Zonnepanelen besteld: klopt deze installatie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 14:35
Ik zit al lang te twijfelen om zelf zonnepanelen te plaatsen en heb de knoop nu doorgehakt. Ik heb 14 panelen besteld met Enphase micro-omvormers. Ik heb me laten adviseren door Solar Outlet.
Het monteren op het dak zal best goedkomen, in de meterkast heb ik wat minder ervaring. Ter voorbereiding op de klus ben ik me dus nog meer gaan verdiepen in het systeem en dit roept een aantal vragen bij mij op die ik graag onafhankelijk beantwoord zou zien.

Mijn installatie bestaat straks uit 14 420Wp panelen, en 14 Enphase IQ8AC micro-omvormers. Ik heb een 1-fase meterkast.

Mijn concrete vragen zijn:
- In de levering hebben ze het Q-relais achterwege gelaten, de installatie werkt ook zonder maar is dit niet verplicht? Hoe zit dit met verzekering bij brand oid?
- Ik heb straks 25 meter kabel vanaf de omvormers tot aan de meterkast (dus AC), is de geleverde 3x2,5mm dan voldoende dik?
- Ze leveren standaard geen Ferriet ring mee, is dit niet nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door Splayduke op 18-07-2023 14:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10 19:32
3x2,5 lijkt mij heel dun. Hebben bij mij paar weken geleden panelen gelegd en daar met een kabellengte van 15 meter 3x6mm kabel gebruikt. (10x430wp panelen op een goodwe 3600D-NS)

[ Voor 13% gewijzigd door !GN!T!ON op 18-07-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Ik heb inmiddels een hoop gelezen over verlies in (te) dunne kabels. In theorie is de 3x2,5 te gebruiken maar het lijkt me toch beter om een dikkere kabel te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:21

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Splayduke Voor de spanningsverliezen kan je de "AC and DC Voltage Drop Calculator AS/NZS 3008" gebruiken.
Spanningsverliezen tot ca. 1% zijn acceptabel.
Wij weten niet wat je maximale opwekvermogen zal zijn (ligging, hellingshoek), max. vermogen omvormers.
Ook de AC-spanning in jouw omgeving bij max. vermogen speelt een rol, vaak boven de 240 V.

Voor het opwekvermogen kan je pvcalc.org consulteren.
Ik zou wel de -0.48% vermogensverlies per °C boven 25°C op ca. -0.3% zetten,
verder is de opwekschatting sowieso relatief conservatief.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 25-07-2023 11:30 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Je mag maximaal 10 omvormers aansluiten op 3x2.5 en 30 op 5x2.5.
Dus je moet of, twee kabels 3x2.5 leggen, of een drie fase systeem bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:00

Aardedraadje

Met kabelschoen

Q-relais altijd nodig om aan wetgeving/normen te voldoen. Solar outlet schrijft zelf over de relais dat de installatie werkt zonder, maar niet voldoet.

Relais schakelt je array af bij afwijkende omstandigheden. Je hebt dus te maken met veiligheid. Ik zou er gewoon 1 plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Volgens mij heb ik in het grote enphase topic voorbij zien komen dat je iq8's niet kan activeren zonder q-relay... met iq7's kon dat nog wel. Hij is wel vereist. Kijk maar naar ophef rond Deye in duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Aardedraadje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:45:
Q-relais altijd nodig om aan wetgeving/normen te voldoen. Solar outlet schrijft zelf over de relais dat de installatie werkt zonder, maar niet voldoet.

Relais schakelt je array af bij afwijkende omstandigheden. Je hebt dus te maken met veiligheid. Ik zou er gewoon 1 plaatsen.
Inmiddels gewoon besteld, was ook mijn idee!
dunklefaser schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:27:
@Splayduke Voor de spanningsverliezen kan je de "AC and DC Voltage Drop Calculator AS/NZS 3008" gebruiken.
Spanningsverliezen tot ca. 1% zijn acceptabel.
Wij weten niet wat je maximale opwekvermogen zal zijn (ligging, hellingshoek), max. vermogen omvormers.
Ook de AC-spanning in jouw omgeving bij max. vermogen speelt een rol, vaak boven de 240 V.

Voor het opwekvermogen kan je pvcalc.org consulteren.
Ik zou wel de -0.48% vermogensverlies per °C boven 25°C op ca. -0.3% zetten,
verder is de opwekschatting sowieso relatief conservatief.
Hiermee kom ik op een opwerkvermogen van ongeveer 3500 watt. Als ik dit omreken naar ampere kom ik op 15,2 ampere. In de spanningsverlies calculator kom ik dan met 25 meter 3x2.5 op 2,98% verlies.
Waarschijnlijk red ik het ook wel met 15 meter kabel (moet dan op een andere plek naar binnen) maar dan nog kom ik op 1,8% uit. Dat is nog steeds te hoog toch?

De Enphase kabel is trouwens ook maar 2x2,5mm, die lengte moet je dan eigenlijk ook meerekenen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Alles om de offerte lager uit te doen komen?!
Weet niet wat je legplan is, dat is in dit geval nog wel relevant. Kun je dit aangeven?
Maar zou zelf sowieso altijd 4mm (of meer) gebruiken. Als is het maar om netspanningsproblemen voor te zijn.
Uit m'n hoofd zit je met de IQ8AC's op 14x366 = >5000W. Dat is normaal de grens is voor een 1 fase aansluiting. Het kan wel, maar dan moeten ze de boel ook zwaarder afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Splayduke schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Inmiddels gewoon besteld, was ook mijn idee!

[...]

Hiermee kom ik op een opwerkvermogen van ongeveer 3500 watt. Als ik dit omreken naar ampere kom ik op 15,2 ampere. In de spanningsverlies calculator kom ik dan met 25 meter 3x2.5 op 2,98% verlies.
Waarschijnlijk red ik het ook wel met 15 meter kabel (moet dan op een andere plek naar binnen) maar dan nog kom ik op 1,8% uit. Dat is nog steeds te hoog toch?
Sja, wat is "te"? Er wordt in verschillende documenten geadviseerd voor PV-installaties onder de 1% te blijven. Of iets hoger in de praktijk problematisch is, ligt aan de situatie ter plaatse.
De Enphase kabel is trouwens ook maar 2x2,5mm, die lengte moet je dan eigenlijk ook meerekenen lijkt me?
Ja. Voornamelijk voor de laatste omvormer op de kabel tikt dat óók nog behoorlijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:37
Afhankelijk van het legplan kun je de q-kabel ook splitsen. Als je bv al 2 rijen afzonderlijk op die kabel hebt ipv een grote lus en dan oplast naar 4 of 6mm2 scheelt dat ook al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
storm-biker schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:25:
Alles om de offerte lager uit te doen komen?!
Weet niet wat je legplan is, dat is in dit geval nog wel relevant. Kun je dit aangeven?
Maar zou zelf sowieso altijd 4mm (of meer) gebruiken. Als is het maar om netspanningsproblemen voor te zijn.
Uit m'n hoofd zit je met de IQ8AC's op 14x366 = >5000W. Dat is normaal de grens is voor een 1 fase aansluiting. Het kan wel, maar dan moeten ze de boel ook zwaarder afzekeren.
Ja ik denk ook dat het om het offertebedrag ging. Ben bij hen al eerder bezig geweest met offertes maar nooit de knoop doorgehakt. Toen altijd heel goed geadviseerd en voor mijn gevoel ook volledig. Nu dan eindelijk besloten om te bestellen, dus een nieuwe offerte opgevraagd op basis van eerdere gegevens en offertes en deze nieuwe offerte zonder al te veel controle besteld. (niet handig natuurlijk)

Mijn legplan is als volgt:
10 panelen op Oost en 4 panelen op West
(heeft te maken met dakvlakken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW3GCevdKqXAzoRcj6_yCBW40-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DfAFEqlDaK9LRs9WIVUxD2Gn.png?f=user_large

De rode M is de locatie van de meterkast (op de begane grond weliswaar). Ik zou op de plek van de rode stip naar binnen kunnen met de kabel, daar recht naar beneden naar de kruipruimte en onder de meterkast weer omhoog.
heggico schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:29:
Afhankelijk van het legplan kun je de q-kabel ook splitsen. Als je bv al 2 rijen afzonderlijk op die kabel hebt ipv een grote lus en dan oplast naar 4 of 6mm2 scheelt dat ook al een hoop.
Dus gewoon twee strings van 7 en dan twee kabels naar binnen? Deze moeten dan ook op twee aardlekautomaten lijkt me, dat is geen punt. Maar is één Q relais en één Envoy gatewat dan wel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:30
En waarom heb je voor een (in mijn ogen extra ingewikkelde) setup met micro's gekozen? Geeft nogal een meerprijs en kwetsbare techniek op het dak.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:37
Nee, ik bedoel de kabels buiten. Die kabel van Enphase trek je niet ineens door naar binnen, die moet ook ergens gekoppeld worden op een andere kabel die dus naar binnen gaat.

Buiten kun je dus ook een Y splitsing maken. Van de kabel naar binnen naar 2 Enphase "strings" dan loopt per 2.5mm2 kabel dus maar de helft van het totale vermogen.

In dit geval, met je legplan, kun je sowieso de 2 daken splitsen kwa q-kabel en dan via 1 kabel naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
enkel wat harde schaduw dus? Dan zie ik ook niet in waarom je voor micro's zou gaan, tenzij je écht nergens een omvormer kwijt kunt misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
hesselbeertje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:40:
En waarom heb je voor een (in mijn ogen extra ingewikkelde) setup met micro's gekozen? Geeft nogal een meerprijs en kwetsbare techniek op het dak.
Misschien ben ik in de Enphase tunnel beland, maar het leek mij voor mijn situatie wel ideaal. 25 jaar garantie en per paneel het maximale rendement. Ook het later eventueel uitbreiden sprak mij wel aan. Ik las ergens dat normale omvormers eerder kapot gaan en dit systeem dus op langere termijn voordeliger is. Installatie op het dak doe ik zelf dus dat is geen meerprijs, alleen wat meer werk.

Er zullen voor en tegenstanders zijn van dit systeem maar dat is te laat, spullen zijn al in huis en de geleverde kabel kan niet meer retour.
heggico schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:40:
Nee, ik bedoel de kabels buiten. Die kabel van Enphase trek je niet ineens door naar binnen, die moet ook ergens gekoppeld worden op een andere kabel die dus naar binnen gaat.

Buiten kun je dus ook een Y splitsing maken. Van de kabel naar binnen naar 2 Enphase "strings" dan loopt per 2.5mm2 kabel dus maar de helft van het totale vermogen.

In dit geval, met je legplan, kun je sowieso de 2 daken splitsen kwa q-kabel en dan via 1 kabel naar binnen.
Ja dat is een goed idee, misschien maak ik er wel drie kabels van. En dan koop ik toch nog maar een 3x6mm kabel om het laatste stuk te doen. Jammer van die 25m 3x2,5 maar die komt vast nog wel eens van pas.

[ Voor 13% gewijzigd door Splayduke op 25-07-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Heb je geen 3-fasen meterkast? Anders beter gelijk voor 5x4 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Helaas, wel een 3-fase aansluiting en meter, maar maar 1-fase die uit het verzegelde gedeelte onder de meter naar de meterkast gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met een micro omvormer systeem zou ik vanwege het lange AC traject de Enphase Q kabels op 3 kabels naar de meterkast, dikte minimaal 4mm2 aansluiten

Micro omvormer systemen staan 1-0 achter in net congestie land.

Dan kun je het systeem in je meterkast ooit heel eenvoudig ombouwen in 3 fase. Nee dat kan nu niet al met een 5 aderige kabel met gedeelde nul… enkelfase overbelast je die dan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Ronald schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:24:
Met een micro omvormer systeem zou ik vanwege het lange AC traject de Enphase Q kabels op 3 kabels naar de meterkast, dikte minimaal 4mm2 aansluiten

Micro omvormer systemen staan 1-0 achter in net congestie land.

Dan kun je het systeem in je meterkast ooit heel eenvoudig ombouwen in 3 fase. Nee dat kan nu niet al met een 5 aderige kabel met gedeelde nul… enkelfase overbelast je die dan.
Is een idee. Kan dit dan in de meterkast weer samenkomen op 1 q relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
hesselbeertje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:40:
mcDavid schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:53:
enkel wat harde schaduw dus? Dan zie ik ook niet in waarom je voor micro's zou gaan, tenzij je écht nergens een omvormer kwijt kunt misschien?
Jullie hebben me aan het denken gezet. Stel nu dat ik het hele Enphase gebeuren retour stuur, wat voor "normale" omvormer(s) uit het Solar-Outlet assortiment raden jullie me dan aan? Ik denk twee stuks ivm oost-west opstelling? Ik heb plek genoeg en eventueel geluid is niet zo'n punt, ze hangen dan op de zolder van de garage. Ergens (ver weg) in mijn achterhoofd zit het idee om ooit ook een thuisbatterij te kopen, misschien is dat nog van belang?

Ik heb 14 van deze panelen, en zoals gezegd een oostvlak met 10 panelen en een westvlak met 4 panelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Splayduke op 28-07-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De GoodWe 2mppt kunnen met strings van 4 overweg… niks geen 2 omvormers voor oost eerst west. Welke? Even door sunny design halen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Neuh, gewoon één ~4kw dual string omvormer. Ga zelf meestal voor goodwe. Gezien je ene string van 4 panelen nogal kort is wel ff opletten of de mppt-range laag genoeg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Ronald schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:24:
De GoodWe 2mppt kunnen met strings van 4 overweg… niks geen 2 omvormers voor oost eerst west. Welke? Even door sunny design halen
Ik ben met Sunny Design aan de slag gegaan, maar kom er niet uit.
Met 2mppt bedoel je dat er twee strings op kunnen?
Moet ik het zo zien dat hij die twee strings dan afzonderlijk omvormt en dus geen last heeft van het oost-west verschil?

Kunnen met strings van 4 overweg, dit bedoel je omdat het er "maar" vier zijn, dus het minimum. Het zou dan dus één string van 4 en één string van 10 worden, op een "dual string" omvormer?

[ Voor 13% gewijzigd door Splayduke op 28-07-2023 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
2 mppt mag je even door Google halen… we verwachten echt wel een beetje intitiatief..

4 panelen in serie maken niet heel veel spanning, omvormers hebben een zeker minimum. De meest recente serie GoodWe kan echter belachelijk laag (50V, mooi weetje voor @mcDavid )

Waar kom je niet uit met sunny?

Als zelf installateur vind ik het belangrijk dat je alles wat je doet ook begrijpt… dus blijf vragen (en zoeken op termen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Ronald schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:47:
2 mppt mag je even door Google halen… we verwachten echt wel een beetje intitiatief..

4 panelen in serie maken niet heel veel spanning, omvormers hebben een zeker minimum. De meest recente serie GoodWe kan echter belachelijk laag (50V, mooi weetje voor @mcDavid )

Waar kom je niet uit met sunny?

Als zelf installateur vind ik het belangrijk dat je alles wat je doet ook begrijpt… dus blijf vragen (en zoeken op termen)
Sorry, wil niet lui overkomen! Ben al lang geleden in de Enphase tunnel beland en dat systeem heb ik inmiddels wel redelijk door, de "normale" omvormers zijn nieuw voor mij.
Ik ben met elektra niet onhandig, heb bv. zelf ook mijn oude groepenkast vervangen voor een moderne met meer groepen, maar het zonnepanelen gebeuren is toch een vak apart!

Ik zie inderdaad dat 2mppt inhoudt dat er twee strings worden aangesloten, en dat je dus oost en west naast elkaar kan gebruiken.

Met sunny heb ik de panelen op het dak gelegd in de juiste richting (weliswaar niet helemaal in de juiste vorm, maar goed)
Ik kom dan in de stap met omvormers en daar kom ik alleen maar Sunny omvormers tegen.
Zit Goodwe daar dan ook nog ergens in?

Ik heb nu in sunny gekozen voor een SBSE3.6-50, dan maakt het systeem 3 strings aan.
Moet ik nog rekening houden met de schaduw rechts onder op de foto? Het paneel ligt in werkelijkheid wat meer naar de rand dan op de foto en dus ook meer in de schaduw, zeker als de zon lager staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnLRItBmp7gP0Ksch2BnAB0MZP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GZuEnJ1Fc2KF1OWTjk05LZwg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Splayduke op 28-07-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sunny design is een tool van SMA dus ja die zal alleen SMA aanraden. Maar als je daar iets uitgekozen hebt kun je daarna natuurlijk zelf kijken naar andere merken met vergelijkbare specs.

Waar je rekening mee wilt houden ivm die schaduw, is dat je omvormer shadow management heeft, en dan kom je bij SMA of Goodwe uit.

Verder kunnen panelen in het zelfde vlak gewoon in dezelfde string, dus je kunt met 2 strings af. Misschien een invoer foutje gemaakt?

[ Voor 42% gewijzigd door mcDavid op 28-07-2023 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dre Het lijkt me zinvol om de sectie over de selectie van geschikte omvormers in het algemene topic
"Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" te updaten. Bijvoorbeeld sunny design voor de configuratie en dan de vertaalslag naar een type omvormer met vergelijkbare parameters aan de SMA-omvormer.
@Splayduke Een micro-omvormer is ook maar een omvormer.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Splayduke schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:57:
... en per paneel het maximale rendement.
Hoe had je dat bedacht?
Een 420Wp paneel op een IQ8AC met 366VA wordt juist beperkt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
DukeBox schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:15:
[...]

Hoe had je dat bedacht?
Deze combinatie werd mij geadviseerd, zoals in de OP te lezen ben ik gewoon te snel geweest met bestellen. Gelukkig heb ik dit forum op tijd ontdekt, bij deze alvast een bedankje voor al het meedenken.
Ik heb nog een beetje hulp nodig met het uitzoeken van de juiste omvormer en dan ga ik het Enphase spul retourneren.

Mijn concrete vragen nu zijn:
  • Welke omvormer past bij mijn situatie?; twee strings 4x420Wp op west en 10x420Wp op oost. Deze?
  • Moet ik het paneel / de panelen die soms in de schaduw liggen voorzien van een optimizer? Deze? Want; Het grootste voordeel van Tigo Optimizers is dat je alleen de panelen die last hebben van schaduw van een optimizer hoeft te voorzien.

[ Voor 4% gewijzigd door Splayduke op 28-07-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Splayduke je kunt sunny op handmatig zetten, dan hoef je geen tekening te maken. Alleen aantal type en richting.

Per dak vlak met gelijke oriëntatie in principe 1 string.

Daar moet omvormer vermogen uitrollen

De simpele ruwe versie is Thomas Berger pvcalc

Het is helaas zo dat de webshops wat overmatig happig zijn op adviseren Enphase. Meer omzet en winst… werkt (buiten verhoogde kans op netcongestie) altijd.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 28-07-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Pak gewoon een Goodwe 4200, max vermogen 4620W. Lijkt me zat met deze verdeling.

Wel een flink dikke kabel aanleggen met dit soort vermogens op één fase.

Ohja en vergeet niet om solar-kabel, mc4 stekkers en krimpgereedschap erbij te doen. En lees je in in best practices voor dc-circuits (zie Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
@Ronald
Die handmatige versie is veel handiger inderdaad!
Dit is wat er voorgesteld wordt. Ik heb gesorteerd op Rendabiliteit en op Energieopbrengst.
De SB4.0-1AV-41 lijkt mij uit deze lijst de beste optie, zie ik dat goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcSQSdLf90KxqR8wGpqxs8OldeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bsDHkOXxRy25eLQPlwF4P21w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2apgUNIU4vunDU17RSbp-0Iujr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wV4l3mETREjl73AOYa4Wnsn8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
mcDavid schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:42:
Pak gewoon een Goodwe 4200, max vermogen 4620W. Lijkt me zat met deze verdeling.

Ohja en vergeet niet om solar-kabel, mc4 stekkers en krimpgereedschap erbij te doen. En lees je in in best practices voor dc-circuits (zie Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 )
@mcDavid Ja deze had ik ook al op het oog naar aanleiding van jouw en Ronald's opmerkingen op de eerste pagina.

Flink dikke kabel; is 6mm2 voor de DC en 3x6mm2 voor de AC (naar schatting 15 meter) voldoende?

Ik lees over het schaduwmanagement van deze Goodwe omvormers. Werkt dit goed genoeg voor mijn situatie? (één à twee panelen van de string van 10 panelen een soms in de schaduw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Splayduke Schaduwval "soms"? - Precies wanneer trekt de schaduw en hoe over de 1 - 2 panelen?
En hoe lang duurt het dan?
De Goodwe voert een keer per uur en per string een schaduwscan uit,
gaat het overtrekken van de schaduw sneller heb je er niet zoveel aan.
Hoe vaak SMA een schaduwscan uitvoert weet ik niet,
de scan zelf wordt iig sneller gedaan dan bij Goodwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:01

B4tman_DH

To the Bat.....

DukeBox schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:15:
[...]

Hoe had je dat bedacht?
420WP wordt nooit gehaald. Vaak wel 85% en dat past precies bij de iq8ac ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
dunklefaser schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:13:
@Splayduke Schaduwval "soms"? - Precies wanneer trekt de schaduw en hoe over de 1 - 2 panelen?
En hoe lang duurt het dan?
De Goodwe voert een keer per uur en per string een schaduwscan uit,
gaat het overtrekken van de schaduw sneller heb je er niet zoveel aan.
Hoe vaak SMA een schaduwscan uitvoert weet ik niet,
de scan zelf wordt iig sneller gedaan dan bij Goodwe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnLRItBmp7gP0Ksch2BnAB0MZP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GZuEnJ1Fc2KF1OWTjk05LZwg.png?f=fotoalbum_large
Zie deze foto. De panelen liggen dus in werkelijkheid wat "lager", dus meer naar de hoek rechtsonder.
Je ziet hier de schaduw, het is de hoek van de garage van de buurman. Op de oostkant. Als de zon op "zuidoost" staat, in de ochtend, dan is de schaduw het grootst. Als in de winter de zon lager staat heb je hier meer last van, ik durf nu niet precies te zeggen hoe dat in die periode is.

Het lijkt mij ook een optie om, mocht blijken dat het nodig is, later nog één of twee panelen te voorzien van een Tigo optimizer. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SMA trackt ieder 6 minuten (instelbaar), neem gewoon die.
Tigos niet aan beginnen, shadefix is prima.

Shadefix heeft zich al jarenlang bewezen.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-07-2023 21:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:46:
SMA trackt ieder 6 minuten (instelbaar), neem gewoon die.
Tigos niet aan beginnen, shadefix is prima.

Shadefix heeft zich al jarenlang bewezen.
SMA is twee keer zo duur als Goodwe. 1130 tov 590 euro. SMA 5 jaar garantie, Goodwe 10 jaar. Garantie zegt natuurlijk niet perse iets over de kwaliteit maar toch. Is het schaduwmanagement van de SMA zoveel beter dat het de dikke 500 euro meerprijs waard is?

(ja en ik weet dat het sowieso goedkoper is dan Enphase 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Neem je een goodwe en laat het me weten

Ja sma is duur, ga ik niet over discussieren
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

B4tman_DH schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:15:
420WP wordt nooit gehaald. Vaak wel 85% en dat past precies bij de iq8ac ;)
Dat is niet waar. De vraag is wel hoeveel je misloopt maar zeker op een zonnige koudere dag haal je het Wp van je paneel, soms zelfs meer. Daarnaast sloeg mijn reactie op het het 'maximale rendement'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Heb net nog eens gekeken, ik kan het panelenveld nog een halve meter naar het noorden leggen waardoor de schaduw (denk ik) geen issue meer is. Situatie wordt dan meer zoals op de foto. Denk dat ik dan toch voor een Goodwe ga.

De Goodwe 4200D-NS heeft een startup voltage van 80v. Is dat laag genoeg voor een string van 4 panelen op het westen?
mcDavid schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:42:
@mcDavid Is 4mm2 solarkabel voldoende? 1 string van 4200Wp en een totale lus-lengte van 20 meter en 1 van 1680Wp met een totale luslengte van 24 meter.
Voor de AC kabel van 15 meter neem ik 6mm2 kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Splayduke op 29-07-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
SMA is helaas geen optie met string van 4. Die hebben helaas nog niet door dat panelen geen 60V per stuk meer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Splayduke schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:04:

@mcDavid Is 4mm2 solarkabel voldoende? 1 string van 4200Wp en een totale lus-lengte van 20 meter en 1 van 1680Wp met een totale luslengte van 24 meter.
Voor de AC kabel van 15 meter neem ik 6mm2 kabel.
Ligt een beetje aan de lengte. Zelf pak ik eigenlijk standaard 6mm², scheelt zo weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald @AUijtdehaag Ieder voordeel hept z'n nadeel (J.C.) - ik ben wel benieuwd wie er als eerste met een combinatie komt: lagere start mppt bereik & variabele en snellere schaduwscan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
dunklefaser schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:47:
@Ronald @AUijtdehaag Ieder voordeel hept z'n nadeel (J.C.) - ik ben wel benieuwd wie er als eerste met een combinatie komt: lagere start mppt bereik & variabele en snellere schaduwscan.
Dat zie je al hoor. Bij SMA was dat volgens mij altijd al instelbaar, bij goodwe nieuwere modellen ook. Wat wmb veel interessanter zou zijn, is een tijdwindow instellen voor schaduw scan.

Mppt-range is tegenwoordig ook zelden een issue meer, alleen bij 3-fasen omvormers met 2 strings (oost/west) komt het nog wat kritisch. En in dit geval omdat er gewoon een héél groot verschil in string-lengte zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dunklefaser
ff wachten op de SBSE modellen in NL
https://www.ecodirect.com...verter-p/sma-sbse-3.8.htm

vanaf 60V
3 mppt
ShadeFix ™
ArcFix ™

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
mcDavid schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Ligt een beetje aan de lengte. Zelf pak ik eigenlijk standaard 6mm², scheelt zo weinig...
Je hebt gelijk ook, ik pak gewoon 6mm2. Net gemeten en het worden twee lussen van 25 meter elk, dat scheelt inderdaad maar een paar tientjes.

Blijft de enige vraag die ik (voor nu) nog heb:
Splayduke schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:04:
De Goodwe 4200D-NS heeft een startup voltage van 80v. Is dat laag genoeg voor een string van 4 panelen op het westen?
De Goodwe modellen die een startup voltage hebben van 50V hebben maar 1 MPPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zoek op wat de Mpp spanning van je panelen is (bij normal operating conditions) en je kunt het uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mcDavid Als je via de SolarGo app de schaduwscan kan aan en uit zetten kan je vermoedelijk ook via de draadloze modbus connectie en een geschikte domotica oplossing de scanperiode exact "timen".

'Timen": Rekening houden met hoogte en positie van de zon (zomer/winter, voor-, najaar),
het actuele weer etc. - dit lijkt met typisch iets voor een domotica benadering

[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 29-07-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ja daar wil ik ooit nog wel eens induiken, maar 't was handiger geweest als de omvormer het gewoon zelf kon :p

Zal wel ingewikkeld zijn, moet 'ie ineens ook een klok bij gaan houden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
mcDavid schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:01:
Zoek op wat de Mpp spanning van je panelen is (bij normal operating conditions) en je kunt het uitrekenen.
Hier heb ik de datasheet van de panelen, het is de meest rechtse in de tabel onderaan.
Ik kan het MPP hier niet in vinden, wel het Vmp maar dat is een maximum, lijkt me niet dat dat bij normale omstandigheden geldt?

Op deze pagina vind ik een MPP-spanning van 32,04V maar of dit een maximum is of bij normale omstandigheden is mij niet duidelijk.

Kunnen jullie hier met jullie ervaring meer uithalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17

de Peer

under peer review

B4tman_DH schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:15:
[...]

420WP wordt nooit gehaald.
Natuurlijk wel. Die rating komt niet uit de lucht vallen.
Enkele uren per dag zul je die 420 Wp gewoon halen als het niet te heet is en je oriëntatie niet enorm ongunstig is.

Sterker nog, als je er achter komt dat ze 420 Wp niet halen, dan zou ik ze retourneren.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 29-07-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 15:19
Je kan nog steeds je enphase set als 3 fase naar je meterkast brengen en in de meterkast als 3 fase inrichten. Op de laatste alamat een brug/kam.
Met 14x366w omvormers,en een grootste string van 6 zit je op 2200w (max van omvormers) per fase. Dus je fase draad heeft aan 2.5mm2 genoeg. Echter, je null is gedeeld. Dit moet 5000w aankunnen, dus 4mm2 (max 25A dacht ik) . Pas zodra er een echte 3 fase in de meterkast actief is, kan de door de fase draaiing, ook met 2.5mm2 af voor de null. Kleine note: snap niet dat ze 2.5mm2 leveren met een mogelijke belasting van 5kw. Ronduit gevaarlijk.

Ik zou in jouw situatie het enphase systeem aansluiten met een andere kabel 5*4mm2 naar de meterkast.
Wel je enphase iq relay en alamat naar 3 fase ruilen.

Edit, in het enphase topic staat een link naar een sheet welke aangeeft welke micro het beste bij je paneel past. Die sheet geeft ook aan wat de max opbrengst van je paneel gaat zijn (oriëntatie, hellingshoek etc) die klopt bij mij exact. Geen dag gezien waar hij hoger dan exact die waarde is geweest. En dat zal alleen het eerste jaar zijn, efficiëntie van het paneel wordt toch minder met de jaren.

[ Voor 29% gewijzigd door Rayures op 29-07-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Splayduke schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:33:
[...]

Hier heb ik de datasheet van de panelen, het is de meest rechtse in de tabel onderaan.
Ik kan het MPP hier niet in vinden, wel het Vmp maar dat is een maximum, lijkt me niet dat dat bij normale omstandigheden geldt?

Op deze pagina vind ik een MPP-spanning van 32,04V maar of dit een maximum is of bij normale omstandigheden is mij niet duidelijk.

Kunnen jullie hier met jullie ervaring meer uithalen?
Vmp is de spanning bij max power, wat precies is wat je zoekt. Kijk in de kolom bij NOCT die is het meest representatief.

Bedenk dat de spanning afhankelijk van de weersomstandigheden een paar volt hoger of lager kan zijn. Maar met 4 panelen kom je dus rond de 116 volt, ruim voldoende dus.
de Peer schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Natuurlijk wel. Die rating komt niet uit de lucht vallen.
Enkele uren per dag zul je die 420 Wp gewoon halen als het niet te heet is en je oriëntatie niet enorm ongunstig is.

Sterker nog, als je er achter komt dat ze 420 Wp niet halen, dan zou ik ze retourneren.
Dat is niet waar. Dat gespecificeerde vermogen, is bij gestandaardiseerde testcondities. Die condities gelden in de praktijk zelden, en zeker geen "paar uur per dag". Voornamelijk de gespecificeerde celtemperatuur van 25 graden is praktisch onhaalbaar in de volle zon. Dat gebeurt alleen als op een koude, bewolkte dag de zon een paar minuten doorbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Splayduke schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:57:]

De Goodwe modellen die een startup voltage hebben van 50V hebben maar 1 MPPT.
DNS G3 doet 50V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SZL
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-10 21:45

SZL

Splayduke schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:57:
[...]

Je hebt gelijk ook, ik pak gewoon 6mm2. Net gemeten en het worden twee lussen van 25 meter elk, dat scheelt inderdaad maar een paar tientjes.
Je kunt hier de benodigde kabeldikte opzoeken om de spanningsval over je kabel onder de in de NRP5310 aangeraden 1% te houden.
https://zonnepanelensuper...gsverlies-vs-vermogen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
SZL schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Je kunt hier de benodigde kabeldikte opzoeken om de spanningsval over je kabel onder de in de NRP5310 aangeraden 1% te houden.
https://zonnepanelensuper...gsverlies-vs-vermogen.pdf
Dat gaat over de ac-zijde. Voor de DC-zijde ben ik eigenlijk nooit richtlijnen tegengekomen. Je kunt wel stellen dat 4mm² altijd voldoende zou moeten zijn, dat zit immers ook aan je panelen zelf. Maar als je wat langere kabels hebt (heb voor mijn eigen dak totaal bijna 100m dc-kabel nodig gehad) gaat het kabelverlies natuurlijk wel oplopen. Heb je maar een paar meter nodig, dan maakt het weinig uit, maar qua prijs ook niet.

Enige voordeel van 4mm² is dat je ze makkelijker door een buisje krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SZL
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-10 21:45

SZL

mcDavid schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Dat gaat over de ac-zijde. Voor de DC-zijde ben ik eigenlijk nooit richtlijnen tegengekomen. Je kunt wel stellen dat 4mm² altijd voldoende zou moeten zijn, dat zit immers ook aan je panelen zelf. Maar als je wat langere kabels hebt (heb voor mijn eigen dak totaal bijna 100m dc-kabel nodig gehad) gaat het kabelverlies natuurlijk wel oplopen. Heb je maar een paar meter nodig, dan maakt het weinig uit, maar qua prijs ook niet.

Enige voordeel van 4mm² is dat je ze makkelijker door een buisje krijgt.
Voor het DC traject wordt maximaal 2% spanningsverlies aangeraden in het Isso handboek voor zonnestroom. Voor een 4mm2 kabel van 50m heb je 2.7V verlies bij een stringstroom van 13A. Bij een minimale stringspanning (MPP) van 135V blijf je dus onder de 2% spanningsverlies met een lus van 50m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:33
Splayduke schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:15:
[...]

SMA is twee keer zo duur als Goodwe. 1130 tov 590 euro. SMA 5 jaar garantie, Goodwe 10 jaar. Garantie zegt natuurlijk niet perse iets over de kwaliteit maar toch. Is het schaduwmanagement van de SMA zoveel beter dat het de dikke 500 euro meerprijs waard is?

(ja en ik weet dat het sowieso goedkoper is dan Enphase 8)7 )
Gewoon de GoodWe pakken, althans als je PV niet puur als hobby ziet. Omgaan met schaduw over PV panelen is geen rocket science, er zit gewoon bypass diodes in die hun werk kunnen doen. Zelf heb ik een lange rij panelen liggen (17 stuks) en daar komt in de loop van de middag schaduw over door een grote beukenboom, daar heeft de GoodWe omvormer geen enkele moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17

de Peer

under peer review

mcDavid schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:12:
[...]

Vmp is de spanning bij max power, wat precies is wat je zoekt. Kijk in de kolom bij NOCT die is het meest representatief.

Bedenk dat de spanning afhankelijk van de weersomstandigheden een paar volt hoger of lager kan zijn. Maar met 4 panelen kom je dus rond de 116 volt, ruim voldoende dus.
[...]

Dat is niet waar. Dat gespecificeerde vermogen, is bij gestandaardiseerde testcondities. Die condities gelden in de praktijk zelden, en zeker geen "paar uur per dag". Voornamelijk de gespecificeerde celtemperatuur van 25 graden is praktisch onhaalbaar in de volle zon. Dat gebeurt alleen als op een koude, bewolkte dag de zon een paar minuten doorbreekt.
Bij de omstandigheden die jij omschrijft kom je juist een stuk boven Watt piek uit, en vaak met wat wolken (extra reflectie) ook. Ik ben het dus niet met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mcDavid schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:12:
Dat is niet waar. Dat gespecificeerde vermogen, is bij gestandaardiseerde testcondities. Die condities gelden in de praktijk zelden, en zeker geen "paar uur per dag".
In september en maart tik ik toch echt meerdere uren achter elkaar het Wp van mijn panelen aan. En dat zijn juist de maanden dat dat beetje extra meer dan welkom is. Oftewel beweren dat het niet waar is klopt gewoon niet.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 29-07-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik zou naar de opbrengst per jaar kijken in de diverse scenario's met de beschikbare (gratis) tools:
(De vermogenspieken bij overtrekkende wolken zijn wel leuk om te zien, maar niet veel meer dan dat.)

"Sunny Design" levert vermoedelijk prima resultaten wat een mogelijk verlies door een "te kleine" omvormer aangaat.

"pvgis" kan met een passend "horizon file" ook bruikbare resultaten per tijdsperiode (week, maand) leveren.
Het kost wel wat moeite om zo'n bestand te maken.

Met de designer van SolarEdge en een Sketch 3D-bestand? is misschien een sneller en beter resultaat bereikbaar. Maar hiermee heb ik geen ervaring.

Trouwens - of de oriëntatie van het dak hierboven het maximale vermogen van de panelen regelmatig mogelijk maakt? - Misschien even simuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:37:

"pvgis" kan met een passend "horizon file" ook bruikbare resultaten per tijdsperiode (week, maand) leveren.
Het kost wel wat moeite om zo'n bestand te maken.
Met street view 360 foto maken. De platgeslagen foto in traditionele foto software gooien en dan kun je hem schalen zodat 1 pixel bijvoorbeeld 0,1 graad boven horizon is.

Dat gebruiken om horizon profiel af te lezen en in bestand te zetten.

Dat in PVgis gegooid en met de dagprofielen optimizer clipping doorgerekend … resultaat sluit goed aan bij realiteit bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splayduke
Ik heb de G3 Goodwe 4200 dns besteld met een opstartspanning van 50V.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen!
Pagina: 1