Factuur loodgieter; geen voorrijskosten, meer arbeidsuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06
Onlangs heb ik een loodgieter over de vloer gehad (geen eenmanszaak, gewoon een installatie firma).
Deze heeft onze spoelbak van de wc gefixt. Dit is prima gedaan en ook op korte termijn, dus dat vind ik erg fijn!
Nu kreeg ik de factuur, waarop een uur arbeidsloon staat. Deze meneer is echter een half uur bij ons geweest.
Daarom heb ik gevraagd wat de reden is dat er een uur gerekend wordt, de reactie:
Op de factuur 123456789 is idd 1 uur in rekening gebracht, dat komt omdat wij geen voorrijkosten in rekening brengen maar beginnen bij een starttarief van 1 uur.
Zouden wij vaste voorrijkosten in rekening brengen en daarboven op nog de uren in rekening brengen, was u in het geheel flink duurder uit geweest.
De laatste zin betwijfel ik zeer, gezien het 1.3 kilometer is van hun naar mijn huis en terug.
Ik las dat voorrijkosten vooraf kenbaar gemaakt moeten worden, dus de manier waarop dit gedaan wordt voelt alsof ze dat willen omzeilen.

Is dit toegestaan om op deze manier meer uren te factureren dan er gewerkt wordt? Oftewel, is een starttarief toegestaan? (ze hebben mij niet aangegeven van tevoren dat dit zo is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Of het kan en mag weet ik niet, alsmede de factuurdetails. Maar als je over het algemeen tevreden bent over de service en het bedrag zou ik het zelf zo laten en gewoon betalen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 18-07-2023 15:36 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:46
Wat zeggen hun algemene voorwaarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14
plofkip schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:33:
Onlangs heb ik een loodgieter over de vloer gehad (geen eenmanszaak, gewoon een installatie firma).
Deze heeft onze spoelbak van de wc gefixt. Dit is prima gedaan en ook op korte termijn, dus dat vind ik erg fijn!
Nu kreeg ik de factuur, waarop een uur arbeidsloon staat. Deze meneer is echter een half uur bij ons geweest.
Daarom heb ik gevraagd wat de reden is dat er een uur gerekend wordt, de reactie:

[...]

De laatste zin betwijfel ik zeer, gezien het 1.3 kilometer is van hun naar mijn huis en terug.
Ik las dat voorrijkosten vooraf kenbaar gemaakt moeten worden, dus de manier waarop dit gedaan wordt voelt alsof ze dat willen omzeilen.

Is dit toegestaan om op deze manier meer uren te factureren dan er gewerkt wordt? Oftewel, is een starttarief toegestaan? (ze hebben mij niet aangegeven van tevoren dat dit zo is)
Wat heb je precies vooraf afgesproken? Is er een uurtarief genoemd? Of een indicatie van hoe lang ze bezig zijn / wat het totaal zou kosten? Of heb je gewoon gebeld, ze aan het werk gezet en achteraf gehoord wat het kost?

Ik vind een starttarief van 1 uur niet zo gek. Ze kunnen dan wel om de hoek zitten, maar er blijft toch een hoop overhead (stukje rijden, administratie, etc.) per opdracht. Het is niet zo dat als ze alleen maar mensen in een straal van 1,5 km helpen ze per werkdag van 8 uur dan 16 klanten a 0,5 uur kunnen bedienen, dat is gewoon niet realistisch.

Ja, het was netter en logischer geweest als ze van te voren hadden aangegeven dat 1 uur een starttarief is. Maar anderzijds: ik vind 1 uur werk in rekening brengen nog steeds peanuts voor het oplossen van een probleem, ook al is de daadwerkelijke tijdsinvestering ter plekke minder. Sowieso een tip: vraag vooraf altijd hoe het betaalmodel in elkaar zit. Er zijn ook veel oplichters actief in deze branche, die laten je tekenen op een iPad voor vage constructies en rekenen vervolgens het tien- tot twintigvoudige van wat je nu betaald hebt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:05
Tja. Redelijk gebruikelijk om 1 uur als start te nemen. Kan het opstart+administratiekosten noemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:47
Voorrijkosten zijn vaak een vast bedrag en dan maakt het geen bal uit dat je er vlak langs woont. Beginnen met een starttarief van een uur is dan ook niet zo heel raar. En ik schat inderdaad in dat je met voorrijkosten duurder uit was geweest.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

wat heb je in totaal betaald?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
Als je het gevraagd had, dan was het je verteld.

Over het algemeen is dit de meest transparante en eerlijke manier van werken: elke klus heeft overhead (administratie, klus aannemen, werkbon en factuur maken, reistijd) en door het eerste uur naar boven af te ronden kan het uit, en blijven kleine klusjes ook nog enigszins interessant (denk aan taxis die kleine klussen domweg weigeren na aanhoren van bestemming).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06
Bedankt voor de reacties! Ik sta er ook neutraal in hoor, ik vind dat er goed werk geleverd is en het werd snel ingepland.
Ik denk dat de factuur inderdaad netjes is zo. Het totaal komt op € 130,- netto, waar ook een onderdeel á € 47,- netto in zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dit is een overeenkomst van opdracht en je bent loon verschuldigd. De wet bepaalt dat "indien loon is verschuldigd doch de hoogte niet door partijen is bepaald, is de opdrachtgever het op de gebruikelijke wijze berekende loon of, bij gebreke daarvan, een redelijk loon verschuldigd." Het berekenen van voorrijkosten of een minimale tijdseenheid is gebruikelijk voor loodgieters, en een minimum van 1 uur is niet onredelijk. Juridisch moet je dit daarom betalen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
plofkip schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:51:
Bedankt voor de reacties! Ik sta er ook neutraal in hoor, ik vind dat er goed werk geleverd is en het werd snel ingepland.
Ik denk dat de factuur inderdaad netjes is zo. Het totaal komt op € 130,- netto, waar ook een onderdeel á € 47,- netto in zit.
Voor een kleine klus niet onredelijk maar voor grotere klussen is 69 EUR/uur ex BTW wel fors.

De mijne kwam laatst voor 47.50 ex aan arbeidsloon iets fixen, maar die ken ik al wat jaren voor de CV-ketel.
Pagina: 1