Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:18
Ik heb al sinds 2004 mijn eigen domein waar ik mijn e-mail op ontvang. In de afgelopen jaren 2x geswitcht van hosting provider, door middel van imapsync heb ik altijd mijn e-mail berichten kunnen behouden. Gelukkig is het tot nu toe altijd goed gegaan, de hosting provider heeft nooit dataverlies geleden, maar ooit kan het gebeuren en dat wil ik voor zijn.

Op welke manier kan ik het makkelijkst mijn e-mail berichten veilig stellen?

Ik heb een Synology draaien thuis. Ik dacht om daar (op docker) een mailserver te hosten met een lokale permanente volume en er een container naast te draaien wat dmv imapsync de berichten ophaalt.

Mocht de hoster ooit dataverlies hebben kan ik gewoon dmv imapsync terug syncen naar de hoster.

Of zijn er slimmere/makkelijkere manieren?

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom Docker? Synology heeft een eigen mailserver. Ik draai dat al jaren, haal al m'n mail op van al m'n accounts (gmail, ziggo, enz) naar 1 mailbox op m'n Syno. Klaar. Diverse hosters en Synology's verder en alles staat nog steeds fijn lokaal :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:18
Microkid schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:45:
Waarom Docker? Synology heeft een eigen mailserver. Ik draai dat al jaren, haal al m'n mail op van al m'n accounts (gmail, ziggo, enz) naar 1 mailbox op m'n Syno. Klaar. Diverse hosters en Synology's verder en alles staat nog steeds fijn lokaal :)
Ik probeer (niet alleen op m'n Synology, maar overal) zo min mogelijk software te installeren. Een container is geïsoleerd, maakt andere software niet stuk, heeft geen dependencies etc. Ik heb niet ineens PHP/SQL/ander software ofzo nodig op mn host.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
Als je nog een mail cliënt op een PC gebruikt om je mail te lezen, dan kan je lokale mappen aanmaken en daar je mail naartoe kopiëren.
Zo doe ik dat met Mozilla Thunderbird. En die lokale mappen worden ook nog dagelijks geback-upt naar mijn NAS.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Heb je download: MailStore Home 23.1 gezien? Ik ken het programma verder niet maar zie het soms in de meuktracker voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

c-nan schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:50:
[...]

Ik probeer (niet alleen op m'n Synology, maar overal) zo min mogelijk software te installeren. Een container is geïsoleerd, maakt andere software niet stuk, heeft geen dependencies etc. Ik heb niet ineens PHP/SQL/ander software ofzo nodig op mn host.
Dus docker installeren + daarin een mail server zie jij als minder software dan gewoon de Synlogy MailPlus app installeren? Ok... ;) Wellicht een keer verdiepen in MailPlus?

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 18-07-2023 21:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1