Hoe helder zijn OLED schermen nou?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 16:55
Ik heb erg goede ervaringen met het OLED scherm op mijn Thinkpad X1 Extreme gen 2 met 4K OLED touch scherm. Okee, die 4K blijkt achterlijke overkill op een laptop, en dat had ik nooit moeten doen, maar de kleuren, helderheid en contrast van dit scherm zijn ongelofelijk veel beter dan alles wat ik ooit eerder heb gezien. Eigenlijk zou ik graag dit scherm in wat groter formaat willen hebben (maar misschien zelfs dan nog steeds geen 4K, want dat schijnt best pittig te zijn voor de GPU, en bovendien gaan mijn ogen de laatste jaren hard achteruit, dus iets lagere dpi dan ik tot nu toe gewend ben is helemaal niet erg).

Ik heb wat rond zitten neuzen, en o.a. deze review van 3 QD-OLED schermen vond ik wel interessant. Alleen: volgens mij heb ik daar (of ergens anders op Tweakers; kan het niet meer vinden) gelezen dat de meeste OLED schermen juist niet erg helder zijn (150 nits ofzo), en dat je voor heldere OLEDs een QD-OLED moet hebben, want dan heb je wel 250 nits. Maar mijn laptop beweert 380 nits te hebben, dus ik snap het niet helemaal.

Mijn ervaring met OLED schermen is dat ze erg helder zijn (mijn telefoon heeft ook OLED en is ook erg helder), maar als ik naar grote schermen kijk, zie ik overal juist lage scores voor helderheid. Waarom is dat?

Daar komt bij dat die QD-OLED schermen (zoals bijvoorbeeld de Alienware AW3423DWF Zwart) kennelijk veel last hebben van colorfringing. Mijn laptop heeft dat juist niet.

Dus waarom zijn grote OLED schermen kennelijk allemaal slechter dan mijn alweer enkele jaren oude laptop scherm?

Of is het misschien zo dat een groot scherm minder helder dan een laptop moet zijn omdat het nou eenmaal groter is en je anders verblind wordt?

En waarom zijn ze allemaal eigenlijk zo enorm? (Formaat is ook een heel apart topic waar ik nog niet uit ben.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:57
Voor hetzelfde bedrag als de genoemde QD schermen heb je ook een 42 inch LG C2, zonder color fringing, die ruimschoots helder genoeg is, en voor je ogen groot genoeg :)
Gewoon de resolutie op 1920x1080 zetten (met integer scaling), de tv op "PC" mode zetten en genieten van het beeld.
Gebruik hier een 77" LG en dat gaat allemaal prima.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Ik weet dat er ook niet-OLED schermen bestaan en dat die veel goedkoper zijn, maar dat is niet helemaal waar ik naar vroeg. Edit: De LG C2 blijkt een TV, waardoor ik hem over het hoofd zag. Ik zal er eens naar kijken.

Wat de grootte betreft, 42" lijkt me wel weer wat erg veel. Het is waar dat meer vaak beter lijkt, maar 42" is meer dan een meter. Ik heb eens gekeken hoe groot mijn oude schermen eigenlijk zijn, en die zijn 24 en 27 of 28 inch. Die 24 inch is echt wat klein, maar die grotere is best al een lekker formaat. Misschien is iets net boven de 30 ideaal? (Ik heb ooit met een 30 inch iMac gewerkt, en dat was al echt een muur van een scherm voor je neus.)

En met 1920x1080 op 42" zit ik volgens mij echt naar individuele pixels te kijken. Vroeger vond ik zo hoog mogelijke resolutie met zo klein mogelijke tekst altijd het beste, maar ik ben er intussen achter dat mijn ogen grenzen hebben, en die nemen de laatste tijd ineens hard af, dus 4K op een al te klein scherm is verspilling, maar op zoiets enorms moet je wel.

Wat toepassing betreft hink ik een beetje op twee gedachten: voor mijn werk wil ik gewoon zo veel mogelijk screen real estate; ik zou daar graag meerdere IDEs met nog een browser er bij naast elkaar willen kunnen zetten, dus daarvoor zit ik serieus een ultra/super-wide te overwegen. Maar ik heb ook een beter scherm nodig om te gamen, en daarvoor is al te veel pixels misschien juist weer een nadeel (al zal 4K op een 4070 vast best aardig gaan). Dus misschien moet ik gewoon een extra scherm kopen om te gamen, maar dan net een maatje onder 4K, en voor mijn werk hang ik dan beide schermen aan mijn laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door mcvos op 19-07-2023 09:56 . Reden: misverstand ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:08
mcvos schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:42:
Ik weet dat er ook niet-OLED schermen bestaan en dat die veel goedkoper zijn, maar dat is niet helemaal waar ik naar vroeg.

...
Even afgezien van de grootte van het scherm en of dit te groot is, de LG C2 waar hij het over heeft is uiteraard ook gewoon een 4k 120Hz OLED scherm. :P

Wat betreft de helderheid, bij OLED is het bij grotere schermen voornamelijk moeilijk om veel helderheid uit een volledig wit beeld te krijgen, vanwege de energie en de warmte wordt dit vaak redelijk laag gelimiteerd. Wanneer het om kleinere delen van het scherm gaat dan gaat de helderheid een stuk hoger en krijg je ook een prima HDR ervaring in combinatie met de perfecte zwartwaardes.

Ik denk verder wel dat er nog wat haken en ogen zitten aan de OLED monitors die momenteel beschikbaar zijn. Qua beeldkwaliteit lopen de OLED TVs hier nog op voor heb ik het idee. Daar staat tegenover dat TVs voor PC gebruik vrij groot zijn en dat je een afstandsbediening moet gebruiken voor de bediening. Als je een redelijk diep bureau hebt dan is een 42'' scherm naar mijn mening nog wel te doen maar niet iedereen is hier een fan van.

Je zou als alternatief eventueel kunnen kijken naar monitors met mini-LED backlighting en full array local dimming. Hierbij heb je ook een veel beter contrast maar niet de nadelen van de huidige OLED-monitors zoals colour fringing, lage helderheid of potentiële burn-in.

[ Voor 69% gewijzigd door Redblader op 19-07-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Redblader schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:49:
Even afgezien van de grootte van het scherm en of dit te groot is, de LG C2 waar hij het over heeft is uiteraard ook gewoon een 4k 120Hz OLED scherm. :P
Excuus, ik vatte de opmerking duidelijk verkeerd op.

Maar dat brengt me juist terug bij de kern van mijn vraag: hoe zit het dan met helderheid? Want volgens https://tweakers.net/pric...voet-zwart/specificaties/ heeft hij een helderheid van slechts 150 nits, wat veel minder is dan de 400 nits die ik bij laptops zoek, en meer in lijn met schermen waarvan OLED reviews zeggen dat je ze beter niet in vol licht kan gebruiken.

Dat is namelijk mijn verwarring: die QD-OLED zou helderder moeten zijn, en de helderheids scores van veel van die OLED schermen is niet enorm, maar mijn ervaring met OLED is juist dat het wel enorm helder is.
Wat betreft de helderheid, bij OLED is het bij grotere schermen voornamelijk moeilijk om veel helderheid uit een volledig wit beeld te krijgen, vanwege de energie en de warmte wordt dit vaak redelijk laag gelimiteerd. Wanneer het om kleinere delen van het scherm gaat dan gaat de helderheid een stuk hoger en krijg je ook een prima HDR ervaring in combinatie met de perfecte zwartwaardes.
Bedoel je dat de officiele helderheidsscore bij OLEDs lager is dan je het ervaart, omdat witte schermen automatisch gedimd worden? Dat is misschien eigenlijk best een goed idee.

Dat kleine delen van het scherm enorm helder kunnen worden heb ik ook ervaren bij mijn laptop. Heel af en toe wordt de muiscursor heel eventjes enorm fel. Alsof er een ster door de sluier van de rest van het scherm heen breekt (al is de rest van het scherm ook helder zat).

[quote]Ik denk verder wel dat er nog wat haken en ogen zitten aan de OLED monitors die momenteel beschikbaar zijn. Qua beeldkwaliteit lopen de OLED TVs hier nog op voor heb ik het idee. Daar staat tegenover dat TVs voor PC gebruik vrij groot zijn en dat je een afstandsbediening moet gebruiken voor de bediening. Als je een redelijk diep bureau hebt dan is een 42'' scherm naar mijn mening nog wel te doen maar niet iedereen is hier een fan van.[quote]
Dat zijn goede afwegingen. Jammer en raar dat monitors achterlopen op TVs. Zeker omdat de monitor van mijn X1E juist uitstekend is. Ik zoek eigenlijk gewoon een grote versie daarvan.

Het valt me op dat ondanks dat het een TV is, hij wel Freesync en G-Sync ondersteund, dus is hij dan toch als monitor bedoeld? Moet ik nou ook tussen de TVs gaan zoeken als ik een scherm wil?
Je zou als alternatief eventueel kunnen kijken naar monitors met mini-LED backlighting en full array local dimming. Hierbij heb je ook een veel beter contrast maar niet de nadelen van de huidige OLED-monitors zoals colour fringing, lage helderheid of potentiële burn-in.
Zal ik doen.

[ Voor 56% gewijzigd door mcvos op 19-07-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
mcvos schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:51:

Bedoel je dat de officiele helderheidsscore bij OLEDs lager is dan je het ervaart, omdat witte schermen automatisch gedimd worden? Dat is misschien eigenlijk best een goed idee.

Dat kleine delen van het scherm enorm helder kunnen worden heb ik ook ervaren bij mijn laptop. Heel af en toe wordt de muiscursor heel eventjes enorm fel. Alsof er een ster door de sluier van de rest van het scherm heen breekt (al is de rest van het scherm ook helder zat).

[....]
Dat zijn goede afwegingen. Jammer en raar dat monitors achterlopen op TVs. Zeker omdat de monitor van mijn X1E juist uitstekend is. Ik zoek eigenlijk gewoon een grote versie daarvan.

Het valt me op dat ondanks dat het een TV is, hij wel Freesync en G-Sync ondersteund, dus is hij dan toch als monitor bedoeld? Moet ik nou ook tussen de TVs gaan zoeken als ik een scherm wil?

[...]

Zal ik doen.
Je kan het inderdaad zien als een automatische dimming in full screen, waarbij de lage nits die je vindt de brightness zijn bij een volledig wit scherm. Wanneer het een ''normale'' scene is kunnen felle delen makkelijk 3-4x feller zijn dan de maximale fullscreen brightness.

De LG C2 ondersteund inderdaad ook gewoon Freesync en G-Sync en is vrij populair als gaming monitor. Hier bijvoorbeeld een review bij gebruik als monitor. In deze review wordt ook de brightness toegelicht. Als je het qua formaat kwijt kan is het puur voor gamen wel het beste scherm dat je momenteel kan krijgen denk ik.

Als je de monitor ook wil gebruiken voor werk dan zou ik zelf minder snel voor een OLED gaan vanwege de potentiële burn-in bij statische elementen en de alsnog lagere full-screen brightness in SDR mode. Of dit problemen zijn hangt een beetje van de persoon af, je kan best wat video's vinden op Youtube van mensen die de LG C2 42'' als monitor gebruiken als je wat meer ervaringen wil zien.

Je kan op rtings ook uitgebreide reviews vinden van enkele Mini-LED monitors zoals de Samsung Neo G7 en Samsung Neo G8.

En mocht je toch liever voor een OLED monitor gaan met een ''normaler'' formaat dan is de Alienware AW3423DWF momenteel nog wel de beste keuze denk ik. Hier is het dan wel de vraag hoeveel je je stoort aan de colour fringing bij tekst.

[ Voor 11% gewijzigd door Redblader op 19-07-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Redblader schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:29:
Als je de monitor ook wil gebruiken voor werk dan zou ik zelf minder snel voor een OLED gaan vanwege de potentiële burn-in bij statische elementen en de alsnog lagere full-screen brightness in SDR mode.
Ik hoor vaak over dat inbranden, maar mijn laptop lijkt daar helemaal geen last van te hebben, terwijl ik daar toch ook vaak statische content op heb.

En hoe werkt HDR op de computer? Ik heb er net een stukje over gelezen, en dat ging vooral over films en TV, maar kan het ook gebruikt worden om een gewoon desktop scherm helderder en contrastrijker te maken dan die 150 nits suggereert?

Ik heb trouwens ook het gevoel dat ik met een OLED scherm eigenlijk over over zou moeten stappen op dark mode. Dat doe ik nog veel te weinig.
Hier bijvoorbeeld een review bij gebruik als monitor. In deze review wordt ook de brightness toegelicht. Als je het qua formaat kwijt kan is het puur voor gamen wel het beste scherm dat je momenteel kan krijgen denk ik.
Wat dat formaat betreft, ik bedenk me net dat ik hem natuurlijk ook aan een beugel aan de muur kan hangen. Dan kan ik hem makkelijk herpositioneren als ik hem switch tussen game PC en werk laptop.

[ Voor 30% gewijzigd door mcvos op 19-07-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
mcvos schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:37:
[...]

Ik hoor vaak over dat inbranden, maar mijn laptop lijkt daar helemaal geen last van te hebben, terwijl ik daar toch ook vaak statische content op heb.

En hoe werkt HDR op de computer? Ik heb er net een stukje over gelezen, en dat ging vooral over films en TV, maar kan het ook gebruikt worden om een gewoon desktop scherm helderder en contrastrijker te maken dan die 150 nits suggereert?

Ik heb trouwens ook het gevoel dat ik met een OLED scherm eigenlijk over over zou moeten stappen op dark mode. Dat doe ik nog veel te weinig.
OLED kan inbranden, tegenwoordig gaan de schermen er al een stuk beter mee om dan vroeger maar het risico is er nog steeds. Ik heb er zelf voor het laatst last van gehad met een telefoon uit 2014 moet ik ook eerlijk zeggen. :P

HDR is niet echt te gebruiken voor gewoon desktop gebruik in mijn ervaring omdat de meeste programma's hier niet voor gemaakt zijn. Het is dus voornamelijk inderdaad iets voor films maar ook games hebben prima HDR ondersteuning.

Sommige dingen die mensen doen om OLED schermen te sparen zijn inderdaad het gebruik van dark mode maar ook het gebruik van een screensaver en bijvoorbeeld het verbergen van de Windows taakbalk.

Ik heb zelf ook al vaak zitten twijfelen over het aanschaffen van de LG C2 42'' overigens. De enige reden dat ik het alsnog niet gedaan heb is dat ik momenteel al een 32'' 4k 144Hz scherm heb en ik vind het zonde om dat nu al te vervangen. Toen ik destijds mijn monitor had gekocht was de kleinste OLED TV 48'' en dit vond ik toch net te groot als monitor. Ik gebruik wel een LG C1 als TV en met mijn PS5 waarbij ik de helderheid echt ruim voldoende vind. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Redblader op 19-07-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Redblader schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:42:
Sommige dingen die mensen doen om OLED schermen te sparen zijn inderdaad het gebruik van dark mode maar ook het gebruik van een screensaver en bijvoorbeeld het verbergen van de Windows taakbalk.
Ook een goed idee inderdaad, maar mijn plan om meer dark mode te gebruiken is niet zozeer vanwege inbranden, maar omdat het hele scherm dan volgens mij een stuk minder stroom gebruikt en dus ook minder warmte produceert. Als ik het allemaal goed begrijp is warmteproductie een issue voor OLED en de reden voor dat dimmen.
Ik heb zelf ook al vaak zitten twijfelen over het aanschaffen van de LG C2 42'' overigens. De enige reden dat ik het alsnog niet gedaan heb is dat ik momenteel al een 32'' 4k 144Hz scherm heb en ik vind het zonde om dat nu al te vervangen. Toen ik destijds mijn monitor had gekocht was de kleinste OLED TV 48'' en dit vond ik toch net te groot als monitor. Ik gebruik wel een LG C1 als TV en met mijn PS5 waarbij ik de helderheid echt ruim voldoende vind. :)
Ik vind ook 42" nog best wel erg veel. Als ze hier nou een 34" variant van hadden, was dat denk ik perfekt geweest. Toch raar dat OLEDs kennelijk vooral voor kleine telefoonschermen en grote TVs worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
mcvos schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:22:
[...]

Ook een goed idee inderdaad, maar mijn plan om meer dark mode te gebruiken is niet zozeer vanwege inbranden, maar omdat het hele scherm dan volgens mij een stuk minder stroom gebruikt en dus ook minder warmte produceert. Als ik het allemaal goed begrijp is warmteproductie een issue voor OLED en de reden voor dat dimmen.
Klopt helemaal inderdaad, bij een zwart scherm schakelen de pixels gewoon uit dus dit scheelt zeker energie en warmte.
mcvos schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:22:

Ik vind ook 42" nog best wel erg veel. Als ze hier nou een 34" variant van hadden, was dat denk ik perfekt geweest. Toch raar dat OLEDs kennelijk vooral voor kleine telefoonschermen en grote TVs worden gebruikt.
Klopt het blijft een flink formaat. Het is pas sinds kort dat er 27'' en 34'' monitors beschikbaar zijn met OLED panelen, hopelijk komen er binnenkort ook meer opties hiervoor met minder tekortkomingen. Een 27'' of 32'' 4K oled scherm zou eigenlijk ideaal zijn, dan is colour fringing ook geen probleem meer (dit komt vanwege de pixel layout bij OLED schermen maar met genoeg pixels is dit niet meer te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Redblader schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:29:
Een 27'' of 32'' 4K oled scherm zou eigenlijk ideaal zijn, dan is colour fringing ook geen probleem meer (dit komt vanwege de pixel layout bij OLED schermen maar met genoeg pixels is dit niet meer te zien).
Ik snap het bestaan van colour fringing eigenlijk niet zo. Want zowel hele grote schermen zoals die LG C2 maar ook hele kleine zoals de 15" op mijn laptop, hebben geen last van fringing. En toch zijn er ook schermen die dat wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
mcvos schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Ik snap het bestaan van colour fringing eigenlijk niet zo. Want zowel hele grote schermen zoals die LG C2 maar ook hele kleine zoals de 15" op mijn laptop, hebben geen last van fringing. En toch zijn er ook schermen die dat wel hebben.
Het is bij de 34'' ultrawide monitors voornamelijk een probleem door de Samsung panelen die hierin worden gebruikt. Deze hebben een afwijkende subpixel layout waardoor dit effect ontstaat (de subpixels zijn in een driehoek geplaatst in plaats van in een rij). Dit valt minder of niet op bij een hogere pixel dichtheid omdat alle pixels hierbij kleiner zijn. LG gebruikt ook een andere subpixel layout waar het probleem minder aanwezig lijkt te zijn.

Jouw laptop heeft zowel een veel hogere pixel dichtheid vanwege de 4k resolutie op zo'n klein scherm en waarschijnlijk ook een andere subpixel layout waardoor colour fringing hier geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Dus eigenlijk moet ik vooral de Samsung ultrawide panelen vermijden als ik me hier zorgen om maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
mcvos schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:58:
Dus eigenlijk moet ik vooral de Samsung ultrawide panelen vermijden als ik me hier zorgen om maak.
Het probleem lijkt bij de QD-OLED schermen wel het meest aanwezig te zijn ja. Desondanks verschilt het per persoon hoeveel iemand zich er aan stoort. De reviews op rtings gaan ook in op eventuele colour fringing onder het stukje ''text clarity'' waar ze ook altijd close-up foto's van tekst hebben.

Ook de LG OLEDs hebben minder goede text clarity vergeleken met LCD schermen maar wel weer beter dan de QD-OLEDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Ik ben toch maar even aan het kijken naar die mini-LED backlighting doe je aanraadde. Het geeft me weer meet keus om uit de kiezen, maar misschien is het wel een aardig alternatief. Al is het niet echt goedkoper dan OLED. Het zijn ook niet erg veel modellen: maar 6, waarvan 4 Samsung Odyssey Neo. Maar ze hebben wel allemaal een hele nette grootte van 32-34 inch, wat denk ik wel een geschikt formaat voor me is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
Overigens is het bij een LG C2 tv wel zo dat deze schermen extreem reflecterend zijn. Dat hoeft ook niet ideaal te zijn voor een monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
FrankoNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:19:
Overigens is het bij een LG C2 tv wel zo dat deze schermen extreem reflecterend zijn. Dat hoeft ook niet ideaal te zijn voor een monitor.
Dat is ook niet ideaal voor een TV, trouwens. Ik heb veel te vaak bij een donkere film (en dat zijn er te veel) dat ik vooral naar mezelf zit te kijken.
Pagina: 1