Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal! Na een vraag over het aanpassen van m'n vvw verdeler (open > gesloten) en de temperatuur verlagen op onze WP, kreeg ik al snel vragen over onze isolatie. De vorige bewoners hadden het op 65 graden gelaten, dat was best een pijnlijke rekening. Vervolgens ben ik gaan kijken naar isolatiemaatregelen om het nog beter te laten lopen.

Het gaat om een huis uit 1971 met grote raampartijen. Met een spouw van 6cm aan de zijgevel, die nu geïsoleerd is met glaswol (vermoedelijk ergens jaren 80-90). Het zag er redelijk oke uit, her en der wat ingezakt. Eén isolatiebedrijf gaf aan dat vullen wel iets zou kunnen helpen, maar dat het er niet heel droevig uitzag. Wol inblazen is geen optie omdat er te weinig ruimte is. zijn idee was om foam te gebruiken (HR Isofoam, voor zover ik weet dezelfde foam als elk ander met een andere naam). De achtergevel is ooit vernieuwd met een 10cm spouw waar de wol nog goed in zit, het gaat dus alleen om de zijgevel.

Nou wil ik al het oude dubbelglas aanpakken. 2 ramen zijn al lek en de rest zal wel volgen met ramen uit de jaren 80-90. De kozijnen zijn nog in goede staat en geeft de voorkeur naar alleen het glas vervangen. Met op de slaapkamers zonwerend glas en aan de straatkant een dikte als 5-15-8 voor extra geluidsisolatie. We hebben zo'n 30-35m2 aan glaswerk.

We hebben een offerte gekregen van 1500,- voor 63m2 foam, Rd 1.82. Is het het waard om de spouwmuur te laten volspuiten met foam voor die extra maatregel? De meeste, al dan niet alle kosten krijgen we aan subsidie terug als ik het goed heb. Ik moet nog een offerte voor het glaswerk krijgen.

We hebben al bodemisolatie (chips), de kruipruimte is te laag voor vloerisolatie (+-40cm, lager aan de voor- en achterkant). De zolder is al matig koud geïsoleerd. Die willen we in de toekomst warm isoleren, maar dat zit de komende 6-8 jaar niet in de mogelijkheden. We hebben ook al panelen en een warmtepomp. Dus veel mogelijkheden voor een 2e maatregel zitten er niet zo in denk ik.

Hopelijk kunnen jullie met mij meedenken wat wijsheid is. Mij lijkt het handig om de spouw aan te pakken voor de subsidie, maar misschien zijn er betere wegen naar Rome die niet zo voor de hand liggend zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2023 15:00 ]