PC upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnitez
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-02-2024
Beste forum dwellers,

Voor mijn lieftalige echtgenote ben ik aan het kijken of een upgrade van componenten hier en daar wat performance zal verbeteren. Ze speelt van alles van Ark t/m Planet zoo. Waar de pc vooral problemen mee lijkt te krijgen is als er veel aanwezig is. Binnen planet zoo bijvoorbeeld veel gasten / dieren. Dan wordt alles heel traag.

Ik zoek?
Een mogelijke upgrade voor onderstaande lijst. Wat zal naar jullie mening de grootste upgrade zijn en waarom?

GPU: RTX 2070
CPU: AMD Ryzen 7 2700x 3.70 ghz
RAM: 32gb
MB: X470 Gaming plus (ms-27B79_

Wat is je budget?
Niet specifiek. Maar moet goedkoper blijven als een hele nieuwe pc.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, sta open voor alles.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals hierboven al aangegeven is het een pc die vooral voor gamen gebruikt zal worden, hier en daar wat office werk.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:49
Mijn eerste gedachte is de processor. Planet Zoo is best wel CPU heavy. Je zou kunnen kijken of je deze kunt vervangen voor een Ryzen 7 5800x3D. Dat is de beste gaming CPU voor het AM4 platform. Om zeker te weten dat de processor het probleem is, kun je even de CPU load per core monitoren tijdens het gamen.

Staat het spel op een SSD of nog op een langzamere HDD? Indien het laatste het geval is, zou je kunnen kijken naar een SSD. Die zijn op dit moment vrij goedkoop namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnitez
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-02-2024
lamaa1 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:58:
Mijn eerste gedachte is de processor. Planet Zoo is best wel CPU heavy. Je zou kunnen kijken of je deze kunt vervangen voor een Ryzen 7 5800x3D. Dat is de beste gaming CPU voor het AM4 platform. Om zeker te weten dat de processor het probleem is, kun je even de CPU load per core monitoren tijdens het gamen.

Staat het spel op een SSD of nog op een langzamere HDD? Indien het laatste het geval is, zou je kunnen kijken naar een SSD. Die zijn op dit moment vrij goedkoop namelijk
@lamaa1 Bedankt voor je comment, past de 5800x3D op mijn huidige MB? Ik ben daar niet helemaal in thuis.
Daarnaast draait het inderdaad op een SSD en zal ik vanavond kijken of ik een gaatje heb om de CPU load per core te monitoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Gezien de beschrijving (en eigen ervaring met vrijwel identiek presterende hardware) weet ik vrij zeker dat het inderdaad om een CPU bottleneck gaat. Controlleer vanavond wel eerst even wat de temperaturen van de CPU doen als je aan het gamen bent met bijvoorbeeld HWMonitor, ik weet namelijk niet wat jij onder "heel traag" verstaat, maar ik zou verwachten dat het met een 2700X wel speelbaar zou moeten blijven.

(Mocht dat het probleem niet zijn) dan is de 5800x3D inderdaad de beste upgrades welke je op je huidige systeem kan doen.

Het alternatief is om de CPU + moederbord + RAM te vervangen en over te gaan op AM5, maar dat geintje kost je aanzienlijk meer voor (in games) vergelijkbare performance. Die kan je in de toekomst echter wel weer upgraden, waar je met de 5800x3D het einde van je huidige systeem bereikt hebt.
Carnitez schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:06:
[...]
@lamaa1 Bedankt voor je comment, past de 5800x3D op mijn huidige MB? Ik ben daar niet helemaal in thuis.
Jazeker, alleen even de BIOS updaten voordat je de huidige er uit haalt en de nieuwe installeert: https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PLUS/support#cpu

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 19-07-2023 13:09 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken