Thompson's Mega verbouwing

Pagina: 1
Acties:

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:49

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Hoi klussende Tweakers!

Welkom in mijn topic waar ik om allerhande advies zal vragen en (t.z.t.) ook de voortgang van de verbouwing zal posten. Ik ben de gelukkige koper van een pand waar voorheen een winkel in heeft gezeten. Een oud (1890) vrijstaand (smalle doorgang aan beide zijdes) pand met erg mooie karakteristieke gevel, het oogt monumentaal maar dat is het gelukkig niet. I.v.m. privacy geen foto van nu, omdat het pand nogal herkenbaar is door de winkelpui met naam die er nu in zit. Ik wil de gevel gaan herstellen naar oude glorie.

Het pand is iets versimpeld een (smalle) rechthoek te noemen. Begane grond van circa 16,5mx4,5m met plafonds van ruim 3m hoog. Bovenverdieping is aan de voorzijde 3,7x4,5m met daarboven nog een vliering en achterzijde 10,0mx3,8m (3,8m geteld vanaf de 1.5m lijn i.v.m. zadeldak).
Lichtinval is zowel boven als beneden momenteel enkel aan de voor en achterkant.
De tuin circa 10,5x5m, te bereiken langs een pad aan de (rechter)zijkant van de woning.

Het pand circa 1930;
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D53ZH4G/Voorgevel1930.jpg

Een aantal van mijn wensen, ideeën, eisen so far;
  • Een mooie grote (leef)keuken met kookeiland, bij voorkeur met verbinding met de tuin
  • Een “open leefplan” beneden, niet teveel muren en deuren.
  • Een kamer-en-suite kast met (glas in lood) schuifdeuren vind ik eventueel wel mooi als “room divider”
  • Een mix van oud en natuurlijke materialen (ook vanwege uitstraling pand) en nieuw en modern.
  • Minimaal vloerverwarming, liefst van het gas af.
  • Voorkeur voor 3 slaapkamers
  • Voorkeur voor een bad op de badkamer.
Ik heb al een aantal tekeningen gemaakt, maar deze deel ik bewust nog even niet omdat ik graag zo open mogelijk ideeën van andere mensen hoor. Dit is de plattegrond om mee te spelen;

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X8BLyp3/Beneden-leeg.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rZN00ZN/Boven-leeg.jpg

Excuus het lijkt hierbij of boven en beneden even groot zijn, maar beneden is dus circa 3m langer, achterste stukje zit een plat dak op. Er kan eventueel aan de achterzijde uitgebouwd worden, zowel beneden als boven.

Het grote probleem waar ik momenteel tegenaan loop met het maken van indelingen is; wat voor design trap neem ik en waar/hoe laat ik deze boven komen. Om 3 slaapkamers en een badkamer te realiseren wordt dat volgens mij erg lastig i.c.m. de overloop. Daarnaast zou ik ook graag het trapgat willen gebruiken voor wat extra lichtinval van boven naar beneden.
Mocht iemand het gouden idee hebben dan beloon ik die met liefde en plezier met een lekker bier of wijnpakket!

Beeromaniac

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Gereserveerd voor openstaande vragen/antwoorden

Beeromaniac

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter

Beeromaniac

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-12 15:12

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

oe lange woning en maar weinig ramen aan de voorzijde. Als je hier een hal met trap gaat maken verlies je ook nog eens licht.

persoonlijk eventueel een steektrap in de woonkamer die naar boven gaat (houten vloer?)

dan eventueel de deur naar de linkse raam verplaatsen en daar een kleine gang + meterkast+ toilet

achter in het platdak zou ik dan voor een daklicht gaan + keuken.

afhankelijk van de hoogte van de ramen voor eventueel het omdraaien zodat de keuken voorin ligt en de woonkamer achter. en dan dubbele deuren.

ik zal straks een snelle schets maken. met wat ik bedoel.

edit:
- kun je in de zijkanten van het dak daklichten maken?
- zijn de wanden onderin aan de achterzijde dragend? (roomdivider)

[ Voor 9% gewijzigd door Splitinfinitive op 19-07-2023 11:00 ]

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
@Splitinfinitive
De hal wou ik waarschijnlijk 2/3 van de voorgevel laten beslaan (deur + 1 raam) en dan een glazen deur de woning in zodat hier nog zoveel mogelijk licht doorheen komt.
Het gehele pand heeft een houten verdiepingsvloer.
In het zadeldak aan de achterzijde kan ik dakramen maken.
Deur naar links of rechts verplaatsen is niet mogelijk i.v.m. de reconstructie van de oude gevel die ik wil uitvoeren.
De wandjes aan de achterzijde zijn momenteel dragend, echter is de achtergevel die gedragen wordt niet heel denderend dus dat is zeer waarschijnlijk goed op te vangen over de gehele breedte met een I/H balk waardoor deze muurtjes redelijk als niet bestaand kunnen worden beschouwd.

[ Voor 13% gewijzigd door Thompson op 19-07-2023 11:10 ]

Beeromaniac

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBFn9HNYQ6HiKLyjUmNtP4tSIl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N0TsPfCJudFkkhYOAwd4PHol.png?f=user_large

dan ben ik helaas iets te laat met lezen. was net klaar met de plattegrond.

het nadeel is dan je een vrij smalle woning hebt dus er zitten al snel haken en ogen aan voldoende licht binnen te krijgen de hal 2/3 van de gevel laten beslaan neemt veel natuurlijk licht weg.

een hal is in feite geen verplichting vanuit bouwbesluit dus je zou er ook voor kunnen kiezen om de deur gewoon de leefruimte in te laten draaien.

dan zou ik wel kiezen voor een deur met dubbele kierdichting/goed geïsoleerd. zo houd je dan ook de meeste ruimte over. al is dan wel weer vervelend met het toilet.

ik zal eens brainstormen. maar hier alvast mijn eerste opzet

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Thompson schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:09:
@Splitinfinitive
Het gehele pand heeft een houten verdiepingsvloer.
Als je de mogelijkheid hebt, verstevig deze, verzwaar en isoleer hem. Loopgeluiden zijn echt een ding bij houten vloeren, je hoort anders elk stapje wat iemand boven zet. Combineren met zwevende vloer en plafond.

[ Voor 5% gewijzigd door Navi op 19-07-2023 11:42 ]

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-12 08:33
Splitinfinitive schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:30:
[Afbeelding]

dan ben ik helaas iets te laat met lezen. was net klaar met de plattegrond.

het nadeel is dan je een vrij smalle woning hebt dus er zitten al snel haken en ogen aan voldoende licht binnen te krijgen de hal 2/3 van de gevel laten beslaan neemt veel natuurlijk licht weg.

een hal is in feite geen verplichting vanuit bouwbesluit dus je zou er ook voor kunnen kiezen om de deur gewoon de leefruimte in te laten draaien.

dan zou ik wel kiezen voor een deur met dubbele kierdichting/goed geïsoleerd. zo houd je dan ook de meeste ruimte over. al is dan wel weer vervelend met het toilet.

ik zal eens brainstormen. maar hier alvast mijn eerste opzet
Globale indeling zou ik ook zoiets doen, al zou ik persoonlijk sk1 en sk2 samenvoegen. M.i. is het met 37,5m2 (boven) gewoon niet groot genoeg voor 3 slaapkamers, een badkamer, een trapgat en een overloop. Je komt dan hoe dan ook uit op echt héle kleine kamertjes. Sk1 en sk2 zijn nu iets van 1m80 breed. Dat betekent dat je er in de lengterichting één éénpersoonsbed in kwijt kan, en verder eigenlijk niets. In de breedte past een bed namelijk niet.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

nog even tijd gevonden om de kleine aanpassing te maken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqbFGz-N8D0LKyfWxk3cvbSwDuU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4Iw3c9edREKixa3STpZIhcqv.png?f=user_large

en zoals Navi hier boven schrijft is demping een zeer goed idee

dit kan eventueel met fermacel vloerplaten worden gedaan. of met isolatie tussen de vloerbalken of een combo ervan.

fermacel heeft ook een systeem voor vloerverwarming mocht dat gewenst zijn.

als de begane grond hout is. kun je er eventueel ook voor kiezen om deze te slopen en betonvloer te storten met isolatie. of een isolatie chapé vloer.
Kurma schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Globale indeling zou ik ook zoiets doen, al zou ik persoonlijk sk1 en sk2 samenvoegen. M.i. is het met 37,5m2 (boven) gewoon niet groot genoeg voor 3 slaapkamers, een badkamer, een trapgat en een overloop. Je komt dan hoe dan ook uit op echt héle kleine kamertjes. Sk1 en sk2 zijn nu iets van 1m80 breed. Dat betekent dat je er in de lengterichting één éénpersoonsbed in kwijt kan, en verder eigenlijk niets. In de breedte past een bed namelijk niet.
eventueel een twijfelaar van 1200/1300 breed zou nog wel kunnen dan moet je alleen niet mijn postuur hebben wil je erlangs :+

een andere mogelijkheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aXu5jInS-xckQQ1sqsrBIEvgwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BCwCEX4WmRWMJda72Op9WhOw.png?f=user_large

nadeel hiervan is dat je heel veel verloren meters hebt op de verdieping

[ Voor 43% gewijzigd door Splitinfinitive op 19-07-2023 12:03 ]

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Thanks, dit is precies mijn hoop dat anderen met ideeën/tekeningen komen om zo tot veel verschillende inzichten te komen. Ik zal later deze week ook mijn eigen schets plaatsen.

Het toilet wil ik waarschijnlijk achterin de woning doen, door een uitbouw aan de achterzijde, waar ik dan ook een bijkeuken in maak waar dan ook ruimte is voor CV (evt warmtepomp), was/droog etc.
De dubbele tuindeur stond ook al op mijn tekening, leuk om te zien dat jij dat ook doet.
Het daglicht in het plat dak is ook iets waar ik aan dacht, ik weet alleen niet in hoeverre dat nog veel extra's biedt als ik daar al dubbele tuindeuren en een groot raam heb?
Het zorgt er namelijk ook wel voor dat ik daar zeker boven niks meer kan uitbouwen en is qua isolatiewaardes volgens mij ook killing.

Ergens een vide (geen bovenverdieping) was ook iets wat ik in een tekening heb proberen te verwerken, vind ik geweldig sjiek maar krijg het niet voor elkaar om de

@Navi Thanks voor de tip. Grotendeels van de tijd zal ik alleen thuis zijn dus daar zal ik niet heel veel last van hebben, maar waar mogelijk is e.e.a. qua geluidsoverdracht/last beperken natuurlijk zeer wenselijk.
Een zwevend plafond bedoel je denk ik niet een gipsplafond op raggels mee, maar echt los van de verdiepingsvloer en dus aan de muren bevestigd? Zijn daar mooie systemen voor? Het lijkt me dat dit in het midden van het plafond dan nogal snel risico op doorhangen geeft als je 4,5m wilt oversteken?

Vloer op de begane grond is beton maar die wordt er volledig uitgesloopt voor een nieuwe geïsoleerde (beton)vloer met vloerverwarming.

Een optie die ik zelf nog in overweging heb, maar ik moet e.e.a. nog goed nameten of het haalbaar is, is om van de vide boven het voorste deel een slaapvide te maken, dan heb je aan een klein kamertje met trapje genoeg aan de voorzijde om zo toch een extra "slaapkamer" te maken.

Mezelf erbij neerleggen dat ik gewoon maar 2 slaapkamers bouw zou e.e.a. natuurlijk een stuk makkelijker maken. Puur voor mijzelf heb ik het namelijk niet nodig, ik ga er in eerste instantie alleen wonen, heb wel een vriendin met kind (3 jaar) die regelmatig blijven slapen.

Beeromaniac

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mooi project! Ik kom vanuit een soortgelijk huis uit 1899 en ben nu de gelukkige bezitter van een oude school uit 1891.

In hoeverre kan je ramen maken aan de rechter zijkant? Je zegt namelijk dat je daar een pad hebt. Hiermee kan je veel licht maken in je huis, maar het is wel iets wat heel bepalend voor de inrichting van de ruimtes. En de plaatsing van je trap is erg bepalend. Ik zou dus daarmee beginnen met denken. Ik kan wel schetsen hoe mijn vorige huis eruit zag, dat was namelijk vrijwel hetzelfde als dat van jou....maar dat lukt niet zo mooi op mijn mobieltje, dus die komt later.

Qua duurzaamheid, ik zou maximaal inzetten op isolatie en van het gas af...Dit is je kans. Dat is in een oud huis best een uitdaging, zeker als je oude elementen intact wil laten. De schuiframen aan de voorkant zijn een mooi voorbeeld, zeker als je daar ook glas-in-lood wilt maken. Schuiframen met dubbelglas zijn lastig (gewicht verandert), dubbelglas met glas-in-lood is lastig (of lelijk), etc.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
KabouterSuper schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:14:
Mooi project! Ik kom vanuit een soortgelijk huis uit 1899 en ben nu de gelukkige bezitter van een oude school uit 1891.

In hoeverre kan je ramen maken aan de rechter zijkant? Je zegt namelijk dat je daar een pad hebt. Hiermee kan je veel licht maken in je huis, maar het is wel iets wat heel bepalend voor de inrichting van de ruimtes. En de plaatsing van je trap is erg bepalend. Ik zou dus daarmee beginnen met denken. Ik kan wel schetsen hoe mijn vorige huis eruit zag, dat was namelijk vrijwel hetzelfde als dat van jou....maar dat lukt niet zo mooi op mijn mobieltje, dus die komt later.

Qua duurzaamheid, ik zou maximaal inzetten op isolatie en van het gas af...Dit is je kans. Dat is in een oud huis best een uitdaging, zeker als je oude elementen intact wil laten. De schuiframen aan de voorkant zijn een mooi voorbeeld, zeker als je daar ook glas-in-lood wilt maken. Schuiframen met dubbelglas zijn lastig (gewicht verandert), dubbelglas met glas-in-lood is lastig (of lelijk), etc.
Ramen aan de rechterkant is wel mogelijk, echter kijk je daar na dat pad van een goeie meter breed op de (lelijke) zijgevel van de buren, 2 hoog.

De trap gaat inderdaad heel bepalend zijn. Ik probeer hier dus ook al op allerlei manieren speels mee om te gaan i.p.v. de standaard recht, bovenkwart of halve draai trap. Ik had zelfs al een tekening gemaakt met een trap in T vorm waarbij je aan 2 kanten boven komt.

Gaaf om te horen dat je zelf een soortgelijk project hebt gedaan, heel erg benieuwd naar je tekening!

[ Voor 3% gewijzigd door Thompson op 19-07-2023 12:41 ]

Beeromaniac

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Het toilet wil ik waarschijnlijk achterin de woning doen, door een uitbouw aan de achterzijde, waar ik dan ook een bijkeuken in maak waar dan ook ruimte is voor CV (evt warmtepomp), was/droog etc.
wanneer je dit doet zou ik er persoonlijk voor kiezen om voor toch het extra licht een daklicht te plaatsen.

qua isolatie zijn deze tegenwoordig ook in tripple glas te krijgen. En als het de op de zongevel zit ook eventueel zonwerend.

als de aanbouw er niet komt dan is het leuk als extra maar niet persee een must zeg maar.
Ergens een vide (geen bovenverdieping) was ook iets wat ik in een tekening heb proberen te verwerken, vind ik geweldig sjiek maar krijg het niet voor elkaar om de
dit zou eventueel aan de voorzijde kunnen zo kun je dan ook een trap plaatsen dan zou ik wel haast naar een wenteltrap/vrij steile 2 kwarter gaan. alleen zit je dan vrij vervelend met je indeling. ik zou dan sowiso niet voor 3 slaapkamers gaan.
Een zwevend plafond bedoel je denk ik niet een gipsplafond op raggels mee, maar echt los van de verdiepingsvloer en dus aan de muren bevestigd? Zijn daar mooie systemen voor? Het lijkt me dat dit in het midden van het plafond dan nogal snel risico op doorhangen geeft als je 4,5m wilt oversteken?
gyproc heeft systemen die met rubbers en plafond hangers werken deze hangen dan aan de balken maar zijn akoestisch losgekoppeld. op gyproc kun je het boekje met deze systemen downloaden. Ik gok dat knauf en ook andere platen bouwers dit soort boekjes hebben.

als laatste variant heb ik nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOCGIqBuJkDz8i4ZmxD4k_73Oio=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dSzzHe8Gr2ZSv67ds8OK7Xvr.png?f=user_large

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:39

macnerd

No Apples please :-)

Tekenen is niet zo mijn ding. Maar goed, ik heb wel een paar ideetjes:
- overweeg om een kamer beneden te maken die bruikbaar is als kantoor, maar ook als slaapkamer mocht dat ooit nodig zijn
- lichtstraat / dakkoepels op plat dak (wel voorzien van zonwering voor in de zomer)
- bedenk waar je de woonkamer wilt hebben: voorkant? of juist achterkant?
- ik zou een blok met badkamer, trap (recht of U-vorm), wc (onder trap) en keuken maken, met daarlangs een gang van zeker 1m (i.v.m. meubels of eventuele rolstoel in de toekomst). Dit blok zou ik denk ik ergens halverwege doen, zodat je aan de voorkant (zicht op straat) en aan de achterkant (zicht op tuin) grote ruimtes hebt.
- openslaande deuren aan de achterkant

MacNerd

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-12 17:35
Topic ga ik in de gaten houden want ik ben met eenzelfde project bezig. Misschien dan ook eigen topic maken..
KabouterSuper schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:14:

Qua duurzaamheid, ik zou maximaal inzetten op isolatie en van het gas af...Dit is je kans. Dat is in een oud huis best een uitdaging, zeker als je oude elementen intact wil laten. De schuiframen aan de voorkant zijn een mooi voorbeeld, zeker als je daar ook glas-in-lood wilt maken.
Nu ben ik ook nieuwsgierig? Wat waren jouw mogelijkheden voor muurisolatie? Wat raad jij Tompson aan?

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1899

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:11
Leuk project.
Heb je in het bestemmingsplan gekeken, past het gebruik van de begane grond voor woondoeleinden binnen de gebruiksregels?
Verder kan het pand dan wel geen monument zijn, maar de voorgevel (of het hele pand) kan wel op een andere manier beschermd zijn.

Dit kan jouw project vergunningsplichtig maken. Doe de check op het olo en informeer bij de gemeente.

De voordeur zou ik in het midden laten, daarachter een (glazen) tochtportaal. Dit aansluitend op de goede tips en tekeningen die hier al zijn geplaatst.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:30
Thompson schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:24:
[...]

Ramen aan de rechterkant is wel mogelijk, echter kijk je daar na dat pad van een goeie meter breed op de (lelijke) zijgevel van de buren, 2 hoog.
Het gaat niet om het zicht maar om licht. Dan doe je er melkglas in. Dan heb je wel licht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:31
Refrag schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:36:
Topic ga ik in de gaten houden want ik ben met eenzelfde project bezig. Misschien dan ook eigen topic maken..

[...]

Nu ben ik ook nieuwsgierig? Wat waren jouw mogelijkheden voor muurisolatie? Wat raad jij Tompson aan?
Interessant topic, deze ga ik volgen. Wij zijn bezig met een vergelijkbaar project van een pand uit 1760. Je kan overwegen om een energie advies te laten maken. Daar komt uit welke maatregelen (isolatie) je kan nemen en welke capaciteit (verwarming) je na deze maatregelen nodig hebt om je huis comfortabel te krijgen.

Wij hebben voorzetwanden met Isovlas, achterzetramen, schuimbeton en Isofoil dakisolatie genomen. Voordeur laten we voor nu wat het is, we hebben een tochtportaal genomen met dezelfde ruiten als de achterzetramen (hr++). Voor geluiddemping hebben we op de verdieping een Fermacel vloer gelegd.

Als ik kijk naar het laatste idee van @Splitinfinitive dan zou ik de slaapkamer 2 over de hele breedte van het pand doen en de gang niet zover laten doorlopen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

omdat ik het leuk vind plattegrondjes te tekenen nog een variant :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8F7VsAKV7ZHgkrYJudARDbxv6vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dEzoog0VbYZ8uOuPF8ir108p.png?f=user_large

- "voordeur" verplaatst naar de gang langs het pand er vanuit gaande dat deze rechts ligt en in jou bezit is. als ie links ligt dan is het een kwestie van spiegelen.
- volledige vide aan de voorzijde van het pand
- een "roomdivider in de vorm van de hal. wat hier wel het nadeel is is een vrij brede strook in het midden van de woning waar je wat kunst etc kwijt kan.

edit: ik zie dat ik de schacht niet door heb getekend op de 1e verdieping

edit2:

alternatieve versie van de gang waarbij de trap gedeeltelijk in de bijkeuken zit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiBuVhQArMTNsbu6RuIjKpdy1VY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tvr5pvtJspy1WSQmILS8v4ST.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Splitinfinitive op 20-07-2023 09:36 ]

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:46
Bij dit soort panden kan het heel erg lonen om iemand met verstand van zaken in te huren (architect). Het is een smal, hoog, lang pand, waarbij daglicht, en het optisch creëren van breedte je grootste uitdagingen zullen zijn.

Heb je dat overwogen?

• Toke_gt
Thompson schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:42:

Het grote probleem waar ik momenteel tegenaan loop met het maken van indelingen is; wat voor design trap neem ik en waar/hoe laat ik deze boven komen. Om 3 slaapkamers en een badkamer te realiseren wordt dat volgens mij erg lastig i.c.m. de overloop. Daarnaast zou ik ook graag het trapgat willen gebruiken voor wat extra lichtinval van boven naar beneden.
Mocht iemand het gouden idee hebben dan beloon ik die met liefde en plezier met een lekker bier of wijnpakket!
Wat een prachtig pand om terug te brengen in originele staat! Uitdagende klus.
Ik heb het idee van de vide losgelaten, omdat je jezelf daarmee eigenlijk nog meer beperkt en het niet op je oorspronkelijke wensenlijstje staat. Met een overloop met daarboven dakramen of nog liever dakkapelramen (deze steken max 60 cm omhoog) krijg je via een rechte trap beneden een enorme lichtinval. Daar ben ik op gaan voortborduren. De derde slaapkamer kan er zo ook komen, met indirect licht vanaf overloop of met ook een dakraam. Badkamer heeft genoeg ruimte voor een bad. Grote slaapkamers hebben beide direct daglicht.

Beneden heb je achter de voordeur een echte vestibule (past bij zo’n pand, vind ik), met aan de ene kant de opgang naar de trap en aan de andere kant ruimte voor jassen, tassen en andere dingen die je meteen uit je handen laat vallen als je binnenkomt.
Tussen vestibule en keuken een glazen wand, zodat je lichtinval houdt, met ook licht dat via glazen wand bij de trap naar binnenkomt. Onder de trap begint keukenwand met hoge kasten. Op het eiland koken en spoelen, dat laatst kan uiteraard ook in de keukenwand, zodat je meer werkruimte overhoudt. Aan eiland zit een tafel, die kan uiteraard ook los/elders. Het oogt wat smal op de tekening, maar de trap is daar zo hoog dat je er makkelijk onderdoor loopt zonder je hoofd te stoten.
Dan de deuren en suite, zodat je wonen en keuken kunt scheiden. 2x zodat daartussen toilet en techniek kan worden weggewerkt.
Ik heb in het woongedeelte geen rekening gehouden met de muurtjes die je daar intekende, omdat ik niet precies weet wat dat afbakent. Als het dragende muurtjes zijn, zou ik die vervangen door een balk. Is het een afbakening met bijvoorbeeld een serre, dan zou ik een uitbouw overwegen die alles rechttrekt.
(En onnodig te zeggen dat ik op geen enkele manier rekening heb gehouden met kosten, puur gekeken naar het indelen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxVTX9un49XkjywccBuhveeNdg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJ7HOoXCbWtVEmVCXlAtcoTI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srbNgP1EEaKz8QkRYH74RMfAhjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDnOUpHZSr4SE1TE58DFdz5D.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 20-07-2023 11:06 . Reden: Toilet en techniek toegevoegd ]

• KabouterSuper
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 06:59:
[...]

Het gaat niet om het zicht maar om licht. Dan doe je er melkglas in. Dan heb je wel licht.
@Thompson, zoiets zou toch cool zijn in de zijmuur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JXvmSnoe2Kz-UjgotzM1DlWS-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hw9DXT2qAh12I1MoPT8MvdLH.jpg?f=user_large

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-12 22:35
@Thompson

Hoe breed is het zijpad?

Ik vind het persoonlijk zonde om de trap helemaal vooraan te zetten, omdat je je daarmee tot een giga lange hal boven veroordeelt.

Ik zou de trap centraal in het huis zetten.
Eventueel de hoofdingang aan de zijkant van het huis maken.
De huidige voordeur vast in het kozijn zetten, of nog bruikbaar houden voor met mooi weer.

Een centrale hal in huis met een trap en vide geeft meer allure.
Zeker als je terplaatse zoveel mogelijk glas voorziet.
Je kan een groot kozijn plaatsen met voordeur en aan beide zijden glas.
Glas doortrekken in de kap, zodat je echt een glazen verbinding krijgt tussen het voor en achterhuis.

Hierdoor kun je in het voorhuis van achter (uit de hal) veel licht halen, en voor het achterhuis idem.

Eigenlijk zou je naar een architect moeten gaan voor een echt goed/gaaf plan, dat ook haalbaar is.
Op tweakers kunnen we leuk ideetjes spuien, maar dat haalt het niet bij iemand die er echt verstand van heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 20-07-2023 11:48 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-12 22:35
Splitinfinitive schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:28:
omdat ik het leuk vind plattegrondjes te tekenen nog een variant :+

[Afbeelding]

- "voordeur" verplaatst naar de gang langs het pand er vanuit gaande dat deze rechts ligt en in jou bezit is. als ie links ligt dan is het een kwestie van spiegelen.
- volledige vide aan de voorzijde van het pand
- een "roomdivider in de vorm van de hal. wat hier wel het nadeel is is een vrij brede strook in het midden van de woning waar je wat kunst etc kwijt kan.

edit: ik zie dat ik de schacht niet door heb getekend op de 1e verdieping

edit2:

alternatieve versie van de gang waarbij de trap gedeeltelijk in de bijkeuken zit

[Afbeelding]
Dit is bijna wat ik bedoel hierboven.

Maar ik zou dan de trap tegenover de deur zetten.
En dan laten uitkomen op een loopbrug. Dus de hele hal met vide.
Veel glas, en inderdaad de deur rechts.

vide in woonkamer skippen, en dan kijken of er voor (of achter) 2 slaapkamers van 2 meter breed in passen in de lengte.

De kamers worden dan 2x4 of 5 meter, maar daar is op in te richten.
Als ze maar minimaal 2 meter breed zijn, zodat een bed past.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Wow wat een boel leuke en nuttige reacties al, ik probeer ze zo goed mogelijk te beantwoorden, excuus als ik iets mis.

@Splitinfinitive Haha ja verslavend he dat tekenen. De tekening met boven een lange hal langs de zijkant ben ik niet zo'n fan van. Boven aan de voorzijde is gewoon een volledige verdieping met daarboven nog een vide van circa 1,5m (nokhoogte van het voorste deel is denk ik 7,5 á 8m) Je tekening met beneden de hal in het midden vind ik erg interessant, zoals ook door @FRANQ gesuggereerd en biedt veel nieuwe mogelijkheden qua ontwerp. Maar ik vrees dat het niet gaat lukken om de voordeur naar het pad te verplaatsen, mijn buren maken ook gebruik van dit pad namelijk en er zit een poort aan de voorzijde (het pad is wel mijn eigendom, buren hebben volledig recht van overpad). het ziet er zo uit in het pad (ik probeer binnenkort een betere foto te maken). Hier zie je overigens ook dat het voorste deel dus rechter/hoger is dan het achterste deel met zadeldak, maar ook hett achterste deel heeft boven een plafond van in de nok van zeker 3,5m.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F846wX9/Pad-naast-woning.jpg

Deze foto had ik gemaakt om te kijken hoe die boogjes zitten zodat ik daar eventueel ramen in kan maken.

Zoals @KabouterSuper en @No Hands ook aangeven, had ik inderdaad de optie van glas-in-lood of melkglas voor ramen aan de zijkant overwogen. Ik vind het alleen erg moeilijk in te schatten hoeveel licht dat zal geven doordat het pand van de buren zo dichtbij staat. Misschien eens aan de buren vragen of ik bij hen binnen mag kijken bij het raam wat zij daar hebben.

@macnerd Ik ben begin 30 dus voorlopig was ik nog niet van plan om rekening te houden met echt volledig beneden leven/wonen ;) Vooralsnog heb ik een sterke voorkeur voor keuken aan de achterzijde om verbinding met de tuin te creëren.

@Saint2Saint Gaaf! Alle tips die je eventueel hebt zijn altijd zeer welkom. Zeker qua isoleren e.d. gaat nog een behoorlijke puzzel worden. Hebben jullie gekozen voor van het gas af en een warmtepomp?

@Bas.013 Het hele pand mag gebruikt worden voor bestemming wonen. Goede tip wel om, ook al is het niet monumentaal, e.e.a. goed te checken bij het OLO. Een glazen portaal werd door mijn oom, die architect is, ook al gesuggereerd. Ik vind het alleen lastig om er een goed beeld bij te vormen, want hoe ga je dat doen met je jassen/schoenen/troepp die je normaal in een halletje hebt?

@B-lex Mijn oom is architect en denkt inderdaad goed met me mee. Ik zal spoedig zijn ontwerp (en mijn variaties daarop) delen!

@Toke_gt Hele interessante indeling, die tweedeling in de woning met daar het toilet is ineens weer een heel ander idee. Ik heb wel een voorkeur voor de keuken aan de achterkant maar daar valt e.e.a. wel in aan te passen. Ik zal deze wens ook even in de TS vermelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Thompson op 20-07-2023 12:18 ]

Beeromaniac

• KabouterSuper
  • Niet online
Refrag schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:36:

[...]

Het gaat bij mij om twee huizen. Mijn vorige huis is een huis wat in Nederland een pijpenla genoemd wordt (en redelijk lijkt op het huis van TS). Vanwege de geringe breedte van het huis en omdat het een tussenwoning was, de is muurisolatie beperkt gebleven. TS heeft een koude zijmuur, en daar zou ik zeker goed isoleren (pirplaten), ook al kost het je 20 centimeter van je ruimte.
Mijn huidige huis is een oude school met als basis twee klaslokalen van 5x8m en 6x9m. Die ruimte maakt het een stuk gemakkelijker om voorzetwanden met dikke pirplaten te maken. Ik gok dat de muren (enkelsteens + spouwtje+pir+gips) zo'n 37 cm dik zijn geworden. Aandachtspunt is dat je eventuele houten balken niet opsluit, want anders krijg je vochtproblemen bij de uiteinden van je balken.

Qua ramen, in mijn vorige huis hadden we dichtgeschroefde schuiframen met achterzetramen. We wilden de schuiframen weer werkend hebben, maar dat was eigenlijk heel veel werk. Daarbij moesten de achterzetramen dan weg (want anders kan je de ramen niet openen) en konden we er geen dubbelglas in maken (want het gewicht van schuiframen moet afgesteld zijn op de contragewichten). We hebben daarom het geheel te vervangen met nieuwe kozijnen en dubbelglas en een vers schuifmechanisme (met een veer in plaats van contragewichten). Let hierbij op dat schuiframen (veel) meer geluid doorgeven. De bovenramen hebben we zelf een kozijn ontworpen waarbij het glas-in-lood-enkelglas aan de buitenkant zat, dan een spouw met luchtgaten, en dan dubbelglas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTVV1V0-owWGroY5SceKpp_8ipE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poRXkeUX9Obn6LY76sKawNjh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fc1Zy0RgzucNHnj4nN6IrRWTZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpLtDoYaju4N3g0X1hWIt3WB.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn huidige huis is een gemeentelijk monument met enkelglas wat we niet mogen aanpassen. Daarbij beginnen de twee grootste ramen op 2 meter hoogte (en eindigen op 4 meter hoogte). Kortom, schuiframen met dubbelglas is onmogelijk en onhandig. We hebben daarom de meeste (schuif)ramen dichtgemaakt en geisoleerd met isolatiematerial (buisjes van schuim), tochtstrips en kit. We zijn nog aan het kijken naar achterzetramen.
We hebben wel één raam gerenoveerd. Het is een ouderwets klapraam wat vastgeschroefd en ditchtgekit zat. Het was te cool, dus we hebben dit raam in ere hersteld. Qua isolatie is het dramatisch, omdat het aan alle kanten tocht. Dit moet ik in het najaar gaan verbeteren, maar we zijn wel erg blij dat we dit raam hebben kunnen redden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw3viLSNAyVBxn1JQzKTC7OT-3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwQeLd5g47x1fwoCRdQFTvjr.jpg?f=fotoalbum_large

Verder, in mijn huidige huis hebben we sinds kort geen gas meer (ondanks dat het huis zo'n 300m2 is en er veel enkelglas in zit). Mijn advies zou zijn om in elk geval een inductiefornuis aansluiting voor te bereiden (3 fasen als het even kan) en te investeren in vloerverwarming en/of ultv.

Tenslotte, bij zo'n renovatie loont het om een warmtecamera te kopen. Het kost wel wat, maar je isolatie-werk wordt er een stuk effectiever door. Je kunt namelijk zien wat je doet, elk spleetje wat je open laat, zie je gelijk. Zodra de gipsplaat op de muur zit, kan je niets meer aan de isolatie doen.

[ Voor 14% gewijzigd door KabouterSuper op 20-07-2023 13:42 ]

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:39

macnerd

No Apples please :-)

Thompson schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:12:
@macnerd Ik ben begin 30 dus voorlopig was ik nog niet van plan om rekening te houden met echt volledig beneden leven/wonen ;) Vooralsnog heb ik een sterke voorkeur voor keuken aan de achterzijde om verbinding met de tuin te creëren.
Ik zei dit:
- overweeg om een kamer beneden te maken die bruikbaar is als kantoor, maar ook als slaapkamer mocht dat ooit nodig zijn
Je hebt nu de mogelijkheid om er een extra kamer te maken. Of je die als slaapkamer, kantoor, hobbyruimte of opslagruimte gebruikt is aan jou.

Naast dat dit voor jou handig kan zijn (bv als thuiskantoor), biedt dit een voordeel bij verkoop: mensen kunnen dan eventueel ook volledig beneden wonen. Als je de woonkamer voor wilt hebben, en de keuken achter, zou ik zo'n kamer maken met een lichtkoepel erboven (met zonnewering voor de zomer) - anders heb je daar geen netuurlijk licht. Ook leuk om naar de sterren te kunnen kijken overigens,

Ik zou dan deze indeling voorstellen (van voor naar achter):
- hal + woonkamer
- trap
- badkamer (met 1e verdieping erboven)
- extra kamer (met plat dak en lichtkoepel)
- (bijkeuken voor wasmachine/droger etc)
- keuken

MacNerd

• Toke_gt

@Toke_gt Hele interessante indeling, die tweedeling in de woning met daar het toilet is ineens weer een heel ander idee. Ik heb wel een voorkeur voor de keuken aan de achterkant maar daar valt e.e.a. wel in aan te passen. Ik zal deze wens ook even in de TS vermelden.
Je kunt het makkelijk verticaal spiegelen, inclusief trap naar achterzijde. Dan krijg je aan voorzijde brede woonkamer direct achter de vestibule. Heb je niet te veel inkijk en toch daglicht.
Hoe kijk je naar die kamerindeling boven?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-12 12:26

Qwerty-273

Meukposter

Je geeft aan 3 slaapkamers te willen, je woont nog alleen maar hebt wel een vriendin met klein kind die regelmatig blijven logeren. De enige realistische optie voor 3 slaapkamers wordt al snel achter elkaar (dus dat je door de ene slaapkamer naar de volgende moet lopen). Dat is de constructie die ik het meeste heb terug gezien in vergelijkbare smalle lange bovenverdiepingen, waar het zonde is om ruimte te verspillen aan een gang. Het is mogelijk maar verre van ideaal natuurlijk.

Andere optie zou kunnen zijn om twee minimalistische trappen naar boven te maken. De ene een standaard rechte trap die uitkomt in de kamer aan de voorkant, de andere een wenteltrap in het midden van het huis om ruimte te besparen. Bij de wenteltrap zou je eventueel ook ramen in de muren kunnen plaatsen voor extra lichtinval. Al zou je moeten kijken hoeveel licht er inderdaad valt aan die kant van het huis. Of twee trappen (en dus twee losse bovenruimtes) handig is, dat is een persoonlijke keuze. Je zou daarmee wel een werk/hobby ruimte hebben die niet tussen je slaapkamers ligt. Je kan er dan bijvoorbeeld mensen ontvangen die je bij de voordeur direct naar boven begeleid. Of als aparte slaapkamer voor gasten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8l7pZ7AV_yQA0a0K0bE7ZrYFoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dItQxmEpMSigzK9IEgEOInyA.jpg?f=fotoalbum_large
Een beetje vergelijkbaar als wat Splitinfinitive ook neerzet in 1 van de tekeningen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFzPdb9tKoJlCbsYRQH-OvP4Zco=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dRoux1cqwXEqULEUVLcjo0y0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShQ2vozsRXZt2-nV2qrEq4VYGmw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YIGc6h5C2Fvmgw5tlXekq7LW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtAnKV83ZkPP4K9z1-RaInP8V4A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iDizDSfRXro5cyrqo2ggkpBa.png?f=fotoalbum_tile

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:01:
Andere optie zou kunnen zijn om twee minimalistische trappen naar boven te maken.
Hmm de optie van twee trappen naar boven had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht.
Ik zat ook met de overweging om de grote slaapkamer een badkamer-en-suite te geven. Als je die kamer dan ook een privétrap naar boven geeft kun je ineens weer heel veel spelen met je indeling.

Iets wat ik, gezien de uitstraling van het pand, graag wil bereiken is dat het pand niet alleen van buiten bijzonder/luxe aanvoelt maar ook binnenin. 2 trappen naar boven kan dat gevoel ook zeker geven.
Een wenteltrap ben ik verder geen fan van, ik loop er altijd zo onhandig op, maar dat ligt wellicht meer aan mijn eigen motoriek 8)7

Beeromaniac

• Toke_gt
Thompson schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:11:
[...]
Hmm de optie van twee trappen naar boven had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht.
Ik zat ook met de overweging om de grote slaapkamer een badkamer-en-suite te geven. Als je die kamer dan ook een privétrap naar boven geeft kun je ineens weer heel veel spelen met je indeling.
Klinkt leuk en origineel, maar hou wel ook het praktische voor ogen. Voorbeeldje: jij en vriendin op slaapkamer via trap 1, kind via trap 2. Kind heeft naar gedroomd en wordt huilend wakker. Trap op/trap af? Of toch een ruimteverslindende verbinding houden?
Verder vind ik open ruimtes onder trappen altijd wat ongedefinieerd. Het is het altijd net niet, je zet er geen bank of keuken onder. Dus met twee trappen in een relatief smal huis, verlies je nogal wat ruimte.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Toke_gt schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:43:
[...]

Klinkt leuk en origineel, maar hou wel ook het praktische voor ogen. Voorbeeldje: jij en vriendin op slaapkamer via trap 1, kind via trap 2. Kind heeft naar gedroomd en wordt huilend wakker. Trap op/trap af? Of toch een ruimteverslindende verbinding houden?
Verder vind ik open ruimtes onder trappen altijd wat ondefinieerd. Het is het altijd net niet, je zet er geen bank of keuken onder. Dus met twee trappen in een relatief smal huis, verlies je nogal wat ruimte.
Ai ja zeer valide punt, dat krijg ik er bij mijn vriendin inderdaad never te nimmer doorheen dat de kleine trap af, heel het huis door, trap op moet.

Beeromaniac

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:31
Wat ik mis en waarvan ik denk dat het belangrijk is om rekening mee te houden is bergruimte. Als je zelf gaat verbouwen heb je straks een bulk gereedschap die je ergens op wil bergen. Maar ook winter en/of zomerspeelgoed en andere meuk zoals kerstballen wil je goed op kunnen bergen. Nu is je kans om daarover na te denken in (bijvoorbeeld) een trapkast of op een steekzolder o.i.d.

In ons vorige huis hadden we bijna geen bergruimte en dat was echt een gemis.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:48

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op de website van deze lokale stichting die oude panden opknapt en verhuurt, kun je wellicht wat inspiratie opdoen voor het praktisch inrichten van oude smalle huizen. Zie bijvoorbeeld de indeling van dit huis:

Afbeeldingslocatie: https://www.diogenes-leiden.nl/wp-content/uploads/Ni070.jpg
Kurma schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:56:
Sk1 en sk2 zijn nu iets van 1m80 breed. Dat betekent dat je er in de lengterichting één éénpersoonsbed in kwijt kan, en verder eigenlijk niets. In de breedte past een bed namelijk niet.
De verdieping is 4,40m breed. Die 3,80m in de tekening is gemeten op 1,5m hoogte. Daar past dus prima een bed in de breedte. Tenzij je een stapelbed bedoelt :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Saint2Saint schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:12:
Wat ik mis en waarvan ik denk dat het belangrijk is om rekening mee te houden is bergruimte. Als je zelf gaat verbouwen heb je straks een bulk gereedschap die je ergens op wil bergen. Maar ook winter en/of zomerspeelgoed en andere meuk zoals kerstballen wil je goed op kunnen bergen. Nu is je kans om daarover na te denken in (bijvoorbeeld) een trapkast of op een steekzolder o.i.d.

In ons vorige huis hadden we bijna geen bergruimte en dat was echt een gemis.
Het achterste deel met zadeldak heeft een vrij hoge nok, alles wat ik in dat deel dus geen opengewerkt plafond geef (bijv badkamer) krijgt er een steekzolder boven. In mijn eigen tekeningen (deel ik van 't weekend!) heb ik ook nog wat meer bergruimte ingericht op de begane grond.

Beeromaniac

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:45
Hoe zit het eigenlijk met de constructie van zo'n oud pand ? Ben ik altijd al benieuwd naar.

Moet je ook de fundering aanpakken? Zijn sommige elementen in de tijd niet helemaal vergaan waardoor ze geen stevigheid meer bieden?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-12 13:32
Er mist een beetje context. Hoe ziet het pand er nu van binnen uit? Zijn er nog orginele elementen of is alles al kaal? Zijn er nog inpandige draagmuren?
Persoonlijk zou ik een zoveel mogelijk orginele indeling behouden.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
huppelepups schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:22:
Er mist een beetje context. Hoe ziet het pand er nu van binnen uit? Zijn er nog orginele elementen of is alles al kaal? Zijn er nog inpandige draagmuren?
Persoonlijk zou ik een zoveel mogelijk orginele indeling behouden.
Haha dat mist omdat het er eigenlijk niet is. Beneden zit nu een ouderwets winkeltje en boven is eigenlijk nooit echt gebruikt, een veredelde opslag. Vrijwel geheel opengewerkt allemaal dus. Ik ga a.s. donderdag nog een keer langs bij het pand dan zal ik wat foto's maken voor meer duiding.

Beeromaniac

• Toke_gt
Thompson schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:14:
[...]

Haha dat mist omdat het er eigenlijk niet is. Beneden zit nu een ouderwets winkeltje en boven is eigenlijk nooit echt gebruikt, een veredelde opslag. Vrijwel geheel opengewerkt allemaal dus. Ik ga a.s. donderdag nog een keer langs bij het pand dan zal ik wat foto's maken voor meer duiding.
Ik ben vooral benieuwd waar draagmuren zitten. Best handig om die als basis te houden, scheelt je enorm in de kosten.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Toke_gt schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:45:
[...]

Ik ben vooral benieuwd waar draagmuren zitten. Best handig om die als basis te houden, scheelt je enorm in de kosten.
Zie de schetsen in de topicstart, dat is alles wat er staat en dat is ook dragend, waarbij hetgeen wat de muurtjes "binnenin" nog dragen vrij weinig is, dat is gemakkelijk/goedkoop op te vangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Thompson op 21-07-2023 19:26 ]

Beeromaniac

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Hierbij dan wat meer een eerste echte update vanuit mijn kant, mijn eerste paar tekeningen/schetsen/ideeën.
Waar mogelijk heb ik mijn gedachtegang en positieve/negatieve aspecten bij elke tekening gezet zodat mensen daar gerichter op kunnen schieten, misschien doe ik ergens wel verkeerde aannames op schat ik iets verkeerd in.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PMJ7pHC/M25-Beneden-Ontwerp-1.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fkKVWK6/M25-Boven-Ontwerp-1.jpg

Wederom excuus e.e.a. niet helemaal goed in verhouding, ben daar niet zo handig in.
Dit was een van de allereerste ontwerpen met wat tips van mijn oom (die architect is).
Opvallende zaken zijn de schuine hal voorin, die van glas is. De "other" is een vide. En de kamer-en-suite kast die ik mooi vind erin met daar deels de trap over/in verwerkt.
Waar ik geen fan van was bij deze is de voor mijn gevoel vreemde hal/toilet achterin, zoiets voelt nuttiger bij een keuken (/bijkeuken). De bovenverdieping waren toch nog "gewoon" 2 grote slaapkamers en de badkamer.

Vervolgens ben ik zelf nog wat meer gaan spelen, ik kwam de hele tijd in de knoop door die kamer-en-suite kast en ik wou toch liever de keuken aan de achterkant i.v.m. verbinding met de tuin. Dus toen kwam ik hier op uit;

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bH76vj5/M25-Beneden-Ontwerp-2.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cCFRym1/M25-Boven-Ontwerp-2.jpg

Keuken verplaatst, een halve draai bordestrap (lijkt me mooi) en mogelijk een slaapkamer d.m.v. een slaapvide. Tevens dus een grotere hal/bijkeuken achter waar eventueel ook apparatuur van de warmtepomp zou kunnen staan. Alles "nat" zit zo ook achter in het huis qua aanleg/bouw.

En toen had ik door gewoon door 100'en foto's op internet heen te klikken en mede door inspiratie in dit topic (thanks @macnerd wellicht toch een (slaap)kamer beneden) ineens dit idee;

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qycDqhJ/M25-Beneden-Ontwerp-3.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FVKvKrS/M25-Boven-Ontwerp-3.jpg

Boven de eettafel is dus opengewerkt tot de nok, vide met TV zithoek boven de keuken met een aparte trap (dit kan evt ook alsnog een slaapkamer worden en dan geen extra kamer beneden, en daar de zithoek).
Vanuit de hal voor een tweede trap naar boven en daar 2 slaapkamers met een klein badkamertje of enkel WC. Badkamer beneden achter nieuw aangebouwd, heb nu ook een badkamer beneden en heb daar eigenlijk niet zo'n moeite mee.

Heel erg benieuwd wat je op/aanmerkingen hier op zijn. Wat vind je een goed idee wat is absoluut waardeloos? Zie ik cruciale zaken over het hoofd?

Offtopic; Ik ga in dit topic waarschijnlijk nog vaak zat plaatjes posten. Wat is een goede site om deze te hosten, bij voorkeur gelijk met goede resizing/BB codes etc er al bij, ik ben niet echt handig daarmee.

Beeromaniac

• Ernemmer
  • Niet online
Vergeet je technische ruimte niet in de plattegrond te zetten.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Ernemmer schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:59:
Vergeet je technische ruimte niet in de plattegrond te zetten.
Ja dat is dus iets waarvan ik niet goed weet hoeveel ruimte ik daarvoor moet reserveren en wat eventuele beperkingen daarin zijn. Ik heb bijvoorbeeld in de bovenstaande tekeningen doorgaans wel ergens ruimte in de hal, onder de trap of op de verdieping boven de badkamer; maar ik weet niet in hoeverre het erg lastig wordt om daar iets te plaatsen.

Beeromaniac

• Ernemmer
  • Niet online
Ga je nog isolerende voorzetwanden gebruiken? Dat kost je ook weer 10-15 cm

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Ernemmer schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:14:
Ga je nog isoleren voorzetwanden gebruiken? Dat kost je ook weer 10-15 cm
Uiteraard ga ik dat nog doen, daar is in de maatvoering al rekening mee gehouden, heb alle ruimtes in de tekeningen al net iets kleiner gemaakt dan de realiteit. Zodra ik weet hoe ik het qua indeling wil gaan doen ga ik e.e.a. een stuk nauwkeurig tekenen (of laten tekenen zelfs).

Beeromaniac

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zie een aantal mensen worstelen met vensterglas; er is tegenwoordig ook een goede versie vacuümglas verkrijgbaar (levensduur zo'n 50 jaar). Dat isoleert bijna net zo goed als HR+++ glas en het grote voordeel is dat het maar zo'n 7 mm dik is. Dat is over het algemeen inpasbaar in de bestaande kozijnen door het oude glas er uit te halen, de sponning wat te verdiepen en daarna het vacuümglas te plaatsen. Bij restauraties van (rijks)monumenten wordt dit al regelmatig toegepast. Het is wel wat duurder dan dubbel of triple glas.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Toke_gt
Probeer rekening te houden met leidingen/afvoer tussen de twee verdiepingen. Een badkamer boven een woonkamer is niet zo logisch, want dan moet alles in plafond worden weggewerkt. Badkamer boven toilet/keuken vergemakkelijkt dat.
Ik vind je idee van een open ruimte midden in huis wel erg origineel, zeker omdat je dan met dakramen mooie lichtinval creëert. Ik wil alleen niet weten wat dat met je energierekening doet. En het neemt erg veel ruimte weg die je best goed zou kunnen gebruiken. Misschien bereik je met de helft van de open ruimte, in combinatie met trap, ook al dat ruimtelijke effect (en dan bijvoorbeeld het eiland onder het dichte deel, wat dan met 3 meter hoog nog altijd heel open is.

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-12 17:35
Goh, wel creatief bedacht maar niet altijd in positieve zin. Jij hebt trouwens een uitbouw bedacht dat stond niet in onze opdracht.
Zonder specifiek te zijn zou ik de m2 benutten en niet te veel willen. Geen kleine hokkerige kamertjes, meer zoals toke-gt eeder had voorgesteld.
Jouw idee van balkon deed mij aan dit huis denken die ik bijna had gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/174/153/407_1080x720.jpg
https://www.funda.nl/42198014

[ Voor 10% gewijzigd door Refrag op 22-07-2023 21:53 ]

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1899

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:07
Ik heb ook even zitten puzzelen met je indeling en hierbij ook een idee om het in te richten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mq06Rf0JewgzBKBupKvAIs4HOe0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3UsdzCw7O69ufubrzZl3ldK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To1ysNrafVToe7MyBGIe_ofLDpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcIbroKMhN5JEJdrC8ob7IBn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0EjA2rKXkzViHH5dMkPXsc1qBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvDQ079e3tuhWcIjlvNVNHBy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xf3fSamUqSKZYmM54pAWhovUeBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rm2kIwtMPZz8AaD0jEwYDzZW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ByRC0BPvruE4bRdwF1Bm2eqSxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIDY70SAhUKTkBPUwsCZqbEN.jpg?f=fotoalbum_tile

Beide toiletten op de BG als de 1ste zitten zo boven elkaar dus dat is makkelijk met afvoer, en de badkamer naast het toilet. Zowel beneden als boven is er ruimte voor techniek of eventueel bergruimte. Ik heb ervoor gekozen om aan de voorkant een soort van Hal te maken waarbij er wel 2 inkijkjes zijn naar de woonkamer voor licht inval. En op deze manier loop je niet direct tegen een dichte muur bij binnenkomst. En wie weet een mooie plek voor een bio-ethanol/waterdamp haard.

Als je de kamer binnenkomt zie je meteen je volledige 16m aan diepte, als je daar aan de muur wat leuks doet zal dat zeker een wow geven.

Geen echt eiland in de keuken maar op deze manier denk ik net zo groot's qua gevoel.

en boven helaas maar 2 kamers, maar wel ruimte voor je wasmachine/droger.

• KabouterSuper
  • Niet online
Thompson schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:05:
[...]

Ja dat is dus iets waarvan ik niet goed weet hoeveel ruimte ik daarvoor moet reserveren en wat eventuele beperkingen daarin zijn. Ik heb bijvoorbeeld in de bovenstaande tekeningen doorgaans wel ergens ruimte in de hal, onder de trap of op de verdieping boven de badkamer; maar ik weet niet in hoeverre het erg lastig wordt om daar iets te plaatsen.
Een warmtepomp met boilervat is best groot en zwaar. In mijn geval:
Binnenunit h*b*d=100*80*50cm aan de muur,
Boilervat h*b*d=220*100*100cm, 350kg op de grond,
Buitenunit h*b*d=120*100*60cm, 150kg buiten.
Ik zou een royale aparte technische ruimte maken evt met een extra balk voor het gewicht. Je wilt niet uitsluiten dat er een warmtepomp ergens komt. Voordeel van een technische ruimte is dat er geen ramen nodig zijn. Alle binnen-onderdelen zijn naar boven te tillen, maar een boilervat is wel bruut groot.

Ik vind open ruimtes enorm gaaf, maar besef dat het wel lastiger is om je huis te verkopen; niet iedereen vindt het mooi/handig. Daarbij vreet het m2 en met een prijs van 3500-per m2 kost een gat van 4*2m je 27.000,- op de verkoopprijs van je huis.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-12 17:43
Mooi huis en ook al mooie plannen langs zien komen. Mijn ervaring is dat je bij dit soort uitdagende opdrachten er altijd soms even afstand van moet nemen. Even laten liggen, in de tussentijd inspiratie opdoen om vervolgens met een frisse blik weer een nieuw plan te maken. Kunst is het om niet teveel te willen te zorgen dat de dingen die belangrijk zijn goed uitgewerkt worden en alles in balans is met elkaar.

Onderstaand nog even een invalshoek met misschien een meer modernere/luxe insteek voor het interieur. Ramen en deuren heb ik voor het gemak niet getekend en laat ik aan je eigen fantasie over. Hetzelfde geldt voor de afmetingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAmLYBodSNdYHqAh7kikajVsr9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sklgTOnyLAmeXt9rigz7Rsn9.png?f=fotoalbum_large

Begane grond (links) is stiekem toch voorzien van een entree aan de zijkant. Hier is een portiek getekend om iets meer ruimte te creëren voor bezoekers. Tegenover de portiek kan men het toilet plaatsen en is er nog ruimte over voor een technische ruimte en eventueel opslag/wasmachine/droger. Via taatsdeuren kan men vanuit de hal naar de woonkamer en woonkeuken gaan. Beiden zijn voorzien van een trap naar de eerste verdieping.

Via beide trappen komt men op de twee overlopen op de verdieping. De overlopen bestaat een grote vide met een loopbrug. De nok is voorzien van een lichtstraat. Tussen de overloop bevindt zich een ruime badkamer met twee ingangen. Eventueel kan je deze voorzien van een lichtstraat in de nok. Aan de voorzijde bevind zich één slaapkamer en aan de achterzijde twee. Wel zal op de verdieping moeten uitbouwen aan de achterzijde omdat de twee vides wel wat ruimte innemen. Uiteraard kan je ook kiezen voor één kamer en later eventueel nog uitbouwen. Het laten vervallen van één vide om te kiezen voor een ruimte besparende trap is ook nog een optie.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
1107972 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:49:
Mijn ervaring is dat je bij dit soort uitdagende opdrachten er altijd soms even afstand van moet nemen. Even laten liggen, in de tussentijd inspiratie opdoen om vervolgens met een frisse blik weer een nieuw plan te maken.
Helemaal waar! Met dank aan alle input hier op Tweakers heb ik al weer veel nieuwe inspiratie gekregen en ik overleg ook regelmatig met familie en vrienden over ideeën. Elke keer dat je dan even afstand neemt en weer terugkomt helpt het weer om een goed beeld te schetsen. Ik heb gelukkig nog wel even de tijd voor ik definitieve keuzes moet gaan maken over het ontwerp.

Nu bij jouw tekening ook, iets wat ik nog niet eerder had gezien/gehoord; de badkamer in het midden en dan met 2 deuren. Biedt ook weer andere design mogelijkheden d:)b

Zoals ik volgens mij had vermeld ga ik a.s. donderdag naar de woning om met de verkopers de overdracht te bespreken, dan kan ik ook op m'n gemak wat meer foto's maken, zaken opmeten e.d. Op de Funda tekeningen is niet altijd even duidelijk of iets een binnen of buiten maat is en dat is natuurlijk wel cruciaal, 20cm in de breedte kan niet het verschil maken tussen wel of niet een bed kunnen plaatsen in een kleine slaapkamer. Mijn vriendin is vanaf zaterdag met vakantie dus dan heb ik volop tijd om weer meer met ontwerpen te gaan stoeien.

Ik ga intussen ook eens de vele warmtepomp topics op Tweakers doorbladeren, wat een overload aan informatie is dat zeg! Geen idee waar ik moet beginnen om een goede keus te maken 8)7

Beeromaniac

• 1107972
Vergeet ook niet om hoogte maten te meten. Op basis van de foto in de openingspost vermoed ik dat je vrij hoge plafonds hebt. Met name de ruimtes aan de voorzijde. Dit kan mogelijk betekenen dat je ook meer ruimte voor een fatsoenlijke trap moet reserveren.

PS, nog even out of de box en afhankelijk van of je voldoende hoogte heb zou je ook mogelijk aan de voorzijde twee slaapkamers boven elkaar kunnen realiseren waarbij je tussen de vloer en de gevel een vide maakt over de gehele hoogte. 8)7

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
1107972 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:00:
Vergeet ook niet om hoogte maten te meten. Op basis van de foto in de openingspost vermoed ik dat je vrij hoge plafonds hebt. Met name de ruimtes aan de voorzijde. Dit kan mogelijk betekenen dat je ook meer ruimte voor een fatsoenlijke trap moet reserveren.

PS, nog even out of de box en afhankelijk van of je voldoende hoogte heb zou je ook mogelijk aan de voorzijde twee slaapkamers boven elkaar kunnen realiseren waarbij je tussen de vloer en de gevel een vide maakt over de gehele hoogte. 8)7
Klopt de plafonds zijn overal vrij hoog maar heb ik nu geen exacte maten van, dat is zeker iets wat ik ga opmeten. Ook de precieze locaties van de ramen boven aan de voorzijde is vrij belangrijk voor de indeling en weet ik nu niet goed genoeg.

Ik begrijp nog niet helemaal hoe je het bedoelt met een vide over de gehele hoogte met twee slaapkamers boven elkaar? Een slaapvide op de 2e verdieping (te bereiken vanuit het kleine kamertje, tekening rechtsonder) is inderdaad wel iets wat ik overweeg, maar dus inderdaad ook beter moet meten of dat haalbaar is.

Beeromaniac

• 1107972
Even snel iets in paint gemaakt voor de beeldvorming.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen omdat je juist bij dit soort huizen de hoge plafonds wil houden. Maar wie weet brengt dit jou wel op een idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbZplv8TxXHJoBLcEvktQ1CYpoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z7kvzmd2K4a7qEePutyfAS9J.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door 1107972 op 24-07-2023 10:58 ]

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
1107972 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:56:
Even snel iets in paint gemaakt voor de beeldvorming.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen omdat je juist bij dit soort huizen de hoge plafonds wil houden. Maar wie weet brengt dit jou wel op een idee.

[Afbeelding]
Ah op die manier, die dubbele vide spreekt me niet meteen aan maar in het voorste deel de plafondhoogte aanpassen biedt ook wel weer mogelijkheden inderdaad. Ik weet alleen niet wat dat qua gedoe en kosten met zich mee gaat brengen maar dat kan mijn oom wel voor me uitrekenen. Goeie tip om eens naar te kijken d:)b

Beeromaniac

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17
Misschien een zinloos idee, maar kun je niet nog een extra ruimte maken deels in de grond als zijnde soutterain? Dat je daar twee slaapkamers kwijt kunt? En dan heb je daarna gewoon B.G.G. en de 1e verdieping.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
De deur tussen hal en woonkamer draait de hal in? Dat voelt erg raar.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
Een glazen portaal werd door mijn oom, die architect is, ook al gesuggereerd. Ik vind het alleen lastig om er een goed beeld bij te vormen, want hoe ga je dat doen met je jassen/schoenen/troepp die je normaal in een halletje hebt?
Het kan veel schelen om rond ooghoogte een baan folie op het glas te plakken (van 50-70 cm hoog ofzo?) om het mat te maken. Zo doen ze dat bij mij op kantoor. Visueel veel licht, maar als je er langs loopt kijk je niet meteen iedereen recht in het gezicht.

Eventueel onderaan ook een stukje als je daar de schoenen en zo(oi) aan het zicht wilt onttrekken.

• Toke_gt
In jouw eigen schetsen valt me op dat je de voor- en achterkant gebruikt voor hal, bijkeuken, entree, kantoor. Realiseer je dat je daarmee veel licht uit het middendeel wegneemt. Omdat het huis nogal diep is, kan een mooie binnenruimte daardoor toch veranderen in een donker hol, zeker als je niet kiest voor een open middenruimte met licht door de dakramen (maar daarmee beperk je de mogelijkheden boven). Mij bekruipt het gevoel dat je te veel wilt, of dat je gedachten nog alle kanten op schieten. Probeer dat eerst af te bakenen. Wat wil je nu echt? Een open keukenruimte aan de achterzijde (dan niet daar toilet en hal/bijkeuken intekenen). Is de derde kamer bedoeld als kantoor, of logeerkamer, speelkamer, rommelkamer met bergruimte? Wil je een kantoor of is een open werkruimte ook goed?

Ik zag al het advies voor een architect voorbijkomen, dat vind ik in jouw situatie helemaal geen gek idee. Maar ook dan wil zo iemand je verlanglijstje met prioritering zien. Dus begin daar eens mee?

Tot slot: maak het relatief. Het is een prachtig huis, maar qua breedte op begane grond niet groter dan een standaard rijtjeshuis. Daar passen geen twee trappen in zonder heel veel concessies te doen aan woonruimte. Dus hou het bij de basics en zoek het bijzondere/luxe in de uitvoering met bijv een designkeuken en designtrap. Een uitbouw zou ik ook niet doen, om de tuin niet veel te klein te maken. Dan eerder een tuinhuis achterin de tuin dat dienst kan doen als kantoor maar ook als tuinkamer.

Ik ga nog even een nieuwe schets voor je maken, gebaseerd op input die anderen gaven.

[ Voor 1% gewijzigd door Toke_gt op 24-07-2023 21:57 . Reden: Vergelijking afmeting aangepast. ]

• 1107972
Durf het bijna niet meer te posten na de reactie van @Toke_gt maar wilde het je toch niet onthouden.Want ik grote lijnen ben ik het wel eens met de opmerking van Toke_gt. Ook wat betreft de twee trappen.

Toch nog een voorstel die qua haalbaarheid iets praktischer en minder ingrijpend is. De uitbouw aan de achterzijde voor een 3e slaapkamer kan je ook nog in een later stadium uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76kz5I4F0DszHvWMKElOJKhGCz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OhYZsBLe5fRzYIfHHCJFciHZ.png?f=fotoalbum_large

PS1: hou er rekening mee dat de meterkast maximaal 3m vanaf de voordeur mag zitten en vanuit de hal bereikbaar moet zijn.
PS2: voor het naar binnen halen van daglicht zou je ook nog een solartube kunnen gebruiken.

• Toke_gt
Ben ik weer. Ik heb een op het oog simpele indeling voor je gemaakt, met toch wat blikvangers. De trap als grootste eyecatcher middenin, met daarnaast een vide, waarmee daglicht door dakramen midden in je huis komt. Trap is als grap zowel vanuit keuken als woongedeelte bereikbaar, maar je kan ook gewoon door de dubbele deuren aan de andere zijde van de trap, waar ook toilet is weggewerkt. Toilet zit onder badkamer boven, techniek zit weggewerkt in keukenwand en zit onder de technische ruimte annex wasruimte boven. Afvoer daarvan kan ook via die ruimte in de keukenwand (achter een kastdeur). Eventueel kun je ook bergruimte aan woonzijde creëren onder de trap en de toiletruimte smaller maken. Meterkast zit in de vestibule.

Boven twee grote slaapkamers, eventueel te splitsen in een kamer en een open ruimte ervoor met een werkplek. Langs de lange wand met beperkte hoogte kun je veel bergruimte maken in kasten op maat. Wassuite :-) en techniek bijeen, en grenzend aan grote slaapkamer de badkamer. Kun je eventueel ook vanuit slaapkamer bereikbaar maken. Ik zou zelf die vliering openmaken en een mooi puntdak in de slaapkamer maken, maar ik weet natuurlijk niet of er mooie balken onder zitten die het aanzien waard zijn.
Doe er je voordeel mee en maak het jezelf niet te ingewikkeld. Als de basis goed is, kun je vandaaruit steeds een stukje veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny50C5OYm-T9tx7kTSYHp99YaNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8xAhgs0BEz0S6gSCQEERz30.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEqw1Irn7UjmMQtpU4AdMTbPB_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNXL8HhreKTJHpXj8x0lTvtm.jpg?f=fotoalbum_tile

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Henvar schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:52:
De deur tussen hal en woonkamer draait de hal in? Dat voelt erg raar.
Excuus slordig getekend idd, exacte positionering van ramen/deuren en draairichtingen heb ik nog niet heel goed naar gekeken.

@Wilke Spelen met het soort glas en/of dat soort markering is inderdaad een goede optie mocht ik toch willen gaan voor de volledig glazen hal. Thanks.

@Toke_gt Mooie tekening! Ik had zelf al een keer een tekening gemaakt met een trap die omhoog gaat en dan splitst, dus 2 kleine overlopen. Maar op deze manier is ook erg interessant, de wc op die manier onder de trap wegwerken is natuurlijk altijd prettig. Zeker weer een tekening waar ik inspiratie uit kan halen d:)b

@1107972 Huh meterkast binnen 3m van de voordeur en moet in de hal zitten? Dat is nieuw voor mij, dat heb ik in mijn huidige huis ook helemaal niet? :?
Geinig systeem dat Solartube, kende ik nog niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Thompson op 25-07-2023 07:54 ]

Beeromaniac

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
1107972 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:11:

PS1: hou er rekening mee dat de meterkast maximaal 3m vanaf de voordeur mag zitten en vanuit de hal bereikbaar moet zijn.
De meter/hoofdaansluiting mag max 3mtr vanaf de voordeur zitten. De groepenkast zelf mag je volgens mij ophangen waar je wilt. In 99% van de gevallen hangen de meters en groepenkast boven elkaar, maar dat is dus geen verplichting.

• Toke_gt
Thompson schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:49:
[...]
@1107972 Huh meterkast binnen 3m van de voordeur en moet in de hal zitten? Dat is nieuw voor mij, dat heb ik in mijn huidige huis ook helemaal niet? :?
Staat in bouwbesluit. Ik kan het zo snel niet letterlijk vinden, maar dit is een toelichting erop:
- De deur van de meterruimte mag bij een woning niet grenzen aan een verblijfsruimte, toilet- of badruimte. Dit dwingt om bij situering in de woning om ter plaatste van de toegang van de woonfunctie een entreeportaal te maken.
- Bij situering in de woning mag de loopafstand naar de meterruimte niet groter zijn dan 3 m. De reden hierachter is de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, zoals dat in artikel 50, derde lid, van het oude Bouwbesluit werd gesteld. Wordt de meterruimte in een bijgebouw gesitueerd, dan geldt er geen afstandseis. De afstand van het aansluitpunt voor de dienstleiding van het nutsbedrijf kan wel van invloed zijn op de aansluitkosten.

• Aurum
Toke_gt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 00:08:
Ben ik weer. Ik heb een op het oog simpele indeling voor je gemaakt, met toch wat blikvangers. De trap als grootste eyecatcher middenin, met daarnaast een vide, waarmee daglicht door dakramen midden in je huis komt. Trap is als grap zowel vanuit keuken als woongedeelte bereikbaar, maar je kan ook gewoon door de dubbele deuren aan de andere zijde van de trap, waar ook toilet is weggewerkt. Toilet zit onder badkamer boven, techniek zit weggewerkt in keukenwand en zit onder de technische ruimte annex wasruimte boven. Afvoer daarvan kan ook via die ruimte in de keukenwand (achter een kastdeur). Eventueel kun je ook bergruimte aan woonzijde creëren onder de trap en de toiletruimte smaller maken. Meterkast zit in de vestibule.

Boven twee grote slaapkamers, eventueel te splitsen in een kamer en een open ruimte ervoor met een werkplek. Langs de lange wand met beperkte hoogte kun je veel bergruimte maken in kasten op maat. Wassuite :-) en techniek bijeen, en grenzend aan grote slaapkamer de badkamer. Kun je eventueel ook vanuit slaapkamer bereikbaar maken. Ik zou zelf die vliering openmaken en een mooi puntdak in de slaapkamer maken, maar ik weet natuurlijk niet of er mooie balken onder zitten die het aanzien waard zijn.
Doe er je voordeel mee en maak het jezelf niet te ingewikkeld. Als de basis goed is, kun je vandaaruit steeds een stukje veranderen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Goed idee om de trap zo op te lossen. Dan kom je ook op een goede positie uit op de bovenverdieping.

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:44
Toke_gt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Staat in bouwbesluit. Ik kan het zo snel niet letterlijk vinden, maar dit is een toelichting erop:

[...]
Het bouwbesluit 2012, afdeling 4-12, zegt niets over de locatie van de meterruimte.
Alleen dat hij er moet zijn(art. 4.65, 4.66), aan bepaalde afmetingen(art. 4.67) moet voldoen, en regenwerend (art. 4.69) moet zijn.
In de NEN2768 staat dat de afstand maximaal 4,5 meter van een toegangsdeur moet zijn.
Echter bijvoorbeeld Liander hanteert weer 3 meter, maar ook vanaf een toegangsdeur. Dit kan dus de achterdeur zijn.
Ook de richtlijn meterkasten zegt 3 meter.

Advies is dus om de voorwaarden van de betreffende netbeheerders er op na te slaan.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• Bas.013
  • Laatst online: 12:11
Spiff schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:49:
[...]

Het bouwbesluit 2012, afdeling 4-12, zegt niets over de locatie van de meterruimte.
Alleen dat hij er moet zijn(art. 4.65, 4.66), aan bepaalde afmetingen(art. 4.67) moet voldoen, en regenwerend (art. 4.69) moet zijn.
In de NEN2768 staat dat de afstand maximaal 4,5 meter van een toegangsdeur moet zijn.
Echter bijvoorbeeld Liander hanteert weer 3 meter, maar ook vanaf een toegangsdeur. Dit kan dus de achterdeur zijn.
Ook de richtlijn meterkasten zegt 3 meter.

Advies is dus om de voorwaarden van de betreffende netbeheerders er op na te slaan.
Klopt, deze regel stond tot 2012 in het bouwbesluit. Het wordt nog wel veelal gehanteerd door de netbeheerders. Dus bij verplaatsing of nieuwe aansluiting moet je hier rekening mee houden.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

via huisaansluitingen.nl kun je de voorschriften downloaden van een meterkast hoe die qua vorm eruit moet zien en waaraan die moet voldoen.

volgens mij is het wel een richtlijn. maar als je afwijkt kunnen de netbeheerders nogal eens nukkig doen.

een regel waar ze vaak wel aan vastgrijpen heb ik gemerkt in mijn werk is de maximale 3 meter van de voordeur.

https://www.mijnaansluiti...in%20laagbouwwoningen.pdf

edit: was weer te laat is al genoemd :+

[ Voor 20% gewijzigd door Splitinfinitive op 27-07-2023 10:50 ]

• twain4me
  • Laatst online: 12:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mijn ervaring je krijgt veel weerstand bij liander, veder heb ik vooral ervaring met stedin, en dat valt eigenlijk altijd wel mee tijdens renovaties.

in mijn eigen huis staat de meterkast ~12 meter van de voordeur en ~~6 meter van een andere toegangs deur. en niet in een gang. de beste man die het werk kwam opnemen melde zelfs nog dat ze niet zo streng zijn juist omdat er tijdens verbouwingen alles kan veranderen en mensen anders toch liegen op tekening. gewoon in overleg gaan. Verwacht wel meer weerstand als er ook een gasmeter zit.

fun fact: bij de meeste boven woningen kan de meterkast helemaal niet binnen 3 meter van de toegangsdeur zitten, voor 2012 was dat geen probleem omdat het bouwbesluit niet melde in welke richting die 3 meter gemeten moest worden dus het mocht ook de verdieping boven de voordeur. :+ De realiteit is dat in "onze" renovatie projecten we vaker niet aan die 3 meter voldoen dan wel.

YMMV

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 27-07-2023 11:49 ]

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:12
Toke_gt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:31:
[...]mag de loopafstand naar de meterruimte niet groter zijn dan 3 m. De reden hierachter is de bescherming van de persoonlijke levenssfeer[...]
De regelgeving gaat er dus vanuit dat regelmatig een persoon de meterstand komt aflezen. Dat heb ik al 20 jaar niet meer meegemaakt. 8)7

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Dank voor het uitzoekwerk heren!
@Aurum Nog vergeten te vragen (en complimenteren!) wat een mooie tekeningen! Zo skilled ben ik (nog) niet. Is dit in Sketchup gemaakt?

Ik ben gister nog een keer bij het pand gaan kijken en wat extra zaken opgemeten, ik ga dit weekend proberen de plattegrond in wat meer detail te tekenen. Hierbij ook 2 zaken gemeten die me weer op weg helpen om bepaalde keuzes te maken;
1 - De vliering boven het voorste deel is hoger dan ik dacht, nokhoogte 210cm. Volgens mij moet het dus geen enkel probleem zijn om hier een mooie slaapvide te maken.
2 - De 1.50m lijn achter loopt aan de linkerkant (vanaf voorkant pand gezien) anders dan aan de rechterkant, links heb je nog zo'n 100cm diep erachter en rechts kapt deze veel sneller recht naar beneden af.
Wel vergeten om goeie extra foto's te nemen, maar ik kan er in de MO tags wel een aantal delen natuurlijk, bij deze een paar foto's van Funda ter impressie.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zodra ik mijn meest recente idee qua plattegrond n.a.v. deze metingen heb gemaakt voeg ik die ook toe.

Beeromaniac

• Aurum
@Thompson
Dankjewel! het is inderdaad gemaakt in sketchup. Leuk om zo ook de foto's te zien. Gaaf dat je daar doorheen hebt kunnen kijken en echt de potentie kan zien in wat het kan zijn.

• 1107972
Vooral respect dat jullie het aandurven om samen deze uitdaging aan te gaan. Maar zoals gezegd kan je hier een heel leuk paleisje van maken.

Mocht je een nieuwe plattegrond hebben gemaakt op basis van de actuele maten en je kan deze delen in een vector bestand (skp, dwg, dxf) maakt het de drempel wat lager om voor anderen op basis daarvan verder te gaan.

Onderstaand nog een vrij simpel schetsje met een meer standaard indeling.

Via de voordeur kom je in een hal terecht welke door middel van een glazen wand is afgescheiden met de woonkamer. In de hal bevind zich de meterkast. In het midden van het huis bevind zich de trap naar de verdieping met er tegenover een nis naar het toilet en de technische ruimte. Tevens kan men in de nis ook een kapstok maken. Aan de achterzijde van het huis bevind zich de woonkeuken van waaruit ook de opslag/washok toegankelijk is.

Via de trap komt men in het midden van de overloop uit met in het verlengde van de trap een vide. Door boven de overleg over de gehele lengte dakramen toe te passen kan men veel licht naar binnenhalen. Tegenover de trap bevind zich de badkamer. Aan de voorzijde vind men de grote slaapkamer en aan de achterzijde nog twee kleine slaapkamers. Om extra ruimte te winnen zou men aan de linkerzijde nog één lange of meerdere kleine dakkapellen kunnen toepassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULA1uP8ZjG7q0SDbZIn1fiZZS_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ibLWBnb8HGieXqxjhsZ47bX8.png?f=fotoalbum_large

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-12 10:09

Jack

MHz Matters

@Thompson Hierbij nog een inspiratie plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vs679Zg/567-2160.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rvkLjF1/566-2160.jpg

Al meer vordering gemaakt inmiddels?

[Specs]

• Toke_gt
Jack schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:46:
@Thompson Hierbij nog een inspiratie plaatje:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al meer vordering gemaakt inmiddels?
Mooi gemaakt! Maar ehm, trap? Keuken?

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-12 10:09

Jack

MHz Matters

@Toke_gt Keuken zit rechts naast de witte eettafel.
Dit is niet mijn ontwerp. Dit is een plaatje die ik onlangs tegen kwam op Funda en mij revelant leek voor dit topic.
Deze woning heeft maar één verdieping, vandaar geen trap.

@Thompson Een hal of vestibule lijkt mij zeer wenselijk, zodat de ingangsdeur niet in het midden zit. Dat maakt je indeling wat beter.
De binnenmuur van de vestibule (naar de achterliggende ruimte) kan dan een groot raam krijgen (wellicht gematteerd) zodat je alsnog daglicht binnen krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door Jack op 17-09-2023 15:38 ]

[Specs]

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Ai excuus ik ben vergeten in dit topic te updaten.
Helaas slecht nieuws; het gaat niet door.

Lang verhaal kort zijn zowel de verkopende partij als ik door de makelaar verkeerd geïnformeerd over de mogelijkheid vrijstelling overdrachtsbelasting. Ik had op m'n strepen kunnen gaan staan en via een rechtszaak waarschijnlijk wel e.e.a. kunnen afdwingen maar daar had ik geen zin in.

Topic mag dus op slot. Ik hoop ergens in de komende 2 jaar opnieuw een topic te openen en dan wel met meer succes.

Beeromaniac

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-12 09:40

SeatRider

Hips don't lie

Je laat je droomhuis afketsen op 2% (wat je misschien ook nog had kunnen middelen, aangezien het een misverstand betrof)?

Waar kunnen we onze facturen voor het meedenken heen sturen? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• trommelaap
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-12 13:26
SeatRider schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:00:
Je laat je droomhuis afketsen op 2% (wat je misschien ook nog had kunnen middelen, aangezien het een misverstand betrof)?
Die 2% kan nog aardig in de papieren lopen (gezien de gemiddelde huizenprijzen) en moet doorgaans van je eigen spaargeld betaald worden.

[ Voor 5% gewijzigd door trommelaap op 18-09-2023 12:45 ]

You should never underestimate the predictability of stupidity | PVoutput: Franeker - ZZW 3440WP

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
SeatRider schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:00:

Waar kunnen we onze facturen voor het meedenken heen sturen? :+
10,4% in dit geval. En dat maakt het verschil tussen mijn huidige woning zonder al te veel problemen, in ieder geval tijdelijk, nog behouden of die ook meteen moeten verkopen.

Ik had een aantal voorstellen gedaan om er nog aan uit te komen, maar de verkopende partij heeft er voor gekozen om het anders aan te pakken. Jammer voor mij maar hun goed recht.

Beeromaniac

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-12 09:40

SeatRider

Hips don't lie

Thompson schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:56:
[...]

10,4% in dit geval. En dat maakt het verschil tussen mijn huidige woning zonder al te veel problemen, in ieder geval tijdelijk, nog behouden of die ook meteen moeten verkopen.

Ik had een aantal voorstellen gedaan om er nog aan uit te komen, maar de verkopende partij heeft er voor gekozen om het anders aan te pakken. Jammer voor mij maar hun goed recht.
Voor de mensen die, net als ik, niet weten waar die 10,4% ineens vandaan komt:

https://www.belastingdien...chtsbelasting/hoog-tarief

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1