ESD mat aarden via schroef stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-09 11:04
Ik ga binnenkort werken aan mijn handheld en wil voor de zekerheid nu toch gebruik gaan maken van een esd mat en polsbandje. Ik had er nog een liggen voor mijn pc (nooit gebruikt) maar deze heeft een soort cirkel aansluiting voor de mat

Foto van de aansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZqvxtNJIkJhysJ0cBL8iaOCT8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KThceGXFmLRkGFqkKiftIHHC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb online gelezen dat je deze aansluit op een geaard stopcontact door de ring aan te sluiten op de schroef van het stopcontact die de de faceplate vast zet op het stopcontact (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41969E6JMTCOwvRpO5eKMf5BGP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOnvmyNzSI3jyWMjqrFvc1XQ.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens sluit je de andere kant aan op de mat samen met het polsbandje.
Alle documentatie komt echter uit Amerika. Ik vroeg me daarom af of deze schroef in onze EU stopcontacten ook geaard zijn of dat ik beter een andere oplossing kan zoeken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:43

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je een multimeter? Controleer dan de weerstand tussen de buitenste contacten met het schroefje.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
timovd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:43:
Heb je een multimeter? Controleer dan de weerstand tussen de buitenste contacten met het schroefje.
Ik heb helaas (nog) geen multimeter. Ik werk niet heel veel met elektra, dus ik heb alleen zo'n schroevendraaier met een lampje om de spanning te controleren maar daar heb ik in dit geval niks aan. Ik kan alleen concluderen dat er geen spanning op het schroefje staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou een stekker en de minimum lengte (1 meter) aan draad met aarde halen bij de bouwmarkt. Dan knip je de de fase en nul (te) kort af en sluit je ENKEL de aarde draad aan op de stekker. Dan heb je dus een stekker met draad waarop enkel de aardedraad aangesloten zit. Aan de andere kant maak je die vast aan dit oogje. Kun je erg gemakkelijk de aarde aansluiten/loshalen zonder dat je hoeft te prutsen.
Kosten zijn denk ik 4€.

edit: bold en underlined omdat het klaarblijkelijk niet duidelijk genoeg was :>

[ Voor 10% gewijzigd door True op 19-07-2023 10:56 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:02
True schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:49:
Ik zou een stekker en de minimum lengte (1 meter) aan draad met aarde halen bij de bouwmarkt. Dan knip je de de fase en nul (te) kort af en sluit je de aarde draad aan op de stekker. Dan heb je dus een stekker met draad waarop enkel de aardedraad aangesloten zit. Aan de andere kant maak je die vast aan dit oogje. Kun je erg gemakkelijk de aarde aansluiten/loshalen zonder dat je hoeft te prutsen.
Kosten zijn denk ik 4€.
Dan lijkt mij het een stuk veiliger om dit niet te doen en gewoon een losse stekkerkop halen bij de bouwmarkt en een stukje flexibel aardedraad (geel-groen). Stekkers afknippen en afgeknipte stroomdragende aderen aan een snoer is een keiharde no-go in mijn ogen. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bloodhoundje schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Dan lijkt mij het een stuk veiliger om dit niet te doen en gewoon een losse stekkerkop halen bij de bouwmarkt en een stukje flexibel aardedraad (geel-groen). Stekkers afknippen en afgeknipte stroomdragende aderen aan een snoer is een keiharde no-go in mijn ogen. -O-
Ik zeg toch helemaal niet dat je die aansluit, ik zeg te kort afknippen (wellicht niet duidelijk genoeg aan de kant v.d. stekker).
Edit: en VDS (PE) is behoudens de wat grotere bouwmarkten niet te krijgen in een bouwmarkt per meter, aansluitsnoer is ook mooi soepel en voldoet prima.

[ Voor 12% gewijzigd door True op 19-07-2023 11:00 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:08

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

29€ incl. verzending voor iets wat je met 5€ bij de bouwmarkt, een striptang, een kniptang en een kleine platte schroevendraaier ook voor elkaar kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:58:
[...]

29€ incl. verzending voor iets wat je met 5€ bij de bouwmarkt, een striptang, een kniptang en een kleine platte schroevendraaier ook voor elkaar kunt krijgen.
Vergeet de 1MOhm weerstand niet. Die is ook al snel 1.3cent.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:33
[...]

Met dat ding heb je wel plastic pinnen (veiligheid!) en een ingebouwde 1 Megaohm weerstand (veiligheid!). Ik vind het eerlijk gezegd nogal eng dat een TS met nauwelijks verstand van elektra het advies krijgt om zelf een polsbandje aan een stekker te gaan knutselen en vervolgens dat polsbandje om te doen en de stekker in het stopcontact te steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
Mijn idee is ook om voor de toekomst zoiets te kopen. De versie met die bananenplug plugs dan en een nieuwe verbinding voor naar de mat met bananenplug aan de andere kant.
Voor nu vroeg ik me gewoon af of ik de huidige aansluiting kon gebruiken op het stopcontact zoals dit ook op de Amerikaanse stopcontacten kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:08
[...]

Beetje kortaf maar ok. Ga naar aliexpress en je hebt voor 3 euro dit ding..

Prutsen kunnen we allemaal, dit is hoe ze het in veel labs doen. Doe ermee wat je wil.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

LED-Maniak schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:09:
[...]

Beetje kortaf maar ok. Ga naar aliexpress en je hebt voor 3 euro dit ding..

Prutsen kunnen we allemaal, dit is hoe ze het in veel labs doen. Doe ermee wat je wil.
Als @CheesePizza mijn oplossing niet aandurft, het niet snapt, niet wilt of niet kan is jouw optie uitstekend. Sterker nog die is in alle gevallen uitstekend. Enkel wil ik wel de kantnotitie plaatsen dat de mat/band die TS nu heeft niet standaard geschikt is voor jouw oplossing immers heeft hij een oogje en geen drukknopje welke in de ESD-wereld inderdaad standaard zijn. Ik heb vaak genoeg gewerkt in ESD-ruimtes, met ESD-schoenen, ESD hak- en hielaarders, maar TS is hier met een zeer laagdrempelige opstelling bezig.
Overigens zou ik dan weer niemand aanraden om ESD-veiligheidspul uit China te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Wat mij betreft houdt esd-veilig werken ook in dat dit niet ten koste mag gaan van de eigen veiligheid. Ik adviseer dan ook niemand om een wcd te demonteren zodat er door middel van een schroef een kabelschoen aan de randaarde gemonteerd kan worden. Met de pols, tafel en eventueel enkel aan een aangepast wcd verbonden zijn lijkt mij een onprettige gedachte. Desondanks zie ik het regelmatig gebeuren, ik ben het er niet mee eens.

Het doel van esd-veilig werken is dat er een gelijkwaardig potentiaal ontstaat zodat de kans op ongewenste ontlading wordt verminderd. Dat kan bijvoorbeeld ook door het chassis van het device op meerdere manieren met het lichaam te verbinden. In een professionele opstelling wordt er altijd gebruik gemaakt van het aardpotentiaal zodat er een betrouwbare referentie is. Daarvoor wordt een aardingspuntstekker gebruikt zoals led-maniak laat zien. Als je niet veilig en betrouwbaar een referentie aan een aardpotentiaal kan maken, dan liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
Oyster schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:42:
Wat mij betreft houdt esd-veilig werken ook in dat dit niet ten koste mag gaan van de eigen veiligheid. Ik adviseer dan ook niemand om een wcd te demonteren zodat er door middel van een schroef een kabelschoen aan de randaarde gemonteerd kan worden. Met de pols, tafel en eventueel enkel aan een aangepast wcd verbonden zijn lijkt mij een onprettige gedachte. Desondanks zie ik het regelmatig gebeuren, ik ben het er niet mee eens.

Het doel van esd-veilig werken is dat er een gelijkwaardig potentiaal ontstaat zodat de kans op ongewenste ontlading wordt verminderd. Dat kan bijvoorbeeld ook door het chassis van het device op meerdere manieren met het lichaam te verbinden. In een professionele opstelling wordt er altijd gebruik gemaakt van het aardpotentiaal zodat er een betrouwbare referentie is. Daarvoor wordt een aardingspuntstekker gebruikt zoals led-maniak laat zien. Als je niet veilig en betrouwbaar een referentie aan een aardpotentiaal kan maken, dan liever niet.
Oyster schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:42:

Als ik het goed begrijp is het werken met een esd band gekoppeld aan een mat zonder te koppelen aan aarden al beter dan helemaal niks. Voor nu zal ik dat dit doen, omdat niemand hier het aarden aan de WCD doos via de schroef aanraad.

Voor de toekomst heb ik nu een aardplug stekker voor eu besteld met een drukknop en 2 bananenstekker aansluitingen inclusief een cord van 2,4 meter om de mat aan te sluiten. alles bij elkaar 27 euro, daar ga ik met mijn 0 elektra kennis geen moeite voor doen met kabels door knippen en kloten met weerstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wat een moeilijk gedoe voor iets wat maar een uurtje nodig is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2ln3LiOSo8AOBYOnpa7FraFr6g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cO5G7opA7NAxETUR9DSxVUZg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 15:23
Als je het "aarden aan een schroef aan de inbouwdoos" ook uit de Amerikaanse documenten hebt gehaald, klinkt het aannemelijk.
In de VS zijn veel inbouwdozen van metaal en deze dienen dan ook geaard te zijn. In Nederland zijn de dozen van kunststof en heeft het weinig zin om hier aan te aarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 23:54
jeroen3 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:04:
Wat een moeilijk gedoe voor iets wat maar een uurtje nodig is....

[Afbeelding]
Zal ik nooit zo doen.

En is niet vervolgens de norm en is levensgevaarlijk het kan in contact komen met de fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:11
Evertt schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:09:
[...]

Zal ik nooit zo doen.

En is niet vervolgens de norm en is levensgevaarlijk het kan in contact komen met de fase.
Oh ja? Hoe dan?

Ik zou er niet van uit gaan dat zo'n schroefje geaard is. Die punten zijn dat zeker wel. Je moet hem gewoon verbinden met de aardpunten.
Ik zou hem er ook gewoon aan hangen. (misschien gewoon ook wat verder door duwen, zodat het oogje een beetje klem komt te zitten) In het ergste geval valt hij er af, en ben je even niet geaard.

Als je het netjes wil doen gewoon een alligator klemmetje kopen, en die aan het snoer maken.

[ Voor 47% gewijzigd door WEBGAMING op 19-07-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die schroef op het midden op je contactdoos is niet geaard, die hangt nergens aan. Inderdaad een losse stekker halen en daar netjes aan de aarde aansluiting je draad monteren of iets minder netjes een krokodillenklem aan je draadje maken om hem aan de aarde contact de klemmen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:31

AlphaRomeo

FP PowerMod
En misschien dit topic nog even doornemen over de zin, de onzin en meer achtergrond informatie: ESD beveiliging, jouw mening?
Pagina: 1