Welk systeem voor oost-west opstelling zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exection13
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hallo allemaal,

Graag heb ik jullie hulp nodig bij wat voor ons de beste keuze is voor een oost-west opstelling van zonnepanelen. Ik heb een aantal offertes aangevraagd en ik weet niet waar we goed aan doen.

We zijn pas sinds kort woonachtig in dit nieuwbouwhuis en hebben geen ervaring met het verwachte gebruik. Situatie : 2onder1 kapwoning, 170m2, vloerkoeling, gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen en thuis werken.
We hebben op dit moment geen elektrische auto, maar zijn er naar op zoek en we rijden ongeveer 12000 km per jaar.
We willen klaar zijn voor de toekomst met een systeem waar we zo veel mogelijk ons energie verbruik mee kunnen dekken.

Foto's

De opstelling van de leverancier voor 18 panelen, op de achterkant van onze woning hebben we een dakraam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHiE2hXxqOG6ald2eA7c0-mRBEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Oh8zCbWIFkPMrEfeejh3VlX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1URTa0BIj-SX2sfSse8unm2Q2K4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AePMugEIyApTtMjAl6IXZdTP.png?f=fotoalbum_large
Optie 1
Solaredge 7k 3 fase Net ready + Solaredge Power optimizers s440
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfF_tzSjYpMt6KhHMQsRS3JRwpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LCcOjXEJKOcNz2xgUUdihfXy.png?f=user_large
Optie 2:
String Goodwe GW6k-DT G2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W10C0D4a3Oa6DC97bJE-2XgWVCQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q9LUAZoIJsLq6wxBzlFJgkrS.png?f=user_large
Optie 3:
Micromvormers Enphase IQ8M
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7EoVEGcbZPar4Bzy6ffCuPuI2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qGqbE6df7GfQ54wHvxySvcIb.png?f=user_large

Het prijsverschil tussen een string en micro omvormers is groot en ik weet niet of het waard is. De optimizers optie zit daar tussen in. Ik begrijp dat er geen optie tot bijleggen is bij een string systeem en bij optimizers gedeeltelijk en bij micro-omvormers nog meer mogelijkheden.

Welke keuze raden jullie aan en waarom?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
Nieuwbouw, geheel geen schaduw?

String omvormer

Het SolarEdge systeem heeft onvoldoende panelen per zijde en gaat opbrengst problemen hebben (Zie uitleg tuinhuisje SolarEdge topic), daarnaast onnodig duur.
Het enphase systeem is onnodig duur.

Leg die 2x3 die lijken te passen er bij... Kost relatief weinig een maakt dat je post salderen minder van het net gaat importeren en tot later in het jaar nuttige met eventueel accu systeem kan werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-07 13:36

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Een ENPHASE systeem voor rond de 1,13/Wp vind ik absoluut niet te duur.

Als je in de toekomst een batterij zou willen, dan zou ik kiezen voor de IQ8's.

Indien dat niet zo is, zou ik voor de stringomvormer gaan, zo heb een mooi hoog rendement aankomende jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Enphase gaat geen opbrengst voordeel geven, dus nutteloze geldverspilling ongeacht de prijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:11

Zenix

BOE!

Ronald schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 06:45:
Enphase gaat geen opbrengst voordeel geven, dus nutteloze geldverspilling ongeacht de prijs.
Daarnaast kan je ook gewoon een accu systeem gebruiken met een Goodwe in de toekomst. Met string heb je nog voordeel dat je in de toekomst ook hoge spanning accu kan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die 6000kWh ga je wel nodig hebben denk ik, met 4 pers huishouden + warmtepomp. Als je nog meer kan bijleggen zou ik dat zeker overwegen. Ik denk dat het afdekken al het verbruik incl. de EV lastig wordt.

Ter vergelijking, ik zit hier in een huis bouwjaar 2017 oppervlakte 125m2 met 4 pers, hoekwoning en verwacht op iets boven de 6000kWh uit te komen all electric. Ons basis elektriciteitsverbruik is circa 4400kWh en daarbovenop komt nog de verwarming/koeling.

Zien we nou een luchtfoto van de 1e verdieping want ik zie er geen schuin dak in, of ben ik gek?
Geen plannen voor dakramen / dakkapel?

Let op dat bij de offerte van de GoodWe geen lan/wifi dongle zit ("no communication"). Als je de opwek wilt uitlezen zul je of een module moeten bijbestellen of een andere oplossing moeten zoeken (bijv. een losse kWh meter).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exection13
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:02:
Nieuwbouw, geheel geen schaduw?

String omvormer

Het SolarEdge systeem heeft onvoldoende panelen per zijde en gaat opbrengst problemen hebben (Zie uitleg tuinhuisje SolarEdge topic), daarnaast onnodig duur.
Het enphase systeem is onnodig duur.

Leg die 2x3 die lijken te passen er bij... Kost relatief weinig een maakt dat je post salderen minder van het net gaat importeren en tot later in het jaar nuttige met eventueel accu systeem kan werken.
Bedankt voor je advies. We denken erover om in de toekomst aan de voorkant nog een dakkapel onder de 3 rijen te plaatsen. Aan de achterkant kunnen we er nog wel 3-6 kwijt als we het helemaal vol leggen.
Wat bedoel je met later in het jaar accu systeem? Komt er iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exection13
  • Niet online
blackd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:43:
Die 6000kWh ga je wel nodig hebben denk ik, met 4 pers huishouden + warmtepomp. Als je nog meer kan bijleggen zou ik dat zeker overwegen. Ik denk dat het afdekken al het verbruik incl. de EV lastig wordt.

Ter vergelijking, ik zit hier in een huis bouwjaar 2017 oppervlakte 125m2 met 4 pers, hoekwoning en verwacht op iets boven de 6000kWh uit te komen all electric. Ons basis elektriciteitsverbruik is circa 4400kWh en daarbovenop komt nog de verwarming/koeling.

Zien we nou een luchtfoto van de 1e verdieping want ik zie er geen schuin dak in, of ben ik gek?
Geen plannen voor dakramen / dakkapel?

Let op dat bij de offerte van de GoodWe geen lan/wifi dongle zit ("no communication"). Als je de opwek wilt uitlezen zul je of een module moeten bijbestellen of een andere oplossing moeten zoeken (bijv. een losse kWh meter).
Bedankt voor je opmerking en het delen van jullie verbruik. Ik neem het mee!
De luchtfoto is van toen het huis nog in aanbouw was en er is nog geen nieuwe luchtfoto beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-07 21:28
oke, oost-west het is.

zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
(oke ik heb waarschijnlijk een stuk extremere hoeken op mijn dak als jij, dus jouw setup is iets anders.)
doordat oost en west op zulke verschillende punten van de dag hun top halen.
kan ik met gemak een 6400Wp op een 4000W omvormer hangen.
en nog steeds grofweg 5500kWh per jaar opbrengst.

accu, tja dat is lastig (toekomst is nog niet duidelijk, heb kristallen bol, maar partij wazig dat hij is.).
voor de prijs van 1kWh accu, kun je vele aantallen Wp kopen.
meer Wp is ook meer opbrengst op slechte dagen.
dus je hebt dan minder accu nodig om slechte dagen door te komen.
dus wil je voorbereid zijn op een accu, dan wil je nu maximaal Wp.
zoveel als je portemonnee kan dragen. >:)

op een string omvormer van 3000W op 1 fase, die heeft geen grens van 3000Wp.
wel nee, alleen sukkels zeggen dat.
een 3000W omvormer heeft vaak 2 mpp's en per mpp kunnen er +/- max 12 panelen aangesloten worden (afhankelijk van gekozen paneel type is het meer of minder. en sommige merken omvormers is het ook anders.)
dus 2x12x420Wp is ongeveer de max die hij aan kan.
en het maakt niet uit of je een 1 fase 3000W of 6000W omvormer gebruikt, het verhaal blijft 2x12x420Wp.
en lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
dus meer Wp als W omvormer, het is niet een echte ramp (liever niet ter gek doen, maar geen ramp als wel).
30% meer Wp als W omvormer, geen probleem (tel hier bij je oost-west voordeel nog bij op, mijn dak is dat een 45% meer Wp extra.)
(ga je voor 3fase omvormer, dan is het 2x20x420Wp als de grove max.)

6000kWh, tja het is zo op.
dat is ongeveer wat ik samen met het schuurtje er bij ook doe.
warmtepomp slobbert lekker door en het gebruik in huis ook. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 19-07-2023 12:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Exection13 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:30:
[...]

Wat bedoel je met later in het jaar accu systeem? Komt er iets aan?
Nu nog niet rendabel door salderen. Maar de techniek is al jaren volwassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Exection13 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:48:
De luchtfoto is van toen het huis nog in aanbouw was en er is nog geen nieuwe luchtfoto beschikbaar.
Diverse bronnen geprobeerd (Google Maps, Bing Maps, PDOK)?

Heb je enig idee van de dakhelling? Dan zou je met PVcalc de te verwachten opbrengst kunnen berekenen en kijken of de dimensionering van de omvormer juist is. Ik heb 9000Wp op o/w en een 6kW omvormer (zie sig), maar die 6000W haal ik alleen op een regenachtige dag, koude panelen als de zon vol doorkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY9MIt9mHMUQ0ek6M9-XPftWLdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Buf3qcUnBCE1chL4nvpz4iLx.png?f=fotoalbum_large
(voltage is mijn string voltage, is SE systeem dus alles op 1 string)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exection13
  • Niet online
blackd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:12:
[...]

Diverse bronnen geprobeerd (Google Maps, Bing Maps, PDOK)?

Heb je enig idee van de dakhelling? Dan zou je met PVcalc de te verwachten opbrengst kunnen berekenen en kijken of de dimensionering van de omvormer juist is. Ik heb 9000Wp op o/w en een 6kW omvormer (zie sig), maar die 6000W haal ik alleen op een regenachtige dag, koude panelen als de zon vol doorkomt.

[Afbeelding]
(voltage is mijn string voltage, is SE systeem dus alles op 1 string)
Dakhelling is 45 graden. Oke zal eens gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exection13
  • Niet online
Exection13 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:19:
[...]

Dakhelling is 45 graden. Oke zal eens gaan kijken.
Hierbij mijn calculatie op pvcalc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyyyEmcp_-EfYzcvlptk2Rvfo-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zz3zivrNQ1aDOYFbIDGSqNRL.png?f=user_large

De datasheet van de 3 fase omvormer uit de offerte. Als ik deze lees en vergelijk met andere 1 fase omvormers van Goodwe dan heb ik wel een 3 fase omvormer nodig met minimaal 4500 watt om de piekmomenten van de dag waarbij beide strings aan het leveren zijn.

Correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqhb8f7OOc6z5vsHMu1IWnhmwaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PT5ozpGPp5rvc1wUAOyy7GjU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:11

Zenix

BOE!

Ik zou alles vol leggen, later panelen bijleggen werkt niet goed met string, want niet alle panelen hebben hetzelfde voltage. Wat is de reden om het niet te doen? Gewoon die paar panelen aan de achterkant er nog bij, als je maar 3 doet dan kan het wel bij die 6kW. Ga je voor 6, dan zou ik wel voor 8kW gaan. Beetje marge is niet erg, opstartspanning voor al die omvormers is hetzelfde en hij gaat waarschijnlijk langer mee als die niet zo hard hoeft te werken.

[ Voor 35% gewijzigd door Zenix op 19-07-2023 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-07 21:28
@Exection13
alles vol leggen, dat is gewoon verstandig.
liefst in 1x.

45 graden, dat is mijn oude situatie.
2x1900Wp op een 3,3kW omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
maar denk niet ik heb 1900Wp dus ik heb ook 1900W.
nop, dat is iets tussen de 0 en de 2100W.
gewoon omdat er ook nog iets is zoals temperatuur.
is een paneel warm dan levert hij minder op.
en heel vreemd, als ze in de zon liggen dan worden ze warm? /s
lol.
soms in de lente, dan zijn de panelen wel koud, en ja dan kun je wel eens een paar uurtjes wel de 1900W halen.
maar het aantal uren dat je dat doet per jaar is erg beperkt in nederland.
vandaar dat je op de PCcalc max lijn, nog voor oost en west best 30% minder mag rekenen als je de omvormer wil bepalen.
(dit staat vaak ook gewoon in de datasheet van de panelen, daar heet het soms STC en NOCT. ;) )

1 of 3 fase, heeft niks met aantal Wp te maken nog met de W (indirect wel iets natuurlijk. ;) ).
de keuze is eerder hoeveel Vmpp leveren de stringen.
als je maar 8 panelen per string maakt, dan heb je ook maar 8x30Vmpp=240Vmpp.
zijn de panelen dan warm dan zakt dit nog naar de 210Vmpp.
dit vind een 1fase omvormer leuk, geen probleem, een 3fase vind dit al een heel stuk minder leuk.
dus is een 1fase omvormer de beter keus in dit voorbeeld.
met 2x8x420Wp, dan zou ik gewoon een 1fase omvormer van grofweg 4kW nemen zoals ik ook heb.
(dit heb ik dan ook op een simpele 16A groep hangen, nog makkelijker ook.)

nog verstandiger, neem 2x12x420Wp of meer, en hang dat wel op een 3fase omvormer. ;)
(de grens tussen 1 en 3 fase omvormer overlapt elkaar een beetje, dus lastig een goed punt te geven.
maar 1fase liever niet zwaarder als 5kW in nederland.)

(word 2x12x420Wp of meer te duur, dan denk aan 1x12x420Wp op oost of west.
de omvormer kan goed werken met maar 1 mpp gevuld, later de 2de vullen, kan zonder problemen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1