Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies/check 4k gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pontifex
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem was behoorlijk high-end maar komt alweer uit 2012 met een jaar of 3-4 geleden een nieuwe RTX 2060. Ik loop steeds vaker tegen de limiet aan dus het is tijd voor een nieuw powersysteem wat weer 5-10 jaar vooruit kan.

Ik wil in ieder geval de komende jaren de nieuwste games (en nu Diablo IV, Cyberpunk 2077) in 4k op ultra kunnen spelen. Daarom wil ik ook een 32 inch 4k monitor aanschaffen die past bij dit systeem

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht dat de kosten niet veel meer gaan afwijken dan mijn huidige lijstje. Paar honderd euro meer als dit waarde toevoegt is geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem geen componenten mee, oude systeem blijft als back-up of voor andere doeleinden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren maar ik betaal graag net iets meer als ik daarvoor extra kwaliteit terug krijg of een merk met een goede reputatie.

Wel wil ik graag de Fractal Design North kast gebruiken. Met wat ik gevonden hebt past de 4090 hier net in. De rustige/luxe uit spreekt mij enorm aan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik verwacht dat de 4090 behoorlijk wat warmte kan afgeven. Ik wil nog wat extra besteden aan goede fans voor een goede airflow in de nieuwe kast die qua geluid zo stil mogelijk zijn. Misschien dat iemand mij kan adviseren wat een goede set-up up is voor de Fractal Design North.

Ga je overklokken?
Nee, ik wil niet te veel tijd besteden met optimaliseren van de set-up.

Wat verwacht je van ons?
Allereerst een check of het samengestelde systeem een goede synergie heeft. Dat het systeem om een 4090 RTX wordt samengesteld staat vast voor mij.

Nog wat vraagjes die bij mij opkomen:
  • Is dit moederbord voldoende? Is een WIFI moederbord de moeite waard? Gezien het budget is 100 euro meer uitgeven nog niet zo'n slecht idee
  • Welke 4090 RTX raden jullie aan? Volgens mij komen ze allemaal wel redelijk uit de bus. Wel had ik gelezen dat de Gigabyte net wat meer geluid maakt waardoor ik nu deze MSI erin heb gestoken.
  • Geheugen wil ik graag 64GB want de meerprijs boven 32 vindt ik relatief klein. Volgens mij is wat ik gekozen heb wel compatible maar ik heb mij verder niet zo verdiept dus als er een beter alternatief is hoor ik dat graag.
  • Zijn de hogere kosten van de Samsung 990 ssd boven de 980 de moeite waard? Wellicht nog een ander merk SSD?
  • Wat vinden jullie van de monitor? Nog een 4k alternatief van 32 inch wat beter bij dit systeem past?
Bedankt alvast voor het meedenken!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 467,68€ 467,68
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X 24G OC€ 1.699,-€ 1.699,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 135,37€ 135,37
1MonitorsDell G3223Q Zwart€ 710,-€ 710,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 107,90€ 107,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 235,14€ 235,14
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 162,59€ 162,59
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 162,56€ 162,56
Totaal€ 3.869,24

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:20
"Is een Wifi moederbord de moeite waard?"
Ik zou zeggen "nee". Ik sluit vaste machines altijd aan op een kabel en doe wifi alleen voor laptops, tablets en telefoons.

"Geheugen wil ik graag 64GB want de meerprijs boven 32 vindt ik relatief klein"
Voor games heb je meestal tussen 16GB en 32GB genoeg.
Persoonlijk zou ik bij een nieuwe build nu ook voor 64GB gaan (2x32), mede ook vanwege de lage prijs.
En extra geheugen bij grote games op 4K gaat waarschijnlijk in de toekomst ook wel toegevoegde waarde leveren.
Je koopt nu 64GB voor de prijs waar ik 6 jaar geleden nog 16GB voor kocht.

"Zijn de hogere kosten van de Samsung 990 ssd boven de 980 de moeite waard?"
Nee, je zou zelfs een "evo" versie kunnen overwegen.
Op papier lijken de nieuwe SSDs sneller, maar in de praktijk valt dat nog best tegen.
Zodra je SLC is volgelopen, loopt de snelheid flink terug.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:05
Moederbord voldoet.
Een RTX4090 is eigenlijk geen videokaart voor in een North, te groot en te hoog verbruik.
Geheugen zou ik zonder RGB kiezen, want dat heb je verder ook nergens.
Samsung 990 is zijn geld niet waard. Voor gamen, vooral lezen, amper schrijven is een SSD met cache niet nodig.
Monitor lijkt me prima, beter wordt meteen fors duurder.
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 467,68€ 467,68
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G€ 1.981,25€ 1.981,25
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 135,25€ 135,25
1MonitorsDell G3223Q Zwart€ 713,60€ 713,60
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1VentilatorsArctic P12 PWM PST CO, 120mm€ 8,49€ 8,49
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3238G32GX2-TZ5N€ 216,90€ 216,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 850W€ 172,05€ 172,05
1Solid state drivesLexar NM790 2TB€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.033,13
Compacte en stille videokaart met AIO-radiator, die je aan de bovenzijde kunt monteren: https://www.techpowerup.c...0-suprim-liquid-x/37.html
compactere cpu-koeler, verbruik van de 7800X3D valt erg mee.
Snelle SSD voor gaming.
Betere stille voeding, 850W is genoeg.
PWM fan voor achterzijde toegevoegd.

• Pontifex
Bedankt voor de feedback. Ik ga er sowieso een andere SSD in gooien! Ik kwam op de Seagate Firecuda uit. Is de Lexar net zo goed en heeft het nog meerwaarde om de heatsink versie te nemen?
uitvoering: Seagate FireCuda 530 (met heatsink) 2TB

Dank @Woezik voor de suggestie van de watergekoelde 4090 van MSI. Dat zou een mooie combinatie zijn voor de North. Vraagt dit nog onderhoud of kan je dit 5+ jaar ongestoord zijn werk laten doen?

Geheugen kies ik een andere optie aangezien RGB inderdaad niet relevant is voor mij. Ik wil alles bij dezelfde webwinkel kopen dus zal ik een variant pakken die daar op voorraad is (DDR5, 6.000MT/s)

Is er nog een reden om voor een 1000w voeding te gaan voor een paar tientjes meer om net wat marge te hebben of gaat dit simpelweg nooit gebruikt worden? Voeding ziet er goed uit, is die merkbaar stiller en waarom beter dan de Pure Power?

Tot slot; maakt het nog verschil om voor Noctua ventilatoren te gaan? Ik lees dat deze het stilste zijn. Er worden 2 140mm ventilatoren meegeleverd met de North maar ik lees dat die niet altijd stil zijn. Is het dan een goede optie om 3 Noctua ventilatoren te nemen (2 front en 1 achter als de koeling van de videokaart boven bevestigd wordt).

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-11 15:33

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Puur uit nieuwschierigheid, waarom staat de RTX4090 vast voor je?
De RX 7900 XTX komt bijna net zo goed uit de bus, is een stuk goedkoper en loopt lekker samen met je processor.

• Pontifex
Baakster schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:50:
Puur uit nieuwschierigheid, waarom staat de RTX4090 vast voor je?
De RX 7900 XTX komt bijna net zo goed uit de bus, is een stuk goedkoper en loopt lekker samen met je processor.
Ik heb lang gebruik gemaakt van mijn huidige systeem en ben dat voor dit systeem ook van plan. Daarom wil ik graag de snelste/beste optie. Volgens mij is de RTX 4090 nog wel een stuk sneller dan de 7900 XTX maar wel tegen een flinke meerprijs.

@Baakster Hoeveel fps verschil zou de 7900 XTX op 4K Ultra hebben? Welke variant vindt jij het beste?

En hoe zit het met raytracing?

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-11 15:33

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Pontifex schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Ik heb lang gebruik gemaakt van mijn huidige systeem en ben dat voor dit systeem ook van plan. Daarom wil ik graag de snelste/beste optie. Volgens mij is de RTX 4090 nog wel een stuk sneller dan de 7900 XTX maar wel tegen een flinke meerprijs.

@Baakster Hoeveel fps verschil zou de 7900 XTX op 4K Ultra hebben? Welke variant vindt jij het beste?

En hoe zit het met raytracing?
Ik gebruik meestal dit lijstje als reference https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html
RTX4090 is inderdaad sneller op 4K Ultra, dat ligt dan ook weer aan het spel wat je speelt. Maar daar is de prijs ook naar, tevens is het verbruik hoger tegenover de RX 7900XTX. Maar als ik het zo lees zijn kosten geen probleem :). Het was meer een opmerking van kijk eens naar AMD, wellicht kan je er iets mee mocht je kosten willen besparen en een klein beetje performance er voor inleveren.

Als Raytracing een pre is, dan hoef je niet eens naar AMD te kijken.

Wel een dikke build overigens! _/-\o_

• Pontifex
Baakster schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:34:
[...]

Ik gebruik meestal dit lijstje als reference https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html
RTX4090 is inderdaad sneller op 4K Ultra, dat ligt dan ook weer aan het spel wat je speelt. Maar daar is de prijs ook naar, tevens is het verbruik hoger tegenover de RX 7900XTX. Maar als ik het zo lees zijn kosten geen probleem :). Het was meer een opmerking van kijk eens naar AMD, wellicht kan je er iets mee mocht je kosten willen besparen en een klein beetje performance er voor inleveren.

Als Raytracing een pre is, dan hoef je niet eens naar AMD te kijken.

Wel een dikke build overigens! _/-\o_
Dank voor je antwoord en de link. Gezien mijn wensen en budget is een RTX 4090 dan toch de juiste keuze.

• Chaseream
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10:28
Ik had een bericht reactie getyped maar die raakte ik kwijt :( . Hier nogmaals

Ik heb een soortgelijke build gemaakt dus ik kan wel wat andere input geven.

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat je gekozen ram niet op de QVL list van de moederbord staat. Ik kan je garanderen dat er een 99% kans is dat het niet (goed) gaat werken. Als je systeem boot kom je niet verder dan windows blue hugs of death. Nadat je expo heb enabled op je systeem en het staat stabiel kan je voor een tijdje https://www.memtest86.com/ runnen voor een extra test.

De rest van het lijstje

AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
Helemaal prima. Zeer goeie CPU in combi met de 4090

ASUS TUF Gaming B650-PLUS
Check nogmaals de QVL list om een gepaste en geteste ram combi te vinden. Verder is wifi niet iets wat nodig is maar meestal heeft een moederbord met wifi ook bluetooth. Dus als je met game controllers soms speelt is het fijn. Maar (online) gamen op wifi is niet aan te raden.

Voordat je windows als eerste opstart is het wel handig om je bios te upgraden om de fixes voor de explodeerende 7800x3d's te fixen en armory crate in de bios uit te zetten. Anders installeert de moederboard direct een software pakket op je windows installatie :(

Verder wel een goede board.

MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X 24G OC
Ik heb geen directe feedback op de msi gpu zelf. Let wel op dat het krap wordt in de case waardoor een 90 degree adapter voor je 16pin cable wel een must is (zoals cablemod). En een air cooled gpu is ook helemaal prima.

Fractal Design North - Mesh Charcoal Black
Mooie case. Als je de 140mm fans boven in de case plaatst wordt het wel een beetje krap bij de cpu power cables links boven van de moederbord. Als je de tijd neemt past het wel.

Noctua NH-D15 chromax.black
Perfect, let wel op dat je door de diepte van de case (en afhankelijk waar je de sidefan bracket van de case hangt) je de vooraf geinstalleerde fans iets lager moet plaatsen. Hierdoor wordt je ram hoogte minder. Wat ik had uitgezocht was dat de gskill tridents niet zouden passen.

G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR
nogmaals check QVL en hoogte (mm clearance)

be quiet! Pure Power 12 M 1000W
1000w is veel. met 850w kan je alles uit je systeem halen en is voldoende.

Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB
Ik ben zelf gegaan voor een 980. Het zal met gamen nauwelijks verschil maken. De moederbord support een pcie 5.0 slot en lijkt mij een beter idee om in de toekomst wanneer de gen 5 ssd's betere prestaties leveren een gen 5 ssd te nemen ipv nu een grote / luxe gen 4.

Aanvullend
Voor case fans raad ik Noctua NF A12x25 PWM chromax.black.swap aan. Flinke prijs, maar het wel waard. Ik had eerst de Arctic P12 Max die @Woezik aanraad maar die hadden quality issues met trillingen en geluiden tijdens gebruik. De 140mm fans die zijn mee geleverd bij de case heb ik boven in de case geplaatst.

https://www.fractal-desig.../12/North-Manual-V1.2.pdf
https://noctua.at/en/nh-d15-chromax-black/specification

Ik zal zo mijn build in mijn inventaris plaatsen. edit: inventaris: PC Build

• Woezik
Pontifex schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:24:
Bedankt voor de feedback. Ik ga er sowieso een andere SSD in gooien! Ik kwam op de Seagate Firecuda uit. Is de Lexar net zo goed en heeft het nog meerwaarde om de heatsink versie te nemen?
uitvoering: Seagate FireCuda 530 (met heatsink) 2TB

Dank @Woezik voor de suggestie van de watergekoelde 4090 van MSI. Dat zou een mooie combinatie zijn voor de North. Vraagt dit nog onderhoud of kan je dit 5+ jaar ongestoord zijn werk laten doen?

Geheugen kies ik een andere optie aangezien RGB inderdaad niet relevant is voor mij. Ik wil alles bij dezelfde webwinkel kopen dus zal ik een variant pakken die daar op voorraad is (DDR5, 6.000MT/s)

Is er nog een reden om voor een 1000w voeding te gaan voor een paar tientjes meer om net wat marge te hebben of gaat dit simpelweg nooit gebruikt worden? Voeding ziet er goed uit, is die merkbaar stiller en waarom beter dan de Pure Power?

Tot slot; maakt het nog verschil om voor Noctua ventilatoren te gaan? Ik lees dat deze het stilste zijn. Er worden 2 140mm ventilatoren meegeleverd met de North maar ik lees dat die niet altijd stil zijn. Is het dan een goede optie om 3 Noctua ventilatoren te nemen (2 front en 1 achter als de koeling van de videokaart boven bevestigd wordt).
Ik zou geen heatsink versie nemen, want dan kun je de heatsink van het moederbord niet gebruiken en dat staat vaak mooier.

De 530 is heel bekend en met zijn 1Gb cache ook snel bij schrijven. Voor gaming heb je daar weinig aan en in lezen is deze net zo snel als Lexar. Het hangt dus van je gebruik af of je het de meerprijs waard vindt.

Let bij DDR5 wel op of het geheugen op de QVL lijst staat van de moederbord fabrikant of bij de memory fabrikant.

Een AIO-waterkoeler kun je ook 5+ jaren zijn werk laten doen. Mijn vorige AIO-koeler werkte na 9 jaar nog prima. Bedenk wel dat er maar 3jaar garantie op zit.

Ik had een Noctua NF-A14 op mijn AIO-koeler en dat is een prachtig afgewerkte degelijke stille fan. Helaas destijds nog wel in de foeilelijke bruine kleur. Ik heb liever Noctua dan Arctic, maar het prijsverschil is best bizar.

Be Quiet heeft meerdere lines in zijn produkt opbouw. Pure Power staat onderaan en is een multi-rail voeding. Straight Power staat daarboven en is een meer courante single rail voeding.
De Straight Power is 8,6db stiller, heeft een 13,5cm fan en er zullen nog wat hoogwaardiger onderdelen zijn gebruikt. Het lijkt mij dat een single-rail voeding makkelijker met pieken kan omgaan.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1945528;1904570/

Bij de afweging 1000W of 850W zou ik letten op wat het verwachte werkelijk verbruik is en of de voeding, dan op zijn meest efficiënte punt draait. Be Quiet heeft een PSU calculator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator
Als ik daar de gegevens invoer, dan heeft de Straight 850W bij piekbelasting een load van 84% en een efficiency van 94,0%. De Pure 1000W heeft bij piekbelasting een load van 71% bij een efficiency van 93,1%. De Straight 1000W heeft bij piekbelasting een load van 71% bij een efficiency van 93,9%.
Bedenk dat ATX3.0 voedingen ontworpen moeten zijn om een 100% piek te kunnen leveren. Ik zie eigenlijk geen reden om voor een 1000W voeding te gaan, wellicht als je wilt gaan overklokken.
Bedenk wel dat je met een 16cm voeding in de North geen twee HDD's kunt plaatsen (max is 155mm).

• Woezik
Chaseream schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:20:
Ten eerste is het belangrijk om te weten dat je gekozen ram niet op de QVL list van de moederbord staat. Ik kan je garanderen dat er een 99% kans is dat het niet (goed) gaat werken. Als je systeem boot kom je niet verder dan windows blue hugs of death. Nadat je expo heb enabled op je systeem en het staat stabiel kan je voor een tijdje https://www.memtest86.com/ runnen voor een extra test.

Noctua NH-D15 chromax.black
Perfect, let wel op dat je door de diepte van de case (en afhankelijk waar je de sidefan bracket van de case hangt) je de vooraf geinstalleerde fans iets lager moet plaatsen. Hierdoor wordt je ram hoogte minder. Wat ik had uitgezocht was dat de gskill tridents niet zouden passen.

Aanvullend
Voor case fans raad ik Noctua NF A12x25 PWM chromax.black.swap aan. Flinke prijs, maar het wel waard. Ik had eerst de Arctic P12 Max die @Woezik aanraad maar die hadden quality issues met trillingen en geluiden tijdens gebruik. De 140mm fans die zijn mee geleverd bij de case heb ik boven in de case geplaatst.
Het moederbord en geheugen staan wel op de QVL lijst bij G.Skill: https://www.gskill.com/qv...-6000J3040G32GX2-TZ5N-QVL

G.Skill X5 geheugen is low profile, maar niet beschikbaar in 2x 32Gb AMD Expo.
Met een cpu-koeler van 16,5cm heb je inderdaad maar 5mm marge. Ram clearance is 32mm, dus dan moet je low profile gebruiken.

Ik zal nooit 3300rpm fans (P12 Max) aanraden. Dat je trillingen krijgt verbaast mij niet. Ik had dit keer 1800rpm P12 gekozen, maar 1800rpm is nog geen snelheid die je permanent wilt hebben, pwm fans zijn echter perfect te regelen, zelfs vanaf 200rpm volgens Arctic.

• Chaseream
Woezik schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:11:
[...]

Het moederbord en geheugen staan wel op de QVL lijst bij G.Skill: https://www.gskill.com/qv...-6000J3040G32GX2-TZ5N-QVL
Helaas had ik zelfs met een kit die wel op de QVL van de ram fabrikant stond maar niet op de QVL van de moederbord ook problemen. Misschien was er wel een configuratie mis of deed ik iets verkeerd, maar na een paar reinstalls van windows, clean (bios) installs, updates op de bios en zelfs draaien zonder expo werkte het niet stabiel.
Ik zal nooit 3300rpm fans (P12 Max) aanraden. Dat je trillingen krijgt verbaast mij niet. Ik had dit keer 1800rpm P12 gekozen, maar 1800rpm is nog geen snelheid die je permanent wilt hebben, pwm fans zijn echter perfect te regelen, zelfs vanaf 200rpm volgens Arctic.
Excuus, verkeerd gelezen! |:(

• Pontifex
@Chaseream Dank voor je uitgebreide reactie! Fijn om ook even naar jouw build te kijken omdat die zo overeen komt.

Geheugen ga ik goed controleren. Hoe heb jij je fans uiteindelijk gepositioneerd? De noctua zijn zeker wat prijziger maar ik geef met dit budget toch liever paar tientjes extra uit als het net iets stiller/beter is.

En heb je zelf de 90 graden adapter aangeschaft?

@Woezik Helder wat betreft de heatsink. Klinkt alsof de Lexar genoeg is voor mijn doeleinden.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg over de voedingen. Geen twijfel over mogelijk dat ik voor de straight power zal gaan.

• Chaseream
Pontifex schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:55:
Geheugen ga ik goed controleren. Hoe heb jij je fans uiteindelijk gepositioneerd? De noctua zijn zeker wat prijziger maar ik geef met dit budget toch liever paar tientjes extra uit als het net iets stiller/beter is.

En heb je zelf de 90 graden adapter aangeschaft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i448V5F1ODEhx9dlz8bOsfEuJRw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AZPvvFCHla05t9CNbNQAKe5v.png?f=fotoalbum_large

Ja ik heb zelf de adapter aangeschaft. Er zijn nu wel meer fabrikanten van adapters en speciale kabels die je bij de powersupply kan kopen, alleen was cablemod als eerste met een adapter, duidelijke informatie en goede customer support (https://store.cablemod.com/12vhpwr-angled-adapter/).

Let ook op dat als je de side fan bracket gaat plaatsen (die bij de mesh versie van de case is meegeleverd, ikzelf heb de glass versie) dat de afmetingen van de gpu en/of de cpu cooler anders zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajdLXUnJ4n4rAT56nrMEDtQuTTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eReGSv1sxGJhbag0cjrHUGIH.png?f=fotoalbum_large

• Pontifex
@Chaseream Nuttig, dank! Ik kijk nog even of ik de cablemod nodig heb. Als het niet past kan het zijpaneel even open blijven totdat die bestelling binnen is.

Ik ben nu op onderstaande uitgekomen. Ik kies toch voor de luchtgekoelde MSI 4090 (anders ook wel krap in combinatie met de Noctua ND-d15) maar dan wel de Supreme gezien de goede koelresultaten. Is ook net ietsjes kleiner dan de andere 4090 kaarten.

Geheugen ook zo laag mogelijk qua hoogte. Wellicht moet de 2e ventilator op de Noctua net een paar mm naar boven.

Voeding aangepast naar de Be Quite! Straight 850
@Woezik

Ondanks de prijs toch maar 6 fans. 3 120mm aan de voortkant, 1 aan de achterkant en 2 140mm aan de bovenkant.

Volgens mij heb ik dan een beest van een systeem voor 5+ jaar.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 464,99€ 464,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G€ 1.949,-€ 1.949,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 135,25€ 135,25
1MonitorsDell G3223Q Zwart€ 713,60€ 713,60
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 107,90€ 107,90
1VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 31,80€ 31,80
4VentilatorsNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm€ 24,80€ 99,20
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K€ 245,96€ 245,96
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 850W€ 172,05€ 172,05
1Solid state drivesSeagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 2TB€ 131,78€ 131,78
Totaal€ 4.240,53

• Woezik
Met 2x intake fans en 3x outtake fans ga je waarschijnlijk stof aanzuigen vanuit ongefilterde openingen. Ik zou aan de bovenzijde een fan minder doen.
Qua videokaart kun je eenvoudig € 200,- besparen met: https://tweakers.net/pric...pic-x-rgb-triple-fan.html
Ook 5mm smaller, maar wel een 71mm dikke koeler.
Pagina: 1