Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 16:01
Ik overweeg om samen met mijn partner enkele jaartjes in Belgie te wonen, vlak over de grens. Omdat Nederland zo bereikbaar blijft, zou ik graag in loondienst werken in NL. Ik vraag me af hoe makkelijk/moeilijk het is om een baan als software dev te vinden in NL, met een woonadres in BE.

Is wonen in BE voor NL werkgevers een issue? Zijn BE thuiswerkdagen voor werkgevers een issue?

Of is er en regionaal verschil in Nederland - bijvoorbeeld Eindhoven vs Utrecht - op hoe makkelijk/moeilijk werkgevers dit vinden?

Benieuwd naar ervaringen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lijkt mij toch dat de gemiddelde werkgever het geen drol uitmaakt in principe? Bij mij (Eindhoven regio) heb ik collega's die het doen. Ik durf niet te zeggen of er nog gedoe voor de werkgever bij komt, maar denk vooral dat jouw belastingen wat complexer worden.

Waarom zou het de werkgever iets uitmaken of je in BE thuiswerkt of in NL? En ik kan me goed voorstellen als het geen volledig remote job is dat een werkgever in Utrecht er niet op zit te wachten. Los van reiskostenvergoeding, maar hoevaak ga jij in de praktijk komen als het je 3.5 uur kost om er te komen? (Oké dat is iets overdreven, maar het is gewoon in de spits compleet idioot om vanuit België naar Utrecht te rijden, dat moet je ook zelf niet willen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 18:20
Zolang je meer dan 50% fysiek in NL werkt maakt dat niet uit.
Als je minder dan 50% van je werktijd in NL werkt, dan verhuist de sociale zekerheid van NL naar BE.
Dat zal voor je werkgever en jezelf waarschijnlijk duurder uitkomen, naast alle administratie en rompslomp die dat met zich meebrengt.
Bij mijn werkgever is de afspraak (want afdwingen is niet legaal) dat Belgische werknemers zich aan deze 50% regel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
wiemelen schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:39:
Als je minder dan 50% van je werktijd in NL werkt, dan verhuist de sociale zekerheid van NL naar BE.
Dat zal voor je werkgever en jezelf waarschijnlijk duurder uitkomen, naast alle administratie en rompslomp die dat met zich meebrengt.
Bij mijn werkgever is de afspraak (want afdwingen is niet legaal) dat Belgische werknemers zich aan deze 50% regel houden.
Ik las inderdaad dat thuiswerken buiten NL mogelijk is met behoud sociale verzekering (in NL). Zo lang het thuiswerken in woonland minder dan 50% van het totaal is. Mag ik vragen in welke regio jouw werkgever zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Division schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:24:
[...]
Ik las inderdaad dat thuiswerken buiten NL mogelijk is met behoud sociale verzekering (in NL). Zo lang het thuiswerken in woonland minder dan 50% van het totaal is. Mag ik vragen in welke regio jouw werkgever zit?
Regio Sittard/Heerlen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:05
Genoeg belgische collegas hier werken. Geen probleem, alleen idd op papier grotendeels in nl werken. Je hebt de keuze in belgie of nl loonbelasting te betalen. (En dus kiest 99.99% voor nl belasting).
Enig detail is dat je zowel in nl alswel in belgie een zorgverzekering moet hebben. (Belgie is goedkoop, zit in je belasting daar), maar nl's ondat je hier werkt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
Wat ik me dan afvraag: Komt een salary split (in de grensregio's) vaak voor? Waarbij je een deel van je salaris in NL belasting over betaalt en het andere deel in BE?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 19:11
Hou er rekening mee dat je, bij ontslag, wel in België moet aankloppen voor de "dop".

Zorgverzekering in België is verplicht maar inderdaad goedkoop (euro of 25 per kwartaal), dit is wel beperkt. Mocht je zorg willen afnemen in België: je kunt je aanvullend verzekeren. In Nederland je eigen risico maximaal zetten en je houdt alsnog geld over. Zaken als een tandarts krijg je standaard ook grotendeels vergoed (ze kennen remgeld, een deel betaal je zelf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Division schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:20:
Wat ik me dan afvraag: Komt een salary split (in de grensregio's) vaak voor? Waarbij je een deel van je salaris in NL belasting over betaalt en het andere deel in BE?
Voorlopig is het zo dat je voor de belastingen per dag betaalt waar je die dag werkt.
Dus als je 10 dagen per jaar thuis gewerkt hebt, betaal je 10 dagen belasting in BE en X-10 in NL.
Maar hopelijk gaan ze op termijn toch dezelfde regels volgen als de sociale zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Division schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:20:
alleen als je gedeeltelijk thuiswerkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat het werkgevers weinig uitmaakt. Zelf ben ik ook een Nederlander die in Belgie woont maar ik ben ook in Belgie gaan werken. Dat is financieel voor mij beter, maar kan misschien per beroep verschillen. De lonen liggen in Belgie vaak hoger door de automatische indexatie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
Marzman schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:53:
Ik denk dat het werkgevers weinig uitmaakt. Zelf ben ik ook een Nederlander die in Belgie woont maar ik ben ook in Belgie gaan werken. Dat is financieel voor mij beter, maar kan misschien per beroep verschillen. De lonen liggen in Belgie vaak hoger door de automatische indexatie.
Hm, misschien kijk ik verkeerd, maar ik zie juist lagere lonen icm een hogere belastingdruk. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
wiemelen schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:47:
[...]

Voorlopig is het zo dat je voor de belastingen per dag betaalt waar je die dag werkt.
Dus als je 10 dagen per jaar thuis gewerkt hebt, betaal je 10 dagen belasting in BE en X-10 in NL.
Maar hopelijk gaan ze op termijn toch dezelfde regels volgen als de sociale zekerheid.
Dan heb je het alleen over het stukje sociale bijdrage, of ook over inkomensbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 10:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Division Ga je huren of kopen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Division
Eerst jaartje huren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Marzman schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:53:
Dat ligt er heel sterk aan in welk vakgebied je zit en in welke sector en wat je opleiding is.

Ik heb in België en Nederland gewerkt en in mijn geval verdiende ik altijd meer in Nederland.

Betreft wel een kaderfunctie of staffunctie en niet ergens onderaan de ladder, wellicht scheelt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

En dan weer terug naar Nederland?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BFmango schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:17:
[...]

Dat ligt er heel sterk aan in welk vakgebied je zit en in welke sector en wat je opleiding is.

Ik heb in België en Nederland gewerkt en in mijn geval verdiende ik altijd meer in Nederland.

Betreft wel een kaderfunctie of staffunctie en niet ergens onderaan de ladder, wellicht scheelt dat.
Dat zeg ik er ook bij :) Belgische tandartsen willen ook allemaal heel graag in Nederland werken (in Belgie werken ze voor weinig geld tot s'avonds laat door, waar mijn tandartsen in Nederland maar een paar klantjes per dag leken te doen).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
Ik zie dat de lonen voor software developers in Eindhoven vrij conform zijn met de rest van NL: https://www.levels.fyi/t/...regio-eindhoven?offset=10

Tussen de 65K en de 75K voor seniors. Strookt dat een beetje met de werkelijkheid?
If so, dan is er eigenlijk niet veel reden om door te rijden tot Utrecht vanaf de grens, lijkt me. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tonkey schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:30:
Hou er rekening mee dat je, bij ontslag, wel in België moet aankloppen voor de "dop".

Zorgverzekering in België is verplicht maar inderdaad goedkoop (euro of 25 per kwartaal), dit is wel beperkt. Mocht je zorg willen afnemen in België: je kunt je aanvullend verzekeren. In Nederland je eigen risico maximaal zetten en je houdt alsnog geld over. Zaken als een tandarts krijg je standaard ook grotendeels vergoed (ze kennen remgeld, een deel betaal je zelf)
Ho! Stop! Dit is niet (altijd) waar! Mijn vader, woonachtig in DLD destijds werkend in NL, heeft hiermee te maken gehad en is compleet verkeerd geïnformeerd destijds door het Duitse Arbeitsamt en de Nederlandse UWV. Uiteindelijk een rechtszaak over geweest en hij had recht op een uitkering via het UWV (dus NL!)
Laat je in dergelijke gevallen dus goed voorlichten door een ervaren arbeidsrechtjurist!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ik zou zeggen volg het advies van de Nederlandse overheid en kijk bij Grensinfopunt.nl. Daar staat de meeste praktische punten uitgelegd kwa regelingen.

Kwa ervaring in verschillende grens regio's, het is voor de meeste bedrijven in die regio's heel gewoon dat er mensen uit het andere land werken. En de HR afdelingen hebben daar dan in de meeste gevallen ook voldoende ervaringen mee. Kijk je verder dan de grens regio's, omdat veel remote kan gebeuren, dan worden die ervaringen minder en zal het moeilijker worden om aan de bak te komen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 19:11
Icephase schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:44:
[...]

Ho! Stop! Dit is niet (altijd) waar! Mijn vader, woonachtig in DLD destijds werkend in NL, heeft hiermee te maken gehad en is compleet verkeerd geïnformeerd destijds door het Duitse Arbeitsamt en de Nederlandse UWV. Uiteindelijk een rechtszaak over geweest en hij had recht op een uitkering via het UWV (dus NL!)
Laat je in dergelijke gevallen dus goed voorlichten door een ervaren arbeidsrechtjurist!
Dat kan kloppen, maar we hebben het over België.
Deze info moet je dus nooit overnemen op een ander land. En met België zijn de afspraken wel dat je bij volledige werkloosheid in België een uitkering moet aanvragen. Met elk land kunnen deze afspraken anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
wiemelen schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:39:
Maar als het bedrijf ook een Belgische legal entity heeft kan de werkgever een werknemer wel daarnaartoe overhevelen. Ik heb 1 collega bij wie dat gedaan is, met als gevolg dat de andere collega's die in Belgie wonen erg goed opletten of ze wel minstens 50% in Nederland werken. Dat scheelt netto een hoop geld.
Pagina: 1