Tizen OS of Google TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:18
Ik ben op zoek naar een tv voor mijn ouders. Los van de kwaliteit van de tv, vind ik het platform nog het belangrijkste omdat zij een echte leek zijn en het mag absoluut niet te complex worden.

Wat zij wel belangrijk vinden is, dat ze gemakkelijk naar enkele tv-apps kunnen kijken. En daardoor valt Web OS al uit de boot. VRT Max is niet verkrijgbaar op Web OS. Toch wel vrij belangrijk. Ik heb ook gezien dat Web OS 22 echt zeer chaotisch is. Ik vind het jammer dat de oude stijl, met zo een mooie menubar onderaan is verdwenen.

Dan blijft nog over: een Sony Google TV of een Samsung Tizen.
Het grootste voordeel bij de Google TV is de ingebouwde chromecast. veel keuze aan apps en bijna gegarandeerd dat als de app niet bestaat op het platform, je het wel kan streamen via chromecast. De nodige apps bestaan ook in de app store.

Bij Tizen is dan weer dat het Airplay heeft ingebouwd. En ook daar zijn de nodige apps beschikbaar. Maar het heeft wel geen chromecast ingebouwd. Daarom mijn vraag: als ze vanuit de iPad bvb youtube afspelen en op Tizen is die app ook beschikbaar, kunnen zij dan het ook streamen naar de televisie zonder de echte chromecast-functie? En bij uitbreiding bij andere apps die zowel op de tablet staan als de televisie?

Bij de Tizen-tv kan je ook nog een chromecast aansluiten om toch te kunnen chromcasten, maar dan wordt het vrees ik dan weer te complex voor hen omdat je dan plots met 2 smart platformen en 2 afstandbedieningen zit…

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als het niet te complex moet worden maar wel goed moet werken, zou ik het over een andere boeg gooien.

Koop een tv die de beeldkwaliteit heeft die gewenst is. Op welk platform deze draait lekker negeren en je ouders er ook niet mee leren werken.

Koop daarnaast een Nvidia Shield TV of Apple TV, afhankelijk van welk platform de voorkeur heeft en leer je ouders alleen daarmee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-06 19:48
Is natuurlijk een mogelijkheid wat hierboven gezegd wordt.
Zelf vind ik tizen het makkelijkst! ook mijn ouders kunnen hier makkelijk mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 23:49

Metalfreak

Hoije woh!

S1NN3D schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:23:
Koop daarnaast een Nvidia Shield TV
Ik zie dit altijd iedereen roepen, maar wat doet een Nvidia Shield nu echt beter dan een Google Chromecast 2 of Xiaomi MiBox/Stick van een paar tientjes? Ja, er zit krachtigere hardware aan boord, maar waar heb je dat voor nodig? Ik ben nog nooit tegen beperkingen op het gebied van streaming aan gelopen met mijn inmiddels jaren oude Mi Box S van 50 euro.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Als het niet te complex moet worden maar wel goed moet werken, zou ik het over een andere boeg gooien.

Koop een tv die de beeldkwaliteit heeft die gewenst is. Op welk platform deze draait lekker negeren en je ouders er ook niet mee leren werken.

Koop daarnaast een Nvidia Shield TV of Apple TV, afhankelijk van welk platform de voorkeur heeft en leer je ouders alleen daarmee te werken.
Een Chromecast TV 4K zal al prima voldoen en kost ook weer een stukje minder.

Persoonlijk denk ik dat het basis OS van de tv toch ook tot op zekere hoogte belangrijk is, al is het om het apparaat naar wens in te stellen, dus los van de smart mogelijkheden. Persoonlijk vind ik dan dat WebOS toch het meest gestroomlijnde OS voor een tv is en Tizen het minst... Google/Android TV zit er tussenin.

Overigens zover ik er bekend mee ben ondersteunen vrijwel alle recente Google/Android TV's van bekende/grote merken ook Airplay... Philips, Sony doen het in principe bijna allemaal.

Wel volledig eens dat de beeldkwaliteit leidend zou moeten zijn bij de keuze, daar koop je het ding immers voor.
Metalfreak schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:38:
[...]

Ik zie dit altijd iedereen roepen, maar wat doet een Nvidia Shield nu echt beter dan een Google Chromecast 2 of Xiaomi MiBox/Stick van een paar tientjes? Ja, er zit krachtigere hardware aan boord, maar waar heb je dat voor nodig? Ik ben nog nooit tegen beperkingen op het gebied van streaming aan gelopen met mijn inmiddels jaren oude Mi Box S van 50 euro.
De extra power van een Shield kan in bepaalde gevallen heel fijn zijn, denk aan gaming etc... maar gezien de vraag van de TS is dit geheel niet relevant en zal een Chromecast TV al prima voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 19-07-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:18
Qua UI/UX is er tegenwoordig weinig verschil tussen de verschillende OS’en. Tizen is laggyer vergeleken met GoogleTV.

Afstandsbediening van Sony TVs is intuïtiever net als de instellingen.

Wanneer je een Sony TV koopt met XR processor (aanwezig op de upper midrange en high end modellen) zal de MediaTek SoC krachtig genoeg zijn voor een fijne OS ervaring waar je de komende jaren goed mee vooruit kunt, bijkomend voordeel van GoogleTV is dat mocht de OS van de tv over bijv een jaartje of 6 te traag worden je voor een paar tientjes een up to date externe GoogleTV vervanging hebt en je niet opnieuw hoeft te wennen aan een andere OS.

De Sony 55A80J biedt momenteel de meeste bang for the buck qua beeld- en geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina

Het nadeel van een extern apparaat zoals je daar aangeeft is, dat je enerzijds een smart platform hebt van de TV, en dan naar een andere hdmi kanaal moet switchen om weer een ander smart platform te zien. Dan kan het zijn dat je apps daar ook ziet maar dan weer op een andere plek en dan nog eens een andere afstandbediening... Dat is voor oudere mensen wel wat te verwarrend, wat ik volledig begrijp... Idealiter had ik zelfs gewoon geen smart tv platform op de tv 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door pina op 19-07-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
MicGlou schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:44:
[...]

Persoonlijk denk ik dat het basis OS van de tv toch ook tot op zekere hoogte belangrijk is, al is het om het apparaat naar wens in te stellen, dus los van de smart mogelijkheden. Persoonlijk vind ik dan dat WebOS toch het meest gestroomlijnde OS voor een tv is en Tizen het minst... Google/Android TV zit er tussenin.

Overigens zover ik er bekend mee ben ondersteunen vrijwel alle recente Google/Android TV's van bekende/grote merken ook Airplay... Philips, Sony doen het in principe bijna allemaal.

Wel volledig eens dat de beeldkwaliteit leidend zou moeten zijn bij de keuze, daar koop je het ding immers voor.
Met de smart platformen vind ik de OS wel belangrijk en zeker in onze situatie voor oudere mensen. Met de laatste updates merk ik wel dat ze alle 3 sterk op elkaar lijken: full screen met de apps op een rij en verscheidene aanbevelingen die verschijnen. Dat vind ik wel jammer, al kan je bij Google TV ook naar een basic modus gaan.

En over het laatste: ik heb idd ook pas ontdekt dat Sony standaard ook al airplay 2 ondersteunt, dus dat is eigenlijk het beste voor ons. Chromecast, Airplay en alle apps die we nodig hebben die native draaien op google tv :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
pina schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Het nadeel van een extern apparaat zoals je daar aangeeft is, dat je enerzijds een smart platform hebt van de TV, en dan naar een andere hdmi kanaal moet switchen om weer een ander smart platform te zien. Dan kan het zijn dat je apps daar ook ziet maar dan weer op een andere plek en dan nog eens een andere afstandbediening... Dat is voor oudere mensen wel wat te verwarrend, wat ik volledig begrijp... Idealiter had ik zelfs gewoon geen smart tv platform op de tv 8)7
Ik denk dat je hier te moeilijk denkt. De tv start op de HDMI ingang waar het bij te kopen product aanhangt. Van ingang wisselen is niet nodig. En het platform van de tv zullen ze nooit zien. Zo doe ik het zelf al vele jaren. ;)
Pagina: 1