Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsM
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-08 11:51
Ik heb een eenmanszaak waarmee ik de prentenboeken app BookaBooka maak.
De laatste tijd ben ik bezig om ervoor te zorgen dat deze app ook in de publieke ruimte gebruikt kan worden.
Hiervoor heb ik een houten kast ontworpen met een 19" touchscreen en 2 robuuste koptelefoons.
De productie is gestart, maar ik ben nog niet helemaal zeker over mijn pc-selectie voor in deze kasten.
De kasten moeten meerdere jaren mee kunnen gaan, en ik wil graag een goed onderbouwde pc keuze maken waar ik even mee vooruit kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dj0tdX70XcTXrHlGQzss0geEV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Qds9zEL4GDajcpV2DdZsrnC.jpg?f=fotoalbum_large

De app draait op de kast in windows kiosk mode zodat kinderen niet "uit de app kunnen".

Ik weet niet zeker, maar ik verwacht dat grotere bedrijven die POS (Point of sale) achtige terminals maken, waar mijn kast een beetje op lijkt, gaan voor de wat gevestigde hardware namen, zoals de Intel NUCs. Deze zijn prijzig, maar zijn geclassificeerd voor 24h gebruik en hebben brede garantie (3 jaar). Echter gezien de intel NUCs nu EOL lijken te zijn verklaard, vraag ik me af wat dit soort bedrijven (en ikzelf) nu het beste kunnen kiezen.

Voor een prototype van de kast heb ik een Mele Quieter2Q gekocht, en deze werkt, maar ik merkte bij de bediening van Windows dat hij toch al echt wel moeite had met wat middelzware taken, wat op zich niet heel erg is. Maar ook nadat alles geupdate was, en ik in kiosk mode alleen mijn app draai merkte ik af en toe een stotter, dus hij trok het net niet. Last van thermal throttling waarschijnlijk.

Daarna heb ik op gezocht naar reviews en kwam ik op het youtube kanaal van Robtech die verschillende mini-pc's test.
Hier kwam in een recent overzicht bij hem de morefine M9 met de laatste generatie mobiele n100 cpu er als beste uit.
Deze heb ik besteld en hij is inderdaad bloedsnel, hij heeft misschien wel meer power dan nodig is.

De nadelen bij deze pc zijn:
- in de bios zie ik geen optie om hem automatisch op x tijd op te starten. Dit was wel aanwezig op de mele quiter2Q, maar ik kon daar alleen een tijd instellen, niet ook nog een dag, dus zo heel nuttig is dit ook niet.
- onbekend of ik aan de fan kan komen als replacement part als deze overlijdt
- onbekend merk (voor mij), hoe lang leverbaar?
- onbekende service / support / garantie / technische levensduur / failure rate

Nu ik verder aan het zoeken ben, zie ik nog een optie: refurbished TinyMiniMicro apparaten zoals bijv
- HP Elitedesk 800 G2
- vergelijkbare systemen van dell of lenovo
Deze lijken met wat oudere processoren (i5) grofweg dezelfde scores neer te zetten als de n100 chip, maar trekken volgens mij meer stroom (en dus meer warmte, en dus meer lawaai van de koeling)

Ik zie aanbieders die "industrial pc's" leveren met passieve koeling (zoals onlogic.nl). Maar over het algemeen zijn die een stuk duurder en de hardware ouder. Het voelt niet helemaal alsof ik die kant op hoef (ik zie de voordelen niet).

De minipc markt lijkt best wel beweeglijk, met veel aanbieders van merken die nog onbekend voor me zijn (morefine, beelink, t-bao, etc) op alleen de cpu, benchmark en aanschafprijs afgaan lijkt me kortzichtig.

Ik wil het liefste een mini-pc met:
- vesa mount
- fanless / passief gekoeld (indien mogelijk)
- laag stroomverbruik
- wat poorten betreft heb ik niet veel eisen, al lijken sommige industrial pc's geen audio out (minijack) te hebben,
- voldoende cpu power
- windows 11 meegeleverd (vanwege makkelijker in te stellen kiosk modus)
- het liefste met een bios waarmee je de power on tijd kan schedulen
- prijs tot 600 euro.

Voor nu lijkt me de Morefine M9 N100 de beste keuze.
Hij is te krijgen via amazon, maar nog goedkoper via aliexpress. Een NL reseller heb ik nog niet gespot.

Een alternatief wat ik nog wil onderzoeken is de passief gekoelde Asus PN42 zijn, met dezelfde cpu. Maar ik heb nog geen goede reviews gevonden, en deze is als barebone al stukken duurder.

Waar zouden jullie je hardware keuze op baseren? Heb ik nog wat gemist?
Hebben jullie mini-pc's die je aanraadt voor dit soort toepassingen, of juist niet?

[ Voor 34% gewijzigd door SjorsM op 18-07-2023 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 16:27
Zonder al te veel prijs te geven over waar ik werk: Wij gebruiken in onze HMI voor de machines die wij leveren (dus geen point of sale, maar wel een touch interface met ingebouwde pc), PC's van Nexcom. Deze zijn volledig passief, worden geleverd met een standaard montage patroon (volgensmij alleen geen VESA) en worden probleemloos 24/7 gebruikt.

Je zult zelf voor de prijs moeten kijken bij ze want die is bij mijn weten alleen op aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsM
youridv1 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:40:
Zonder al te veel prijs te geven over waar ik werk: Wij gebruiken in onze HMI voor de machines die wij leveren (dus geen point of sale, maar wel een touch interface met ingebouwde pc), PC's van Nexcom. Deze zijn volledig passief, worden geleverd met een standaard montage patroon (volgensmij alleen geen VESA) en worden probleemloos 24/7 gebruikt.

Je zult zelf voor de prijs moeten kijken bij ze want die is bij mijn weten alleen op aanvraag.
Dit lijken me "industrial pcs".
Die worden in mijn beleving neergezet voor gebruik in 'natte, vieze ruimtes met veel trillingen'
Dit is bij mij echter niet het geval.
De nexcom pc's komen uit Taiwan

Kun je ook vertellen waarom jullie voor deze pc's kiezen? Puur vanwege het fanless gebruik?
Want op papier lijkt bijv de asus PN42 meer bang for your buck te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 16:27
Wij hebben voor deze pc's gekozen omdat ze leverbaar zijn via een in nederland heel erg bekende leverancier waar we al heel lang mee werken, omdat we er garantie bij krijgen dat ze minimaal 15 jaar leverbaar blijven in exact deze configuratie, omdat ze fanless zijn en tegen een stootje kunnen.

De Asus zal ongetwijfeld meer bang for buck leveren omdat het simpelweg goedkoper consumentenspul is ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
omdat het simpelweg goedkoper consumentenspul is ja.
er is natuurlijk niets mis met goedkoper consumenten spul, een van de grootste backup-storage verkopers van de wereld gebruikt 'goedkoper consumentenspul' en publiceert jaarlijks cijfers over de betrouwbaarheid daarvan.

de conclusie is vaak deze:
[1] hoe belangrijk is beschikbaarheid van exact dat identieke model, maakt het uit of er een 10e 11e of 12e gen i3 dualcore in zit, en hoe complex is het maken van je system-image en hoeveel optimalisatie is er nodig voor bepaalde 'hardware drivers'
[2] wat is goedkoper, [1] nu 10% overstock kopen, en die vervolgens moeten opslaan, [2] of straks tegen 20% meerprijs een nieuwe unit kunnen kopen. [3] of een 50% duurdere unit kopen die gewoonweg niet stuk gaat....

voordat mensen komen: dat lijkt me duidelijk dat is optie 3, als je daadwerkelijk gaat rekenen kom je maar in een klein aantal gevallen uit op juist dat antwoord. heel vaak rechtvaardigt de meerpijs de kosten van tussentijdse reparaties (of vervanging) helemaal niet en is het houden van stock veel kosten-efficiënter. pas wanneer hardware 100% mission-critical is en de kosten van stellegging ook uit andere kosten bestaat zul je zien dat reparatie of vervangen lastig is,

als tuning een grote factor speelt is vervangen (met net even andere revisie hardware) vaak ook een probleem, maar het houden van eigen stock (identieke systeempjes) soms weer niet, kortom soms moet je echt eerst de rekensom maken voordat je zo'n claim doet.

vanuit gemak, eenvoud, of gebrek aan expertise kies je natuurlijk wel gewoon altijd optie 3... maar gemak kost nou eenmaal duiten.

ik vraag me trouwens wel (puur uit interesse) af waarom er voor een windows systeem is gekozen, wat voor app/hardware / whatever draait dit dat er een volledige windows installatie nodig is .. als het gewoon een browserbased ding is of wat dan ook had ik gewoon iets van chromeOS aanbevolen veel eenvooudiger (dus ook makkelijker te beheren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsM
Fijn vandaag te lezen dat Asus de NUC lijn verder gaat doorzetten. Wellicht is de passief gekoelde asus N100 minipc dan toch een betere optie.

Mijn app is geen webapp, maar draait wel op verschillende platformen (ios, android en windows), dus in principe zou het ook op chromeos kunnen draaien (als die bij de play store kan).
Maar ja, ik heb geen verstand van chromeos, en of die ook een soort van kiosk mode heeft (vast wel).

Een tijdje terug ben bij een grote fabrikant van POS / custom touchscreens geweest en die draaien alles op windows (met redenen, maar niet met redenen die ik kan reproduceren)

Ook een andere partij waar ik langs ben geweest gebruikte een dichtgetimmerde versie van windows.

In principe draait mijn software op elke windows pc, dus het is voor mij niet zo belangrijk dat ik nog 15 jaar dezelfde hardware kan krijgen. Het is juist fijn dat met nieuwe processorgeneratie je meer bang for your buck krijgt tegen lagere kosten en stroomverbruik.

En mocht er een kapot gaan, dan kan ik een unit makkelijk uitruilen en eventueel nog remote servicen / repurposen. Al is het natuurlijk fijner dat je als eenmanszaak aan dat soort zaken geen onnodige tijd kwijt bent.
Pagina: 1