Mijn vraag
G’middag tweakers,
Ik vraag jullie hulp/advies bij het volgende. Een aantal maanden geleden heb ik met/voor mijn zoon een tweedehandssysteem gekocht van een medetweaker met uitstekende VA-rep. (Zorgvuldig kabelmanagement en netjes gebouwd systeem: Specs hieronder).
Draaide als een zonnetje (voor een jongen van 14 die goed gespaard had), tot het systeem plots de geest gaf. Startte niet meer op. Bekende verhaal; fan spin up (wel langer dan vluchtige powerspike lijkt het) eeeen klaar.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Kast
Corsair Carbide Quiet 400Q Mid-tower compact
Moederbord
Gigabyte Z87X-UD3H-CF
CPU
Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz
CPU Koeler
Arctic Freezer i32
RAM
Crucial Ballistix Sport VLP DDR3-1600 (4x 4GB)
GPU
MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
Voeding
Seasonic G-series 550 watt - Semi modulair (80 Plus Gold) **
Opslag
Samsung 840 EVO 250GB SATA SSD
(Later toegevoegd; WD Blue WD5000BEVT)
Netwerkkaart
Asus PCE-AC68 802.11ac Dual-band (2.4 + 5GHz)
** vervangen door BeQuiet System Power 9 600w
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-voeding getest met de paperclip methode. Geslaagd. Gezien de vermoedde leeftijd toch een nieuwe gekocht en geprobeerd. Probleem blijft.
-cmos batterij vervangen
-cmos gecleared
-alle connecties losgehaald, gpu verwijderd, sata’s los etc.
-getest met 0,1,2,alle RAM
-mobo uit de kast gehaald
-alleen 20+4 connector aangesloten.
Alleen bij die laatste test blijven fans etc. draaien.
Ik hoor geen enkel geval een piep van het mobo.
Op het Led Debug zie ik kort codes 19 en 15 (in die volgorde) voorbijkomen voor de cyclus herstart.
Ook een ‘8’ of een ‘B’ daarvoor nog maar als afzonderlijke code kan ik die niet vinden in de handleiding. 19 en 15 zijn ‘prememory initialisatie van resp de SB en NB zijn gestart’
Ik heb in het verleden wel meer PC’s gebouwd maar om nou een gecalculeerde gok te maken of het het mobo of de cpu is, daarvoor is mijn kennis niet toereikend en te gedateerd voor.
‘Even’ een nieuwe set (mobo+cpu+geheugen) halen (die ik dan grotendeels mag bekostigen) doe ik liever niet.
Mijn vraag is dus: wat is het meest logische defect en wat zijn mogelijke stappen verder,
Dank voor de tijd en moeite alvast!
Edit: Ram test vergeten, toegevoegd. Debug codes beschreven
G’middag tweakers,
Ik vraag jullie hulp/advies bij het volgende. Een aantal maanden geleden heb ik met/voor mijn zoon een tweedehandssysteem gekocht van een medetweaker met uitstekende VA-rep. (Zorgvuldig kabelmanagement en netjes gebouwd systeem: Specs hieronder).
Draaide als een zonnetje (voor een jongen van 14 die goed gespaard had), tot het systeem plots de geest gaf. Startte niet meer op. Bekende verhaal; fan spin up (wel langer dan vluchtige powerspike lijkt het) eeeen klaar.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Kast
Corsair Carbide Quiet 400Q Mid-tower compact
Moederbord
Gigabyte Z87X-UD3H-CF
CPU
Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz
CPU Koeler
Arctic Freezer i32
RAM
Crucial Ballistix Sport VLP DDR3-1600 (4x 4GB)
GPU
MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
Voeding
Seasonic G-series 550 watt - Semi modulair (80 Plus Gold) **
Opslag
Samsung 840 EVO 250GB SATA SSD
(Later toegevoegd; WD Blue WD5000BEVT)
Netwerkkaart
Asus PCE-AC68 802.11ac Dual-band (2.4 + 5GHz)
** vervangen door BeQuiet System Power 9 600w
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-voeding getest met de paperclip methode. Geslaagd. Gezien de vermoedde leeftijd toch een nieuwe gekocht en geprobeerd. Probleem blijft.
-cmos batterij vervangen
-cmos gecleared
-alle connecties losgehaald, gpu verwijderd, sata’s los etc.
-getest met 0,1,2,alle RAM
-mobo uit de kast gehaald
-alleen 20+4 connector aangesloten.
Alleen bij die laatste test blijven fans etc. draaien.
Ik hoor geen enkel geval een piep van het mobo.
Op het Led Debug zie ik kort codes 19 en 15 (in die volgorde) voorbijkomen voor de cyclus herstart.
Ook een ‘8’ of een ‘B’ daarvoor nog maar als afzonderlijke code kan ik die niet vinden in de handleiding. 19 en 15 zijn ‘prememory initialisatie van resp de SB en NB zijn gestart’
Ik heb in het verleden wel meer PC’s gebouwd maar om nou een gecalculeerde gok te maken of het het mobo of de cpu is, daarvoor is mijn kennis niet toereikend en te gedateerd voor.
‘Even’ een nieuwe set (mobo+cpu+geheugen) halen (die ik dan grotendeels mag bekostigen) doe ik liever niet.
Mijn vraag is dus: wat is het meest logische defect en wat zijn mogelijke stappen verder,
Dank voor de tijd en moeite alvast!
Edit: Ram test vergeten, toegevoegd. Debug codes beschreven
[ Voor 3% gewijzigd door rexgildo op 18-07-2023 17:51 ]