Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Inbouwschakelaar achter tatsschakelaar/drukvlakschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DoodVuurtje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-10 17:50
Hoi hoi, hopelijk weten jullie meer dan menig smarthome winkel.

Recent heb ik mijn huis gerenoveerd en overal tastschakelaars (drukvlakschakelaar ook wel genoemd) laten plaatsten. Mijn idee was om later hier slimme schakelaar modules achter te plaatsen... Maar bij de smarthome winkels vind ik niet het nodige product. Met onderstaande vraag krijg ik het antwoord dat ze hier geen product voor verkopen.

Ik zoek het volgende:

Een slimme inbouwschakelaar die
- Past achter een tastschakelaar
- Bestaande tastschakelaar in gebruik laat
- Geen neutrale draad nodig
- Bruikbaar voor 'domme' lampen - kan ingesteld worden om stroom te onderbreken
- Niet op batterij
- Integreert met Home Assistant (via ZHA met Conbee II Stick)

Met het liefst:
- Liefst op Zigbee, heb alles Zigbee
- Liefst met dimfunctie, indien mogelijk. dimmen via knop inhouden oid niet nodig (kan ook bijna alleen met een pulsdrukker)

Ik dacht het te hebben gevonden met de Sonoff ZBMini, maar volgens de winkel werkt die ook niet op een tastschakelaar...

Andere winkels die ik vraag zeggen allen dat ze niet werken met mijn type schakelaars. Dit kan niet toch niet waar zijn, het is een gewone schakelaar, waarbij het plaatje terugveert naar de originele positie ipv wipt...

[ Voor 6% gewijzigd door DoodVuurtje op 19-07-2023 14:41 ]

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53

timovd

Voorsprong door techniek

Trek een blauwe draad door vanaf de lamp of vervang de tastschakelaars.
Dat moet prima te doen zijn als je de rest zelf al hebt uitgevoerd in huis.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• DoodVuurtje
timovd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:43:
Trek een blauwe draad door vanaf de lamp of vervang de tastschakelaars.
Dat moet prima te doen zijn als je de rest zelf al hebt uitgevoerd in huis.
En dan kan het wel met dit product? Liever geen aanpassingen aan de schakelaar/bedrading als het kan. Heb net 11 schakelaars aangepast...

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53

timovd

Voorsprong door techniek

Als je geen aanpassingen wil doen aan de het schakelmateriaal, moet je een N doortrekken en een andere Zigbee unit zoeken.
Maar is een tastschakelaar mechanisch niet het zelfde als een normale wipschakelaar? Het enige verschil t.o.v. de laatstgenoemde is dat de schakelaar weer in de zelfde positie komt. Het is geen pulsdrukker.

[ Voor 46% gewijzigd door timovd op 19-07-2023 15:17 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een elektronische tastschakelaar of gewoon een pulsdrukker?

Link naar de tastschakelaar?

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-11 21:45

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb een gewone schakelaar vervangen door een puls schakelaar (exact dezelfde serie, dus staat mooi). Vervolgens heb ik een Zigbee module in de plafonddoos onder de lamp geplaatst. Daar is wel een nul, een schakeldraad en een fase aanwezig (is tevens een centraaldoos). Ik heb twee soorten Zigbee modulen. De dimmer werkt met de puls schakelaar door de verlichting aan/uit te zetten en als je langer indrukt kun je de dim functie instellen. De andere module schakelt alleen wanneer de schakeldraad van spanning verandert. Dat is best wel slim gedaan omdat het ook met een gewone tuimelschakelaar werkt (geen puls schakelaar nodig). Via een app kun je het licht dan uitzetten terwijl de schakeldraad juist onder spanning staat. Verandering van de schakeldraad schakelt dus, niet of er spanning op staat of niet.

Theo

• DoodVuurtje
Septillion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:34:
Een elektronische tastschakelaar of gewoon een pulsdrukker?

Link naar de tastschakelaar?
Een gewone schakelaar die ipv wipt, een veertje heeft. Het schakelmechanisme is een 'gewone' schakelaar.
https://www.elektramat.nl...55-zuiver-wit-mat-012627/

Achter schakelaars met een wipje kan je genoeg modules plakken. Hier moet toch ook gewoon een module voor zijn?

• Septillion

Septillion

@DoodVuurtje Okay, wat de meeste hier pulsdrukkers noemen.

De ZBmini extreem is te gebruiken met een pulsdrukkeren zonder N. Is wel alleen schakelen.

Maar wil je wat meer opties, vooral voor dimmers, dan zou ik er zeker een N bij trekken.

• DoodVuurtje
Septillion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:15:

De ZBmini extreem is te gebruiken met een pulsdrukkeren zonder N. Is wel alleen schakelen.

Maar wil je wat meer opties, vooral voor dimmers, dan zou ik er zeker een N bij trekken.
Helder, dan ben ik geholpen. Klein formaat, en nog normale prijs ook. Hartelijk dank!

Toch grappig dat winkels zeggen het simpelweg niet te hebben, zonder een optie te bieden die het wel kan.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:15
DoodVuurtje schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:48:
[...]

En dan kan het wel met dit product? Liever geen aanpassingen aan de schakelaar/bedrading als het kan. Heb net 11 schakelaars aangepast...
Als het om enkele lampen gaat, ik had ook geen nul bij mijn schakelaars en mijn inbouwschakelaars kreeg ik niet of nauwelijks in de inbouwdoos:
Ik heb de inbouwunit in de centraaldoos geplaatst. Dan pak je de nul en fase direct uit de centraaldoos.
Lamp sluit je aan op de uitgang van de inbouwunit en de bruine en zwarte die normaal van de schakelaar rechtstreeks van naar de lamp gaan, sluit je de zwarte nu aan op de inbouwunit op de input van externe schakelaar.

Werkt bij mij prima :Y

edit: was al eerder genoemd :P

Maar let op. Er zijn schakelaars die lijken op een pulsdrukker (die moet je hebben want dan kan je ook dimmen), maar ook schakelaars die lijken op een pulsdrukker maar als wisselschakelaar werken. Die had ik ook eerst per ongeluk besteld, dus TS: eerst checken wat voor schakelaar er nu daadwerkelijk is toegepast.

[ Voor 18% gewijzigd door ybos op 20-07-2023 08:25 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:49
Septillion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:15:
Nee, een pulsdrukker houdt het contact alleen gesloten zolang je de knop vasthoudt. De schakelaars van TS houden het contact gesloten totdat je nog een keer op de knop drukt. Het is gewoon een wisselschakelaar, alleen dan één waarbij de wip altijd in dezelfde positie staat ongeacht de schakelstand.
ybos schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:23:
Maar let op. Er zijn schakelaars die lijken op een pulsdrukker (die moet je hebben want dan kan je ook dimmen), maar ook schakelaars die lijken op een pulsdrukker maar als wisselschakelaar werken. Die had ik ook eerst per ongeluk besteld, dus TS: eerst checken wat voor schakelaar er nu daadwerkelijk is toegepast.
Die heeft hij dus wél.

Maar genoeg slimme modules die gewoon werken met een wisselschakelaar dus wat dat betreft zie ik het probleem niet. Alleen zaken als "vasthouden om te dimmen" krijg je dan idd niet voor elkaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Septillion

Septillion

@Xander Ahh, okay. Scheelt, de ZBmini extreem kan zowel met puls als met continue werken.

Maar in de Zigbee wereld zijn er helaas niet heel veel modules die kunnen wisselen. En qua Zigbee dimmers ken ik er geen één die werkt met continue (normale schakelaar of dus deze tastschakelaars) :/

• DoodVuurtje
Xander schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:30:
[...]
Maar genoeg slimme modules die gewoon werken met een wisselschakelaar dus wat dat betreft zie ik het probleem niet.
Leek mij ook niet zo lastig. Maar het feit dat drie winkels zeiden dat zij geen zigbee module hadden voor achter tastschakelaar deden mij doen twijfelen.

Ik heb de ZBmini Extreme besteld. Zal laten weten of het is gelukt!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:49
DoodVuurtje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:36:
[...]

Leek mij ook niet zo lastig. Maar het feit dat drie winkels zeiden dat zij geen zigbee module hadden voor achter tastschakelaar deden mij doen twijfelen.
Wellicht dat je mensen verward met de term "tastschakelaar".

Ik krijg daar dit soort associaties bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xqf3s_GHELW-a15TA47OIMilKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F8HyOvibQqeEVxfqVPGwXhA6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6PtN_jTep_5pIy4eBp9Res3NmU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UNEk1RORzC5rIs83xRkoK52h.jpg?f=user_large

Jij hebt gewoon een (luxe) wisselschakelaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1