Scheidingswand plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 13:07

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Wij willen een deel van de slaapkamer voorzien van een scheidingswand om zo een kantoorplek te creeëren. De wand wordt omgeveer 1,8m hoog en 2,5m lang. De dikte zou afhankelijk zijn van de diepte van de kast die we met meubelhout er aan willen bouwen (zoals de Kallax kast van Ikea).

Mijn schoonvader kwam in ieder geval al met de suggestie om in ieder geval iets van ytong blokken of kalkzandsteen blokken i.c.m. verlijming te gebruiken. Een deel van de muur kunnen we sowieso vast zetten aan een beton/bakstenen buitenmuur maar de andere punt waar ook de doorloop van de kast is.

De reden waarom ik voor een wat zwaardere oplossing wil gaan is omdat het én degelijk sterk moet zijn en we uiteindelijk er misschien zelfs een TV aan willen ophangen. Technisch gezien zou het ook met hout moeten, wat maar mogelijk is. We willen het geheel (los v/d kast) ook mee laten stucen met de rest van de slaapkamer.

Ik ben iemand van de 2nd+ opinions dus ik vraag ook graag de geleerden hier om advies.

Bijgevoegd een situatieschets die niet op schaal is maar voor het oog wel aanduid wat de bedoeling zou moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q_J2pOM0I5jI8PjGGB6dTiChZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MTVcGbdytT9kmvXaS6xrvEi8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ReSpawN op 19-07-2023 17:04 ]

Age of the Geek, baby!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Van welk materiaal is de vloer?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
De vloer is technisch gezien laminaat met ondervloer maar die wil ik er uithalen voor stevigheid en montage. De ondervloer is een betonplaat zoals in de bouw uit de jaren 90 (technisch 1989).

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-05 14:55
Ik zou het zelf van een houtskelet maken met gipsplaten. Met achterhout kan dat prima een TV dragen. Gipsbeton e.d. is best wel overkill voor zoiets simpels, maar als jullie graag meer dan 1.000 kilo aan materiaal omhoog willen sjouwen, doe het vooral.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-05 14:35
Welk deel van de tekening gaat het nu precies om, die je wilt bouwen?

Ik heb zowel muurtjes geplaatst van Ytong als houtskelet. Ytong geeft toch een wat steviger gevoel, maar in werkelijkheid is de draagkracht bij een goede gipsplaat misschien wel groter (ook afhankelijk van de gebruikte plug en dit kun je opzoeken).

Ik vind ytong heel fijn om mee te werken. Maar als je leidingen er in wilt mee laten lopen dan is dat extra werk en geeft veel stof. Bij gipsplaten kun je mogelijk ook iets meer (geluid)isoleren mocht dat handig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:52
Tweaker @Kindapaas postte in een ander topic de volgende creatie:

Kindapaas in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Dat lijkt erg op wat jij wil, of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Spixo schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:11:

Ik vind dit eigenlijk wel een mooie oplossing. Vooral omdat het niet permanent aan de vloer zit.

Zo te zien heeft ie een IKEA PAX aan de achterkant verstevigd en er een plaat tegen geschroefd. Ik heb deze zelf ook een paar vrijstaand in een slaapkamer, en ik moet zeggen dat ze (mits goed gesteld met pootjes) best wel stevig staan. Dit zal in ieder geval meer dan sterk genoeg zijn om een flatscreen te dragen.
En als je nog een keer de indeling wil aanpassen geef je gewoon een duwtje tegen de kast.

Geen vaste wand gaan metselen/timmeren als dat niet echt nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 22:48
ytong of cellen blokken gebruik je alleen bij een buitenmuur om lost van het gewicht ook wamrte/kou te bufferen.

Binnen zou ik metalstud of hsk bouwen

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Kurma schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:50:
Ik zou het zelf van een houtskelet maken met gipsplaten. Met achterhout kan dat prima een TV dragen. Gipsbeton e.d. is best wel overkill voor zoiets simpels, maar als jullie graag meer dan 1.000 kilo aan materiaal omhoog willen sjouwen, doe het vooral.
Vooral die 1.000kg slepen zou fijn zijn als mij dat bespaard blijft. En onnodige last op het plafond/de vloer net zo. Het scala aan opties hieronder is wel interessant. Alhoewel, ik gok niet dat we met een paar blokjes de 1.000kg gaan aantikken.
sanger1981 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:10:
Welk deel van de tekening gaat het nu precies om, die je wilt bouwen?
Het "uitstekende deel" met holle wand. Ik had in 5 minuten geen tijd om ook nog Kallax-achtige constructies te tekenen in Sketchup.
sanger1981 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:10:Ik heb zowel muurtjes geplaatst van Ytong als houtskelet. Ytong geeft toch een wat steviger gevoel, maar in werkelijkheid is de draagkracht bij een goede gipsplaat misschien wel groter (ook afhankelijk van de gebruikte plug en dit kun je opzoeken).

Ik vind ytong heel fijn om mee te werken. Maar als je leidingen er in wilt mee laten lopen dan is dat extra werk en geeft veel stof. Bij gipsplaten kun je mogelijk ook iets meer (geluid)isoleren mocht dat handig zijn.
Leidingen zijn niet echt van toepassing, wel natuurlijk dus stroom voor de eventuele beeldbuis en kleine satteliet speakertjes.

Komt wel redelijk in de buurt inderdaad. Wat AtomicShockwave ook zegt heeft wel waarde; waarom wat vasts maken als het niet nodig is. We gingen er gewoon een beetje van uit dat het de beste optie was maar ik sta altijd open voor alternatieven. We kunnen het sowieso 'in de week leggen'.
AtomicShockwave schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:30:
[...]
Ik vind dit eigenlijk wel een mooie oplossing. Vooral omdat het niet permanent aan de vloer zit.

Zo te zien heeft ie een IKEA PAX aan de achterkant verstevigd en er een plaat tegen geschroefd. Ik heb deze zelf ook een paar vrijstaand in een slaapkamer, en ik moet zeggen dat ze (mits goed gesteld met pootjes) best wel stevig staan. Dit zal in ieder geval meer dan sterk genoeg zijn om een flatscreen te dragen.
En als je nog een keer de indeling wil aanpassen geef je gewoon een duwtje tegen de kast.

Geen vaste wand gaan metselen/timmeren als dat niet echt nodig is.
Zie hierboven! :)
maartentmm schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:34:
ytong of cellen blokken gebruik je alleen bij een buitenmuur om lost van het gewicht ook wamrte/kou te bufferen.

Metalstud ziet er, als het een vaste oplossing wordt, wel stevig uit. HSK is inderdaad de andere oplossing.
Begrijp ik het goed dat in die metalstuds je de Ytong of gipsblokken plaatst?

[ Voor 5% gewijzigd door ReSpawN op 19-07-2023 20:58 ]

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 22:48
maartentmm schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:34:

Metalstud ziet er, als het een vaste oplossing wordt, wel stevig uit. HSK is inderdaad de andere oplossing.
Begrijp ik het goed dat in die metalstuds je de Ytong of gipsblokken plaatst?

nee daar schroef je gewoon 12mm gips tegen aan of eerst OSB als je er zware dingen aan wil hangen

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:59

Barrycade

Through the...

Het stucen wordt ene beetje overgeslagen. Denk dat TS zijn achterwanden van zijn kasten niet wil laten stucen. Als je dat wel wil, moet je ipv hout, gipsplaten er tegen aanschroeven. Daar kan je tenminste knap overheen stuccen zonder dat het naar beneden rolt.

Metal studs met gipsplaat en glaswol er tussen is niet echt moeilijk. Wel dus als je m niet van vloer naar plafond laat lopen. Dan heb je wat anker problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-03 21:53
Gezien je 2,5m bij 1,8m wand wil maken en er van kalkzandsteen van 10x20x44 dan 50 nodig hebt à 14 kilo per stuk (naar boven afgerond) zou het ~ 550 kilo zijn :)

Los van het gewicht is naar mijn mening een 'sterke' muur vaak van kalkzandsteen zeker als je er nog iets aan wil hangen.

Natuurlijk is gips + frame (hout of metaal) makkelijker in omgang, maar die keuze ligt bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Met hout kan je een prima en hele degelijke constructie maken. Een lattenconstructie betimmerd met op maat gezaagde multiplexpanelen krijg je echt niet kapot, en is een stuk makkelijker te bouwen dan iets met ytong blokken of gipsplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Houtskelet of metalstud zou ik doen.

En dan in de volgorde:

Stucplaat - OSB - houten frame met isolatie (glas of steenwol) - OSB - Stucplaat.

Dan kun je er ook nog een tv tegenaan schroeven zonder al te veel ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:04

Wij zaten eigenlijk precies met dezelfde case inderdaad, ik heb het electra voor de tv ook nog in de vloer gefreesd. Latjes tegen de kasten, 2 losse platen boven elkaar en daarna behang erop gedaan (die ook terugkomt in de rest van de woning :*))

Scheelde enorm veel werk voor bijna hetzelfde resultaat, daarnaast ‘makkelijk’ weg te halen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Je kan ook nog houtskelet met Fermacell kunnen overwegen. Die platen zijn steviger en isoleren geluid beter dan gips. Je kan er direct in schroeven met een draagkracht van 30Kg per schroef. Met hollewandpluggen is het volgen mij zelfs 50Kg per schroef. De platen zijn net als gips gewoon te stucen.

Nadeel is dat ze wel meer wegen dan gipsplaten. Maar je hoeft dan niet gipsplaten én houten achterplaten te sjouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 22:35

SPT

Ik vraag me af of een metalstud-wandje wel stijf genoeg is als de wand alleen aan de vloer en aan één zijwand vast zit. Er hoeft zich maar één keer iemand aan die muur te stoten, en je hebt meteen schade aan het stucwerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03
Metalstud vind ik persoonlijk vervelend werken (scherp, flext).

Waar ik blij van werd is een afkortzaag, een invalzaag met liniaal, 69x44 vuren balkjes, 9mm OSB, 12 mm gipsplaat, daar gaat echt geen TV van af vallen. Door OSB voelt het ook niet slapjes aan, is behoorlijk stijf. Duw er evt 4 cm glaswol tussen (goedkoopst, althans toen ik keek) zodat het niet hol klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Naar aanleiding van alle goed onderbouwde reacties ga ik denk ik toch voor een voornamelijk hout-georienteerde oplossing. De grote hoeveelheid gewicht aan kalksteen blokken is circa 700 kg kaal. Daar moet nog een stuc overheen geknalt worden en dan is nog niets eens de kastenwand meegerekend. Voor het midden van een kamer is het naar mijn mening aan de wat zware kant en ook nog eens extreem prijzig. Dat en de opmerking van @SPT vind ik erg goed - een tikje en ik heb de complete muur op bed liggen.

Ik ga nog even kijken wat de beste combinatie is maar ook @Framoes's idee vind ik interessant. Fermacell ken ik gewoonweg niet dus ik was zelf ook al met OBS + gipsplaten op de proppen gekomen. Even kijken wat het qua totale dikte doet.

Bottom line vind ik het slepen niet erg, da's goed voor de biertent aan de voorgevel. ;-)

Intussen wel exactere maten kunnen vinden en daarop een duidelijkere schets gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpXRq_XNPpz3W8a58Q3BZz7kZE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmD6MUNdwIuuony4tugclAFu.png?f=fotoalbum_large

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12
met die afmetingen van de slaapkamer zou ik nooit een wand plaatsen. Je krijgt er twee enorm kleine hokjes voor terug. Iets met de bureaustoel naar achteren schuiven en je knalt tegen de wand aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
107mb schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:38:
met die afmetingen van de slaapkamer zou ik nooit een wand plaatsen. Je krijgt er twee enorm kleine hokjes voor terug. Iets met de bureaustoel naar achteren schuiven en je knalt tegen de wand aan.
Ik snap je reactie compleet. Ik zit exact op dezelfde lijn...

De reden waarom we dit doen is omdat we moeten reorganiseren omdat mijn vriendin's atelier naar beneden gaat waar nu mijn kantoor is. Kortom, ik krijg een oprotpremie om een kantoortje te maken. :9

Vooral zij wil een schijdingswand zodat ze mijn zooi niet ziet liggen (mja, minder ruimte is minder zooi... toch?) en vandaar dus het muurtje. Vanwege de kleine die tegenwoordig om 7 uur al uit bed naar de opvang moet kijken we lekker een serietje in bed dus vandaar ook de wensen voor de TV aan de muur.

Beetje backstory. :) We gaan vandaag even wat karton snijden om te kijken wat de echte impact van de muur is. :'(

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:38

Reptile209

- gers -

En als je nou een gordijrail aan het plafond hangt, zo krap mogelijk tegen je bureau aan? Dan trek je het gordijn dicht als je klaar bent en is het weg. En als je aan het werk bent, heb je maximale ruimte. Kost je 100 piek en een uurtje werk O-)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik ken dat bureaublad uit duizenden (denk ik) mijn advies zou zijn omdat vooral niet te doen, kwa effectieve ruimte levert het je geen moer op en het dwingt je met je bureastoel eigenlijk alleen maar naar achteren (dus wordt je kantoor groter.

mijn advies zou er dan ook in liggen om dat bureaublad recht te maken en tegen de buitenmuur te bevestigen, van scheigingswand (links) tot aan de muur (rechts), (afhankelijk van je wensen kan dat dan een aan de muur vastgemaakte bureau worden (die mogelijk zelfs extra stevigte aan de scheiding kan bieden of een losstaand (bijvoorbeeld hoogte verstelbaar) bureau. pro-tip een zwevende monitor-arm kan heel veel extra ruimte bieden op een klein bureau... (via Amazon vindt je ze al voor nog geen 50euro).

voor die tussenwand zijn er al meerdere opties genoemd, van Ikea-kasten (goed idee maar deze nemen wel enorm veel ruimte in (zijn heel diep dus in deze situatie misschien minder optimaal),

uit ervaring met wonen in kleine ruimtes (mijn studio is in zijn geheel denk ik nauwelijks 2x groter dan deze kamer en daar leef ik al een tijdje in). zou ik zeggen dat een gordijn geen heel prettig idee is om naar te kijken - dus dan blijft een dunne scheidingswand over.. zelf hebben wij dat een keer simpelweg opgelost door gewoon door de laminaatvloer heen te boren (3 grote bouten de vloer in met een 5x5 hardhouten balk. en hetzelfde aan het plafond daartussen in gewoon een raamwerk van hout plaatsen met voldoende isolatie en gipsplaatjes aan het frame schroeven voor de wand, je tv beugel kun je aan het hout schroeven dat is met moderne tvs geen enkel probleem gewoon balken plaatsen waar je ongeveer je tv wilt en een verstelbare tv-muurbeugel doet de rest)

Als afwerking een mooi behang of glasvezel + verfje en je ziet niets meer van de schroeven of naden...
De totale dikte van het wandje hoeft dan niet meer te zijn dan een cm of 6 a 7 + eventuele kast die je er tegenaan zet...

Wil je nou niet al het licht kwijt zijn in de kamer dan zou ik bovenaan het wandje een standaard houten kozijn plaatsen. Door er glas in te zetten behoud je een heleboel licht zonder dat je uiteindelijk in moet leveren aan stevigte van je tussenwand wanneer je dat doet wil je wel een houten omlijsting van de hele wand en zou ik die te allen tijden in een lichte kleur verven vergelijkbaar met je overige deuposten en kozijnen. dat geeft het zelfde open effect maar wel met de stevigheid van een boven en onder verankerd wandje.

[ Voor 20% gewijzigd door i-chat op 22-07-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Reptile209 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:12:
En als je nou een gordijrail aan het plafond hangt, zo krap mogelijk tegen je bureau aan? Dan trek je het gordijn dicht als je klaar bent en is het weg. En als je aan het werk bent, heb je maximale ruimte. Kost je 100 piek en een uurtje werk O-)
Ook zeker wel een optie, mijn vriendin kwam al met ideeen zoals deze van Etsy. Nemen we mee!
i-chat schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:24:
ik ken dat bureaublad uit duizenden (denk ik) mijn advies zou zijn omdat vooral niet te doen, kwa effectieve ruimte levert het je geen moer op en het dwingt je met je bureastoel eigenlijk alleen maar naar achteren (dus wordt je kantoor groter.
Haha, het is inderdaad o.b.v. een Gallant van Ikea. Wel met de nodige verbeteringen (geen poten, dikker blad, dieper). Ik heb namelijk niet "zomaar" een setup. Ik heb 27"-34"-27" en boven de 34" nog een 27". Ik heb de ruimte en vooral ook de diepte echt nodig. Desalniettemin zegt mijn meter dat zoals ik ze nu heb staan ik 1,7m aan breedte nodig heb - minder dan dat er getekend is. Ideetje!
i-chat schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:24:mijn advies zou er dan ook in liggen om dat bureaublad recht te maken en tegen de buitenmuur te bevestigen, van scheigingswand (links) tot aan de muur (rechts), (afhankelijk van je wensen kan dat dan een aan de muur vastgemaakte bureau worden (die mogelijk zelfs extra stevigte aan de scheiding kan bieden of een losstaand (bijvoorbeeld hoogte verstelbaar) bureau. pro-tip een zwevende monitor-arm kan heel veel extra ruimte bieden op een klein bureau... (via Amazon vindt je ze al voor nog geen 50euro).
Ik was me al aan het orrienteren op een arm voor 3 schermen. Eentje voor de bovenste heb ik inmiddels al, inderdaad van Jeff Bezos Inc.
i-chat schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:24:voor die tussenwand zijn er al meerdere opties genoemd, van Ikea-kasten (goed idee maar deze nemen wel enorm veel ruimte in (zijn heel diep dus in deze situatie misschien minder optimaal),

uit ervaring met wonen in kleine ruimtes (mijn studio is in zijn geheel denk ik nauwelijks 2x groter dan deze kamer en daar leef ik al een tijdje in). zou ik zeggen dat een gordijn geen heel prettig idee is om naar te kijken - dus dan blijft een dunne scheidingswand over.. zelf hebben wij dat een keer simpelweg opgelost door gewoon door de laminaatvloer heen te boren (3 grote bouten de vloer in met een 5x5 hardhouten balk. en hetzelfde aan het plafond daartussen in gewoon een raamwerk van hout plaatsen met voldoende isolatie en gipsplaatjes aan het frame schroeven voor de wand, je tv beugel kun je aan het hout schroeven dat is met moderne tvs geen enkel probleem gewoon balken plaatsen waar je ongeveer je tv wilt en een verstelbare tv-muurbeugel doet de rest)

Als afwerking een mooi behang of glasvezel + verfje en je ziet niets meer van de schroeven of naden...
De totale dikte van het wandje hoeft dan niet meer te zijn dan een cm of 6 a 7 + eventuele kast die je er tegenaan zet...
Helaas zitten we met de airco die aan de muur is getekend. Uit ervaring (zowel van mijzelf als van een maat) gaat de luchtstroom van een airco erg lastig om het hoekje, net als wifi. :9~
i-chat schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:24:Wil je nou niet al het licht kwijt zijn in de kamer dan zou ik bovenaan het wandje een standaard houten kozijn plaatsen. Door er glas in te zetten behoud je een heleboel licht zonder dat je uiteindelijk in moet leveren aan stevigte van je tussenwand wanneer je dat doet wil je wel een houten omlijsting van de hele wand en zou ik die te allen tijden in een lichte kleur verven vergelijkbaar met je overige deuposten en kozijnen. dat geeft het zelfde open effect maar wel met de stevigheid van een boven en onder verankerd wandje.
Wel een idee, probleem blijft dat mijn vriendin als ze op bed ligt niet mijn kantoor wilt zien. Als het niet kan heeft ze gewoon vette pech maar ik probeer wel met de gevoelens van haar rekening te houden, tot waar mo gelijk.

In ieder geval bedankt voor de uitstekende ideeën en je lange post, thanks! _/-\o_

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:16

BrZ

Ik zou dan niet voor een gordijn gaan, maar een kamerscherm. Een muur in deze ruimte lijkt me echt niets.
agitri schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:38:
Gezien je 2,5m bij 1,8m wand wil maken en er van kalkzandsteen van 10x20x44 dan 50 nodig hebt à 14 kilo per stuk (naar boven afgerond) zou het ~ 550 kilo zijn :)
Of je gebruikt gewoon cellenbeton blokken en het weegt zo'n 200 kilo. Kalkzandsteen is echt overkill voor een scheidingswandje, daar maak je draagmuren mee.

[ Voor 6% gewijzigd door BrZ op 22-07-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Wilke schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:26:
Metalstud vind ik persoonlijk vervelend werken (scherp, flext).

Waar ik blij van werd is een afkortzaag, een invalzaag met liniaal, 69x44 vuren balkjes, 9mm OSB, 12 mm gipsplaat, daar gaat echt geen TV van af vallen. Door OSB voelt het ook niet slapjes aan, is behoorlijk stijf. Duw er evt 4 cm glaswol tussen (goedkoopst, althans toen ik keek) zodat het niet hol klinkt.
Niets werkt sneller dan Metalstud, licht in gewicht , altijd recht en je hoeft de staanders niet op de millimeter nauwkeurig af te korten.
Geen afkortzaag nodig maar een knabbelschaar op accu is voldoende.
Geen schroeven maar een fixeertang.

Maar in dit geval zou ik ook voor houtskelet gaan of Ytongblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-03 21:53
BrZ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:38:
[...]

Ik zou dan niet voor een gordijn gaan, maar een kamerscherm. Een muur in deze ruimte lijkt me echt niets.

[...]

Of je gebruikt gewoon cellenbeton blokken en het weegt zo'n 200 kilo. Kalkzandsteen is echt overkill voor een scheidingswandje, daar maak je draagmuren mee.
Ja klopt, ik vind het prettig werken en het zijn echt hele stevige muren :P.

Cellenbeton is zeker een goed alternatief.

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Hierbij dan de update van waar we nu staan!

Heel veel gebeurt de laatste tijd, ook veel offertes gehad en stucadoors over de vloer gehad voor tips, tricks & offertes. We zijn op het volgende uitgekomen:
  • Geen kast, maar wand
  • Geen lang bureau maar genoeg ruimte voor de kast
  • Hoge kast voor mijn props & stuff
  • Skelet van 44x69 balken met daarin Rockwool NoSound (maat had nog een pak liggen)
  • Sketel afdekken met OBS-3 platen met daarop gipsplaten voor stucwerk
De enige vraag die mij nog rest is: moet ik een strook van het klik-laminaat er uit zagen of gewoon doorheen boren en in het beton onder vast zetten? De vloer flext/buigt hier niet vanwege de harde ondergrond dus eventueel strak trekken zou voldoende moeten zijn?

Updates van de nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfeTYdedbDmvwBAgXS15Km8zaVk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bRAe7IDNl8CJOAeatE5Aqm5n.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFGhjMeWeWhtp-lv8Az4-i_zy78=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vYHYTdUOym2dJIp3HY3CPB2g.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NQ_zFEX2jNuCyh-Cvfth8VBwUs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Fg7VxWVnU35nDNeQkisDN9JL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srqSUZb6WXYqRuX1lQY_WxOHPAw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/buCFcB9N5GYOun2DMqggfkok.png?f=fotoalbum_tile

De loopruimte bij de deur is precies een meter en de doorgang langs het nieuwe muurtje is 96cm. De beweegruimte bij het bureau is 140x170, wat meer dan voldoende is (en meer dan dat ik nu achter mij heb).

[ Voor 11% gewijzigd door ReSpawN op 10-08-2023 10:46 ]

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:49

Koppensneller

winterrrrrr

Eventueel met paneelgordijnen, dat ziet er nog een stukje strakker uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:55
ReSpawN schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:44:

De enige vraag die mij nog rest is: moet ik een strook van het klik-laminaat er uit zagen of gewoon doorheen boren en in het beton onder vast zetten? De vloer flext/buigt hier niet vanwege de harde ondergrond dus eventueel strak trekken zou voldoende moeten zijn?
Doe eens een gokje? ;) Hout (ook laminaat) werkt in de zomer en winter met schommelingen.. Wat denk je dat er zou gebeuren als je het vast zou schroeven?

Gezien je kleine ruimte zou ik het ook zo dun mogelijk maken, want dit wordt wel een kriebelplekje anders!

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 10-08-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
ID-College schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Doe eens een gokje? ;) Hout (ook laminaat) werkt in de zomer en winter met schommelingen.. Wat denk je dat er zou gebeuren als je het vast zou schroeven?

Gezien je kleine ruimte zou ik het ook zo dun mogelijk maken, want dit wordt wel een kriebelplekje anders!
Ik had al hetzelfde bedacht, maar ja, wie weet zijn er andere adviezen. Durf te/er zijn geen domme vragen.

Weet ik genoeg, zaag d’r in dus.

Het is inderdaad een krappere plek dan dat ik nu heb maar ja, soms moet je even roeien met de riemen die je hebt…
Een gordijn vind ik zelf dan weer helemaal niks. 😂 Dàt, en we willen wat aan het muurtje hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door ReSpawN op 10-08-2023 11:51 ]

Age of the Geek, baby!

Pagina: 1