Excel vraag optellen X bij bepaalde waarde (rooster in excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperado112
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 12:32
Mijn vraag
Voor mijn werk heb ik een rooster gemaakt in Excel, dit werkt op zich prima.

Echter zou ik graag voor elke medeweker op optelsom willen maken van de uitgevoerde werkzaamheden.

In het rooster worden de taken die uitgevoerd moeten worden aangegeven door een X.
Bijvoorbeeld bij de taak: GOC boven staat er in de kollom met een betreffende naam een X.
Dit houdt dan in dat deze medewerker deze dag deze taak moet uitvoeren.

Nu wil ik in een overzicht hebben hoevaak een bepaalde taak door een medewerker is uitgevoerd.
Op deze manier hoop ik op een beter werkverdeling te komen en de medewerkers all round te houden

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al getracht dit met draaitabellen op te lossen maar dit werkt niet, omdat mij rooster bestand meerdere dagen beslaat.

Nes, Snes, N64, Gamecube, Wii, Gameboy (advanced), SP, DS, DS-Lite, 3DS, Wii U, Switch, NES mini, SNES mini

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik begrijp niet waarom een draaitabel niet werkt, waar loop je concreet op vast? Misschien kan je een screenshot geven.

Verder: aantal.als, aantallen.als, som.als, zoiets?

Misschien maak je het jezelf ook makkelijker als je geen x maar 1 gebruikt. Dan kan je immers simpelweg optellen. (En als er visueel een x moet staan, kan je dat regelen via voorwaardelijke opmaak: als 1 toon x).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Iets als aantallen.als() lijkt me: AANTALLEN.ALS, functie - Microsoft Ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperado112
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGAUN8Jrm7h8WCAATXyBtlyp8g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vaD4WMu5DScseUqT9k62dkO.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze een afbeelding.

@F_J_K met een draaitabel loop ik vast op de meerdere dagen (lees week) die in het zelfde bestand staan.

Nes, Snes, N64, Gamecube, Wii, Gameboy (advanced), SP, DS, DS-Lite, 3DS, Wii U, Switch, NES mini, SNES mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-sk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 17:58
Ik denk dat het makkelijker is als je je sheet anders opzet:

MaDiWoDoVr
BobTaak ATaak BTaak CTaak ATaak B
AliceTaak BTaak CTaak ATaak BTaak C

Waarbij de taken dropdowns zijn. Vervolgens kun je door middel van iets van een count, per medewerker optellen hoevaak ze een taak hebben gedaan. Wellicht is het zelfs al voldoende als je elke taak een kleur geeft, zodat je een visuele indicatie hebt of een taak door een medewerker veel wordt uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperado112
i-sk schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:45:
Ik denk dat het makkelijker is als je je sheet anders opzet:

MaDiWoDoVr
BobTaak ATaak BTaak CTaak ATaak B
AliceTaak BTaak CTaak ATaak BTaak C

Waarbij de taken dropdowns zijn. Vervolgens kun je door middel van iets van een count, per medewerker optellen hoevaak ze een taak hebben gedaan. Wellicht is het zelfs al voldoende als je elke taak een kleur geeft, zodat je een visuele indicatie hebt of een taak door een medewerker veel wordt uitgevoerd.
Bedankt voor je antwoord, wat ik erbij vergeet te zeggen is dat dit rooster weer wordt weergeven (in powerpoint) op een groot scherm voor de medewerkers. Ik kom niet weg met jou voorstel gezien de aantal taken. Daarnaast moet ik het KISS houden (ookal al ziet het rooster er nu ook best complex uit) want anders snapt men niet welke taken er uitgevoerd moeten worden :X

gr
Martijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-06 18:30
Ik zeg niet dat het niet kan... maar om nou te zeggen dat het makkelijk is...

Ik heb je data enigszins versimpeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ggnwk-ocnR1LUd-xa-SRBcNsDJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mUFCS0YbEzhFkHrfuJaLXf4Z.png?f=fotoalbum_large

Formule voor E8 (en door te trekken horizontaal en verticaal):
code:
1
=AANTALLEN.ALS($D$4:$D$24;L$7;INDIRECT(SUBSTITUEREN(ADRES(1;VERGELIJKEN($K8;$E$4:$I$4)+4;4);"1";"")&"4:"&SUBSTITUEREN(ADRES(1;VERGELIJKEN($K8;$E$4:$I$4)+4;4);"1";"")&"24");"x")

Als je de formule versimpeld komt er te staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RvrKapqs5T1TgkJsTQ3Gva37QA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WVzOvQlT3cUQDfqrdQpayuZP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperado112
Emperor schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:39:
Ik zeg niet dat het niet kan... maar om nou te zeggen dat het makkelijk is...

Ik heb je data enigszins versimpeld:
[Afbeelding]

Formule voor E8 (en door te trekken horizontaal en verticaal):
code:
1
=AANTALLEN.ALS($D$4:$D$24;L$7;INDIRECT(SUBSTITUEREN(ADRES(1;VERGELIJKEN($K8;$E$4:$I$4)+4;4);"1";"")&"4:"&SUBSTITUEREN(ADRES(1;VERGELIJKEN($K8;$E$4:$I$4)+4;4);"1";"")&"24");"x")

Als je de formule versimpeld komt er te staan:
[Afbeelding]
Topper, nu is het mij duidelijk.
Ik ga even puzzelen en mijn bestand aanpassen maar dit zou inderdaad moeten lukken _/-\o_

bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met mijn voorstel van gebruik van een 1 ipv x is het veel makkelijker: som.als en je bent er :)

=SOM.ALS($A$2:$A$20;$A25;B$2:B$20) en je bent er als in A25 bijv. 'Linnen transport' staat. Desgewenst dan nog met voorwaardelijke opmaak een x weergeven waar een 1 staat in A2:Z20.

Edit: en waarbij ik in mijn probeersel natuurlijk begon bij kolom A ipv D

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 19-07-2023 14:04 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1