Toon posts:

ADSL-comfort delen, vooral settings

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu een hoop informatie neerzetten, hopelijk voldoende om eindelijk de boel eens goed werkend te krijgen hiero.

Ik begin met hardware/software:

PC Slaapkamer (zeg maar "server")
PC met multiboot Windows'98 SE en Windows 2000 met twee PCI NICs, een realtek voor het netwerk naar zolder via een 8 poorts 10 mbit HUB en een 3com kaart waar het ADSL modem aanhangt.

PC Zolder (zeg maar "client")
PC met Windows'98 SE, een 3com ISA NIC

Voorheen toen op "de server" XP rc2 stond en op "de client" Windows'98 SE was het als volgt:

Local Area Connection 1 (3com kaart met ADSL modem, IP 10.0.0.150 met subnet 255.255.255.0)

Local Area Connection 2 (realtek kaart naar HUB, IP 192.168.0.1 met subnet 255.255.255.0)

Planet (VPN verbinding 10.0.0.138 pc1, automatisch IP adres verkrijgen en DNS adressen.

Het IP adres op zolder werd automatisch verkregen (192.168.0.113 subnet 255.255.255.0), er kon geinternet worden en resources konden geshared worden, leuk.

Nu heb ik dus ipv XP, een multiboot Win98SE/WIN2K (geen SP1 of SP2) systeem.
Ik wil hetzelfde doen, zonder Wingate, Winproxy, Winroute en al die zooi, want daat ben ik weken geleden ook mee bezig geweest en het werkte niet.

Windows 2000 heeft ongeveer dezelfde instellingen in Network and Dial-up Connections, ook LAC1/LAC2 en Planet.

Vraag is, welke van de verbindingen moet geshared zijn zodat de PC op zolder ook kan internetten en hoe zit het met de subnetten van LAC1 en LAC2, die kunnen toch niet allebei 255.255.255.0 zijn, of toch wel?

Dus, op een standalone werkt ADSL perfect, het gaat om het sharen ervan, dat betekent in dit geval dat de server altijd aan moet staan wil men op zolder kunnen internetten, maar ik had begrepen dat daar ook al weer trucjes en tweaks voor waren/zijn bedacht.

Meer info gewenst of duidelijkheid, laat het even weten.
Ik heb al vaker gezocht in het forum, maar daarmee kwam ik niet tot oplossingen.

Het mooiste zou zijn als beide pc 's afhankelijk van elkaar (alleen via HUB en ADSL) gelijktijdig zouden kunnen internetten, op willekeurige momenten.

Verwijderd

Als je een Alcatel Speedtouch home adsl-modem hebt, kan je er hier meer info over vinden.
Anders zal je een hardware router moeten aanschaffen om de computers onafhankelijk van elkaar op het inet te krijgen.

Als je toch bereid zou zijn om die server aan te laten liggen, installeer je proxy+, een proxyserver die gemakkelijk te configureren is (wel de help lezen)

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Hoe duur zijn die routers dan?

Verwijderd

In Europa, zijn die stinkend duur, laat ons zeggen dat je er mischien een kan krijgen rond de 400,- , maar voor sommige kan je makkelijk 1000,- betalen.
In Amerika zijn ze wel goedkoper, maar als je de verzendingskosten erbij telt ... :'(

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
En als je 4xal (ik weet niet hou je het precies schrijft) Had je laats een aanbieding van een modem router voor 220 piek.