Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In principe zal ik hem 90% van de tijd gebruiken om te gamen. Gamen doe ik op een 1080p monitor, en dat zie ik niet snel anders worden. Voornamelijk iRacing en als ik een nieuwe pc heb staat ook Forza Horizon/Motorsport op de verlanglijst. Ook nog andere games uiteraard, maar die zijn veelal ouder en eisen weinig wat betreft hardware. Wel kan het zijn dat ik nieuwe games op pc zal gaan spelen op het moment dat ik weer een krachtig systeem heb staan.
Ik zoek een pc waarmee ik momenteel maxed out kan spelen en hopelijk een jaar of 8 vooruit kan, waarbij ik dan natuurlijk langzaam richting medium settings zal verschuiven.
Ook wil ik met deze nieuwe pc de mogelijkheid hebben om voor het simracen op termijn te kunnen upgraden naar een triple-screen setup. Dit zullen dan 3 schermen met 1080p resolutie worden. Uiteraard snap ik dat daar dan een performance hit bij komt kijken en ik misschien lagere settings moet gaan gebruiken. Dit is slechts een idee voor de middellange termijn, maar de mogelijkheid wil ik wel hebben.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefste kom ik uit rond de €1.500, max €1.600. Mochten er goede argumenten zijn om voor mijn eisen wat duurder uit te komen, dan is dat niet per definitie een no-go.
Assemblage doe ik zelf, dus hier hoeft geen budget voor over te blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur heb en houd ik:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe een recht toe, recht aan game pc. Goede CPU, 1 goede GPU, genoeg RAM en een normale hoeveelheid opslagruimte (ik denk aan 2 TB genoeg te hebben).
Ook wil ik graag WIndows 11 erbij hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Oorspronkelijk heb ik altijd een voorkeur gehad voor Intel en Nvidia. Maar als de argumenten er zijn om anders te kiezen, waarom dan niet?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zwarte case, mag simpel. Hoeft geen rgb en fancy lampjes en weet ik veel wat te hebben, het ding staat toch op de grond onder m'n bureau. Belangrijker vind ik dat het allemaal koel genoeg blijft. Geen waterkoeling.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Onderstaand een paar punten/vragen die ik heb.
Dat was het voor nu volgens mij. Mochten er nog vragen bij me naar boven komen, of misschien wel naar aanleiding van reacties hier, dan laat ik het weten
En als jullie nog aanvullende vragen voor mij hebben, let me know!
In principe zal ik hem 90% van de tijd gebruiken om te gamen. Gamen doe ik op een 1080p monitor, en dat zie ik niet snel anders worden. Voornamelijk iRacing en als ik een nieuwe pc heb staat ook Forza Horizon/Motorsport op de verlanglijst. Ook nog andere games uiteraard, maar die zijn veelal ouder en eisen weinig wat betreft hardware. Wel kan het zijn dat ik nieuwe games op pc zal gaan spelen op het moment dat ik weer een krachtig systeem heb staan.
Ik zoek een pc waarmee ik momenteel maxed out kan spelen en hopelijk een jaar of 8 vooruit kan, waarbij ik dan natuurlijk langzaam richting medium settings zal verschuiven.
Ook wil ik met deze nieuwe pc de mogelijkheid hebben om voor het simracen op termijn te kunnen upgraden naar een triple-screen setup. Dit zullen dan 3 schermen met 1080p resolutie worden. Uiteraard snap ik dat daar dan een performance hit bij komt kijken en ik misschien lagere settings moet gaan gebruiken. Dit is slechts een idee voor de middellange termijn, maar de mogelijkheid wil ik wel hebben.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefste kom ik uit rond de €1.500, max €1.600. Mochten er goede argumenten zijn om voor mijn eisen wat duurder uit te komen, dan is dat niet per definitie een no-go.
Assemblage doe ik zelf, dus hier hoeft geen budget voor over te blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur heb en houd ik:
- Monitor: LG 32GN500-B
- Toetsenbord: Logitech G105 (bedraad)
- Muis: Logitech G??? (bedraad)
- Externe geluidskaart: Roland UA-22 Duo-Capture EX USB Audio interface
- Speakers: Presonus Eris E5 actieve studiomonitor (set van 2)
- Racing gear: Fanatec GT-DD Pro en CSL Pedals + LC Kit (aangesloten door middel van 1 usb-kabel)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe een recht toe, recht aan game pc. Goede CPU, 1 goede GPU, genoeg RAM en een normale hoeveelheid opslagruimte (ik denk aan 2 TB genoeg te hebben).
Ook wil ik graag WIndows 11 erbij hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Oorspronkelijk heb ik altijd een voorkeur gehad voor Intel en Nvidia. Maar als de argumenten er zijn om anders te kiezen, waarom dan niet?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zwarte case, mag simpel. Hoeft geen rgb en fancy lampjes en weet ik veel wat te hebben, het ding staat toch op de grond onder m'n bureau. Belangrijker vind ik dat het allemaal koel genoeg blijft. Geen waterkoeling.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Onderstaand een paar punten/vragen die ik heb.
- Graag hoor ik of mijn eerste idee een beetje in de goede richting zit voor mijn eisen aan een nieuwe pc.
- Valt er van het bedrag hieronder nog wat af te schaven zonder al te veel prestaties in te leveren, of is dit toch wel een bedrag waar ik aan moet gaan geloven?
- In eerste instantie zat ik te denken aan een RTX 4070. Ik kwam echter meerdere keren tegen dat Ray Tracing je niet veel oplevert en het voor hetzelfde geld een betere keuze is om voor de Radeon RX 6950 XT te gaan. Hoe denken jullie hierover?
- Ik heb in mijn opzet gekozen voor een AMD. Collega's van me zeggen dat deze wel slechtere drivers hebben dan Nvidia. Valt dit in de praktijk mee, of is het een serieuze reden om toch Nvidia te gaan overwegen?
- Is het binnen dit budget überhaupt mogelijk om een pc te bouwen die een jaar of 8 mee kan gaan, waarbij ik dan natuurlijk accepteer dat na verloop van tijd de settings teruggeschroefd moeten gaan worden?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-13600KF Boxed | € 304,18 | € 304,18 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B760 GAMING X AX | € 174,- | € 174,- |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming D 16G | € 649,- | € 649,- |
| 1 | Behuizingen | Sharkoon S25-W | € 63,95 | € 63,95 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (NL, Retail) | € 116,95 | € 116,95 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 104,70 | € 104,70 |
| 1 | Optische drives | LG GH24NSD1 | € 16,99 | € 16,99 |
| 1 | Voedingen | ASUS ROG Strix 750W Gold | € 109,- | € 109,- |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 87,89 | € 87,89 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.691,56 | ||
Dat was het voor nu volgens mij. Mochten er nog vragen bij me naar boven komen, of misschien wel naar aanleiding van reacties hier, dan laat ik het weten
En als jullie nog aanvullende vragen voor mij hebben, let me know!