon. En tegen de tijd dat er problemen waren, was picobello BV niet meer te vinden op de kaart en was de aannamer als primabello BV vrolijk verder aan 't hobbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Stabiliteitswand, maar hij lijkt niets direct te stabiliseren als je een papiertje er zo echt helemaal doorheen kunt halen. Ofwel hij gaat pas echt wat betekenen als er echt iets fout gaat in je woning.
Ofwel constructieberekeningen opvragen bij je gemeente (leges kosten) en daar uit analyseren,
OF
naar een constructeur en die laten berekenen
EN/OF
constructieberekeningen die je bij de gemeente hebt opgevraagd aanleveren aan de constructeur (is alles sneller rond)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:50
Wat @Danny96 hierboven al zegt, dit zijn gipsblokken (gibo) en dat mag niet dragend zijn. Voor licht dragende muren is cellenbeton (ytong) een optie, maar dat is dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Wat al eerder is gezegd, Deze blokken hebben geen dragende capaciteit en dus is het geen draagmuur. Ook gezien de rest van de tekening zou ik die muur er zonder twijfelen uitslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnugter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01 16:40
Het is een stabiliteitswand. Of die niet volledig aan het plafond aansluit doet niets af aan zijn functie. Om deze eruit halen zal het in ieder geval vergunningsplichtig zijn en bij de aanvraag zal de gemeente in dit geval negatief beslissen..
Je zou de muur op een andere plaats ook kunnen realiseren als er maar aan de vereiste stabiliteits functie voldaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 10:00

mjl

Ugh

hnugter schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:44:
Het is een stabiliteitswand. Of die niet volledig aan het plafond aansluit doet niets af aan zijn functie. Om deze eruit halen zal het in ieder geval vergunningsplichtig zijn en bij de aanvraag zal de gemeente in dit geval negatief beslissen..
Je zou de muur op een andere plaats ook kunnen realiseren als er maar aan de vereiste stabiliteits functie voldaan wordt.
Als ik dit zo lees dan lijkt dit geen stabiliteitspact wand, de voor en achtergebleven hebben deze functie, vooral ook omdat de wand vrij van het plafond geplaatst is (waarschijnlijk ook als voorkoming van geluidsbrug).

https://wetenschap.infonu...f-niet-dragende-wand.html

Maar check de officiële bouwtekening met fundering en laat een constructeur de uitspraak doen.

-------

Pagina: 1