Radiator afhalen en leiding verleggen zonder tappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-07 19:54
Dag allen,

Voor mijn project moet ik straks tijdelijk een radiator er afhalen en de leiding omleggen zodat het past met de nieuwe muur die ik ga plaatsen.

Nou is het een oude radiator met enkel aanvoer en afvoer zonder bijv. Een voetventiel of andere mogelijkheden om het water daar af te sluiten. Dus eenmaal het systeem aftappen moet sowieso gebeuren.

Ik wil graag:

- cv aftappen
- radiator er af
- flexibelen leiding aan de huidige koperen koppelen
- voorzieningen aanbrengen waardoor cv systeem weer vol kan zonder dat de radiator op de nieuwe leiding is aangesloten (want: de nieuwe wand komt iets later)

Wat heb ik nodig om de radiator/leiding aan te passen om dit te realiseren? Is een voetventiel hiervoor voldoende?

Aanvullende wens: het is mij nog niet helemaal helder hoe lang de nieuwe flexibele leiding moet zijn ivm de nieuwe wand, plan is dus om oorspronkelijk een iets langere te doen en straks eventueel in te korten of gewoon meer te buigen. Ik vrees dat voor het inkorten de cv weer leeg moet, of bestaat er een afsluiting/ventiel die ik tussen de bestaande leiding en de nieuwe flexibele kan zetten? Hierdoor zou het ventiel nu eerst dicht blijven, cv vol, na inkorten en monteren aan radiator kan het ventiel weer opengezet worden.

Iemand ideeën of zaken die ik mis?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waarom wil je een flexibele leiding toepassen? Als het leidingwerk straks in het zicht zit zal dit er sowieso niet mooi uit gaan zien dan.

Is het mogelijk om een foto te plaatsen van de huidige situatie?

Als je nog niet zeker weet waar de nieuwe radiator gaat komen dan zou ik de boel afdoppen op de plek van de oude radiator en het systeem in zijn geheel aanpakken als de nieuwe geplaatst kan worden.
Dan kun je ook netjes met verzinkt staal werken en het allemaal precies passend maken. Dat oogt wat mij betreft een stuk netter dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
BlueKeenan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:28:
Waarom wil je een flexibele leiding toepassen? Als het leidingwerk straks in het zicht zit zal dit er sowieso niet mooi uit gaan zien dan.

Is het mogelijk om een foto te plaatsen van de huidige situatie?

Als je nog niet zeker weet waar de nieuwe radiator gaat komen dan zou ik de boel afdoppen op de plek van de oude radiator en het systeem in zijn geheel aanpakken als de nieuwe geplaatst kan worden.
Dan kun je ook netjes met verzinkt staal werken en het allemaal precies passend maken. Dat oogt wat mij betreft een stuk netter dan.
Excuus, even wat context: radiator staat in de garage en er komt een isolatie plaat waardoor de radiator enkele cm mee naar voren gaat.

probleem is dat de aan en afvoer nu uit de grond naar boven komt, straks komt daar de isolatie plaat over dus moet ik daar een stukje uitsnijden en de leiding vanaf de grond een bocht laten maken uit de isolatie plaat en weer omhoog naar de radiator.

Omdat het de garage is en flexibele leiding veel makkelijker te bewerken is kies ik liever daarvoor.

Ik wil dus nu al de flexibele leiding vastmaken aan de buis die uit de grond komt zodat ik straks makkelijk de isolatie plaat kan snijden en plaatsen en na afwerking de radiator weer plaatsen en de flexibele leiding op maat knippen en aansluiten.
Het liefst met zo min mogelijk CV aftappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:11
Je zou er 2 kogelkranen tussen kunnen plaatsen (aanvoer/afvoer), echter komt deze dan na je werkzaamheden in de muur, wat niet heel handig is, aangezien elke verbinding op termijn kans op lekkage is.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kogelkranen op een plek waar je straks nog bij kunt is een optie (ik heb bijvoorbeeld voor de garage in de kelder 2 kogelkranen zitten zodat ik dat los kan afsluiten).

En anders flexibele leiding toepassen, stuk overlengte laten en afdoppen. Moet je wel het systeem weer aftappen uiteindelijk, maar hoeveel werk is dat ten opzichte van een situatie die uiteindelijk jaren zo blijft draaien.

2x aftappen is geen ramp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
Ik ga eens de kogel kraan overwegen, wellicht wat lastig om dat ergens netjes weg te werken. En anders maar 2x tappen, is ook het einde van de wereld niet
Pagina: 1