Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:27
Ik wil airco in verschillende ruimtes in huis.

Huis:
Tussenwoning, doorzonwoning uit 1958
Achter 3m uitbouw uit 2013
Zolder 2 dakkapellen en isolatie 2021

Isolatie
Qua isolatie aardig gedaan wat haalbaar is (kruipruimte R4, vochtscherm vloer kruipruimte, HR++ begane grond en 1e verdieping, dakisolatie R6.4, 2 dakkapellen triple glas). Uitbouw heeft R4.5 met sedum op 't dak.
Alleen het stukje gevel onder de vensterbanken is nog matig geisoleerd. Maar dat gaat om 80cm hoogte.

Zonwering
Alle ramen (behalve badkamer en entree begane grond) voorzien van screens en achter een zonnescherm.

Zonnepanelen
13 panelen, oost-west op en onder dakkapellen. Produceerde 3.32MWh vorig jaar.

Verwarming
Intergas HReco 36 uit 2013
Elke kamer voorzien van radiatoren. Geen lage temperatuur radiatoren.
Verbruik 0.3m3/graaddag

Airco
De grote zolderkamer heeft al een minirooftop airco op de dakkapel (2021)

Te koelen kamers
Woonkamer: 47m2, 127m3

1e verdieping
Kinderkamer voor: 12m2, 29m3
Slaapkamer achter: 12m2, 29m3

Zolder
kleine werkkamer: 9m2, 21m3

Wensen
Units aan te sturen met wifi & afstandsbediening. Graag ook met tado (tado airco afstandsbediening)
Verwarmen mag zeker. Maar hoeft geen hoofdverwarming te zijn.

Installatieplan
2x Multi split installatie
Ivm dat 't huis een doorzonwoning is, is er geen gevel hoog in de kamer beschikbaar om doorheen te boren. Alles is glas met een dun kozijn. Er is dus wel een en ander aan leidingwerk binnen.

Systeem 1
Woonkamer & babykamer
De binnenunit van de woonkamer (3.5kW) komt boven de bank te hangen, de leidingen
gaan binnendoor naar beneden en worden onder het raam naar buiten geboord.
De binnenunit van de kinderslaapkamer voorzijde (2.0kW) op de eerste verdieping word
links naast het raam gemonteerd, de leidingen gaan over de muur naar beneden, door de
vloer/plafond naar beneden en met de leidingen van de woonkamer naar buiten naar de
buitenunit. Buitenunit op de grond buiten in de tuin.

Systeem 2
Slaapkamer & werkkamer zolder
De binnenunit van de slaapkamer eerste verdieping achterzijde (2.5kW) word links aan de
wand gemonteerd, de leidingen gaan naar rechts en naar beneden toe, dan onder het
raam naar buiten naar de buitenunit die op de uitbouw komt te staan.
De binnenunit van de werkkamer op zolder (2.5kW) komt links in de dakkapel, de
leidingen gaan door de dakkapel naar buiten en via een dakdoorvoerpan onder de
dakpannen door en achter de dakgoot langs naar beneden naar de buitenunit

Inclusief, van binnen- naar buitendeel, waar zichtbaar weggewerkt in witte leidinggoot

Buitenunits zelf voorzien van 230v
Condenswater via natuurlijke afwatering.

Offerte
Optie 1 Mitsubishi Heavy : € 7.750, -
Buitenunit model SCM 45 ZS-W duo-split 2X
Binnenunit SRK ZS-WF wandmodel wit
Eenmaal 2.0 kW
Tweemaal 2.5 kW
Eenmaal 3.5 kW

Optie 2 Daikin : € 9.350
Buitenunit model 2MXM50A duo-split 2X
Binnenunit FTXM-R Perfera wandmodel wit
Eenmaal 2.0 kW
Tweemaal 2.5 kW
Eenmaal 3.5 kW

Vragen
  • Is dit koelvermogen voldoende? Voor de woonkamer aan de lage kant als ik diverse berekeningen bekijk (dan kom ik uit op factor 30=3.8kw, factor 40=5kw). Slaapkamer en zolderkamer zouden ook met 2kw (of kleiner, maar er lijken geen kleinere units te zijn) af moeten kunnen.
  • Logische verdeling in binnenunits?
  • Qua specificaties is de daikin buitenunit stiller. Verder zie ik niet veel verschil, behalve dat de daikin als 'beter dan mitsubishi' bekend staat. Zijn er nog andere redenen om €1600 meer voor het daikin systeem te betalen?
  • Nog andere op of aanmerkingen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-10 15:46
Welke vermogens je nodig hebt durf ik je niet te zeggen.

Wel heb ik wat opmerkingen:
Dat Daikin beter is dan MHI zou ik niet te hard roepen. MHI is evenals Daikin gewoon goed.
Kijk niet alleen naar de prijs maar ook naar de SCOP en SEER. Vooral in verwarmingsmode.
Bedenk dat geluid echt wel belangrijk is. Als je buitenunits teveel lawaai maken kun je aardig in de problemen komen met je buren.
Neem ook mee welke binnendelen jij en/of je partner mooi vinden, je moet er wel 15 jaar tegen aan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Scop en seer zijn nieuwe termen voor mij. Ga ik naar kijken.

Geluid. Hmhm, wil ze even horen denk ik in t echt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:47
Volgens mij is Daikin niet per se beter, ze zijn beide goed. De Daikin binnen-modules ogen misschien wat mooier (maar ja, smaak).

Vermogen: ik denk zat, zeker om te koelen. Je hebt de boel goed voor elkaar met screens, isolatie. Dat is het halve werk.

Hier een Daikin Perfera 3,5 kW op een vergelijkbare woonkamer. Geen screens, uitbouw, en mostly R=2,5 (jaren 90 bouw).

Dat koelen gaat met 3 vingers in de neus. Die staat nooit hoger dan 25% vermogen. Je moet hem als het erg warm is gewoon op een graadje of 23-24 zetten, en dan gewoon aan laten. Dat is nog steeds 5 a 10 minder dan buiten. Maar lager moet je IMO niet willen, dan krijg je een te groot verschil. Het voelt al snel koel aan door het condenseren (drogere lucht, kun je beter zweten).

Ook voor verwarmen zul je een eind komen, al is 3,5 misschien op het randje om de verwarming van de woonkamer bij goede vorst alleen vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Vandaag nog 2e bedrijf langs gehad, offerte wordt nog opgestuurd. Is mitsubishi electric. Hij raadde iig een 5kw voor de woonkamer aan. wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:28
5kW voor 47m2? Klinkt watt (pun intended) veel. Welke voor informatie vroeg hij naar om tot die 5kW te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:48:
5kW voor 47m2? Klinkt watt (pun intended) veel. Welke voor informatie vroeg hij naar om tot die 5kW te komen?
Meer obv de grootte van de ruimte. En om niet te weinig te hebben.
Denk ook ivm vermogen om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
5kw snap ik wel je rekent doorgaans aantal m3 en dan 30-50w per m3 naarmate de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Met factor 30 zit je op 3.5kw, met factor 40 op 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@kjiratsiekoedel lol guess what er bij mijn ouders hangt op 48m2? ...5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:30:
@kjiratsiekoedel lol guess what er bij mijn ouders hangt op 48m2? ...5kW
En prima of overkill?
En hoe verhoudt t zich qua isolatie/glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Huis is uit iets van de jaren 70, spouwmuur isolatie aangebracht, vloerisolatie in 2021, nieuw HR++ glas en kozijnen in 2021. 5kW binnenunit met 5kW buitenunit, Daikin 2MXM50 buiten en FTXM50 in de woonkamer en nog een FTXM25 boven. Zonneschermen op de zuidgevel, lamellen (binnen dus) op de noordgevel.

Doel was koeling in de zomer omdat mijn ouders niet meer zo goed tegen de 'warmte' kunnen.

Ik vind het prima werken. Standje superboost krijgt de woonkamer in zo'n 5 min voelbaar naar beneden, maar wel met fan geluid en een windje (dit is geen klacht maar ter info).
In normaal bedrijf kan hij het goed bijhouden, naar mijn idee met 2 vingers in de neus, maar ik ben er nog nooit geweest met 35+ buiten en dan binnen airco aan. Hij gaat pas aan als ze 's avonds naar binnen gaan voor het eten, staat de hele dag verder uit. Ze monitoren geen verbruik of andere data dus kan niet zien hoeveel load de unit nu echt heeft.

Ik vind het geluid in normaal bedrijf niet storend maar het is wel aanwezig. Ik merk het pas als hij uitslaat en het dus echt stil wordt.

Buiten unit staat op de oprit naast de gevel op een grindput. Ben er eigenlijk nog nooit gaan staan als hij in superboost draait. In gewoon bedrijf hoor je de fan/wind als je op de oprit loopt maar is niet hinderlijk. Heb binnen nooit wat van de unit gehoord maar moet er wel bij zeggen dat de wc aan die buitenmuur zit, en dus niet de woonkamer. Ze hebben er deze winter ook mee verwarmd - omdat het kon + gasprijs - en hebben ook daar geen klachten over. Ruimte is snel warm maar was wel goed te merken dat het echt luchtverwarming is, is toch anders dan stralingswarmte/uit de stenen. Moet daar wel bij opmerken dat ze het niet 24/7 aan lieten staan en als bijverwarming gebruikte naast de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Nog een een schopje van mijn eerdere topic. Ik heb 't even laten rusten. Met name omdat ik niet goed weet wat ik aan moet bij de mogelijkheid tot verwarmen en hoe dat samenwerkt met de cv. Weer tijd om verder naar te kijken.

Nog beetje extra info:
CV:
intergas hreco 36, 10 jaar oud
radiatoren met tado aangestuurd
gasverbruik 2022: 743m3, 0.3m3/graaddag. 2023 gaat op beetje t zelfde uitkomen
de cv zit nogal in een hoek op zolder. Daar kan lastig nog een warmtepomp bij worden geplaatst voor hybride opstelling. Al zou dat misschien over 5 jaar als de ketel wordt vervangen weleens wel een optie kunnen zijn omdat de units steeds kleiner worden.

Verwarmen met airco ivm CV installatie:
Alleen kunnen airco's natuurlijk ook verwarmen. En ik weet niet goed of dat elkaar in de weg kan zitten en wat goedkoper is om als hoofdverwarming te gebruiken.

Vragen/overwegingen:
-ik weet weinig over (bij)verwarmen met lucht-lucht units. Ik ben op zicht tevreden over huidige CV installatie. Maar wat gebeurt met de CV als de airco's gaan (bij)verwarmen. Dan schakelt de CV lijkt mij uit zodra de temperatuur boven ingestelde waarde komt. En dan gaat t systeem volledig over op lucht-lucht verwarming.
Is op een bepaalde manier in te stelleen dat bv de CV tot 18 graden verwarmt (en dat blijft doen) en dat de L-L verwarming alleen bijverwarmt als dat nodig is.

-de woonkamer is 10 meter lang en 6m op zijn breedst. Als de unit aan de ene kant hangt (voor), dan lijkt mij dat lastig de hele kamer verwarmen tot achter (waar ook glas over 6m breedte gaat). Klopt dat?

-het verschil tussen de airco ook als verwarming willen gebruiken is dat de woonkamer unit zwaarder moet zijn. Dat is uiteraard duurder. Tegelijk gaat de cv 't huis niet uit, daar is 't huis niet geschikt voor. En tzt hoop ik een hybride CV installatie te kunnen hebben.
Pagina: 1