Dilemma: zelfbouw NAS of kant-en-klare oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-05 14:13
Mijn huidige NAS is aan vervanging toe en ik zoek iets nieuws.

Ik heb zo'n 10 jaar lang een zelfbouw NAS gehad op basis van een Core i3 2100, Intel DH67BL (B3), 16GB ram, Seasonic SS-300SFD en 3x1TB Samsung in RaidZ1 en dan nog een losse schijf erbij voor mediafiles. De eerste jaren heb ik ZFSguru gebruikt, en daarna FreeNAS/TrueNAS. De schijven van deze NAS zitten bijna vol, en het systeem verbruikt te veel stroom (60 tot 100Wh). Deze NAS staat eigenlijk nu grotendeels uit, en gaat soms aan als ik 1x in de maand er wat foto's op wil zetten. De overige functies zijn nu overgenomen door een oude laptop die 24x7 aan staat, waar HomeAssistant barebone op draait met als addons een SMB fileshare, Plex en een Torrentclient.

Ik ben een tweaker in hart en nieren, en vroeger vond ik een ZFS systeem helemaal geweldig door o.a. de ingebouwde controle voor bitrot en datacorruptie. Aan de andere kant ben ik nu fulltime met IT bezig, en zit ik er niet meer echt op te wachten om 's avonds of in het weekend nog onderhoud aan mijn NAS te doen omdat er weer iets kapot is gegaan met een update (en in het verleden heb ik dat wel gehad door het uitsterven van ZFSguru, of FreeNAS waar docker support ineens verdween). Dus soms klinkt het idee van een kant en klare Synology interessant.

Vroeger was ik echter "bang" voor een Synology NAS vanwege een defect in de RAID controller en dat mijn data corrupt raakt, vandaar dat ik zo'n fan van ZFS was. Maar ik weet niet of die angst realistisch is (en ja, ik heb mijn data ook gebackupped staan in de cloud). Momenteel gebruik ik TrueNAS op mijn zelfbouw NAS, maar als een unraid of openmediavault beter geschikt zijn dan sta ik open voor suggesties.

Qua keuze voor vervanging zit ik dus te twijfelen tussen weer een zelfbouw systeem of een kant-en-klaar NAS systeem. Hoewel ik uiteindelijk toch echt zelf de keuze moet maken, hoop ik wat ervaringen en meningen hier te vinden die me een beetje kunnen sturen.

Wat ik nodig heb:
- Mijn NAS zal voornamelijk als opslag dienen voor foto's (RAW bestanden).
- Ik verwacht 2x8TB in de NAS te stoppen.
- In de nabije toekomst Plex (met 4K transcoding, beperkt tot 1 stream) te draaien.
- In de verre toekomst misschien ook Homeassistant (met zigbee USB stick), Adguard en Motioneye.
- Erg energiezuinig, of geschikt zijn om vaak in en uitgeschakeld te worden.
- Het moet stabiel zijn en zonder al te veel naar om te kijken.
- In de toekomst wil ik een enkele harde schijf bij mijn ouders/vrienden neerleggen waar ik de data over een VPN naartoe wil syncen als remote backup. Zou mooi zijn als de oplossing daar een betrouwbaar/ingebouwd iets voor heeft, en ik niet zelf linux scriptjes hoef te maken en te onderhouden.

En nogmaals: het is een afweging die ik zelf moet maken, maar ik wil een beetje sparren en ik ben vooral benieuwd naar ervaringen/ideeën.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

Sebazzz

3dp

Ik zit met dezelfde twijfel. Wat ik voornamelijk erg ondoorzichtig vind is het energieverbruik van alle componenten die aan te schaffen zijn. Bijvoorbeeld het moederbord, wat bijvoorbeeld in het zuinige server topic wordt genoemd, is alleen maar zuinigheid van bekend vanwege de mond-op-mond reclame. Alleen de CPU en evt. GPU weet je redelijk zeker.

Zelf zit ik ook te overwegen een NUC te kopen. Dan kan je een externe diskcaddy gebruiken op USB3.1Gen2, wat ruim snel genoeg is daarvoor, voor massaopslag. Bij de NUC zelf is het verbruik bekend.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:05

TommieW

Numa numa.

Ik had een leuk zelfbouw ding met TrueNAS op vSphere met een HBA in passthrough. Het was op zich wel grappig, maar performance was altijd wel een ding. Daarnaast was ik er uiteindelijk een beetje klaar mee dat iedere patchronde toch wat gedoe was. Daarnaast gebruikte ik toen NextCloud wat ook wat hoofdpijn genereerde.

Uiteindelijk heb ik een nieuwe Synology NAS gekocht en wat is dat een verademing. Als je Docker of VM's wil draaien kan het er prima mee. De software (Synology Surveillance Station, Synology Drive, Synology Photos, Hyperbackup) werkt allemaal in mijn ervaring ontzettend goed.

Onder de motorkap doet een Synology ook gewoon Btrfs. Dus (ondanks dat ik het nooit geprobeerd heb) zou ik verwachten dat je de disks ook in een andere machine kan rammen om data recovery te doen mocht dat nodig zijn.

Als je Plex met Transcoding wil doen, dan zou je even goed moeten uitzoeken of de CPU van een Synology voldoende krachtig is.
Voor je back-ups kan je prima Synology Hyperbackup gebruiken.

Ik werk zelf ook in de IT en ben overdag al voldoende bezig met stront scheppen. Het is voor mij een verademing om thuis gewoon een "geen gezeur"-oplossing te hebben in de vorm van een Synology. Overigens zijn er natuurlijk ook andere fabrikanten, maar zoals ik eerder aangaf ben ik zelf erg tevreden van de software van hun. Bij mijn ouders heb ik ook een Synology neergezet voor de beveiligingscamera's de gebruikers van dat ding zijn ook erg tevreden.

Edit: er is ook een mogelijkheid om de Synology software op zelfbouw machines te draaien, maar naar mijn idee is dat toch altijd een beetje prutsen om het goed werkend te krijgen en kunnen updates wel spannend worden. Op die oude server heb ik overigens nu UnRAID draaien, wat voor dat doel ook prima werkt (gewoon puur SMB en NFS bulk storage en een Minecraft servertje in een container).

[ Voor 11% gewijzigd door TommieW op 19-07-2023 18:14 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
TrueNAS op vSphere <<< wat moet ik dan nog zeggen;)

ik heb precies het omgekeerde, ruim 2 jaar lang synology ervaring (zakelijk) en ik zou het eigenlijk niet eens willen als ik het gratis kreeg, maar truenas in vSphere draaien is natuurlijk ook gewoon een no-go,

pass-through (op welke hv dan ook) is vragen om gezeik met latency en dat soort bagger, ja het werkt (soms) en vaak ook slecht of soms gewoon niet (pick 2, but dont pick: soms)

ik heb een paar jaar zelfbouw nassen gehad variërend van een intel celeron uit de oude doos, tot een amd A10 (snel genoeg maar behoorlijk onzuinig), en nu ben ik aan het twijfelen tussen een celeron based systeem (vergelijkbare hardware als een syno) of een volwaardiger systeem op basis van een ryzen 5600g of 5700g of misschien zelfs wel een iets oudere 4600g (als ik die goedkoop genoeg kan vinden). uitgangspunt zou dan zijn om hem een stuk lager te klokken en te zien op wat voor powerbudget ik kan komen ... ik zou immers prima af kunnen met alle 6 rond de 2,5~2,8ghz in plaats van 3,5 of bijna 4ghz. en zoals we wel vaker zijn, dat laatste beetje rekenkracht kost vaak de meeste wattjes. dus daar hoe ik nog wel een boel te kunnen winnen.

wat OS bedtreft, doet unraid nu eindelijk zfs (en zijn daar hard aan bezig) en een eigen variant op mergerFS+snapraid, wat ik persoonlijk een stuk prettiger vind dan de hybrid-raid feature in SynOS, en servailensstation is natuurlijk helemaal top, maar als je er vervolgens meer mee wilt zul je nog steeds uit moeten wijken naar iets als HomeAssistant (die ook gewoon zijn eigen camera-software-plugins bevat (kortom doe dan gelijk daarvoor kiezen).

is betalen voor een linux-nas-distro niet jouw ding, dan Truenas Scale ondanks dat het nog vrij nieuw is ben ik er nu al weel heel tevreden over.