Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 21:55
Ik dacht dat het misschien leuk was om mijn fritzbox te vervangen door een cisco 1900 routertje.
Ik zit dus bij de provider Freedominternet.nl

Is er misschien iemand die dat al gedaan heeft en zou die zijn/haar router config willen delen (geanonimiseerd natuurlijk)
Zijn er open source Firewall's die ik dan achter de router kan zetten voor de noodzakelijk NAT en firewalling van wat thuis servertjes die ik heb draaien.

Vr.grt
Gerard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb aantal vragen:
- Wat heb je al geconfigureerd op Cisco ISR 1921 router?
- Waar loop jij vast in configuratie?
- Waarom wil je die Cisco ISR 1921 router gebruiken i.p.v. firewall?
- Is (open soure) firewall niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Een Cisco isr voldoet prima als router en NAT device. Qua config is het niet zo spannend, want het is een kwestie van je WAN connectie bouwen m.b.v. de gegevens van Freedom, je LAN definiëren en misschien wat whitelisting voor toegang tot je router van buitenaf. Zonder enige Cisco ervaring zou ik hier niet aan beginnen. Dan eerst lekker een labje mee maken en leren.

Nog weer een firewall erachter kost alleen stroom. Heden ten dage wil je eigenlijk een alles in een device, want dat kan prima, tenzij je een specifieke eis hebt, zoals een media conversie (bijv. een cisco 800 serie voor vdsl en een Pfsense doos of commerciële fw erachter).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:28

jurroen

Security en privacy geek

Persoonlijk zou ik dit afraden, zonder inhoudelijke kennis van Cisco. Je bent daarbij immers afhankelijk van anderen, zelf een issue troubleshooten, de configuratie wijzigen of wat dan ook is daarmee een uitdaging. En hoe graag we je hier ook helpen, het is community support, zonder garantie op reactiesnelheid, inhoud van de reactie etc.

Wáárom lijkt het je 'leuk' om dit te doen? Om kennis op te doen? Dan is het wellicht slimmer om het, zoals anderen aangeven, eerst in een lab te doen. Dus bijvoorbeeld de Cisco achter de Fritzbox te hangen.

Daarnaast is het ook afhankelijk welk netwerk je gebruikt bij Freedom. KPN WBA, Delta, E-Fiber hebben allemaal net wat andere configuratie nodig. Het is dus niet zo dat een configuratie van een ander per definitie werkt. Ook is het afhankelijk van of het xDSL of FttH (fiber) is.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Van wat ik me kan herrinneren heeft een Cisco 1921 ook geen PPPoE offloading in hardware, dus als je 1/1Gbits hebt loop je waarschijnlijk tegen de limieten van de CPU aan. Pin me daar niet op vast, tijdje geleden dat ik iets met Cisco gedaan heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 09:01
En cisco isr kan met de juiste licentie ook beperkte firewall functies uitvoeren als statefull inspect.

Maar je moet daar echt even voor gaan zitten om dat goed te krijgen.

Meer fitrewall features betekend ook direct minder doorvoer.

Ik heb zelf lang met Cisco ISR's gedraait.

Begrijp ook goed dat je de configuratie in tegenstelling tot een echte firewall zelf dicht moet gaan krijgen in tegenstelling tot een echte firewall.

https://www.cisco.com/c/e...28-zone-design-guide.html

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1