Geluid binnenunit airco terwijl hij uit staat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-09 17:53
De binnenunit van onze airco maakt een heel zacht, maar irritant hoogfrequent geluid. Zoemend, gierend, piepend.
Het beste te vergelijken met het geluid dat een oude telefoonoplader soms ook kan maken.

Ik heb dit bij een vorige airco ook ooit eens gehad en er meermaals een monteur voor laten komen. Die kon het niet horen en er dus ook niets aan doen. Als ik de stroom van de unit afhaalde verdween het.

Heeft iemand enig idee daar dit vandaan kan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:00
Over wat voor airco hebben we het? Welk merk en model? Hoe oud is hij?

Er mist nog een hoop info.

Vermoedelijk hoor je de voeding, maar dat is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:59

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Graif schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:49:
De binnenunit van onze airco maakt een heel zacht, maar irritant hoogfrequent geluid. Zoemend, gierend, piepend.
Het beste te vergelijken met het geluid dat een oude telefoonoplader soms ook kan maken.

Ik heb dit bij een vorige airco ook ooit eens gehad en er meermaals een monteur voor laten komen. Die kon het niet horen en er dus ook niets aan doen. Als ik de stroom van de unit afhaalde verdween het.

Heeft iemand enig idee daar dit vandaan kan komen?
Is het alleen als hij uit staat, of óók als hij uit staat? Ik weet bijv. dat de 'ioniser' van Daikin (dat zou een luchtfilterende optie zijn) een hoogfrequent geluid maakt bij een bepaald debiet/ventilatorstand. Daarom heb ik die ook bijna nooit aan staan.

Maar, welke airco heb je? Zit er een WiFi module op?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-09 17:53
De huidige airco is een Toshiba RAS M10-SKCV. Het doet zich voor als ie uit staat. Het geluid is te zacht om boven het geluid van de ventilator te horen als hij aan staat.
Zonder Wifi module.

De oude airco waar ik het over had waar het ook te horen was was een Panasonic CU-RE9PK.

Mijn eigen vermoeden is/ was ook dat het iets met de voeding of printplaat is oid. Maar omdat de monteur daar destijds niet mee kwam dacht ik eerst hier te vragen wat er allemaal kan zijn dat zo'n geluid veroorzaakt

• Jorick.d
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-09-2023
Goedendag,

Ik heb ook een Toshiba airco van ongeveer 1 jaar oud en deze maakt met enige regelmaat ook een piepend geluid. Het lijkt zelfs op een vogel.
Monteur is al geweest maar wist ook niet hoe het verholpen moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hahaagd
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-02 20:08
Hey,
Eindelijk enkele lotgenoten gevonden die met hetzelfde probleem kampen. Ik liet een Bosch Airco plaatsen en de binnenunits maken een hoogfrequent geluid wanneer ze uit staan. Ondertussen heeft Bosch een technieker gestuurd om de printplaten te vervangen, maar het probleem doet zich nog steeds voor...
Hebben jullie een oplossing gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebassebas
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 30-01 21:43
Het is een oude post, maar mogelijk speelt er bij jullie hetzelfde als bij mij. Vandaag is bij mij een nieuwe airco geïnstalleerd met twee binnenunits, waarbij de ene ook om de zoveel seconden een zoemend geluid maakt. Ik heb de stekker er een uur uitgehaald, en dat maakte niets uit. Het probleem is dus niet elektrisch en toen ben ik na gaan denken.. wat als de afvoertube van de condens buiten wind opvangt, die vervolgens door de tube naar binnen wordt geblazen en als soort klankkast wordt versterkt in de binnenunit? Ik stopte een propje toiletpapier in de afvoer en voila, geen enkel zoemend geluid meer! Uiteraard ga ik de prop eruit halen, maar de oplossing is dus, bij mijn in ieder geval, het afschermen van de condensslang buiten met een kapje zodat er geen wind in kan waaien. Hopelijk heeft iemand wat aan dit verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
werkelijk nog geen moment bij stil gestaan dat dmv de condens afvoer er een open verbinding is met de unit binnen :-)

Zie er in de winter nooit water uit druppelen tijdens het verwarmen dus in theorie zou ik in de winter de afvoer kunnen afdoppen onder het motte wie het kleine niet eert is ......

Alleen niet vergeten om deze weer open te maken in de zomer bij koelen want dan loopt er wel water uit de afvoer van de binnennunit
Pagina: 1