Gevelisolatie: Hoe kom ik (ooit) van deze koudebrug af?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-04 21:01
Beste klusvrinden,

.ik heb een vrijstaande jaren 70 woning op de kop kunnen tikken. Degelijk gebouwd, maar behoorlijk door de tijd ingehaald.
Dus ik ben het grondig verbouwen en ga natuurlijk meteen verduurzamen.

Ik heb de spouwmuur al laten isoleren. Ik ben begonnen met het isoleren van de kruipruimte en fundering. Later zal het dak volgen. En ik laat de buitengevel isoleren.

Er is 1 onderwerp waar ik echt niet uitkom: het kozijn van de voordeur staat in een soort portaaltje. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzYPn2Fss0CetIAg5adRp551HoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iCa0wQf6vHlegcV3jEGsegf.jpg?f=fotoalbum_large
Een soort bakstenen vloertje wat van buiten de woning door de entree, onder het kozijn naar binnen loopt. Dat is een enorme koudebrug. Hoe krijg ik deze onderbroken met een isolerende laag? Ik kom er niet uit. Alle hulp is welkom.

Alvast dank!

[ Voor 20% gewijzigd door MaakErWatVan op 18-07-2023 12:37 ]

Beste antwoord (via MaakErWatVan op 18-07-2023 19:06)

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Als semi-leek denkend:

Dit gaat je volgens mij niet lukken zonder wat hak- en breekwerk. Ik weet niet of qua isolatiewaarde veel scheelt om dat buiten of binnen te doen, maar lijkt me dat buiten makkelijker is. De eerste rij tegeltjes uithakken (de halve rij bij je kozijn laten zitten), het beton/cement daaronder weghalen, dan uitgraven tot pak 'm beet een halve meter diepte, en dat gat vullen met isolatiemateriaal (pur of plaat). Afdekken met een brede dorpel die je je zwevend net achter je kozijn plaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCgaJfgjAAEpYQV1UNiGb7zf2v4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lso7QPQdWzgtkoktksnpJaDy.png?f=user_large

Rood = tegels, geel = isolatie, grijs = dorpel, bruin = kozijn.

Dit ervan uitgaand dat je niet een dikke plaat beton hebt liggen onder de tegeltjes.Als dat het geval is, vrees ik dat je weinig kunt doen. Misschien toch kijken of hetzelfde trucje aan de binnenkant zou kunnen, maar da's waarschijnlijk lastig ivm je meterput.

Nomen nescio

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Als semi-leek denkend:

Dit gaat je volgens mij niet lukken zonder wat hak- en breekwerk. Ik weet niet of qua isolatiewaarde veel scheelt om dat buiten of binnen te doen, maar lijkt me dat buiten makkelijker is. De eerste rij tegeltjes uithakken (de halve rij bij je kozijn laten zitten), het beton/cement daaronder weghalen, dan uitgraven tot pak 'm beet een halve meter diepte, en dat gat vullen met isolatiemateriaal (pur of plaat). Afdekken met een brede dorpel die je je zwevend net achter je kozijn plaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCgaJfgjAAEpYQV1UNiGb7zf2v4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lso7QPQdWzgtkoktksnpJaDy.png?f=user_large

Dit ervan uitgaand dat je niet een dikke plaat beton hebt liggen onder de tegeltjes.Als dat het geval is, vrees ik dat je weinig kunt doen. Misschien toch kijken of hetzelfde trucje aan de binnenkant zou kunnen, maar da's waarschijnlijk lastig ivm je meterput.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:10
als dat echt doorloopt van binnen naar buiten dan inderdaad dat wat doorloopt onderbreken, dan kun je het binnendeel van isolatie voorzien.
Een oplossing kan ook zijn in de hal het hele stuk eruit zagen en lekker een losse geïsoleerde vloer maken.

Maar het is allebei vel werk, 1 keer door die zure appel bijten en de rest van je leven plezier ervan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10
Heb je bouwtekeningen? En van welk jaar is deze woning? Mogelijk is de gehele fundering 1 grote koude brug rondom de woning als het een oudere woning betreft. Dan gaat dit kleine stukje amper wat uithalen.

Je bakstenen buitengevel staat op de betonnen fundering en is niet onderbroken door een isolatiesteen,
en waarschijnlijk is de fundering ook niet afgedekt met bv een EPS isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
Dank voor de reacties. Ik heb de tekeningen nog eens even bekeken en de bakstenen plaat ligt inderdaad óp de fundering. Ik kan die fundering zelf wel isoleren, maar dan kan de warmte nog steeds onder de voordeur door naar binnen. Op de fundering is waarschijnlijk kalkzandsteen gemetseld, dus misschien zou ik wel kunnen vervangen door foamglas. Maar dan moet ook het kozijn eruit.
Zou dat werken?
Wat een puzzel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
Bra-Jo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:53:
Als semi-leek denkend:

[Afbeelding]

.. dit is wel haalbaar denk ik. Aan de binnenkant heb ik maar een paar centimeter tot het kruipluik. Dus het moet aan de buitenzijde.
De tegels en bakstenen eruit. Net buiten het kozijn kalkzandsteen vervangen door foamglas. Misschien kan EPS400 ook, da’s natuurlijk veel goedkoper. En dan evt de vloer weer terugplaatsen voor als de gemeente moeilijk gaat doen. Wat een operatie hee…

[ Voor 3% gewijzigd door MaakErWatVan op 18-07-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10
Misschien even een foto uploaden van de bouw/ detail tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Dit lijkt heel erg op ons jaren '60 huis, zo'n verdiept kozijn op een opstapje (bij ons overlappen op fundering en kruipruimte).
Pagina: 1