Ouder z87-i5 Systeem start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexgildo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:21
Mijn vraag
G’middag tweakers,

Ik vraag jullie hulp/advies bij het volgende. Een aantal maanden geleden heb ik met/voor mijn zoon een tweedehandssysteem gekocht van een medetweaker met uitstekende VA-rep. (Zorgvuldig kabelmanagement en netjes gebouwd systeem: Specs hieronder).
Draaide als een zonnetje (voor een jongen van 14 die goed gespaard had), tot het systeem plots de geest gaf. Startte niet meer op. Bekende verhaal; fan spin up (wel langer dan vluchtige powerspike lijkt het) eeeen klaar.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Kast
Corsair Carbide Quiet 400Q Mid-tower compact

Moederbord
Gigabyte Z87X-UD3H-CF

CPU
Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz

CPU Koeler
Arctic Freezer i32

RAM
Crucial Ballistix Sport VLP DDR3-1600 (4x 4GB)

GPU
MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G

Voeding
Seasonic G-series 550 watt - Semi modulair (80 Plus Gold) **

Opslag
Samsung 840 EVO 250GB SATA SSD
(Later toegevoegd; WD Blue WD5000BEVT)

Netwerkkaart
Asus PCE-AC68 802.11ac Dual-band (2.4 + 5GHz)

** vervangen door BeQuiet System Power 9 600w

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

-voeding getest met de paperclip methode. Geslaagd. Gezien de vermoedde leeftijd toch een nieuwe gekocht en geprobeerd. Probleem blijft.
-cmos batterij vervangen
-cmos gecleared
-alle connecties losgehaald, gpu verwijderd, sata’s los etc.
-getest met 0,1,2,alle RAM
-mobo uit de kast gehaald
-alleen 20+4 connector aangesloten.

Alleen bij die laatste test blijven fans etc. draaien.
Ik hoor geen enkel geval een piep van het mobo.
Op het Led Debug zie ik kort codes 19 en 15 (in die volgorde) voorbijkomen voor de cyclus herstart.
Ook een ‘8’ of een ‘B’ daarvoor nog maar als afzonderlijke code kan ik die niet vinden in de handleiding. 19 en 15 zijn ‘prememory initialisatie van resp de SB en NB zijn gestart’

Ik heb in het verleden wel meer PC’s gebouwd maar om nou een gecalculeerde gok te maken of het het mobo of de cpu is, daarvoor is mijn kennis niet toereikend en te gedateerd voor.

‘Even’ een nieuwe set (mobo+cpu+geheugen) halen (die ik dan grotendeels mag bekostigen) doe ik liever niet.

Mijn vraag is dus: wat is het meest logische defect en wat zijn mogelijke stappen verder,

Dank voor de tijd en moeite alvast!

Edit: Ram test vergeten, toegevoegd. Debug codes beschreven

[ Voor 3% gewijzigd door rexgildo op 18-07-2023 17:51 ]

Beste antwoord (via rexgildo op 19-07-2023 11:38)

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:10
Een passende cpu (puur even om te testen) koop je voor een paar euro ofzo (marktplaats, core i3 processor al vanaf zon 2,50 euro)

Voeding en ram kan je sowieso uitsluiten, meerdere sticks in 1 keer stuk is een zeldzaamheid en je hebt ze afzonderlijk van elkaar getest.

Google ik op dit bord en probleem dan kom je nog best wat posts tegen, komt dus vaker voor en vrees dan ook dat het bord de geest gegeven heeft.

Je kan nog ff proberen te vinden hoe je het van de 2e bios laat booten maar volgens mij doet ie dat na een x aantal fails uit zichzelf...?

Anders goedkoop dus andere cpu testen. Daarna wordt het een ander bord helaas. Misschien dan hier op tweakers weer ff vragen, misschien heeft iemand iets liggen voor een klein prijsje na het horen van dit verhaal. Succes!

[ Voor 21% gewijzigd door meljor op 18-07-2023 19:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:10
Een passende cpu (puur even om te testen) koop je voor een paar euro ofzo (marktplaats, core i3 processor al vanaf zon 2,50 euro)

Voeding en ram kan je sowieso uitsluiten, meerdere sticks in 1 keer stuk is een zeldzaamheid en je hebt ze afzonderlijk van elkaar getest.

Google ik op dit bord en probleem dan kom je nog best wat posts tegen, komt dus vaker voor en vrees dan ook dat het bord de geest gegeven heeft.

Je kan nog ff proberen te vinden hoe je het van de 2e bios laat booten maar volgens mij doet ie dat na een x aantal fails uit zichzelf...?

Anders goedkoop dus andere cpu testen. Daarna wordt het een ander bord helaas. Misschien dan hier op tweakers weer ff vragen, misschien heeft iemand iets liggen voor een klein prijsje na het horen van dit verhaal. Succes!

[ Voor 21% gewijzigd door meljor op 18-07-2023 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Als hij niet aan blijft met de cpu stroomvoorziening aangesloten is het meestal de cpu die het begeven heeft, of de socket is kaduuk waardoor er sluiting ontstaat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

visuele inspectie van moederbord toont geen doorgeschroeide condensator o.i.d.?

misschien kan een tweaker in de buurt met dezelfde socket: Haswell architecture, Socket 1150 (als ik het goed heb) jouw CPU even testen?

[ Voor 6% gewijzigd door JJ Le Funk op 19-07-2023 08:01 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexgildo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:21
Allemaal bedankt voor de antwoorden…
Aan het bord is weinig tot niks te zien en gezien de diverse suggesties denk ik dat we even de tweedehands markt op moeten.
Heb al wat setjes voorbij zien komen, die binnen zijn budget passen waarmee twee vliegen in één klap te slaan zijn en er een potentieel reserveonderdeel overblijft, of een kostenreductie natuurlijk.
(Een paar tientjes is wat meer als je 14 bent, vandaar)

(Mijn opmerking over een nieuwe set sloeg op de te verwachten suggestie om dit moment als upgrade stap te zien)

[ Voor 5% gewijzigd door rexgildo op 19-07-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 23:42
Als je mij je adres DMt heb ik nog wel een processor die gratis die kant op mag; is een Celeron G1840 als ik me niet vergis.
Pagina: 1