Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainbowniagara
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-06 20:58
Hoi

Ik ben geïnteresseerd voor een telelens voor mijn pentax D 1000Super.
Momenteel heb ik een SMC pentax DA 50 mm.
Van technische details heb ik helaas geen kaas gegeten.
Dit is het toestel van mijn vader en zijn lens. Hij heeft mij er mee leren werken, maar de technische kant heeft hij zo gelaten.
Bestaat er een lens die objecten van verder weg goed kan fotograferen? Ik ben meer aan het zien wat voor prijscategorie dit allemaal valt.

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 09:48
Wat is een "pentax D 1000Super" ??

Zelfs Google levert me letterlijk 0 resultaten met iets wat er ongeveer op lijkt.

Ik ken de Pentax Super-serie een beetje.. heb zelf nog ergens een oude Pentax ME Super liggen, maar dat is een analoge camera. (30+ jaar oud)

De enige Pentax met uberhaupt "1000" in het typenummer die ik kan vinden is eveneens een hele oude analoge camera, maar daar staat nergens een "D", en ook geen "Super" in het typenummer...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainbowniagara
Het is een pentax slr digital camera K100D
Wikipedia: Pentax K100D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Wat wil je gaan fotograferen? Er is nog wel wat nieuw te krijgen, al zou ik dat voor zo'n oud lijk niet meer doen:

categorie: Cameralenzen

Lekker marktplaats afsjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainbowniagara
ok, bedankt voor de site.
Ik heb nu 50mm.
Ik zou eerder landschappen willen fotograferen en verre objecten scherp willen kunnen trekken.
Zoals eerder gezegd ken ik geen technische details.
Voor een straffere lens, moet ik dan zoeken naar bv. een lens tussen 50 mm en 300 mm die ik bv. op de website zie staan.
Pentax HD Pentax-DA 55-300mm F4.5-6.3 ED PLM WR RE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39
rainbowniagara, er zitten wat tegenstrijdigheden in je wensen. Voor landschappen is een groothoeklens vaak nuttig, misschien iets in het 16 tot 24mm spectrum omdat dit met jouw APS-C sensor een 24mm tot 36mm lens op full frame effect biedt. Als je iets met verre objecten wilt doen heb je een telelens nodig, maar de opties hierin zijn erg uitgebreid en afhankelijk van wat je wilt investeren. De lens die je noemt biedt een 82mm tot 450mm equivalent bereik, zou op zich leuk kunnen zijn maar geef er niet teveel geld aan uit. Zoals PageFault ook al aangeeft is dit een oude camera en als zodanig weinig waard. Ik zou inderdaad op Marktplaats naar een tweedehands lens gaan zoeken en daar mee gaan experimenteren. Misschien ook een fotocursus om wat van de basis helder te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainbowniagara
Bedankt Archer. Mijn wensen kunnen inderdaad wat tegenstrijdig overkomen. Ik weet dat er hiervoor verschillende soorten lenzen nodig zijn.
Maar het intrigeert mij om bv. vanop een afstand een object scherp te kunnen fotograferen.
Ik wist eigenlijk niet meer dat het toestel al vrij oud is (mijn vader had dit toen gekocht voor hemzelf), maar voor mij voldoet het. Zoals gezegd heeft hij mij wel de basishandelingen uitgelegd, maar nooit de specificaties. Daarom dat mijn vraagstelling ook vaag is. Ik ging er vanuit hoe groter de body van de lens, hoe meer telelens dit is. Bij fototoestel en videocamera gebruik ik graag de zoomfunctie om objecten van ver goed zichtbaar te krijgen. Ik weet dat ik er niet teveel geld aan moet uitgeven. Daarom wat spielerei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 10:56
Die PLM lens kun je niet (volledig) gebruiken op die camera body. Dat is namelijk een KAF4 mount lens, zelfde formaat en aansluiting als de KAF2 mount op die 100D Super, maar je mist de elektomagnetische diafragma aansturing.

Op deze website kun je alle Pentax lenzen vinden, inclusief reviews.
Via deze tool kun je controleren of de lens geschikt is voor jouw camera.

Edit: de oudere variant van die lens, de HD Pentax-DA 55-300mm F4-5.8 ED WR, is bijvoorbeeld wel volledig geschikt voor jouw camera.

[ Voor 12% gewijzigd door Goudstalen op 20-07-2023 18:05 ]

Pagina: 1