Hoe mijn NAS benaderen zonder internet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:17
Hallo techneuten,

ik heb een vraag.

We zijn momenteel aan het verhuizen en hebben ondertussen de Internet stopgezet.

Helaas heb ik er niet bij nagedacht, maar mijn NAS kan ik dus ook niet meer bereiken.

Is er nog een manier om mijn nas te bereiken? Om alleen bijvoorbeeld het uit te schakelen.

Wanneer ik in de nieuwe woning ben heb ik al internet dus kan ik direct daarop aansluiten.

Gaat om het volgende:
Synology DS1522+
Mijn NAS heeft alleen intern gedraaid, heeft nooit de WWW gezien
Dus wil hem intern benaderen

Kan ook natuurlijk niet meer backups maken met Photos omdat er geen internet is. Hopelijk is dat later geen probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door theduke1989 op 19-07-2023 20:21 ]

Beste antwoord (via theduke1989 op 19-07-2023 20:54)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:53
was handiger geweest als je niet het gehele (interne, dus ongevaarlijke) ip adres had afgedekt, maar zoals je stelt zit er een 169 (dus APIPA) adres op. Je computer instellen op een adres in dezelfde range en dan https://<adres>:5001 (of adres gebruiken om share te mounten met "map network drive" en dan //<ipadres>/<share>).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:44
Via de browser / ip adres van je nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Dat werkt dus niet meer. Krijg telkens melding van mijn ISP service not available.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Staan de tussenliggende apparaten nog wel aan zoals modem/switch/router/wifi?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je bij het beëindigen van ja abonnement ook je modem terug moeten sturen? Zo ja dan is je router waarschijnlijk ook weg.

Wat je dan kunt doen is de NAS en je laptop/computer verbinden met één switch, dus beide aan dezelfde switch. Daarna ga je kijken of je met de software van de NAS-fabrikant de NAS kunt ontdekken. Voor Qnap is dat met Qfinder en voor Synology is dat Synology Assistant. Voor andere merken zul je zelf even op zoek moeten. (in Command line: "arp -a" intikken wil ook nog wel eens een oplossing bieden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 06:03:
Dat werkt dus niet meer. Krijg telkens melding van mijn ISP service not available.
Gebruik je dan wel je interne ip adres? (192.168.x.x)
Kan je de nas wel pingen?
Kan je wel op je router je nas nog zien?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de nas via internet wilt bereiken, maar in 1 van de huizen is geen internet meer... Hoe wil je die dan zónder internet bereiken? Over lokale netwerk werkt uiteraard dan wel gewoon, maar via het interne IP adres. Wil je via internet bereikbaar blijven, zul je de nas moeten verhuizen naar waar je wél internet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defragging
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023

Defragging

Azerbaijan

Heb je nog intern (lokaal) netwerk ? zo niet > zorg eerst dat je netwerk hebt lokaal
Staat de NAS op Dynamische IP (DHCP) of heb je deze handmatig ingesteld?

Hoe dan ook start je altijd met de Synology scan op lokale netwerk:

1. Zorg dat er kabel verbinding is vanuit je NAS naar je werkplek via een Modem / Router die IP deelt.
2. Synology Assistant downloaden > installeren op een werkplek
3. Scan uitvoeren > NAS zou zichtbaar moeten zijn.

Paint power 🖌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:55
theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 05:22:
Helaas heb ik er niet bij nagedacht, maar mijn NAS kan ik dus ook niet meer bereiken.
Is er nog een manier om mijn nas te bereiken? Om alleen bijvoorbeeld het uit te schakelen.
Wat al aangegeven is. Via het interne netwerk. Alleen dan moet je iets van router of wifi-accesspoint er tussen zetten om een netwerk te creëren. Zeker als je de router / modem / wifi-accespoint van de provider al er tussen uit hebt gehaald. Met een losse router/wifi-accesspoint heb je weer een DHCP-server. Dan kan je via een internnetwerk-adres de NAS benaderen. Misschien dat je eerst nog via de synology assistent de netwerkinstellingen van je NAS mag aanpassen.

Anders kan via de aan/uitknop op de NAS ook nog een netwerkreset uitvoeren. Kijk even in de handleiding.

Een hele directe manier is met een netwerkkabel aan de computer en aan de nas zelf. Alleen dan mag je aan de gang met de netwerkinstellingen van de computer en je moet de netwerkinstellingen van je NAS weten. Maar als ik het zo lees is dat mogelijk een paar stapjes te moeilijk.
Wanneer ik in de nieuwe woning ben heb ik al internet dus kan ik direct daarop aansluiten.
Dan hoeft het ook niet meteen te werken. Dan moet je controleren of al je netwerkinstellingen nog correct zijn. Dan sluit je hem aan op de router van de provider. Afhankelijk van welke interne adressen hij gebruikt en of je Synology een vast intern ip-adres heeft gekregen mag je daar wat aanpassingen in maken.
Kan ook natuurlijk niet meer backups maken met Photos omdat er geen internet is. Hopelijk is dat later geen probleem.
Zou ook via het interne (wifi-)netwerrk moeten werken. Dat zou niet afhankelijk moeten zijn van een werkende internetverbinding.

[ Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 19-07-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Er is geen oplossing behalve weer internet realiseren in de oude woning.

Anders kun je alleen bij de NAS zolang je in je oude woning bent via het lokale netwerk.
Als dat netwerk al is afgebroken, dan moet je de NAS verhuizen naar je nieuwe woning.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
nelizmastr schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:51:
Er is geen oplossing behalve weer internet realiseren in de oude woning.
Nee, zoals je zelf al verderop in je bericht aangeeft: een los netwerk opzetten kan ook. Zonder internet is de NAS altijd wel te bereiken. Alleen dan moet iemand wel een losse router / Wifi-accespoint (met DHCP-server) hebben om een lokaal-netwerk te maken. Vaak zat gehad dat de internetverbinding eruit lag en ik gewoon nog via het lokale netwerk op de NAS kon werken. Dan werken alle functies zoals photos, Notes e.d. wel intern. Het is hoe het een en ander ingesteld is. Als je dat begrijpt dan kan je het zelf aanpassen. Als ik zo de berichten van TS lees heeft hij niet alle kennis om een los netwerkje op te zetten. Dat is natuurlijk wel te leren. Daar is dit een mooi moment voor. Dat kan hem misschien ook helpen in het nieuwe huis en de toekomst. :)

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 19-07-2023 08:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
stekker er uit,
verhuizen
en stekker er in?

de nas is niks aan het doen, ideaal is het niet.
Maar goed mijn synology heeft meer dan eens een stroom storing te verwerken gekregen,
en kwam daar altijd prima weer uit

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
jack zomer schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:02:
de nas is niks aan het doen, ideaal is het niet. Maar goed mijn synology heeft meer dan eens een stroom storing te verwerken gekregen, en kwam daar altijd prima weer uit
Bij mij ook wel :D Duurt soms iets langer met opstarten. Maar tot nu toe geen problemen meegehad.
Om alleen uit te zetten: Druk wat langer op de aan-/uitknop. Wacht tot deze een pieptoon geeft en de knop begint te knipperen. Dan sluit deze zich netjes af en gaat uit. Dit werkt bij de meeste Synology's. Maar kijk voor de zekerheid ook even in de handleiding hoe lang je de knop mag indrukken. Zo zet ik soms mijn NAS uit als ik toevallig in de meterkast moet zijn om het een en ander aan te passen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 19-07-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:04
Misschien stom idee maar internet via je telefoon proberen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Waarschijnlijk krijgt niets meer een ipadres omdat je de router van je ISP als dhcp server functioneert, heeft verder helemaal niets met wel of geen internet te maken.

Als je die router nog hebt kun je die gewoon aanzetten ook al is je internet niet meer benaderbaar, zijn dhcp server werkt dan nog gewoon en alles op je Lan dan ook.
Heb je geen router meer dan kun je een andere dhcp server opstarten bijvoorbeeld een op je PC.

Wil je die Nas alleen maar uitzetten, dan druk je 4 seconden (tot de leds beginnen te knipperen) op de aan/uit knop dan zal hij een nette shutdown doen, zomaar de spanning eraf is niet handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 19-07-2023 08:20 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
dragonhaertt schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:35:
[...]

Gebruik je dan wel je interne ip adres? (192.168.x.x)
Kan je de nas wel pingen?
Kan je wel op je router je nas nog zien?
Inderdaad ik wil via de interne IP 192.168.1.xxx mijn NAS benaderen.
Alleen krijg ik dus service unavailable te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
jack zomer schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:02:
stekker er uit,
verhuizen
en stekker er in?

de nas is niks aan het doen, ideaal is het niet.
Maar goed mijn synology heeft meer dan eens een stroom storing te verwerken gekregen,
en kwam daar altijd prima weer uit
Probleem is dat ik tot 31juli nog hier ben, daarna niet meer. Maar ik moet nog enige documenten opzoeken.
En dat kan ik nu dus niet.

De stekker er uit, stekker er in de nieuwe woning oplossing dacht ik ook aan totdat ik me realiseerde ik moet nog wat documentatie voorbereiden.

Zo makkelijk is het dus niet een NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ben(V) schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:18:
Waarschijnlijk krijgt niets meer een ipadres omdat je de router van je ISP als dhcp server functioneert, heeft verder helemaal niets met wel of geen internet te maken.

Als je die router nog hebt kun je die gewoon aanzetten ook al is je internet niet meer benaderbaar, zijn dhcp server werkt dan nog gewoon en alles op je Lan dan ook.
Heb je geen router meer dan kun je een andere dhcp server opstarten bijvoorbeeld een op je PC.

Wil je die Nas alleen maar uitzetten, dan druk je 4 seconden (tot de leds beginnen te knipperen) op de aan/uit knop dan zal hij een nette shutdown doen, zomaar de spanning eraf is niet handig.
Ik heb nog de modem, moet die wel turug opsturen.
De modem is weer aangesloten op een switch momenteel.

Ik zal dan toch eens kijken om een eigen netwerk op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54

D4NG3R

kiwi

:)

Je ISP noch het internet hebben wat te maken met het intern benaderen van je NAS. Hoe ziet de situatie er nu intern uit, en wat is daar recent aan veranderd qua hardware? Ik doe de aanname dat de DHCP server (waarschijnlijk de router van je ISP) er tussenuit geplukt is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Tja als je de andere posts ook leest wist je dat die conclusie allang getrokken was.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
CH4OS schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:39:
Als je de nas via internet wilt bereiken, maar in 1 van de huizen is geen internet meer... Hoe wil je die dan zónder internet bereiken? Over lokale netwerk werkt uiteraard dan wel gewoon, maar via het interne IP adres. Wil je via internet bereikbaar blijven, zul je de nas moeten verhuizen naar waar je wél internet hebt.
Had niet de TS volledig schreven.

De NAS heeft altijd intern gedraaid, nooit online dit wil ik in de nieuwe wonig dus aanpassen.
En dan een OPNsense er tussen zetten met VPN om het ook extern te benaderen.

Maar voor nu was het dus alleen intern.

ik was totaal vergeten dat ze de internet nog gingen afsluiten deze maand, maar moet dus enkele documenten openen en bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik zal op advies dan maar eens kijken of ik een netwerk kan opzetten tijdelijk om het alleen te benaderen.

NAS - netwerkkabel - PC zou dan moeten lukken
Dan manueel een IP opstellen in een RANGE? maar hoe dit op de NAS doen? of komt die automatisch in de range van mijn PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:35:
[...]

Tja, ik benader mijn Synology altijd via intern IP adres, of via SMB.
Beide werken gewoon ook als ik de kabel naar mijn glasvezel lostrek (geen internet)

Je kan als tijdelijke oplossing gewoon een netwerkkabel direct van je pc naar je nas aansluiten, zo kan je wel je bestanden benaderen.

[ Voor 17% gewijzigd door dragonhaertt op 19-07-2023 08:46 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 05:22: Om alleen bijvoorbeeld het uit te schakelen.
Als je de aan/uit knop een paar seconden inhoud tot hij piep sluit de Synology netjes af.

Handleiding: https://global.download.s...ersGuide_NAServer_nld.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door JaICTDronten op 19-07-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54

D4NG3R

kiwi

:)

Ben(V) schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:40:
Tja als je de andere posts ook leest wist je dat die conclusie allang getrokken was.
Toen ik mijn reactie schreef nog niet door de TS, in ieder geval niet gebaseerd op zijn laatste bericht van toen. ;)

@theduke1989 zorg er minimaal voor dat je PC en NAS allebei aangesloten zitten op je router. Geef de boel een paar minuten om op te starten, en ga dan op je PC in je browser naar als ik het niet mis heb deze URL:
synologynas:5000
Tenzij het beestje voorheen op een statisch IP stond, dan zal ze simpelweg te benaderen zijn via het IP welke je altijd gebruikt hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 19-07-2023 08:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:12
theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:43:
Ik zal op advies dan maar eens kijken of ik een netwerk kan opzetten tijdelijk om het alleen te benaderen.

Dan manueel een IP opstellen in een RANGE? maar hoe dit op de NAS doen? of komt die automatisch in de range van mijn PC?
Hoe heb je de NAS ingesteld? Via DHCP of een statisch adres gegeven? In geval van het laatste zou een directe kabel van pc naar NAS kunnen werken, maar dan moet je de pc wel in hetzelfde subnet zetten lijkt me. Gateway dan leeg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:43:

Nee, die komt niet automatisch in de range van de PC. Dat mag je allemaal handmatig instellen. (Ip-adres, subnet, gateway mag je laten zitten) Je moet dus weten welk statisch iP-adres de NAS had. Dan kan je de PC een adres geven in dezelfde range. Dan kan je via de browser en het IP-adres met :5000 of :5001 erachter je nas benaderen. Zelfs via de verkenner (\\ipadres\ )moet het dan lukken.

Maar gewoon de oude router er tussen dan moet het ook gewoon werken. Alleen geen internet. Dan kan je ook nog intern de boel benaderen. Mogelijk niet op de manier dat je standaard doet.

Eventueel in combinatie met synology assistent om kijken of je de synology binnen het netwerk kan zien.
[...]
Dat valt wel mee. Je hebt een kleine achterstand met kennis over netwerken. Je mist basiskennis hoe een netwerk werkt c.q. hoe je die moet opzetten. Je wilt nu iets dat niet helemaal "standaard" is. Dan moet je wat meer achtergrond kennis hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door RonnieKo op 19-07-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 09:37
Heeft je PC uberhaupt nog een IP adres dat niet in de 169.x.x.x reeks ligt?
Als je rechtstreeks aan de NAS wilt verbinden heb je denk ik wel een switch er tussen nodig en moet je op je pc een ip adres plaatsen in de reeks dat de NAS ook als vast IP had. Had de NAS geen vast IP en heb je nu geen DHCP server, dan wordt het een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-05 19:48
Synology assistant al eens geprobeerd? Deze heeft bij mij ook al eens eens Synology gevonden die in een andere ip reeks zat. Ook een die gewoon geen ip kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als de router uit is, zal zijn dhcp release verlopen raken.
Je kunt binnen Windows je internet verbinding 'delen', hierdoor is jouw laptop de dhcp server.
Daarna kun je de range van je netwerkadapter zoeken of met de tool of jouw NAS een nieuw ip nummer heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Je hebt waarschijnlijk een static ip ingesteld. Reset de netwerkinstelling door de reset 4 seconden ingedrukt te houden en direct los te laten na een piep. Kijk uit dat je het niet 2 keer achter elkaar doet dan verwijder je ook alle data!

https://kb.synology.com/n...o_reset_my_Synology_NAS_7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obeculen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-04 21:25
Zet de modem weer aan zoals het eerst was, waarschijnlijk werkt je interne netwerk dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
obeculen schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:08:
Zet de modem weer aan zoals het eerst was, waarschijnlijk werkt je interne netwerk dan weer.
mocht je geen modem-router meer hebben pak een (oude?) router en sluit hier PC en NAS op aan. Vervolgens in de router kijken welke adressen zijn uitgedeeld. Het adres dat niet je PC is zal de NAS moeten zijn. ALternatief is DHCP server op de PC installeren, maar dat is meer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 15:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Maar... Heb je dan helemaal geen backup locatie voor deze documenten?
Als je NAS affikt ben je dus alles kwijt. Echt ongelooflijk dom als dit zo is /sorrynotsorry

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Nyarlathotep schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:48:
Maar... Heb je dan helemaal geen backup locatie voor deze documenten?
Als je NAS affikt ben je dus alles kwijt. Echt ongelooflijk dom als dit zo is /sorrynotsorry
Er is een hyper backup momenteel wat op een losse externe HDD wordt uitgevoerd.
Dat mijn huis afbrand is extreem laag, schat 1% vandaar dat ik het momenteel zo heb ingesteld.
Dat er iemand mijn NAS meeneemt is ook 1% we hebben momenteel een appartement. Nu met de verhuizing ga ik er van uit dat het een grotere risico is-wordt.

Maar ik zal dus nu wel degelijk nadenken over om het dus beter uit te voeren.

Zodra ik thuis ben zal ik kijken of ik de Synology assistant kan vinden, of een netwerk opzetten zoals vele zeggen om het te benaderen.

[ Voor 8% gewijzigd door theduke1989 op 19-07-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:03

FreakNL

Well do ya punk?

theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:31:
[...]

Inderdaad ik wil via de interne IP 192.168.1.xxx mijn NAS benaderen.
Alleen krijg ik dus service unavailable te zien.
Dit heeft niks met een internetprovider te maken,

Stop een UTP kabel in een laptop en in de NAS en je kunt gewoon je NAS benaderen. Heb je niet eens een switch voor nodig.

Wat ik denk is dat de NAS geen statisch IP heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 06:03:
Waarschijnlijk de DNS ingesteld staan op het IP-adres van je modem/router? Die veranderen naar het IP-adres van je PC/laptop zou moeten werken wanneer je de PC en NAS aan een switch hangt.

De PC zelf een IP-adres geven, daarna Synology Assistent draaien (link in mijn vorige bericht) en de NAS opzoeken. Controleren of de PC in dezelfde IP-reeks staat als de NAS en zo niet deze aanpassen. Daarna verbinden en lekker je ding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het zou al helpen als de TS weet of de NAS een statisch IP heeft OF op DHCP staat…

Of wat @sypie hierboven zegt, nog beter :)

@sypie detecteert dat tooltje ook de NAS als hij in een ander subnet zit?

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 19-07-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
FreakNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:22:
Het zou al helpen als de TS weet of de NAS een statisch IP heeft OF op DHCP staat…
Het is een DHCP van de modem, ik heb bij het instellen eerste keer niet een IP ingesteld kan me niet herinneren. Sowieso direct Synology assistent gebruikt,

sorry voor het niet melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als bovenstaand zo is dan snap ik wel dat je de NAS nu niet kan benaderen.

Pleurt hem even aan een router zodat hij een IP krijgt…

Internet is niet nodig. Mag ook een router uit het jaar 0 zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 19-07-2023 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@FreakNL Ergens in een post hierboven staat dat Synology Assistent ook NAS'en vind in een ander subnet/IP-reeks. Zelf niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Koop/pak een router uit het jaar 0 (kringloop?)
Reset de router (of verifieer dat DHCP aanstaat)
Sluit een laptop en de NAS aan met UTP op die router
Kijk met syno tool welke IP je NAS gekregen heeft (of kijk in de webinterface vd router).

Als alternatief kun je de router zelfs weglaten en 1 op 1 de boel aansluiten en dan op je PC een DHCP server draaien. (https://www.dhcpserver.de/cms/)

Maar de eerste methode is het meest idiot proof.

Of ding mee naar je ouders ofzo en daar op de modem/router aansluiten…

Dit is trouwens wel gewoon basisschool niveau computeren….

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 19-07-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 18:48

Neus

www.zenaconsult.com

Mode 1: Reset administrator login credentials and network settings to default1
Locate the RESET button on your Synology NAS.2
Press and hold down the RESET button for about 4 seconds until you hear a beep. Release the button immediately.
Launch Web Assistant. Double-click on your Synology NAS. On the login page, enter the system default username admin, leave the password field blank, and click Sign In.
Reset the password for your account and click Submit.
If there is only one administrator account named admin, the system automatically fills in the name admin in the username field.
If there are multiple administrators accounts, select an administrator account from the drop-down menu to change its password.3
Once you have successfully reset the password, click Sign In Now.
Sign in to DSM using the password you have just created.
Once your Synology NAS is reset via Mode 1, the following settings take place:
The admin account is restored to default and its 2-factor authentication setting is disabled.
UI management port is reset to 5000/5001.
For DSM 7.2 and above: IPv4 address, DNS, gateway, and other network interfaces are reset to DHCP.
For DSM 6.2.4 to 7.1.x: IPv4 and IPv6 address, DNS, gateway, and other network interfaces are reset to DHCP.
PPPoE is disabled.
Auto Block is disabled.
Firewall rules are disabled.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Neus
Onnodig. TS weet het wachtwoord al en ding staat al op DHCP… Hij heeft alleen geen DHCP server in zijn netwerk (meer)….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 18:48

Neus

www.zenaconsult.com

FreakNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:30:
@Neus
Onnodig. TS weet het wachtwoord al en ding staat al op DHCP… Hij heeft alleen geen DHCP server in zijn netwerk (meer)….
Ah ok! Hij kan toch wel ff zijn laptop / PC op een vast IP adres instellen zoals in zijn vorige huis?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:12
Nog een dingetje, als je de hostname weet (als het goed is stel je die zelf in tijdens de setup van je NAS) en je pc hangt in hetzelfde subnet, ping je gewoon de hostname en dan weet je direct het ip-adres.

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk, laten we effe wachten tot TS weer thuis is en e.e.a. heeft geprobeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Saekerhett op 19-07-2023 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
Neus schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:35:
[...]

Ah ok! Hij kan toch wel ff zijn laptop / PC op een vast IP adres instellen zoals in zijn vorige huis?
dat kan, maar dan heeft de NAS nog steeds geen IP adres omdat deze er 1 verwacht van een DHCP server te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Saekerhett schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:39:
Nog een dingetje, als je de hostname weet (als het goed is stel je die zelf in tijdens de setup van je NAS) en je pc hangt in hetzelfde subnet, ping je gewoon de hostname en dan weet je direct het ip-adres.

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk, laten we effe wachten tot TS weer thuis is en e.e.a. heeft geprobeerd.
DNS (of WINS) werkt enkel als de NAS een goed IP adres heeft en dit toevallig ook nog eens rond bazuint. Zonder DHCP server en zonder ingesteld vast IP adres op de NAS zal dit dus niet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-04 20:43
Als je geen DHCP hebt, krijg je toch een APIPA adres (169.254-reeks)? Dus netwerkkabel tussen NAS en laptop, krijgen beide APIPA adres, en de synology assistent zou hem moeten zien. Omdat je met beide devices dan ook in zelfde subnet zit, kun je gewoon in de browser naar dat IP browsen en inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
sypie schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:21:
[...]

Waarschijnlijk de DNS ingesteld staan op het IP-adres van je modem/router? Die veranderen naar het IP-adres van je PC/laptop zou moeten werken wanneer je de PC en NAS aan een switch hangt.

De PC zelf een IP-adres geven, daarna Synology Assistent draaien (link in mijn vorige bericht) en de NAS opzoeken. Controleren of de PC in dezelfde IP-reeks staat als de NAS en zo niet deze aanpassen. Daarna verbinden en lekker je ding doen.
Ik weet nog de IP wat het had. Dus in die range ga ik een vast IP geven aan me PC. Doe dit zodra ik thuis ben.

Bedankt voor de input.

Nas + pc zijn nu nog aangesloten op een kleine 8ports switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wafeltje schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:10:
Als je geen DHCP hebt, krijg je toch een APIPA adres (169.254-reeks)? Dus netwerkkabel tussen NAS en laptop, krijgen beide APIPA adres, en de synology assistent zou hem moeten zien. Omdat je met beide devices dan ook in zelfde subnet zit, kun je gewoon in de browser naar dat IP browsen en inloggen.
Dat zou inderdaad ook moeten kunnen maar is iets foutgevoeliger. Een router met DHCP ertussen is iets meer idiot-proof :)

TS zegt ook niet welke syno het is. Er zijn er ook waar je het IP kunt instellen op het scherm… Zoveel wegen naar Rome :)

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 19-07-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:00:
[...]

Ik weet nog de IP wat het had. Dus in die range ga ik een vast IP geven aan me PC. Doe dit zodra ik thuis ben.

Bedankt voor de input.

Nas + pc zijn nu nog aangesloten op een kleine 8ports switch.
Dat gaat dus niet werken BEHALVE als de NAS nog het oude IP heeft. En dat is alleen zo als de lease nog niet verlopen is. Meestal is dat 24 uur…

Het beste is echt even een DHCP server in de lucht brengen … En het makkelijkste is dat met een ouwe router die je wellicht nog hebt liggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Zo ik ben thuis, even gegeten en was er aan begonnen.

1. Een vaste IP gegeven 192.168.0.xxx
2. Synology assistent opgestart.
3. Hij vindt de Diskstation maar als ik erop druk krijg ik een wizard om een admin account op te stellen ..

Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Of als ik doorga met de wizard gebeurd er niks met de data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
FreakNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:43:
[...]

Dat zou inderdaad ook moeten kunnen maar is iets foutgevoeliger. Een router met DHCP ertussen is iets meer idiot-proof :)

TS zegt ook niet welke syno het is. Er zijn er ook waar je het IP kunt instellen op het scherm… Zoveel wegen naar Rome :)
Staat in de TS DS1522+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWTe-_Uz4JEcRd58hj93R8QGAZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axoFYTkRcavsIgRbN4cKRB0z.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft inderdaad zoals vele gezegd hebben een 169 adres toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:09
theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:25:
... Heeft inderdaad zoals vele gezegd hebben een 169 adres toegewezen.
En als je een pc aansluit dan krijgt die ook zo'n 169 adres en dan kan je naar de nas. op ip adres of naam (als je die nog weet)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
was handiger geweest als je niet het gehele (interne, dus ongevaarlijke) ip adres had afgedekt, maar zoals je stelt zit er een 169 (dus APIPA) adres op. Je computer instellen op een adres in dezelfde range en dan https://<adres>:5001 (of adres gebruiken om share te mounten met "map network drive" en dan //<ipadres>/<share>).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Bedankt alle, @sypie as well .

Dit heeft geholpen.

Nadat ik een range in de 169.252.xxx.xxx fixed heb toegewezen en op het Ip adres van me NAS ging werkte het en kon dus inloggen.

Korte vraag
Nu zal ik niet weer snel verhuizen en dus weer internet hebben in ,2-3 weken. Maar dit is dus te vermijden dit soort fratsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ja, geef die NAS een vast IP-adres in dezelfde reeks als waar je jouw PC ook in zet. Wanneer je op je nieuwe adres bent en internet hebt stel je je router zo in dat die in dezelfde range de DHCP-adressen uitdeelt, maar niet bij 1 begint te tellen.

Simpel voorbeeldje:
Router: 10.0.0.1
PC: 10.0.0.2
NAS: 10.0.0.3

DHCP vanaf 10.0.0.20 laten beginnen tot 10.0.0.254

Door met vaste IP-adressen te werken gaan dit soort dingen ook niet direct stuk wanneer je DHCP even dwarsligt of wanneer je even geen router hebt. Dan heb je aan een switch al genoeg om het te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:54:
Korte vraag
Nu zal ik niet weer snel verhuizen en dus weer internet hebben in ,2-3 weken. Maar dit is dus te vermijden dit soort fratsen?
Vast IP-adres instellen voor je NAS buiten de range van je router van je provider. En deze instellingen opschrijven en in de meterkast hangen kan je ze niet vergeten. Als je de DHCP-range niet kan aanpassen dan een vast IP-adres zo hoog mogelijk in de range aan houden.

Zelf heb ik een aantal apparaten zoals de soundbar, de netwerkprinters, de NAS, de netwerkswitches en nog wat ander spul voorzien van een vast IP-adres. Dat hoeft niet opvolgend te zijn. De DHCP-range begint bij mij op 100 en eindigt op 200. Meer als 100 losse apparaten in het netwerk heb ik toch niet. De DHCP-lease verloopt toch na 24 uur.

Computer vast IP-adres geven hoeft niet echt. Zeker bij een laptop kan het niet altijd handig zijn als je hem buiten de deur gebruikt.

Ik had altijd eerst nog een eigen Wifi-accespoint / router er tussen zitten. Deze was meteen ook mijn DHCP-server. Toen deze kuren kreeg voor nood het modem/router/WiFi-accespoint van de provider weer compleet actief gemaakt. De DHCP-instellingen en IP-instellingen aangepast. Werkt nu nog steeds als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
Als de NAS een tweede netwerk poort heeft kun je deze sowieso een adres geven om er altijd weer bij te komen met enkel PC/laptop met netwerkpoort en een kabeltje (hoeft tegenwoordig niet meer crosslink te zijn, zelfs de goedkoopste adapters hebben automatic MDI/MDI-X). heb zelf jarenlang de 1513+ gebruikt met intern de firewall: 1 poort voor beheer, 2 poorten voor data, 1 poort vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 07-05 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

theduke1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:54:
Korte vraag
Ik zou daar niet op vertrouwen. Net zo niet als op jouw gokje van 1% kans op brand en diefstal.
Er kunnen nog veel meer dingen gebeuren, ik zou zeggen kans van 10% in het komende jaar op: een onherstelbaar defect (b.v. door een flinke stroomstoring of blikseminslag of simpelweg omdat ie stukgaat), of een fout van jezelf waardoor je belangrijke data wist, of je krijgt een fantastisch virus wat even al je bestanden fijn encrypt of op een andere manier on herstelbaar beschadigd. (Je schrijft eerder dat je de nas open wilt zetten achter een VPN, als goed uitgevoerd, dan is dat veilig. Maar niet zo veilig als niet beschikbaar maken, en als je bij dat beschikbaar maken een fout maakt en de veiligheid is niet goed, dan geef je onbekenden toegang tot al je data én zij kunnen die data wissen of manipuleren.)

Bottom line: belangrijke bestanden zet je op meerdere plekken neer. Behandel die methode alsof je NAS morgen in één klap dood zou zijn, zodat als dat gebeurd je er geen/nauwelijks pijn van hebt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben het 1000% met je eens @remco_k

Maar dat staat verder los van de vraagstelling hier.

TS heeft het over fratsen maar hij heeft zelf fratsen uitgevoerd door de DHCP server uit het netwerk te halen. Er is niks mis met je NAS op DHCP (evt met een reservering) maar dan moet je wel je DHCP in de lucht houden.

Static IP is nog beter maar dan komt de TS weer klagen bij een providerwissel…

Het zijn geen fratsen, de TS heeft gewoon de basiskennis niet. Als je geen benzine in je auto gooit rijdt hij ook niet meer maar dat zijn dan niet meteen fratsen…

Wat @Aragnut zegt is ook een prima optie, een eventuele 2e Port als fallback/Emergency. Maar dan moet je wel snappen wat je doet. De TS blijft maar zeveren dat hij “straks weer internet” heeft maar lijkt niet te beseffen dat dit “probleem” (wat het eigenlijk niet is, het is by design) NIKS met een Internet-verbinding te maken heeft. Als je zover bent dat je dat snapt ga je ook begrijpen hoe het in elkaar zit en kun je veel beter troubleshooten. En het is echt geen rocket-science.

Dit zit voor mij in hetzelfde straatje als mensen die roepen dat de WiFi het niet doet maar eigenlijk bedoelen dat de lijn naar de ISP eruit ligt. Als ik dan zeg dat de WiFi het prima doet staan ze me glazig aan te kijken. Op tweakers verwacht ik wel wat meer niveau.

[ Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 20-07-2023 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
...

Als je je er een beetje in verdiept is het niet zo moeilijk.

Naar mijn mening kan je het beste als volgt regelen:

dhcp aan op de nas en op je pc.

dan krijgen ze ipadressen van de dhcp server functie die op de router draait: helemaal goed
indien er geen dhcp server functie is dan nemen beide apparaten een apipa adres (169.254.x.y) dan kunnen ze elkaar zien. en jij kan de nas zien in "netwerk" : ook goed (maar geen internet)
als er een router is dan heb je in principe ook een dhcp server functie. ook wanneer het internet down is.
als je verhuist naar een andere router met internet verbinding krijgen jouw spullen ook ipadressen waar ze iets mee kunnen (naar internet en naar elkaar)

als je static ipadressen instelt op de apparaten moet dat passen bij de router instellingen. dat is niet zo handig

als je static ipadressen instelt op de dhcp server passen de ipadressen automatisch bij de router. ook goed maar ik zou alleen voor specifieke redenen static ipadressen gebruiken. de apparaten staan hierbij op dhcp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
W1ck1e schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:03:
[...]
Als je je er een beetje in verdiept is het niet zo moeilijk.

Naar mijn mening kan je het beste als volgt regelen:

dhcp aan op de nas en op je pc.

dan krijgen ze ipadressen van de dhcp server functie die op de router draait: helemaal goed
indien er geen dhcp server functie is dan nemen beide apparaten een apipa adres (169.254.x.y) dan kunnen ze elkaar zien. en jij kan de nas zien in "netwerk" : ook goed (maar geen internet)
als er een router is dan heb je in principe ook een dhcp server functie. ook wanneer het internet down is.
als je verhuist naar een andere router met internet verbinding krijgen jouw spullen ook ipadressen waar ze iets mee kunnen (naar internet en naar elkaar)

als je static ipadressen instelt op de apparaten moet dat passen bij de router instellingen. dat is niet zo handig

als je static ipadressen instelt op de dhcp server passen de ipadressen automatisch bij de router. ook goed maar ik zou alleen voor specifieke redenen static ipadressen gebruiken. de apparaten staan hierbij op dhcp
toon volledige bericht
Je kan dan in de DHCP server (vaak) ook opgeven dat bepaalde apparaten (herkend aan hun fysieke (mac) adres) altijd hetzelfde IP adres te geven. Wel zo fijn als een apparaat tijdje uit gestaan heeft maar wel op hetzelfde ip adres bereikbaar moet blijven bij gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Aragnut schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:55:
[...]

Je kan dan in de DHCP server (vaak) ook opgeven dat bepaalde apparaten (herkend aan hun fysieke (mac) adres) altijd hetzelfde IP adres te geven. Wel zo fijn als een apparaat tijdje uit gestaan heeft maar wel op hetzelfde ip adres bereikbaar moet blijven bij gebruik.
dat is dan
als je static ipadressen instelt op de dhcp server
Pagina: 1