Paddenstoel kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epic91
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-11-2023
Beste lezer,

Ik heb sinds 4 maanden een nieuwe instapklare woning aangekocht (Bouwjaar 1983). Nu blijken er af en toe in de kruipruimte 2 paddenstoelen uit het zand te komen (Ongeveer zo groot als een vuist). Deze paddenstoelen staan los op het zand en kun je zo optillen en in een zakje stoppen.

Het is geen kelderzwam of huiszwam, de kruipruimte heeft ook geen tergend hoog vochtgehalte aangezien er zowel voor als achter 8 renovatiekokers zitten die de boel goed doorluchten. Zodra het wat vochtige buitenweer invloed heeft op de kruipruimte raken de paddenstoelen beschimmeld en sterven ze (Zie laatste foto).

De bodemstructuur is zand, met een betonnen fundering en betonnen vloeren, deze zijn in goede staat. Iemand een idee welke soort dit is en hoe ik er het snelst vanaf kom? Of net als de vorige bewoners de paddenstoelen met rust laten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRwI0SHGViiNYwdVS6SpQrhtNiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAkJodc8vfo4Wy58S73BN7AY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd_YXAz3ISnWFOp0yox-KjgAwp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOEYPpsF1ea2t1cynKmzTMrB.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYP-2KS7aHLxkd5F6k0XlbTMtE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpVVC8C885qpM06wLK1e1m3c.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Epic91 op 19-07-2023 20:57)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:02
Het is een paddenstoel, dus het mycelium (de schimmeldraden) zit door een groot gedeelte van het zand. Er moeten wel voedingsstoffen in het zand zitten voordat de schimmeldraden overgaan tot reproductie (de paddenstoel). Dat kan een stuk hout zijn wat tijdens de bouw onder het zand terecht is gekomen. Volgens mij kan het geen kwaad, de paddenstoel komt uit het zand en niet uit een houten balk van het huis zelf of zo. Door de paddenstoel tijdig te verwijderen (zoals hier boven al vermeld) verwijder je ook een deel van de voedingsstoffen en zal het mycelium op den duur afsterven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:12
Ik denk dat dit de straatchampignon is. De sporen zullen wel in de grond zitten dus permanent verwijdern lijkt mij lastig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
Hoe smaken deze eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De meeste paddestoelen kun je maar één keer proeven, een klein aantal vaker. @Epic91 zou ze toch niet zomaar in de pan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44

Rmg

als het de straatchampignon is gewoon als een champignon.

Maar ja, als

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:52
Volgens mij kom je er alleen van af als je elke paddenstoel al plukt voordat die sporen gaat laten vallen.
Maar het kan wel een paar jaar duren voordat je er helemaal van af bent, omdat nieuwe sporen niet altijd gelijk het volgende jaar een bovengrondse paddenstoel ontwikkelt..

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46
Gewoon tonzon bodemfolie kopen of dik plastic op de bodem leggen. Waarschijnlijk ga je ook in huis merken dat het droger word

diskeltische lurker

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:02
Het is een paddenstoel, dus het mycelium (de schimmeldraden) zit door een groot gedeelte van het zand. Er moeten wel voedingsstoffen in het zand zitten voordat de schimmeldraden overgaan tot reproductie (de paddenstoel). Dat kan een stuk hout zijn wat tijdens de bouw onder het zand terecht is gekomen. Volgens mij kan het geen kwaad, de paddenstoel komt uit het zand en niet uit een houten balk van het huis zelf of zo. Door de paddenstoel tijdig te verwijderen (zoals hier boven al vermeld) verwijder je ook een deel van de voedingsstoffen en zal het mycelium op den duur afsterven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epic91
Bedankt voor de vele en duidelijke antwoorden. Bodemfolie lijkt mij wat rigoureus voor 2 paddenstoelen die nu en dan opduiken, er is namelijk geen vochtprobleem.

Ik heb zelf ook al proberen te zoeken naar hout of andere voedingstoffen die zich onder het zand kunnen bevinden, maar dat mocht niet baten. De kruimruimte was in het begin van de aankoop al goed door mij leeg gehaald, de vorige bewoner had daar duidelijk nog geen voet gezet.

De beste oplossing is de kruipruimte nu en dan in de gaten houden, en zodra een beginnende paddenstoel zich voordoet deze per direct te verwijderen en in de pan te leggen, scheelt ook weer wat centen.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Epic91
Beste lezer,

Ik geef nog maar eens een update. De 2 a 3 paddenstoelen komen om de 2 maanden terug. De buitentemperatuur moet minimaal 25 graden zijn om de lucht in de kruipruimte voldoende op te warmen om de paddenstoelen een kans te geven.

Na een wekelijkse inspectie blijken het inderdaad straatchampignons te zijn. Grimselman zat bij het rechte eind. d:)b

Groetjes,

:w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
Epic91 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:55:
Na een wekelijkse inspectie blijken het inderdaad straatchampignons te zijn. Grimselman zat bij het rechte eind. d:)b
Nou, smakelijk eten. (Als graag champignons eet tenminste :r)
Pagina: 1