Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-04 21:12
Achtergrond:

Huis gekocht met regenwaterput die voorzien is op 4 personen echter ik ga er als alleenstaande wonen. Er is een kleine verharde tuin, geen groen, geen plaats voor infiltratie. Indien put vol zit loopt deze via een overloopput naar een (openbare) gracht buiten mijn grond.

Wens:
Regenwaterput verzamelt meer water dan ik ooit ga verbruiken met als gevolg dat het water lang blijft zitten. Ik zou willen dat de regenwaterput water kan wegpompen richting overloopput afhankelijk van weersvoorspelling.

Huidige situatie bij regenbui
- regenwaterput zit redelijk vol
- nadat het verbruikte water hervult is vloeit het overige water via de overloopput naar een gracht

gewenste nieuwe situatie bij regenbui
- morgen gaat er X liter water vallen dus regenwaterput zou 40% gevuld moeten zijn
- regenwaterput pompt water via overlooput weg
- dag later komt regenbui, put word terug gevuld tot 100% maar doordat die gisteren (gedeeltelijk) is leeggepompt vloeit er op dat moment geen water naar de overloopput/gracht

Voordeel voor mij is dat het water regelmatig ververst word en niet gigantisch lang blijft staan
Voordeel voor de omgeving is een betere waterhuishouding en minder risico op overstroming (al besef ik maar al te goed dat ik alleen maar een druppel op een hete plaat ben)

Probleem is, ik kan nergens een sturing vinden voor een regenput die doet wat ik wens.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Besturing kan je zelf maken, automation in home assistant (of eventueel in node-red via hassio)

Niveaumeting via ultrasone sensor en een esp32.
Gebruik ik voor mijn zoutniveau te meten in de waterontharder zoutbak
Hoe is de wifi in de put? Of kan je een esp verbinden via POE netwerkverbinding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hEODKEwQ7Q80y1rDHKbKr5lthg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMsE0FlVm9jrcLCy3sLcJdyJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YS_6ib22hbaFBv2keLKY-mEkwns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4k44qZ4u4kvosdXvsJWFPJGv.jpg?f=fotoalbum_tile

Pomp start je met een zigbee of wifi slimme stekker.
Weer bericht heb je in home assistant (buitenradar ofzo)

Ben bezig met een uitgebreide modbus print met 1 relais, eventueel kan daar ook de ultrasone sensor op via uart.
Esp32 geprogrammeerd met Esphome.

M5stack heeft ook wat produkten die in elkaar geklikt kunnen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2023 16:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat hij vooral gaat stinken bij warm weer en droogte. Zo werkt het in ieder geval bij mijn regenton. Na afgelopen droogte was het water niet te harden qua geur. Waarschijnlijk troep van het dak. Dus ik denk dat het niet zo veel gaat helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 19-07-2023 16:45 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:35
Marzman schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:22:
Ik denk dat hij vooral gaat stinken bij warm weer en droogte. Zo werkt het in ieder geval bij mijn regenton. Na afgelopen droogte was het water niet te harden qua geur. Waarschijnlijk troep van het dak. Dus ik denk dat het niet zo veel gaat helpen.
Een regenput zit in de meeste gevallen onder de grond waar het wat frisser is.
Hierdoor heb je geen geurhinder, ook geen algengroei.

Jou regenton staat bovengronds en kan opwarmen door de zon. Daardoor krijg je ook algengroei en zoals je zegt, geur.

Het water deels verversen, geen idee of dat echt zin heeft. Waarschijnlijk wel als je daar bijna niks van zou verbruiken. Het is het proberen waard maar hoe ga je de kwaliteit van je regenwater controleren?

Eigenlijk zou je nu een staal moeten nemen en over 6 maanden nog eens.
Dat herhaal je wanneer je je idee van het water verversen begint.
Zo kan je zien of het effectief helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Asterion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:54:
[...]

Een regenput zit in de meeste gevallen onder de grond waar het wat frisser is.
Hierdoor heb je geen geurhinder, ook geen algengroei.

Jou regenton staat bovengronds en kan opwarmen door de zon. Daardoor krijg je ook algengroei en zoals je zegt, geur.

Het water deels verversen, geen idee of dat echt zin heeft. Waarschijnlijk wel als je daar bijna niks van zou verbruiken. Het is het proberen waard maar hoe ga je de kwaliteit van je regenwater controleren?

Eigenlijk zou je nu een staal moeten nemen en over 6 maanden nog eens.
Dat herhaal je wanneer je je idee van het water verversen begint.
Zo kan je zien of het effectief helpt.
De ton was leeg, ik denk dat het gewoon troep van mijn dak was. Vogelpoep, misschien wel een dode vogel. Het had heel lang niet geregend.

Zijn ondergrondse bak zal waarschijnlijk minder last daarvan hebben (is ook meer water en misschien koeler), maar het zal ook een reden hebben dat hij het water wil spoelen voor vers water?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
@Marzman @Asterion

We hebben het hier echt over een grote put onder de grond. Ik begrijp dat in NL dergelijke putten niet gangbaar zijn? In BE zijn ze verplicht.

In dit geval gaat het om een "kleine" put van 5000 liter water, een regenton is een dike 200 liter.

Aan 2 wasmachines per week en 14 wc bezoekjes per week kom ik aan een verbruik van +/- 160 liter per week wat neerkomt op 7 maanden om die put leeg te krijgen zonder 1 druppel regen. Dat is belachelijk lang omdat ik alleen ben maar ook geen groot verbruik heb met auto wassen of tuin besproeien. (en ja, ik kom echt niet verder dan 2 wc bezoekjes per dag)

Je krijgt sowiezo altijd wel slib in een regenput welke uiteraard veel bacterien hebben, die geven afvalstoffen af naar het water dus als dat water nooit ververst geraakt gaat zich dat op den duur wel ophopen.

De pomp die er nu in zit heeft een flexibele slang om water aan te zuigen welke met een bal bovenin het water zit zodat je altijd bovenaan water aanzuigt om geen slib/zand mee aan te zuigen.

In mijn plan komt er een 2de pomp bij welke ik water wil laten aanzuigen van op de bodem, iets wat je normaal net niet wilt omdat je dan alle vuiligheid mee zuigt.

@AUijtdehaag

Wifi verbinding kan je vergeten, je zit in de tuin in een betonnen put met ijzeren deksel met daar 40 cm steen boven.

PoE is een optie, er is een bestaande kabelgoot van de technische ruimte die rechtstreeks in de put terecht komt waar nu de kabel doorloopt van de vlotter (sturingsunit kan indien de regenput te leeg/vlotter te laag is automatisch leidingswater toevoegen, mocht de put effectief leeg leeg zijn heb je anders geen wc meer en draait de pomp in de put kapot)

[ Voor 3% gewijzigd door sprankel op 19-07-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Toevallig weet ik iets van watermanagement af en ben ik domotica fan, dus vind dit oprecht een leuke case.

De niceausensor die @AUijtdehaag noemt is een prima oplossing. Je zal idd iets van een signaal uit je huis die kant op moeten krijgen om het weerbericht binnen te krijgen. Maar voordat we de technische kant induiken zijn een paar basisvragen relevant:
-Hoe vult de put zich? Zit er verhard oppervlak (steen/ asfalt) dat richting de put afstroomt tijdens regen, of zit de hemelwaterafvoer van je dak erop?
-Is de put van binnen waterdicht of is sprake van interactie met het grondwater?
-bacterien die veelal zorgen voor nare geurtjes hebben een bron van fosfaat of nitraat nodig. Vallen er b.v. veel bladeren in de put? Is de bodem naar jouw weten wel eens gereinigd?

Waarom vraag ik dit; als de put vooral grondwater gevoed is, heb je te maken met een andere dynamiek en is leegpompen voor een bui zinloos. Dan kan je net zo goed een pomp met timer zetten om elke x weken de put even leeg te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:15

martijn v o

Certified by Enphase.

Neem anders even contact op met de dakdokters die doen dat professioneel voor grote daken, maar die hebben misschien wel leuke ideeën om wat met dat water te doen en je te helpen met een sturing.
Wij zijn nu in Amsterdam bezig met een nieuwbouwproject met veel dak en dus ook veel opvang. Daar wordt het water opgevangen in kratten op het dak maar met hetzelfde idee als bij jou, als het gaat regenen wordt er voortijdig geloosd (op de sloot op eigen terrein) om klaar te zijn om op het dak weer het regenwater op te vangen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
-Hoe vult de put zich? Zit er verhard oppervlak (steen/ asfalt) dat richting de put afstroomt tijdens regen, of zit de hemelwaterafvoer van je dak erop?

Hemelwaterafvoer van de daken (zowel hellend als plat), afwatering terras gaat rechstreeks de overloop in. Momenteel is er geen groen dak maar dat is nog een mogelijkheid in de toekomst.

-Is de put van binnen waterdicht of is sprake van interactie met het grondwater?

De put is volledig dicht, er is geen infiltratieput maar ik heb daar ook geen plaats meer voor gezien ik al met 3 putten zit in een relatief kleine tuin. De 3 putten zijn beer, regenwater en overloop, er is geen riolering, daarom ook dat de overloop richting gracht gaat.

-bacterien die veelal zorgen voor nare geurtjes hebben een bron van fosfaat of nitraat nodig. Vallen er b.v. veel bladeren in de put? Is de bodem naar jouw weten wel eens gereinigd?

Hij ligt op dit moment open, er liggen enkele blaadjes in, ik vermoed dat hij al geruimte tijd niet gereinigd is maar het water is ok met een lichte geur, staat al even stil. Vermoedelijk al heel lang niet meer gekuist, de pomp die onderwater zit heeft een groene aanslag, hoeveel slib er op de bodem ligt kan ik niet zien gezien hij nokvol zit.

Ter achtergrond, het is geen must have project waar ik echt met vuil regenwater ofzo zit, meer een hersenspinsel wat ik moet aanvangen met al dat water + gebied is aangemerkt als mogelijk overstromingsgevoelig door invloed van klimaatverandering maar is op dit moment (nog) niet aangemerkt als overstromingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Om een regeling te maken heb je een aantal ingrediënten nodig:
  • Een pomp om het water de sloot in te pompen voor de bui (sturingsmogelijkheid)
  • Een neerslagvoorspelling om te weten hoeveel neerslag valt
  • Een acoustische niveau sensor om het huidige waterniveau te meten (let op dat het meetbereik groter is dan het verschil tussen het hoogste en laagste verwachtte niveau in de put
  • Een controller (arduino / pi / esp32, etc.) die de neerslagvoorspelling met behulp van een conceptueel modelletje vertaald naar een verwachtte toename aan hoogte in je put. Na een vergelijking met het huidige niveau wordt dan bepaald of de pomp aan moet ja / nee. In de hydrologie is een bakjesmodel hier een bewezen modeltype voor.
In de praktijk zijn betrouwbare neerslagvoorspellingen het lastigste element in een realtime control setup. Instrumenten zoals buienradar zijn aardig goed in het zeggen of het droog blijft ja / nee, maar de exacte neerslaghoeveelheid zit er zo een factor 3 naast. Dat zorgt ook dat de beslissingen die je controller neemt vrij 'onzeker' zullen zijn.

Overigens gok ik dat ik je reactie niet helemaal begrijp. Als ik je reactie lees geef je aan dat er geen verharding afloopt naar je regenwaterput en dat de put goed waterdicht is (geen grondwater stroomt erin). Via welke route komt het regenwater dan in de put? Als er waterstandschommelingen te zien zijn, moet dat water natuurlijk ergens vandaan komen. Mis ik misschien nog iets?
Pagina: 1